direct naar inhoud van 4.1 Geluid
Plan: bestemmingsplan '''t Harde 2009"
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0230.BPTHARDE2009-VST1

4.1 Geluid

Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) moet bij het opstellen van bestemmingsplannen rekening worden gehouden met de geluidsproductie van wegverkeer, spoorwegen en industrie. Volgens de Wgh moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd naar de actuele geluidsbelasting indien een bestemmingsplan geluidsgevoelige functieveranderingen toestaat voor gebieden die liggen langs zoneplichtige wegen, spoorwegen of industriegebieden. Geluidsgevoelige functies zijn o.a. woningen, scholen en ziekenhuizen.

Wegverkeerslawaai
De rijksweg A28 heeft een geluidszone van 400 meter gemeten aan weerszijden van de buitenste rand van de vluchtstrook. De Eperweg heeft een geluidszone van 200 meter gemeten aan weerszijden van de buitenste rand van de rijbaan. Voor de wegen in het plangebied waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur geldt geen onderzoeksplicht.

Spoorweglawaai
In het zuiden van het plangebied ligt de spoorweg Amersfoort - Zwolle. Deze spoorlijn heeft een geluidszone van 300 meter gemeten vanaf de buitenste spoorstaaf.

Industrielawaai
Het plangebied valt voor een deel binnen de bestaande geluidszone industrie van bedrijventerrein 't Spoor. De zone is op de verbeelding aangegeven.

Ontwikkelingen binnen geluidszones wegverkeerslawaai en spoorweglawaai

In het bestemmingsplan zijn binnen de geluidszones wegverkeerslawaai en spoorweglawaai geen nieuwe geluidsgevoelige functies opgenomen. Nader akoestisch onderzoek is dan ook niet nodig.

Voor de locaties binnen geluidszones waar op grond van artikel 3.6 Wro middels een wijzigingsbevoegdheid geluidsgevoelige functies opgericht kunnen worden, zal in het kader van het wijzigingsplan akoestisch onderzoek moeten worden verricht.