Toetsing aan de Wet geluidhinder
Kader
In de Wet geluidhinder en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten zijn ten hoogste toelaatbare waarden (ook wel voorkeursgrenswaarden genoemd) opgenomen voor de toelaatbare geluidbelasting afkomstig van het wegverkeer op geluidgevoelige objecten, zoals woningen. Als uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarden, dan moet onderzocht worden welke maatregelen nodig zijn om wel aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen.
Als de geluidbelasting niet kan worden teruggebracht tot 48 dB dan kunnen burgemeester en wethouders op basis artikel 83/100/100a van de Wet hogere waarden vaststellen. De maatregelen moeten dan aantoonbaar onvoldoende doeltreffend zijn of overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.
De afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling verzoekt uw college om hogere waarden vast te stellen voor deze twee woningen aan de Huisdijk, omdat uit het akoestisch onderzoek (Regio Noord-Veluwe, Akoestisch onderzoek Huisdijk/Gerichtenweg bestemmingsplanwijziging nieuwe woningen en woningsplitsing, 21 september 2012, Z-12-00394) blijkt dat bij twee woningen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden wordt, vanwege de Huisdijk.
De geluidsbelasting op de gevels van de nieuw te bouwen woningen is opgenomen in bijlage 1 (akoestisch onderzoek).
Als blijkt dat de voorkeursgrenswaarde op de gevel(s) van nieuw te bouwen woning(en) wordt overschreden en bron of overdrachtsmaatregelen niet doelmatig zijn, dan moet een hogere waarde worden vastgesteld om de woningen te kunnen realiseren. Voor wegen binnen de gemeente Elburg is uw college bevoegd tot het nemen van dit besluit.
In artikel 110a lid 5 van de Wet geluidhinder is vermeld dat hogere waarden alleen kunnen worden vastgesteld indien toepassing van maatregelen, gericht op het terugdringen van de geluidsbelasting onvoldoende doeltreffend zal zijn of overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Hierbij worden allereerst bronmaatregelen beoordeeld, vervolgens wordt gekeken naar overdrachtsmaatregelen en tot slot naar maatregelen bij de ontvanger. Bij de overwegingen is tevens het beleid hogere waarde van de gemeente Elburg betrokken.
Deze maatregelen hebben tot doel om het bronniveau van het geluid te verminderen, waarbij gedacht kan worden aan verkeersmaatregelen of toepassen van geluid reducerend wegdek.
De nieuw te bouwen woningen ondervinden geluidsoverlast van de Huisdijk. Het nemen van maatregelen aan de bron, zoals geluid reducerend asfalt, is in onderhavige situatie niet doeltreffend vanwege de nabijgelegen kruispunten. Door het optrekken en remmen van voertuigen is geluid reducerend asfalt niet effectief:in geluidbeleid van de Gemeente Elburg, waarin wordt gesteld dat binnen een straal van 50 meter uit een kruispunt of bij weglengtes van minder dan 250 meter niet nader gemotiveerd hoeft te worden.
Overdrachtsmaatregelen bestaan bijvoorbeeld uit een geluidsscherm of een wal. Dit is voor het plangebied niet toe te passen vanwege de stedenbouwkundige inpassing. Door het aanbrengen van afschermingen wordt de locatie bij het plaatsen van een scherm, afgesloten van de omgeving, hetgeen onwenselijk is in onderhavige situatie.
Maatregelen bij de ontvanger
Dergelijke maatregelen betreffen o.a. het isoleren van de gevel, zodat in de woning het geluidsniveau voldoet aan de normen van de Wet geluidhinder en het Bouwbesluit. Voor de woningen waarvoor hogere waarde benodigd zijn, zal derhalve een onderzoek naar de karakteristieke gevelwering gedaan moeten worden. In dit onderzoek dient onderbouwd te worden welke eisen gelden voor de uitwendige scheidingsconstructie, zodat voldaan wordt aan de normen voor het binnenniveau.
In het gemeentelijk beleid hogere waarde wordt aandacht besteed aan de gezondheidseffecten van geluid door toepassing van de GES-systematiek (GezondheidEffectScreening). Blootstelling aan verkeerslawaai of industriegeluiden kan namelijk leiden tot hinder en gezondheidsproblemen (stress, depressiviteit, slaapstoornissen, hart en vaatziekten).
Het overschrijden van de voorkeursgrenswaarden voor de geluidbelasting heeft derhalve tot gevolg dat de woonkwaliteit negatief beïnvloed wordt. In onderstaande tabel is weergegeven wat de woonkwaliteit is bij verschillende geluidsbelastingen.
| | | | | | |
| |
| | 0 | < 34 | < 2 | 0 | Zeer goed |
Groen |
| | 0 – 3 | 34 - 39 | 2 | 1 | Goed |
| | 3 – 5 | 39 - 44 | 2 – 3 | 2 - 3 | Redelijk | Geel |
| | 5 – 9 | 44 - 49 | 3 – 5 | 4 | Matig |
Oranje |
| | 9 - 14 | 49 - 54 | 5 – 7 | 5 | Zeer matig |
| | 14 - 21 | 54 - 59 | 7 - 11 | 6 | Onvoldoende |
Rood |
| | 21 - 31 | 59 - 64 | 11 - 14 | 7 | Ruim onvoldoende |
= 73 | = 75 | = 31 | = 64 | = 14 | 8 | Zeer onvoldoende |
Bij het vaststellen van hogere waarden, dient tevens de gecumuleerde gevelbelasting bij de overweging betrokken te worden. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de gecumuleerde gevelbelasting de maximaal toegestane gevelbelasting van 63 dB niet overschrijdt. Uitgedrukt in een GES-score, is het woonklimaat redelijk tot matig te noemen, voor de nieuw te bouwen woningen waarvoor hogere waarden benodigd zijn.
Op grond van het gemeentelijk beleid dient derhalve overwogen te worden of compenserende maatregelen mogelijk. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de woningen tenminste een geluidluwe gevel hebben. Uit het ontwerp plattegrond blijkt daarnaast dat woningen voldoende verblijfsruimten bevatten aan de zijde van de geluidsluwe gevel. Hiermee wordt voldaan aan het beleid en kan overwogen worden hogere waarden vast te stellen.
Een overzicht van de gecumuleerde gevelbelasting met GES-score, is opgenomen in bijlage 1 (akoestisch onderzoek).
Ten behoeve van de bepaling van de gevelwering om te voldoen aan het binnenniveau uit het Bouwbesluit wordt eveneens uitgegaan van de gecumuleerde gevelbelasting (exclusief aftrek ex artikel 110g Wgh).
Bron- of overdrachtsmaatregelen om de geluidbelasting voor de nieuw te bouwen woningen op de kavel Huisdijk/Gerichtenweg tot de voorkeursgrenswaarde terug te dringen zijn niet doeltreffend en er zijn bezwaren van stedenbouwkundige aard. De maximaal toegestane waarde van 63 dB wordt niet overschreden en ten aanzien van het woonklimaat wordt voldaan aan het gemeentelijk beleid. Het verlenen van een hogere waarde kan daarom overwogen worden. Het binnenniveau van alle woningen, dient te voldoen aan het Bouwbesluit. In het kader hiervan dient onderzoek naar de gevelwering uitgevoerd te worden, voor het verlenen van de bouwvergunning.