Plan: | Reparatieplan Hierden Dorp 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0243.BP00114-0002 |
Het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" is 16 oktober 2013 onherroepelijk geworden. Het bestemmingsplan voorziet in een actualisering van de voorheen geldende bestemmingsplannen waarbij de bestaande situatie voor wat betreft bouwen en gebruik opnieuw is vastgelegd en op een aantal punten wijzigingen zijn doorgevoerd. Daarbij zijn verzoeken van burgers en bedrijven uit het dorp en is de gemeentelijke visie op het dorp Hierden waar mogelijk meegenomen. Zo zijn bijvoorbeeld wijzigingsbevoegdheden in het bestemmingsplan opgenomen waarmee in de periode tussen 2014 en 2020 de mogelijkheid wordt geboden 16 nieuwe woningen te ontwikkelen op particuliere gronden mits dit gepaard gaat met landschappelijke versterking en is de vestiging van een bed & breakfast aan huis toegestaan.
Het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011", met identificatienummer NL.IMRO.0243.BP00050-0002, is vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Harderwijk op 22 november 2011, nummer 71. Tegen de vaststelling van het bestemmingsplan is beroep ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Met een tussenuitspraak van 8 maart 2013 nummer 201112696/1/T1/R2, heeft de Afdeling de gemeente in de gelegenheid gesteld het bestemmingsplan op onderdelen aan te passen.
Met inachtneming van de tussen uitspraak van de Afdeling is het bestemmingsplan gewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad op 23 mei 2013, nummer 13.00285. Bij uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State van 16 oktober 2013, nummer 201112696/1/R2, is het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" geheel onherroepelijk geworden.
Bij het opstellen en vooral gedurende de procedure is gebleken dat in het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" een aantal "zaken" zitten die achteraf bezien beter op een andere manier geregeld hadden kunnen worden. Daarnaast is het wenselijk enkele nieuwe en/of gewijzigde beleidsregels op te nemen in het bestemmingsplan. Tenslotte is recent overeenstemming bereikt over de verwerving van gronden in de Mheenlanden waarmee het Harderwijkse deel van het fietspad Harderwijk-Elburg gerealiseerd kan worden. Onderdeel van de overeenstemming is dat de feitelijke (woon)situatie op de percelen Grevenhofsweg 1/1A/1B planologisch geregeld wordt (zie par. 2.4.7). Met het nu op te stellen bestemmingsplan "Reparatieplan Hierden Dorp 2011" wordt daarin voorzien. Met het reparatieplan worden dan ook geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt en is en blijft het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011", behoudens de in dit plan beschreven aanpassingen, van toepassing.
De toelichting op het reparatieplan is als volgt gestructureerd. In hoofdstuk 2 is aangegeven welke onderdelen van het plan voor reparatie in aanmerking komen en op welke wijze de desbetreffende plandelen in het onderhavige plan zijn opgenomen.
Het belangrijkste doel van het bestemmingsplan 'Reparatieplan Hierden Dorp 2011' is het herstellen van enkele "onvolkomenheden" in het plan "Hierden Dorp 2011" en het opnemen van enkele nieuwe en/of gewijzigde beleidsregels in het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011". Met het reparatieplan worden dan ook geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt en is en blijft het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011", behoudens de in dit plan beschreven aanpassingen, van toepassing.
Het plangebied betreft het plangebied van het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" en is gelegen ten noordoosten van de kern Harderwijk en wordt doorkruist door de Zuiderzeestraatweg. Het plangebied wordt grotendeels begrensd door het buitengebied van de gemeente Harderwijk. De wijk "De Hoge Varen" en het wellnesscentrum "De Zwaluwhoeve" zijn buiten het voorliggend bestemmingsplan gelaten.
Op de navolgende afbeelding is de globale ligging en begrenzing van het plangebied weergegeven. Voor de exacte begrenzing van het plangebied wordt verwezen naar de verbeelding.
Het bestemmingsplan "Reparatieplan Hierden Dorp 2011" bestaat uit de volgende stukken:
Een bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. De verbeelding en de regels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan en moeten samen "gelezen" worden. Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plangebied begrepen gronden en opstallen aangegeven. Aan deze bestemmingen zijn regels en bepalingen gekoppeld teneinde de uitgangspunten van het plan zeker te stellen. De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het bestemmingsplan. De toelichting geeft aan wat de beweegredenen en achtergronden zijn die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen en doet verslag van het onderzoek dat aan het bestemmingsplan vooraf is gegaan. Tot slot is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.
In dit hoofdstuk wordt per onderdeel aangegeven wat de reden van reparatie van de regels en/of verbeelding van het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" is.
Met dit bestemmingsplan worden onvolkomenheden in het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011", met identificatienummer NL.IMRO.0243.BP00050-0002, gerepareerd en worden enkele nieuwe en/of gewijzigde beleidsregels verwerkt. Met het reparatieplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" is en blijft, behoudens de in dit plan beschreven aanpassingen, van toepassing.
De beleidsnotitie bed & breakfast en/of gastenverblijf is op 26 augustus 2014 vastgesteld door Burgemeester en wethouders. Op grond van dit beleid is het onder voorwaarden mogelijk een bed & breakfast en/of een gastenverblijf te beginnen in de woning of vrijstaande bijbehorende bouwwerken. Om deze regeling ook in Hierden Dorp te kunnen gebruiken worden de regels van het bestemmingsplan op dit punt aangepast.
In de gemeente bestaat al jaren een beleid met betrekking tot aan huis verbonden beroepen. Op grond van deze beleidsregel is het onder voorwaarden mogelijk een aan huis verbonden beroep in de woning of vrijstaande bijbehorende bouwwerken te starten. Bij besluit van Burgemeester en wethouder d.d. 29 januari 2013 is het beleid "beroepen en bedrijven aan huis" geactualiseerd en enigszins verruimd. Om de nieuwe geactualiseerde regeling ook in Hierden Dorp te kunnen gebruiken worden de regels van het bestemmingsplan op dit punt aangepast.
Daarnaast is er een toenemende behoefte aan opvang van kinderen door particulieren, de zogenaamde gastouderopvang. Om (beter) in te kunnen spelen op deze maatschappelijke ontwikkeling wordt de begripsomschrijving van een aan huis verbonden beroep uitgebreid met gastouderopvang waardoor het mogelijk wordt gemaakt om, onder voorwaarden, gastouderopvang in een woning te verlenen.
De onder 2.2.2.1 en 2.2.2.2 genoemde activiteiten mogen ook beide op één (woon)perceel worden uitgevoerd. Om te voorkomen dat de woonfunctie daardoor ondergeschikt wordt aan deze andere functies is het gezamenlijk oppervlak dat mag worden gebruikt voor een aan huis verbonden beroep, bed & breakfast en/of gastenverblijf beperkt tot maximaal 40% van het gezamenlijke bruto vloeroppervlak van de woning en bijbehorende bouwwerken.
Met dit bestemmingsplan worden onvolkomenheden in het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" gerepareerd en worden enkele nieuwe en/of gewijzigde beleidsregels verwerkt. Met het reparatieplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" is en blijft, behoudens de in dit plan beschreven aanpassingen, van toepassing.
Als gevolg van het opnemen van het nieuwe beleid ten aanzien van bed & breakfast, gastenverblijf, beroepen en bedrijven aan huis en een wijziging van de Wabo worden de volgende begripsbepalingen gewijzigd:
De begripsbepaling "gastenverblijf" wordt aan de regels toegevoegd. Als gevolg van de aanpassingen worden de begripsbepalingen, na artikel 1, lid 23 van de regels vernummerd.
Dit artikel wordt zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" is toegestaan. Daarnaast wordt een bepaling toegevoegd met betrekking tot de mogelijkheid tot het met omgevingsvergunning bouwen van een kapschuur en/of hooiberg met een Veluws karakter. Deze bouwmogelijkheden zijn ook opgenomen voor de bestemming agrarisch in het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied. Om de agrarische bedrijven in Hierden Dorp dezelfde mogelijkheden te bieden als die in het Buitengebied wordt deze aanpassing opgenomen.
Dit artikel wordt zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" is toegestaan.
Binnen deze bestemming is onder meer 'horeca tot en met horecacategorie 2" toegestaan. In artikel 6.1.1, lid b onder 6 is echter abusievelijk aangegeven dat uitsluitend horecavoorzieningen in categorie 2 zijn toegestaan. Dit moet zijn horecavoorzieningen in de categorie 1 en 2. Het bestemmingsplan wordt op dit punt aangepast.
Verder wordt aan dit artikel, naast de mogelijkheid voor een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" toegevoegd.
Dit artikel wordt zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" is toegestaan.
Dit artikel wordt zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" is toegestaan.
Dit artikel wordt zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" is toegestaan.
Dit artikel wordt zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" binnen de functie "wonen" is toegestaan.
De in artikel 16.2.1, lid d onder 2 opgenomen regeling met betrekking tot de afstand van gebouwen tot de zijdelingse bouwperceelgrens, komt te vervallen. Met het vervallen van deze regeling wordt meer flexibiliteit met betrekking tot de bebouwingsmogelijkheden binnen het bouwperceel gecreëerd.
De in artikel 16.2.4 opgenomen regeling met betrekking tot het bouwen van bouwwerken geen gebouwen zijnde zoals erfafscheidingen, wordt geactualiseerd. Hiermee wordt onder meer onderscheid gemaakt tussen het bouwen van erfafscheidingen voor en achter de voorgevel van een woning.
De in artikel 16.4 onder d opgenomen saneringsregeling werd in de praktijk als ingewikkeld ervaren. Derhalve wordt deze vervangen door een nieuwe sterk vereenvoudigde saneringsregeling.
Aan artikel 16.4 wordt een nieuw lid f toegevoegd. Met de bepaling wordt het mogelijk om, met omgevingsvergunning, het bouwvlak voor de nieuw te bouwen woning op het perceel Mheenbroekweg, kadastraal bekend HDW00B 06014G, te verplaatsen (voor nadere toelichting zie par. 2.4.5).
Tenslotte wordt artikel 16.4 zodanig aangepast dat, naast een "aan huis verbonden beroep", de mogelijkheid van een "bed & breakfast" en/of "gastenverblijf" is toegestaan.
Aan dit artikel wordt een nieuw lid 1 en lid 2 toegevoegd waarmee het (laten) gebruiken van bouwwerken en/of gronden in strijd met de bestemming en/of het (laten) gebruiken ten behoeve van een seksinrichting wordt verboden. De bestaande leden 23.1 en 23.2 worden als gevolg hiervan vernummerd naar artikel 23, lid 3 respectievelijk artikel 23, lid 4.
Dit artikel 26.1 bevat een wijzigingsbevoegdheid binnen de bestemming "Agrarisch". Onder het gestelde in sub a is abusievelijk niet aangegeven dat de bestemming "Agrarisch" met de betreffende wijzigingsbevoegdheid kan worden gewijzigd naar "Wonen - Dorpsgebied. Het bestemmingsplan wordt op dit punt aangepast.
De omschrijving van de aanduiding [bg] in de legenda wordt gewijzigd van "bijgebouw" naar "bijbehorend bouwwerk".
In artikel 16.2.1 sub d onder 7 is onder meer bepaald dat bijbehorende bouwwerken niet voor de voorgevel van de woningen gebouwd mogen worden. Op de betreffende percelen Potweg 4 en Potweg 4A zijn enkele bestaande, met omgevingsvergunning, gerealiseerde bijbehorende bouwwerken weliswaar gelegen binnen het bouwperceel maar ook voor de voorgevel van de woning. Dit past niet binnen de in artikel 16.2.1, sub d onder 7 (nieuw). Waar dat op een aantal andere locaties binnen het bestemmingsplan wel goed is geregeld, is dat bij de onderhavige percelen niet gebeurd. Door de betreffende bijbehorende bouwwerken op de verbeelding de aanduiding "bijbehorend bouwwerk [bg]" te geven wordt dit verzuim hersteld.
Voor de met vergunning gerealiseerde woningen Zuiderzeestraatweg 183 A en Zuiderzeestraatweg 183 B is abusievelijk geen (bouw)vlak met de "specifieke bouwaanduiding - hoofdgebouw (sba-hg)"op de verbeelding aangegeven. In het reparatieplan wordt dit verzuim hersteld en zal voor de betreffende woningen op de verbeelding alsnog een (bouw)vlak met de "specifieke bouwaanduiding - hoofdgebouw (sba-hg)" worden opgenomen. De betreffende woningen krijgen daarmee de bestemming "wonen" met bijbehorende "specifieke bouwaanduiding - hoofdgebouw".
Binnen de gemeente Harderwijk is het mogelijk om, onder voorwaarden, een aan een particulier perceel grenzend openbaar groen aan te kopen. De aangekochte gronden worden vervolgens bij een eerst volgende planwijziging, als bijbehorend erf bij het betreffende perceel opgenomen. Onlangs is een strook gemeente groen, kadastraal bekend sectie B, nr. 6918 gedk, gelegen naast het perceel Jonkheer Sandberglaan, aangekocht door de eigenaren van het perceel Jonkheer Sandberglaan 38. De bestemming van de betreffende gronden wordt in het reparatieplan gewijzigd van "groen" in "wonen" en worden aangemerkt als bijbehorend erf behorende bij de woning Jonkheer Sandberglaan 38.
Op het perceel, gelegen tussen de percelen Mheenbroekweg 10 en 11, was in het oude bestemmingsplan Hierden Dorp 2001 een bouwmogelijkheid opgenomen voor de bouw van één nieuwe woning. In het bestemmingsplan Hierden Dorp 2011 is abusievelijk een veel kleiner bouwvlak opgenomen met de "specifieke bouwaanduiding - hoofdgebouw (sba-hg)". Binnen dit bouwvlak mag nog weliswaar één vrijstaande woning worden gerealiseerd maar het bouwvlak is precies afgestemd op het maximaal toegestane oppervlak voor de nieuw te realiseren woning waarmee tevens de de plek van de nieuw te bouwen woning op het perceel exact is vastgelegd. Om meer vrijheid te creëren voor de plek van de nieuw te bouwen woning, zoals in het vorige bestemmingsplan ook mogelijk was, wordt het (bouw)vlak met de "specifieke bouwaanduiding - hoofdgebouw (sba-hg)" iets vergroot. Daarnaast wordt een afwijkingsmogelijkheid opgenomen waarmee eventueel een andere plek voor de nieuw te bouwen woning op het perceel gekozen kan worden (zie par. 2.3.10). De bebouwingsmogelijkheden (aantal, hoogte, oppervlak van de woning e.d.) voor de nieuw te bouwen woning worden daarbij niet verruimd.
Voor het perceel Lageweg 21 is in het vigerende bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011" een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. De wijzigingsbveoegdheid is op de verbeelding van het vigerende bestemmingsplan aangegeven als "Wro-zone - wijzigingsgebied 2". Met de wijzigingsbevoegdheid is het mogelijk, binnen het op de verbeelding aangegeven gebied, maximaal twee nieuwe woningen te realiseren. In het vigerende bestemmingsplan is deze wijzigingsbevoegdheid abusievelijk op een te groot deel van het perceel Lageweg 21 gelegd. Met het reparatieplan wordt dit gecorrigeerd en wordt het gebied waarop de wijzigingsbevoegdheid van toepassing is verkleind.
Op grond van het vigerende bestemmingsplan is op de percelen Grevenhofsweg 1/1A/1B gezamenlijk één woning met bijbehorende bouwwerken toegestaan. Op de betreffende percelen is ook één woning vergund. De bestaande woning is echter feitelijk gesplitst en wordt bewoond en/of gebruikt door twee huishoudens. Verder is op het perceel voormalige agrarische bebouwing aanwezig. Op het noordelijk deel van deze gezamenlijke percelen is daarom een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Met deze wijzigingsbevoegdheid kan op het perceel één woning worden toegevoegd onder voorwaarde dat de voormalige agrarische opstallen worden gesloopt. Daarnaast is sprake van een persoonsgebonden gedoogbeschikking waaruit volgt dat de bewoonster van het perceel Grevenhofsweg 1B in het perceel staande bijgebouw mag wonen. Deze gedoogbeschikking is niet overdraagbaar.
In het kader van de verwerving van gronden voor de realisatie van het fietspad Elburg-Harderwijk in de Mheenlanden zijn ook afspraken gemaakt over een bestemmingswijziging van de percelen Grevenhofsweg 1/1A/1B. Het is wenselijk deze wijzigingen mee te nemen in voorliggend bestemmingsplan. De gezamenlijke percelen Grevenhofsweg 1/1A/1B zullen ook planologisch worden gesplitst in drie bouwpercelen. De bestaande woning krijgt een nieuwe bestemming, zodat een twee-onder-één-kap-woning wordt toegestaan. Hetgeen overeenkomt met de feitelijke situatie. Bij beide woningen wordt 175 m2 aan bijbehorende bouwwerken toegestaan. Ook krijgt het bijgebouw waarin een woonsituatie gedoogd wordt een woonbestemming, waarbij 50 m2 aan bijbehorende bouwwerken is toegestaan. Hier staat tegenover dat de wijzigingsbevoegdheid voor één extra nieuwe woning uit het huidige plan komt te vervallen en alle overtollige bebouwing op deze percelen wordt gesloopt. Daarmee wordt met name bereikt dat medewerking wordt verleend aan de realisatie van het fietspad door de Mheenlanden waarmee de aanleg van het deel van het fietspad Harderwijk-Elburg op Harderwijks grondgebied geheel gerealiseerd kan worden..
Ingevolge artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening wordt in dit hoofdstuk een beschrijving opgenomen van het verrichtte onderzoek naar relevante feiten en af te wegen belangen (artikel 3.2. Algemene wet bestuursrecht). Met het bestemmingsplan "Reparatieplan Hierden Dorp 2011" worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt en is en blijft het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011", behoudens de in dit plan beschreven aanpassingen, onverkort van toepassing. Aanvullend onderzoek is voor het bestemmingsplan dan ook niet aan de orde, met uitzondering van de locatie Grevenhofsweg 1/1A/1B (zie hiervoor par.3.1.1 ).
De toegestane bebouwing op de percelen neemt niet toe. In planologisch opzicht worden weliswaar drie woningen toegestaan, terwijl er voorheen planologisch één woning was toegestaan, maar feitelijk is in alle drie de situaties al sprake van bewoning en wordt er feitelijk al gewoond (zie par. 2.4.7). Aangezien er sprake is van legalisering van de bestaande situatie en er feitelijk alleen sprake is van een wijziging van het toegestane gebruik kan een haalbaarheidsonderzoek achterwege blijven. Omdat er in planologisch opzicht echter wel sprake is van nieuwe woningen en er sprake is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai (Grevenhofsweg) wordt een procedure hogere grenswaarde gevolgd.
Tenslotte dient te worden vermeld dat de woning niet binnen de zone van een gezoneerd industrieterrein is gelegen. Er is in de directe omgeving wel bedrijvigheid aanwezig die in geluidruimte zou kunnen worden beperkt door het legaliseren van de woning Grevenhofsweg 1B. Op circa 22 meter ten westen van de woning is de inrichting aan de Grevenhofsweg 2 gelegen. De inrichting wordt grotendeels door bebouwing afgeschermd richting de woning 1b. Op circa 78 meter ten noordwesten van de woning is de inrichting aan de Zuiderzeestraatweg 72 gelegen. De woning aan de Grevenhofsweg 1b ligt niet dichterbij dan de woning aan de Grevenhofsweg 1 en 1a. De inrichting wordt niet in geluid beperkt.
Volledigheidshalve kan hierbij worden vermeld dat het perceel Grevenhofsweg 2 met gebruikmaking van de regeling voor functieverandering in het nieuwe in voorbereiding zijnde bestemmingsplan Buitengebied zal verkleuren naar wonen waarmee de milieuvergunning en eventuele hindercirkels komen te vervallen.
Op grond van afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening rust op de gemeente de verplichting tot het verhaal van kosten die tot de grondexploitatie behoren indien het bestemmingsplan een bouwplan in de zin van artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) mogelijk maakt.
In voorliggend bestemmingsplan worden, behoudens de locatie Grevenhofsweg 1/1A/1B, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt en is en blijft het bestemmingsplan "Hierden Dorp 2011", behoudens de in dit plan beschreven aanpassingen, onverkort van toepassing. Kostenverhaal voor het perceel Grevenhofsweg 1/1A/1B is verzekerd door middel van een anterieure overeenkomst. Daarom zal geen exploitatieplan vastgesteld worden. De ontwikkeling van dit bestemmingsplan brengt voor de gemeente alleen plankosten met zich mee. Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen. De economische uitvoerbaarheid van dit plan is hiermee aangetoond.
In de Inspraakverordening Harderwijk 2007 is bepaald dat elk bestuursorgaan over zijn eigen bevoegdheden besluit of al of niet inspraak wordt verleend bij de voorbereiding van het gemeentelijk beleid. Dit betekent dat ook ten aanzien van een bestemmingsplan een besluit moet worden genomen over het al of niet toepassen van inspraak. In een aantal gevallen hoeft geen inspraak plaats te vinden, bijvoorbeeld over bestemmingsplannen die betrekking hebben op een zeer beperkt grondgebied (de zogenaamde postzegelplannetjes). Het onderhavige bestemmingsplan is aan te merken als een postzegelplan. Op grond van het bepaalde in de Inspraakverordening zal geen inspraak worden gegeven op dit bestemmingsplan.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan moet in het kader van het overleg als bedoeld in art. 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening overleg worden gepleegd met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn. Tegelijkertijd wordt het bestemmingsplan voorgelegd aan andere relevante instanties.
Het voorontwerpbestemmingsplan "Reparatieplan Hierden Dorp 2011" is aan de onderstaande instanties toegezonden. Binnen de daarvoor gestelde termijn zijn van de genoemde instanties geen inhoudelijke reacties op het plan ontvangen.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft met ingang van 15 januari 2015 gedurende 6 weken voor een ieder ter inzage. Gedurende deze termijn kon een ieder een zienswijze tegen het ontwerpbestemmingsplan kenbaar maken bij de gemeenteraad. Dit is bekend gemaakt in de Staatscourant, Het Kontakt en op de gemeentelijke website. Binnen de gestelde termijn geen zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan ingediend.