Plan: | Stroe V |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0203.1133-0004 |
Bij het opstellen van een bestemmingsplan dienen de bepalingen van de Wet geluidhinder in acht te worden genomen. Dit betekent onder meer dat wanneer in het bestemmingsplan gronden worden bestemd voor nieuwe woningbouw of andere geluidsgevoelige gebouwen en terreinen, moet worden nagegaan of voor deze gronden een geluidszone van kracht is. Alle wegen met uitzondering van 30km/h zones en woonerven hebben een zone. De zonebreedte is afhankelijk van de situatie binnen- of buitenstedelijk en het aantal rijstroken. Ook alle spoorwegen hebben een zone met een breedte die afhankelijk is van de bezetting. Binnen een zone moet akoestisch onderzoek worden verricht, waaruit blijkt of aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan. Als deze wordt overschreden kan onder bepaalde voorwaarden onder andere uit het gemeentelijk geluidbeleid tot een wettelijk maximum ontheffing worden verleend.
Aan de noordzijde van het plangebied liggen de woningen op een afstand van tenminste 450 meter vanaf de autosnelweg A1. Deze weg heeft een zone (onderzoeksgebied) van 400 meter vanaf de buitenrand van de buitenste rijstrook. Daarom hoeft vanuit de Wgh geen onderzoek uitgevoerd te worden naar de invloed van deze weg. De ten westen van het plangebied gelegen Wulpenweg heeft een zone van 250 meter. Alle woningen in het plangebied liggen binnen deze zone. De overige verkeerswegen zijn 30 km/h wegen en hebben geen onderzoeksplicht vanuit de Wgh.
In opdracht van gemeente Barneveld heeft SPAingenieurs uit Ede een akoestisch onderzoek (rapportnummer 20130075.R01) uitgevoerd naar weg- en railverkeerslawaai. Het rapport is bijgevoegd (bijlage 1). Daarmee is aangetoond dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
Conclusie
Uit het onderzoek volgt dat alle berekende geluidbelastingen lager zijn dan de voorkeurswaarden uit de Wet geluidhinder. Deze wet vormt dan ook geen belemmering voor de realisatie van de nieuwe woningen binnen het plangebied. Verder is gebleken dat de totale geluidbelasting dermate laag is dat een bouwakoestisch onderzoek onnodig is.