Plan: | Centrum Epe |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0232.EPE015CentrumEpe-VBP1 |
Het plangebied bestaat uit het kernwinkelgebied rond de Hoofdstraat, de aanloopstraten van het kernwinkelgebied en de direct aangrenzende woongebieden. De ruimtelijke hoofdstructuur van het plangebied wordt voor een groot deel bepaald door het oude centrum en het assenstelsel van wegen (Hoofdstraat, Stationsstraat) met de oorspronkelijke lintbebouwing en de aangrenzende woonwijken.
Bebouwingsstructuur
Het kernwinkelgebied heeft grofweg de vorm van een acht. Deze acht wordt gevormd door de Hoofdstraat, Markt, Sternpassage en Gruttersplein. Langs de Hoofdstraat is de bebouwing vaak aaneengesloten of dicht op elkaar gebouwd. Uitzondering daarop vormt het gebied rondom de N.H. kerk. De gevels van de panden zijn gevarieerd en de kwaliteit ervan uiteenlopend. Oudere en nieuwere bebouwing wisselt elkaar af. Winkels zijn te vinden in de onderste bouwlaag. Op de verdiepingen zijn veelal woningen aanwezig.
Parallel aan de Hoofdstraat, ten oosten daarvan, ligt de Markt. De gebouwen aan de Markt (Marktwand) vormen een doorlopende gevel met een kap en kennen een matige ruimtelijke uitstraling. In deze gebouwen zijn uitsluitend winkels gevestigd. Aan de noordkant van de Markt staat het gemeentehuis.
De winkelacht is zoals gezegd bereikbaar via aanloopstraten. De Hoofdstraat en de Markt worden gekruist door de Stationsstraat/Brinklaan die vervolgens met een knik langs de N.H. kerk over gaat in de Tongerenseweg. Deze straten maken deel uit van het aanloopgebied naar het centrum. De bebouwing in het aanloopgebied kent eveneens een grote verscheidenheid. De individuele panden staan nog steeds dicht op elkaar maar minder dicht dan in het hart van het centrum. De bouwstijlen zijn zeer gevarieerd vanwege de verschillende bouwperiodes.
Figuur 2.1 Bebouwing woongebied en centrum
Het gehele centrum (kernwinkelgebied en aanloopstraten) heeft een dorps karakter dat één van de belangrijke en gewaardeerde kenmerken van Epe is. Dit vormt dan ook de basis voor eventuele ontwikkelingen in het centrum.
Buiten het centrum en het aanloopgebied gaat de bebouwing over in woonbebouwing. Het grootste deel van deze woonbebouwing bestaat uit vrijstaande woningen in een parkachtige (groene) omgeving. Aan de randen van het kernwinkelgebied komt ook meer stedelijke bebouwing voor in de vorm van appartementengebouwen bestaande uit drie lagen met een kap. In het zuiden van het plangebied komen enkele rijwoningen in rijen van vier woningen voor.
Verkeersstructuur
Om het centrum van Epe ligt een ringweg voor doorgaand verkeer. De ringweg gaat ten noorden van het plangebied over in de provincialeweg N794 richting Heerde en de rijksweg A50. Aan de zuidzijde van het plangebied komen de Hoofdstraat en de Tongerenseweg uit op de provinciale weg N309. Deze takt in het oosten eveneens op de rijksweg A50 aan. Richting het westen gaat deze weg naar 't Harde en Nunspeet.
Het centrum en de woonwijken in het plangebied zijn te bereiken via de eerder genoemde ringweg. De gehele verkeersstructuur is gericht op deze ringweg. De overige wegen in en rond het centrum zijn hoofdzakelijk bedoeld voor bestemmingsverkeer.
De parkeercapaciteit in het centrum is momenteel voldoende. In het centrum zijn enkele grotere en meerdere kleine parkeerlocaties aanwezig. De locaties zijn allen gelegen aan de randen van de winkelacht, het kernwinkelgebied. De verspreide ligging leidt echter wel tot zoekverkeer. Een verbetering van de parkeerstructuur is dan ook wenselijk.
Groenstructuur
Epe is een groene gemeente en dat geldt ook voor de kern Epe. Aan de randen van het centrum zijn drie parken gelegen. De parken zijn erg naar binnen gekeerd en zijn nu nog vooral losstaande elementen in de ruimte. De wegen in het plangebied hebben overwegend een lanenstructuur. In het centrum zelf is vooral groen te vinden rond de R.K. kerk en bomen op de Markt. Een deel van deze bomen is oud en heeft een waardevol karakter. Langs enkele belangrijke wegen (Hoofdstraat, de Markt, Stationsstraat) staan leilinden. Deze leilinden vormen voor voetgangers een barrière tussen de winkels en de straat waardoor er teveel ruimte aan het autoverkeer wordt gegeven. Dit is niet wenselijk in het kernwinkelgebied. De gemeente zet in op behoud van het waardevolle groen en verbetering van de leilindenstructuur. Daarnaast moeten de parken meer bij de groene structuur betrokken worden.
Figuur 2.2 Ruimtelijke structuur