Plan: | Landgoed Tongeren |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0232.BG026LdgdTongeren-VBP1 |
Vanuit de doelstellingen voor goed functionerende watersystemen met voldoende oppervlaktewater en grondwater van goede kwaliteit voor een duurzaam en evenwichtig gebruik zijn in het waterbeleid van de Provincie Gelderland en Waterschap Veluwe specifieke doelen gesteld voor Landgoed Tongeren. Voor Tongeren zijn met name de doelstellingen inzake de verdrogingsbestrijding en de doelstellingen voor de ontwikkeling van natte natuur van belang.
Tongeren ligt binnen de aangewezen hydrologische beschermingszone van het in het kader van de verdrogingsbestrijding door het Rijk als TOP-gebied aangewezen “Wisselse en Tongerense Veen”. In dit TOP-gebied zijn ruimtelijke en waterhuishoudkundige ontwikkelingen, die de natuurwaarden negatief beïnvloeden in principe niet toegestaan.
Voor de natte delen van de EHS geldt bovendien dat ruimtelijke ontwikkelingen niet mogen leiden tot verlaging van de grondwaterstand in en om de natte natuur of tot verslechtering van de waterkwaliteit en aantasting van de morfologie van de beken en waterlopen. De Tongerense beek en de Witte beek zijn aangewezen als watergangen met Hoge Ecologische Natuurwaarden (HEN). De Vlasbeek is aangewezen als watergang met Specifieke Ecologische Doelstellingen (SED). De bescherming van deze waarden moet in het bestemmingsplan worden geregeld.
Uitgangspunt is dat in de TOP-lijst gebieden die binnen de EHS liggen, optimalisatie van de watercondities voor de functiegebieden natte natuur voorrang krijgt. Buiten de TOP-lijst gebieden, maar binnen de EHS zijn effecten van vernattingsmaatregelen acceptabel. Daarbuiten treden geen negatieve effecten op voor de huidige gebruiksfuncties en wordt de waterhuishouding geoptimaliseerd voor het overwegend (agrarische) grondgebruik. Bij het uitwerken van de herstelmaatregelen is tevens een 'landgoedscenario' uitgewerkt op basis van de prioritering bestaande natte natuur, landgoedwensen (behoud landbouwfunctie) en overige natuur. Dit scenario lijkt een goede basis voor een haalbare en betaalbare aanpak, met behoud van de landbouwfunctie op Tongeren. De besluitvorming over de uitvoeringsmaatregelen is echter nog niet afgerond.
Naast de maatregelen in het kader van de verdrogingsbestrijding zijn tevens de afspraken in het kader van de overeenkomst duurzame drinkwatervoorziening van belang. De mogelijkheid van extra onttrekking en infiltratie wordt door Vitens onderzocht. Deze infiltratie zal naar verwachting een beperkt vernattend effect op het Tongerense Veen hebben. De verwachting is dat dit effect versterkt zal worden door de herstelmaatregelen voor de natte natuur.
In het kader van de om te vormen agrarische bedrijven zijn ook de uitgangspunten voor duurzaam (stedelijk) waterbeheer van belang. De om te vormen erven zijn reeds aangesloten op het gemeentelijk rioolstelsel; dat zal met de omvorming tot woonerven niet veranderen. Het aantal nieuwe aansluitingen is beperkt en kan duurzaam worden opgevangen in het bestaande stelsel. Daarbij speelt ook mee dat met het beëindigen van de agrarische bedrijvigheid - waarbij onder andere het spoelwater van de melkkamer op de riolering wordt geloosd - deze lozingen op de betreffende erven komen te vervallen.
Het hemelwater van de daken en de verharde terreindelen zal in beginsel in de bodem infiltreren, bijvoorbeeld in een wadi of andere bezinkvoorziening. Het water mag niet worden geloosd op watergangen waaraan specifieke natuurwaarden is toegekend. Met het oog op het voorkomen van verontreiniging zal bij de bouw van de woningen geen gebruik worden gemaakt van uitlogende materialen zoals lood, koper en (onbehandeld) zink. Bij ondergronds bouwen dient rekening te worden gehouden met de grondwaterstand.
Op grond van bovenstaande kan worden geconcludeerd dat het plan voldoet aan de eisen ten aanzien van duurzaam waterbeheer.