Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Huisdijk-Gerichtenweg
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0230.BPHUISGERICHT2012-VST2

4.7 Water

4.7.1 Het beleidskader
 
Om te garanderen dat water voldoende aandacht krijgt bij het opstellen van ruimtelijke plannen is de zogenaamde 'watertoets' in het leven geroepen. Doel van de watertoets is het vroegtijdig en expliciet betrekken van de waterbeheerders bij het planproces.
 
De Europese Kaderrichtlijn Water (2003)
De Europese Kaderrichtlijn Water gaat er vanuit dat water geen gewone handelswaar is, maar een erfgoed dat moet worden beschermd en verdedigd. Het hoofddoel van de richtlijn is daarop gebaseerd. De Kaderrichtlijn Water geeft het kader voor de bescherming van landoppervlaktewater, overgangswater, kustwater en grondwater. Dat moet ertoe leiden dat: aquatische ecosystemen en gebieden die rechtstreeks afhankelijk zijn van deze ecosystemen, voor verdere achteruitgang worden behoed; emissies worden verbeterd; duurzaam gebruik van water wordt bevorderd op basis van bescherming van de beschikbare waterbronnen op lange termijn; er wordt gezorgd voor een aanzienlijke vermindering van de verontreiniging van grondwater.
 
Vierde Nota Waterhuishouding (Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 1998)
De Vierde Nota Waterhuishouding geeft het kader voor het waterbeheer voor Nederland, nu en in de toekomst. De hoofddoelstelling is "een veilig en goed bewoonbaar land en het in stand houden/versterken van gezonde en veerkrachtige watersystemen, waarmee een duurzaam gebruik blijft gegarandeerd". Om de veerkracht van de watersystemen te vergroten dient de waterconservering en buffering te worden bevorderd en de afwenteling van (water-) problemen op naastgelegen gebieden te worden beperkt.
 
Waterbeleid in de 21e eeuw (2000)
De hoge waterstanden in de rivieren in 1995 en 1996 en de klimaatscenario's waarin naast de zeespiegelstijging ook meer en heviger buien worden voorspeld hebben geleid tot vernieuwde aandacht voor water. Nederland is met zijn lage ligging en hoge verstedelijkingsgraad kwetsbaar voor wateroverlast en de veiligheid is in de toekomst in het geding. Maar ook door de drogere zomers is er het risico van watertekorten en verdroging. De commissie "Waterbeheer 21e eeuw" heeft in opdracht van de regering duidelijk gemaakt dat we anders moeten omgaan met water en ruimte. Ruimte die nu beschikbaar is voor de bescherming tegen overstromingen en wateroverlast moet ten minste behouden blijven. De aanwezige ruimte mag niet sluipenderwijs verloren gaan bij de uitvoering van nieuwe projecten voor infrastructuur, woningbouw, landbouw of bedrijventerreinen.
 
Waterplan provincie Gelderland
Het Provinciaal Waterplan 2010-2015 is mede kader voor de wijze waarop omgegaan wordt met water in het plangebied. Het waterplan is beschreven aan de hand van een aantal thema's zoals landbouw, wateroverlast, watertekort, natte natuur, grondwaterbescherming en hoogwaterbescherming. Voor deze thema's is beschreven welke doelstellingen voor 2007 en 2015 er liggen. Hierbij is rekening gehouden met de Europese kaderrichtlijn water en het beleid.
 
Waterbeheer 21e eeuw (WB21).
Het thema "water als ordenend principe" loopt als een rode draad door het gehele plan. Dit houdt in dat, voordat er beslissingen worden genomen op ruimtelijk gebied, er wordt bekeken welke gevolgen die hebben voor watersystemen. Dit waterplan valt onder het regime van de nieuwe waterwet (22 dec. 2009).
 
Waterbeheersplan Waterschap Vallei en Eem/Veluwe
In de Waterbeheersplannen 2010 - 2015 hebben beide Waterschappen hun ambities en uitvoeringsprogramma’s vastgelegd voor de periode 2010 tot en met 2015. De plannen bepalen in grote lijnen de agenda's voor de komende zes jaar. De plannen zijn mede kaderstellend voor de wijze waarop omgegaan wordt met water in de plangebieden.
 
Gemeentelijke nota stedelijk waterbeheer
April 2003 heeft de gemeenteraad de nota stedelijk waterbeheer "Watervisie Elburg" vastgesteld. In de watervisie heeft de gemeente Elburg samen met Waterschap Veluwe het lokale waterbeleid vastgelegd. Verder sluit de watervisie aan bij het waterplan van de provincie Gelderland en het waterbeheerplan van Waterschap Veluwe. Het eerste streefbeeld is vooral mensgericht en streeft naar een integratie van verschillende functies. Het tweede streefbeeld beoogt evenwicht te vinden tussen ecologie en menselijke activiteiten en in het derde streefbeeld wordt de beschikbare ruimte zoveel mogelijk ingevuld vanuit het natuurlijke of ecologische functioneren van het stedelijke gebied en de deelgebieden. Alle nieuwe ontwikkelingen worden, afhankelijk van de ligging, aan een van deze streefbeelden en de daarbij behorende omschrijving, getoetst.
 
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
Januari 2008 heeft de gemeenteraad het "Gemeentelijk Rioleringsplan voor de Elburg" vastgesteld. In dit plan heeft de gemeente Elburg het rioleringsbeleid vastgelegd. Waterschap Veluwe heeft ingestemd met dit plan. Alle nieuwe ontwikkelingen worden, afhankelijk van de ligging, aan de doelstellingen van het GRP getoetst.
 
4.7.2 Waterparagraaf
 
Voorliggende waterparagraaf maakt verplicht onderdeel uit van het bestemmingsplan en bevat een overzicht van het watersysteem en de resultaten van de watertoets. Daarnaast biedt de waterparagraaf inzicht in het overlegproces dat in het kader van de watertoets met de waterbeheerders is gevoerd.
 
Algemeen
Plangebied Huisdijk, dat ontwikkeld gaat worden ten behoeve van woningbouw, is gelegen in het buitengebied van de kern Hoge Enk in de gemeente Elburg. Het oppervlak van het plangebied bedraagt circa 0.55 ha, waarop in de huidige situatie met name weilanden aanwezig zijn. Binnen de locatie worden 11 nieuwe woningen gebouwd (exclusief de bestaande woningen).Het gebied ligt ten zuiden van de Hoge Enk, tussen de Gerichtenweg en de Huisdijk.
Plangebied Huisdijk bevindt zich niet binnen enige Keurzone of binnen de zoekgebieden voor waterberging zoals weergegeven in het Streekplan.
Door het scheiden van hemelwater en afvalwater en door kruipruimteloos te bouwen, wordt voorkomen dat het plan nadelige gevolgen heeft voor (grond)water binnen het plangebied en voor de omgeving.
 
Grondwater
De gemiddeld hoogste grondwaterstanden (GHG) liggen tussen 0,4 en 0.8 m-mv, terwijl de laagste grondwaterstanden (GLG) variëren van 0.8 tot 1.2 m-mv. Er is in en om het gebied geen grondwateroverlast bekend. Het gebied ligt niet in de grondwaterfluctuatiezone zoals provincie Gelderland deze heeft gedefinieerd. Grondwater zal binnen het zuidelijke gedeelte van het plangebied mogelijk overlast kunnen veroorzaken, aangezien deze relatief hoog gelegen is.
 
Hemelwater
Het hemelwater wordt apart van het huishoudelijk afvalwater ingezameld. Binnen het plangebied zal 36 mm worden geborgen in een kleine retentievoorzieningen en door tijdelijke peilstijging van de bestaande B-watergang waar het water tijdelijk wordt vastgehouden door een knijpconstructie. De totale berging zal voldoende zijn om aan de bergingseis van Waterschap Vallei/Eem te voldoen.
 
De gemeente tracht verontreiniging van afstromend hemelwater te voorkomen door onder andere de toekomstige bewoners goed in te lichten over de consequenties van wonen in een afgekoppelde woonwijk. Tevens zal het gebruik van uitlogende bouwmaterialen ontmoedigd worden: de minimale eis is de toepassing van materialen in het kader van Duurzaam Bouwen.
Op deze wijze wordt de kans op bodem en (grond)waterverontreiniging beperkt.
 
Water op straat
Het hemelwaterstelsel zal hydraulisch worden getoetst bij verschillende standaard neerslaggebeurtenissen. Bij bui 08 (Leidraad Riolering) treedt geen water op straat op, waardoor aan de ontwerpeis wordt voldaan. Bij bui 10 (theoretische herhalingstijd van 10 jaar) zal het water over de weg worden afgevoerd richting de lager gelegen Huisdijk en Huisbeek waardoor inundatie binnen het plangebied wordt voorkomen.
 
Oppervlaktewater
Het plangebied watert in de huidige situatie af via een B-watergang parallel aan de A-watergang ten zuiden van de Huisdijk. De B-watergang stroomt in noordoostelijke richting en stroomt via een duiker op ca. 500m van het plangebied uit in de A-watergang. B-watergangen zijn niet in beheer van het waterschap en kunnen onder voorwaarden dienst doen als bergingsvoorziening van hemelwater vanuit het plangebied. De bestaande watergang zal als gevolg van de ontwikkelingen extra belast worden. De hemelwaterberging zal voor een deel worden gevonden in een tijdelijke peilstijging van de B-watergang welke door het aanleggen van een knijpconstructie niet meer dan de landelijke afvoernorm zal afvoeren naar benedenstrooms gebied. In dit plan wordt geen extra oppervlaktewater gecreëerd. De aan te leggen retentievijver zal boven het grondwaterpeil worden aangelegd en bij een peilstijging van meer dan 0,5m1 overstromen naar de B-watergang.
 
Het plan veroorzaakt geen nadelige gevolgen voor of door het oppervlaktewatersysteem in de omgeving.
 
Huishoudelijk afvalwater (DWA)
Het plan sluit aan op stroomgebied Hoge Enk. Alleen het huishoudelijk afvalwater (DWA) van de nieuwbouwwoningen zal afgevoerd worden naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Het DWA wordt aangesloten op bestaande gemengde stelsel Hoge Enk. De extra belasting van het stelsel als gevolg van de uitbreiding zal circa 0.5 m3/h bedragen. De capaciteit van het huidige rioolstelsel van Hoge Enk is afdoende om de extra aanvoer van DWA te kunnen verwerken.
De uitbreiding is niet voorzien en betrokken in het Basis Rioleringsplan van de gemeente Elburg of in de OAS. Doordat op andere locaties binnen de gemeente Elburg meer is afgekoppeld dan voorzien in het Basis Rioleringsplan en de OAS wordt de 0,5 m3 ruim gecompenseerd.
4.7.3 Resultaat watertoets
 
De digitale watertoets is doorlopen en geeft geen specifieke knelpunten aan voor het onderdeel water. Het Waterschap heeft het beleidskader en de waterparagraaf akkoord bevonden en dit bevestigd in een mail d.d. 07-09-2012. Deze mededeling kan als een schriftelijke bevestiging worden gezien.