direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: bedrijfsterrein Overhorst 3
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0267.0018-ON05

3.4 Gemeentelijk beleid

Integrale ontwikkelingsvisie Nijkerk 2015-2030

Op 15 december 2005 heeft de gemeenteraad de Integrale ontwikkelingsvisie Nijkerk 2015-2030 vastgesteld. In deze visie wordt het belang van de bestaande bedrijven onderstreept. Voor de toekomst is nog grote behoefte aan extra ruimte voor de bedrijven. Aan deze vraag wil de gemeente tegemoet komen. Ruimte wil men creƫren door uitbreiding, herstructurering en intensivering. Het extensief gebruiken van de ruimte op bedrijventerreinen wordt als een knelpunt gezien.

De herschikking van bestaande planologische ruimte op het terrein van Intres b.v. draagt er aan bij dat het terrein meer adequaat kan worden benut voor bedrijvigheid. Door ook ondergronds parkeren toe te staan wordt bovendien een bijdrage geleverd aan het beter benutten van de ruimte.

Verkeers- en vervoersplan

Het gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan (9 mei 2005) benoemt onder andere de uitgangspunten ten aanzien van een goede bereikbaarheid voor bedrijventerreinen. Het bereikbaar houden van (economisch) belangrijke bestemmingen is een noodzaak voor het functioneren van de gemeente. Onder economisch belangrijke bestemmingen wordt verstaan de (grotere) bedrijventerreinen en de economische centra van Nijkerk en Hoevelaken. De gemeente streeft er naar om belangrijke bestemmingen zo goed mogelijk bereikbaar te houden of te maken, waarbij echter een zorgvuldige afweging moet worden gemaakt tussen tegenstrijdige doelstellingen (leefbaarheid en veiligheid). Het reguleren van het parkeren en het opzetten van een goed bewegwijzeringssysteem zijn in dit verband belangrijk.

Het bedrijventerrein Overhorst wordt voor autoverkeer lokaal ontsloten via de Koninginneweg. Op bovenlokaal niveau zijn de Rijkswegen A1 en A28 van belang. Vooralsnog is onzeker of de bestaande aansluiting van Hoevelaken op lange termijn de Rijksweg A1 behouden blijft. Als dit aan de orde is gebeurt dit echter onder voorwaarde dat er een adequate verbinding naar de A28 aansluiting Amersfoort en Vathorst/Corlaer de A1 aansluiting Amersfoort/Noord wordt geboden. Hierdoor is de bereikbaarheid van Hoevelaken en de bedrijvigheid in Hoevelaken gewaarborgd. Daar tegenover staat de komst van het treinstation Hoevelaken nabij het bedrijventerrein. Daarmee wordt de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen Overhorst en Horstbeek met het openbaar vervoer sterk verbeterd en worden de bereikbaarheid van Hoevelaken in zijn algemeenheid uitgebreid.

Ten aanzien van parkeren geeft het beleidsplan aan dat voor bedrijvigheid geen specifiek kengetal te geven is. Het hanteren van de richtlijnen zoals deze door het CROW zijn vastgelegd is het vertrekpunt, waarbij rekening moet worden gehouden met specifieke lokale (gebied)kenmerken.