Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Centrum 't Harde
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.0230.BPCENTTHARDE2010-ONH1

4.3 Winkels en woningen

 
Het plan voorziet in winkels en woningen. Het centrum van de kern 't Harde moet versterkt worden. Op de begane grond zijn de winkels gepland. Het centrale plein gaat ook dienst doen als weekmarkt. Hiertoe is voorzien in 13 standplaatsen op het plein. In het programma voor de winkels is ook een lunchroom met een klein terras voorzien zodat bijgedragen wordt aan ontspanning binnen het centrum. Ten behoeve van evenementen kan op het centrale plein een kleine tijdelijke voorziening, een luifel of overkapping, gerealiseerd worden.
  
Winkels
De basis wordt gevormd door de vestiging van twee supermarkten met aanvullende winkels daar omheen. Ten behoeve van de benodigde branches is in 2001 en in 2008 een onderzoek uitgevoerd. In juni 2001 is door MKB Reva het rapport ''t Harde, functioneren van en toekomstmogelijkheden voor de winkelvoorzieningen' uitgebracht. Uit het onderzoek is gebleken dat de detailhandel in 't Harde voornamelijk een lokale verzorgingsfunctie heeft. Positieve punten van het winkelcentrum zijn de bereikbaarheid en de keuze aan levensmiddelenwinkels. Als negatief werden de sfeer en aantrekkelijkheid van het winkelgebied, het niveau van de zaken en de keuze aan niet levensmiddelenwinkels genoemd. De koopkrachtbinding bleek, zeker in de foodsector, op een acceptabel niveau te liggen. Echter, er was een negatieve trend in het koopgedrag van de consumenten zichtbaar, waardoor de koopkrachtbinding onder druk zou kunnen komen te staan. Het winkelcentrum bevat verder beperkte uitbreidingsmogelijkheden. Een compacter winkelgebied wordt verder gewenst geacht, gezien de verspreide ligging van de winkels langs de Eperweg. Het detailhandelsbestand werd redelijk compleet genoemd in relatie tot de omvang van het verzorgingsgebied. Tot slot werd het winkelgebied als niet comfortabel beschouwd, vanwege de barrièrewerking van de Eperweg.  

In 2008 is met een detailhandelsstructuurvisie de actualiteit en geldigheid van bovenstaand onderzoek getoetst. De verschillen in draagvlak, vergeleken met 2001, zijn beperkt. Op hoofdlijnen is een kleine ondervertegenwoordiging in de foodsector zichtbaar en een aanzienlijke oververtegenwoordiging in de non-foodsector.
 

Uit nadere analyse blijkt dat de ondervertegenwoordiging in de foodsector wordt veroorzaakt door een zwak versaanbod. Dit betekent dat er extra marktruimte voor de supermarkten ligt. 't Harde beschikt momenteel over een full service supermarkt, waardoor ze niet de gewenste trekkracht hebben. Een vergroting van de supermarkten bij de beoogde herontwikkeling zal een positief effect hebben op de koopkrachtbinding. Een stijging tot circa 90% zou haalbaar moeten zijn, waar door de distributieve mogelijkheden ook weer worden verruimd.
 

De oververtegenwoordiging in de non-foodsector kan in zijn geheel worden toegeschreven aan de branche woninginrichting: twee meubelzaken beschikken samen over 2.700 m² vvo. Voor de overige branches kan gesteld worden dat de branches die er zitten veelal oververtegenwoordigd zijn, maar dat er tevens diverse gaten in de branchering zijn. Wat verder opvalt, is het zeer beperkte modische aanbod. Uitbreidingsmogelijkheden voor de non-foodsector zijn beperkt. Het ligt aan de kwaliteit en ambitie van de ondernemer of een nieuwe winkel voldoende omzet weet te halen en rendabel kan functioneren. Afgaande op de huidige branchesamenstelling en het koopmotief van consumenten in dergelijke winkelgebieden, is een textielsuper een logische aanvulling voor het winkelcentrum 't Harde.
 

Het plan gaat op basis van bovenstaande onderzoeken uit van 6005 m2 BVO commerciële ruimten. Dit is een verantwoord programma dat niet leidt tot een duurzame ontwrichting van de voorzieningenstructuur van de totale kern 't Harde. Daarnaast is nog 520 m2 BVO aanwezig voor inpandig laden en lossen.
  
Horeca
 
In het programma voor de winkels is ook een lunchroom met een klein terras voorzien zodat bijgedragen wordt aan ontspanning binnen het centrum. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om onder voorwaarden een extra horecavoorziening toe te laten met een maximale oppervlakte van 250 m2. Van deze mogelijkheid kan uitsluitend gebruik worden gemaakt indien er sprake is van een verplaatsing van een bestaande horecavestiging. Nieuwe horecavestigingen worden niet toegelaten.
  
Woningen
Naast de winkels wordt voorzien in woningen. Dit programma speelt in op de verschillende beleidsuitgangspunten van provincie, regio en gemeente. (zie Ruimtelijk beleidskader). Volgend uit dit beleid is het toevoegen van 92 woningen toegestaan. In het plangebied worden 17 woningen gesloopt die mogen worden teruggebouwd. Zodoende zijn binnen het plangebied maximaal 109 woningen te realiseren. Onderstaand programma gaat uit van minder woningen. Het plan gaat echter ook uit van eenheden waarbij zorg wordt geleverd. Dit sluit aan bij het maken van voorzieningen voor ouderen en zorg waarmee een gevarieerd aanbod wordt gerealiseerd voor de kern 't Harde. Deze zorgeenheden hoeven niet te worden meegerekend in het woningbouwprogramma van de gemeente.  
verplicht
 
Overzicht te realiseren woningen
In het plangebied wordt uit gegaan van volgend programma:
  • 6 dure woningen
  • 56 middeldure woningen
  • 20 goedkope woningen
  • 32 zorgeenheden
Totaal 82 woningen en 32 zorgeenheden.