Bij de herontwikkeling van het winkelcentrum is ook gekeken naar het verkeer en het parkeren. De huidige verkeers- en parkeersituatie van het winkelcentrum is niet optimaal, dit komt door:
- Het vaak genegeerde eenrichtingsverkeer in een deel van de Sportlaan;
- Het te kort aan parkeerplaatsen;
- De onduidelijke routes voor het langzaam verkeer;
- Het te kort aan fietsparkeerplaatsen;
- De routering van de Eperweg direct langs het winkelgebied, wat zorgt voor met name geluidsoverlast en een barrièrewerking.
Voor bovenstaande punten is getracht een oplossing te vinden in het plan.
Fietsers
Het winkelcentrum vormt de kern van 't Harde. Aannemelijk is dat een belangrijk deel van de bezoekers uit de omliggende woonwijken komt. Een veel gebruikt vervoersmiddel zal de fiets zijn. Het plan voorziet in belangrijke mate in een goede ontsluiting en bereikbaarheid voor de fiets. Daarbij is ook gedacht aan voldoende fietsparkeerplaatsen. De stallingen zijn voorzien bij de randen van het centrum en bij de entrees van de twee supermarken.
Bereikbaarheid van het centrum voor de fiets en stallingslocaties
Autoverkeer
Daarnaast voorziet het plan in een nieuwe ontsluitingsstructuur en nieuwe parkeerplaatsen voor de auto. Er zijn twee grote parkeerplaatsen voorzien. In de nieuwe situatie wordt aan de noordzijde een nieuw groot parkeerterrein aangelegd. Deze is bereikbaar vanaf de Sportlaan. Via de Singel is het tweede grote parkeerterrein aan de zuidzijde van het winkelscentrum bereikbaar. De verbinding tussen de Oldenboschweg en de Vinckenberghweg wordt ten behoeve van de verkeersveiligheid afgesloten. Aan de Singel worden in de middenberm parkeerplaatsen in een groene setting aangelegd om te voorzien in het totaal aantal parkeerplaatsen. Op hoofdlijnen komt het plan tegemoet aan de uitgangspunten van het gemeentelijk beleid op het gebied van verkeer en parkeren. Bij de nadere uitwerking in een inrichtingsplan zal het plan geoptimaliseerd worden zodat het voldoet aan alle gemeentelijke en provinciale eisen. Het totale plan voorziet daarmee in 330 parkeerplaatsen wat voldoet voor aan het totaal in het plan aanwezige programma (zie
bijlagen bij toelichting , Goudappel Coffeng, maart 2011).
Parkeren in en rond het centrum
Routes voor hulpdiensten en vrachtverkeer
Hulpdiensten en vrachtverkeer
Het winkelcentrum moet vanaf meerdere aanrijroutes benaderbaar zijn voor hulpdiensten, zoals ambulances en brandweerwagens. Deze voertuigen moeten ook in het centrum kunnen komen. Om deze reden wordt een minimale wegbreedte van 3,50 meter aangehouden. Daarnaast wordt rekening gehouden met een opstelplaats voor een hoogwerker. De hulpdiensten kunnen het centrale plein bereiken vanaf de provinciale weg. Deze route zal ook voor de markt en binnen beperkte venstertijden in de ochtend voor laden en lossen worden benut. Het plein is niet toegankelijk voor regulier autoverkeer.
Voor het vrachtverkeer voor de supermarkten zijn twee laad- en losplekken opgenomen in het plan. Deze laad- en losplekken inpandig gelegen om eventuele geluidsoverlast voor de boven en naast gelegen woningen te beperken. Er is bij de ontwikkeling van de plannen ook specifiek stil gestaan bij de verkeersveiligheid van het vrachtverkeer. De rijlijnen van de vrachtauto's zijn in beeld gebracht en er zijn geen achteruit rijdende vrachtwagens nodig, wat een veilige verkeerssituatie bevorderd.