direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke structuur
Plan: Bedrijventerrein Veldzicht 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0233.BPbtveldzicht2012-0401

2.2 Ruimtelijke structuur

Ruimtelijk

Bedrijventerrein Veldzicht is een gemengd bedrijventerrein waar bedrijven tot milieucategorie 4 gevestigd kunnen zijn. Het terrein ligt (globaal) tussen de kernen Ermelo en Harderwijk. De ruimtelijke kwaliteit van het terrein is divers en wordt gekenmerkt door een gevarieerde bebouwing van woningen aan de randen en bedrijven. Het plangebied bestaat grofweg uit drie delen: de bedrijventerreinen Veldzicht-Zuid en Veldzicht-Noord en de Groene Zoom (noordzijde).

Veldzicht -Zuid

Veldzicht-Zuid is een gefaseerd uitgegeven bedrijventerrein, gelegen ten zuiden van de Lokhorstweg. De totale omvang van het terrein is 35 hectare.

Veldzicht-Noord
Het bedrijventerrein Veldzicht-Noord grenst aan het bedrijventerrein Veldzicht-Zuid en is in verschillende fases ontwikkeld. In totaal omvat het circa 10 hectare, waarvan eind 2008 de tweede fase is afgerond en de 3e fase gedeeltelijk is uitgegeven. In 2010 is gestart met de procedure voor de 4e fase van dit bedrijventerrein. Hiervoor wordt een aparte planologische procedure gevoerd.

Groene Zoom

Het noordelijk deel van het plangebied maakt onderdeel uit van een gebied aangewezen als de Groene Zoom (weergegeven in het gebied F7, dat is gelegen boven de aanduiding bedrijventerrein in afbeelding 2). De Groene Zoom omvat een groter gebied en vormt de stadsrandzone ten zuiden van Drielanden, gelegen ten weerszijden van de Fokko Kortlanglaan en Horloseweg. Het gebied ligt op de overgang tussen oost-west georiënteerde zandruggen met landgoederen op Ermelo's grondgebied en het lager gelegen poldergebied Drielanden op Harderwijks grondgebied. Bepalend voor de ruimtelijke structuur in het gebied is de over de oost-west gerichte zandrug gelegen weg met hoofdzakelijk van oorsprong agrarische lintbebouwing, op enige afstand tot de weg. Deze eindigt aan de westkant in de bebouwing van Horst Noord 'het Kasteel'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0233.BPbtveldzicht2012-0401_0002.jpg"

Afbeelding 2: Indeling groene Zoom (bron: structuurvisie groene zoom)

Infrastructuur

Aan de noord- en oostzijde is het terrein goed bereikbaar via de snelweg A28 waarvan de op- en afritten op minder dan twee kilometer afstand van het terrein liggen. Vanuit het zuiden is de N303 Harderwijkerweg de meest gebruikelijke aanrijroute. Deze verbindingswegen zorgen ervoor, dat vrachtverkeer en andere voertuigen niet door (woon)wijken hoeven te rijden om bij Veldzicht te komen.

De Harderwijkerweg vormt een onderdeel van de interlokale wegverbinding Harderwijk-Ermelo-Putten-Voorthuizen (richting A1) en kent een hoge verkeersintensiteit. Het plangebied wordt ontsloten vanaf de Harderwijkerweg via de Lokhorstweg, de Fokko Kortlanglaan en de Kalkoenweg. De belangrijkste entree tot het terrein is de rotonde Harderwijkerweg - Lokhorstweg. Planologisch is er reeds voorzien in een nieuwe ontsluiting aan de noordkant van het terrein via de Meeboerserf naar de Groene Zoomweg. Hier is een bestemmingsplan voor vastgesteld.

De wegenstructuur op het bedrijventerrein is redelijk overzichtelijk. Het noordelijke en zuidelijke deel van het bedrijventerrein wordt fysiek gescheiden door de Lokhorstweg, dat als de centrale weg over het terrein kan worden beschouwd. Opvallend is het brede trottoir en de brede groenstrook tussen het trottoir en de Lokhorstweg in verhouding tot een relatief smal weggedeelte. Aan de westkant wordt de Lokhorstweg onduidelijk beëindigd, aangezien de weg hier doodloopt op het spoor. In de uitbreiding Veldzicht-Noord 4e fase wordt deze weg doorgetrokken langs het spoor.

Langs de westkant van het bedrijventerrein loop de spoorlijn Zwolle-Amersfoort. Langs de spoorlijn ligt een deels verhard en deel onverhard pad ter ontsluiting van de belendende percelen. Dit is een doodlopend ontsluitingspad, dat alleen via de Fokko Kortlanglaan te bereiken is.

Groen en water

De openbare ruimte op het bedrijventerrein is in opzet en ruimtebeslag beperkt tot het strikt noodzakelijke en heeft vooral een verkeerstechnische functie. De maatvoering van wegprofielen, kruisingen en inritten is afgestemd op zware transportvoertuigen. Op het gehele terrein is aan één zijde een voetpad aanwezig, met uitzondering van het Binnenveld en de Hoenderweg. De overgang naar de bedrijfskavels wordt doorgaans gevormd door grasbermen en struiken / hagen. De bermen zijn langs hoofdwegen voorzien van boombeplanting. Hoge hekwerken, voorzien van een bescheiden afschermende beplanting, bepalen mede het utilitaire straatbeeld.