Plan: | Buitengebied 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0226.BPBuitengebied-VS02 |
Op Europees niveau is met name het Natura 2000-beleid van belang. Natura 2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. Nederland heeft Natura 2000 moeten vertalen in haar wetgeving en op basis hiervan zijn deze gebieden beschermd. De gemeente heeft op dit vlak geen eigen beleidsvrijheid.
Het rijk heeft in de Nota Ruimte, Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte en de Structuurvisie Buisleidingen beleid opgenomen dat van belang is voor het buitengebied van de gemeente Duiven. Het gaat daarbij met name om beleid gericht op het behoud van de ecologische hoofdstructuur (EHS) en het ‘landelijk’ houden van het buitengebied (geen functies mogelijk maken die hier in principe niet thuishoren) en de bescherming van rijksvaarwegen en primaire waterkeringen.
Bovendien ligt er binnen het plangebied vanuit het rijk een reservering van ruimte voor de aanleg van nieuwe buisleidingen(Structuurvisie Buisleidingen) en voor de toekomstige aantakking van de A15 op de A12 (Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte).
Een van de hoofddoelen van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is het verbeteren en ruimtelijk zeker stellen van de bereikbaarheid. In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is daarom de mogelijkheid gecreëerd om ruimte te reserveren voor toekomstige infrastructurele ontwikkelingen. In de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro) is de reservering voor de nieuwe hoofdweg A12/A15 – bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen vastgelegd. Vanwege de reservering voor buisleidingen en voor de aantakking van de A15 op de A12 zijn een aantal met name genoemde activiteiten in een nieuw bestemmingsplan niet meer toegestaan. De gemeente dient deze principes en regels in acht te nemen. Het voorliggende bestemmingsplan maakt (ook om die reden) geen uitbreidingen mogelijk die de aanleg van deze infrastructuur (de aantakking van de A15 op de A12 of extra buisleidingen) zouden kunnen hinderen. Overigens waren ook in het vigerende plan geen mogelijkheden opgenomen die een belemmering zouden kunnen vormen.
In de nationale wetgeving is tevens voorgeschreven dat de gemeente rekening moet houden met de waterbelangen. In het kader van de ‘Watertoets’ vindt overleg plaats met de waterbeheerder(s). Ook in het kader van het op te stellen bestemmingsplan zal afstemming met het waterbelang plaatsvinden, waarbij de gemeente rekening dient te houden met het waterbeleid en -wetgeving van andere overheden.