Het gemeentelijk beleid vormt een directe basis voor de beleidskeuzen binnen de gemeente Elburg. Daarbij gaat het om algemeen beleid dat is neergelegd in visies, maar ook om thematisch beleid, bijvoorbeeld over woningbouw en de inrichting van het landschap. De van belang zijnde beleidsstukken voor dit bestemmingsplan komen in deze paragraaf aan bod.
5.3.1 Structuurplan Elburg 1995
Het geeft inzicht in de mogelijke en gewenste ontwikkeling in hoofdlijnen van de gemeente Elburg voor de planperiode tot 2008, met een doorkijk tot ongeveer 2018. Het plan dient daarom als beleidskader voor het huidige ruimtelijk beleid. Het beleid uit dit structuurplan is inmiddels verouderd en vervangen door de "Toekomstvisie Gemeente Elburg 2020".
5.3.2 Toekomstvisie gemeente Elburg 2020
De gemeente Elburg is nog steeds in ontwikkeling. Om de ontwikkeling in goede banen te leiden heeft de gemeenteraad van Elburg op 23 november 2009 een toekomstvisie vastgesteld. Op basis van deze visie kan de raad richtinggevende beslissingen nemen voor de lange termijn. In de visie worden voor 2020 duurzame en vitale kernwaarden genoemd, onder andere; herkenning in geloofsbeleving, kwaliteit in wonen en leefomgeving, kleinschalige en menselijke maat en ontplooiingsruimte voor jong en oud.
Doornspijk en Hoge Enk hebben een sterke verwevenheid met de omgeving. Het zijn hechte en betrokken gemeenschappen met een christelijk behoudende signatuur. Bovendien is er een bloeiend verenigingsleven. Het beleid richt zich op het behoud van zo veel mogelijk (winkel)voorzieningen in de dorpen.
Daarnaast is er in de dorpen speciale aandacht voor het bouwen van starterswoningen voor de plaatselijke jeugd. Een goede inpassing van nieuwe woningen in de bestaande structuur van de dorpen is daarbij van belang.
In Doornspijk is de handhaving van een goede verkeersveiligheid een belangrijk aandachtspunt. De Zuiderzeestraatweg heeft een belangrijke verkeerskundige functie (slagader) en deze moet behouden blijven. Daarnaast is een beleidsuitgangspunt het behoud van de Zuiderzeestraatweg als hart voor het dorp Doornspijk.
5.3.3 Detailhandelsstructuurvisie gemeente Elburg
De gemeente heeft, in samenwerking met andere (betrokken) partijen, in 2008 de Detailhandelstructuurvisie opgesteld. Deze structuurvisie is overkoepelend voor de gemeente. Het beleid van de structuurvisie voor detailhandel en toeristische voorzieningen van 1993 was verouderd. Door bijvoorbeeld demografische
In verband met de afwezigheid van detailhandel in Hoge Enk, geeft de detailhandelsvisie voor dit dorp geen beleidsuitgangspunten. Doornspijk heeft wel enkele detailhandelsvoorzieningen. De toekomstmogelijkheden hiervoor zijn moeilijk aan te geven. Veel is afhankelijk van de individuele ondernemers en de bijzonderheden van het bedrijf. Het beleidsuitgangspunt is om het detailhandelsbestand zo veel mogelijk in stand te houden. Daarbij is het vinden van een goede balans met de detailhandelstructuur van de hele gemeente van belang. Zo is bijvoorbeeld Elburg voor nieuwe bovenlokale detailhandel meer voor de hand liggend.
5.3.4 Visie Wonen en Werken in Elburg
De Visie Wonen en Werken, zoals die op 18 september 2006 door de gemeenteraad is vastgesteld, gaat onder andere in op de ruimtelijke kwaliteit en de woningbehoefte binnen de gemeente Elburg. Voor alle kernen in de gemeente is een onderzoek uitgevoerd voor potentiële inbreidings- en uitbreidingslocaties en is aangegeven waarom deze wél of niet in aanmerking komen voor in- of uitbreiding.
In de visie worden de volgende beleidsuitgangspunten gehanteerd:
- het behoud van het overwegend dorpse karakter van de kernen;
- het bouwen in hoge dichtheden is ongewenst, grotere dichtheden zijn mogelijk in de centra, lager aan de rand;
- de te realiseren woningtypen en woonmilieus worden afgestemd op de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de geconstateerde behoefte;
- inbreiding gaat altijd voor uitbreiding;
- de aangegeven uitbreidingslocaties zijn onderzoeksgebieden voor woningbouw;
- bij functieverandering is inbreiding binnen woongebieden mogelijk;
- de combinatie wonen en lichte bedrijvigheid heeft een positief effect op de leefbaarheid en vitaliteit;
- voorzien in de lokale behoefte aan bedrijventerrein.
De gemeente Elburg kiest ervoor om de leefbaarheid en de vitaliteit van de verschillende kernen zoveel mogelijk te behouden en te versterken. Een afname van het draagvlak voor voorzieningen, waarmee de leefbaarheid in de kernen verslechterd, is niet gewenst. De dichtheid aan de randen van de kernen moet in beginsel laag blijven om zo een zachte overgang naar het omliggende landelijk gebied te realiseren.
5.3.5 Woonvisie gemeente Elburg 2008 - 2012
De Woonvisie 2008 – 2012 is in november 2008 vastgesteld door de gemeenteraad van Elburg. Op 7 april 2009 heeft het college het uitvoeringsplan van de Woonvisie vastgesteld. De Woonvisie richt zich vooral op de realisatie van huisvesting voor starters en ouderen in de gemeente Elburg. Het bouwen van voldoende goedkope koop- en huurwoningen is hierbij een belangrijke voorwaarde. Voor de oudere inwoners van de gemeente richt de Woonvisie zich vooral op geschikte woningen, namelijk levensloopbestendige of nultreden woningen.
5.3.6 Landschapsbeleidsplan 1995
In het landschapsbeleidsplan van de gemeente Elburg is een aantal uitgangspunten opgenomen die van belang zijn voor de groenstructuur van het plangebied.
Binnen de kernen is vooral de (laan)beplanting langs wegen van belang. Aanbevolen wordt om de cultuurhistorische en structurerende betekenis van de oude dragers in het landschap zoveel mogelijk door te zetten in de kernen.
Dit geldt zeker voor de Oude Harderwijkerweg (Hoge Enk) en de Zuiderzeestraatweg West (Doornspijk). Voor deze wegen staat aanvulling en behoud van de tweezijdige laanbeplanting (eik) als maatregel genoemd. Daarnaast wordt, voor enkele andere wegen in beide kernen, aangegeven dat eikenbeplanting aangevuld of in ieder geval behouden moet blijven.
5.3.7 Groenstructuurvisie
De groenstructuurvisie van de gemeente verwoordt in hoofdlijnen de visie op de groenstructuur binnen het stedelijk gebied binnen Elburg. Het is een sectorale visie die op beleidsniveau weergeeft op welke wijze het groen in hoofdlijnen is opgebouwd en verder ontwikkeld kan worden, zodat een in de tijd duurzame groenstructuur ontstaat.
Naast het openbaar stedelijk groen wordt ook de relatie aangegeven met het buitengebied (de overgang stedelijk en landelijk gebied). Ten aanzien van de kwalitatieve aspecten van het groen wordt onderscheid gemaakt in verschillende betekenissen. Zo kan bijvoorbeeld aan groenelementen een structurele, een functionele of een ecologische betekenis worden toegekend.
5.3.8 Welstandsnota
Doel van het welstandsbeleid is het leveren van een bijdrage aan de schoonheid en aantrekkelijkheid van de gemeente Elburg. De (vastgesteld op 29 april 2004) legt vast op welke wijze het welstandstoezicht plaatsvindt en op grond van welke uitgangspunten en criteria bouwvoornemens worden beoordeeld. In een kwaliteitskader zijn de universele, algemene, ontwerpprincipes die aan alle ontwerpopgaven ten grondslag liggen, opgenomen.
Daarnaast is de gemeente opgedeeld in deelgebieden waarvoor verschillende "welstandsniveaus" zijn onderscheiden. Deze welstandsniveaus geven aan in welke mate de gemeente het instrument van welstand inzet in een bepaald gebied en varieert van een soepele tot bijzondere toetsing. Een bijzondere toetsing geldt voor gebieden die van cruciaal belang zijn voor het beeld van de gemeente Elburg.
In deel 1 van de Welstandsnota van de gemeente Elburg (Raamwerk) worden onder andere de verschillende gebiedstypen beschreven, zo ook voor het plangebied. In het plangebied zijn verschillende gebiedstypen van toepassing. De typen zijn gericht op het behoud van de bestaande ruimtelijke situatie. Ontwikkelingen worden daarin echter niet uitgesloten.
5.3.9 Conclusies gemeentelijk beleid
In dit bestemmingsplan is waar mogelijk en nodig rekening gehouden met het gemeentelijk beleid. Het beleid geeft geen concrete uitgangspunten voor het bestemmingsplan.