direct naar inhoud van 5.7 Geluid
Plan: Noordelijke Rondweg Voorthuizen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1054-0003

5.7 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeerslawaai.

Op basis van de Wgh dient een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd naar het wegverkeerslawaai. Dit onderzoek moet aantonen of er door de voorgenomen ontwikkeling sprake is van een reconstructiesituatie zoals bedoeld in de Wgh. De resultaten van dit onderzoek zijn onderstaand weergegeven. Het onderzoeksrapport is opgenomen in bijlage 10 van deze toelichting.

Resultaten onderzoek

Uit de resultaten van het onderzoek naar de aanleg van de Noordelijke rondweg met een maximaal toegestane snelheid van 60 km/uur en de toepassing van stil asfalt inclusief de afgewogen maatregelen aan de Apeldoornsestraat blijkt dat de geluidsbelasting vanwege de geprojecteerde Noordelijke rondweg de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt bij 3 woningen.

De drie woningen waar het niet meer lukt om de geluidsbelasting te reduceren tot onder 48 dB, liggen bij de rotonde met de Rubensstraat. Bij deze rotonde is het niet mogelijke om de geluidswal aan de westzijde van de rotonde en de landschapselementen aan de oostzijde van de rotonde verder door te trekken vanwege de te geringe aanwezige beschikbare ruimte naast de weg. Met het verlagen van een maximumsnelheid naar 60 km/h en het toepassen van een geschikte geluidsreducerende wegdekverharding (specificaties volgens “dunne deklagen A”) is het maximale aan geluidsreducerende maatregelen toegepast wat mogelijk is binnen het aantal beschikbare maatregelregelpunten uit de Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder (DMC).

Omdat het niet mogelijk is ter plaatse van alle geluidsgevoelige bestemmingen te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde zal voor drie woningen een hogere waarde vastgesteld moeten worden. Uit een gevelisolatieonderzoek zal moeten blijken of maatregelen nodig zijn om te kunnen voldoen aan de grenswaarde voor het binnenniveau. Een overzicht van de aan te vragen hogere waarden, bij toepassing van de geadviseerde maatregelen, is opgenomen in onderstaande tabel. Het gaat hier om de woningen aan de Rubensstraat 30, 38B en 40. In deze tabel is voor deze woningen tevens de cumulatieve geluidsbelasting vermeld (excl. aftrek ex art. 110g Wgh). De cumulatieve geluidsbelasting is de som van het wegverkeerslawaai van de Noordelijke rondweg en de andere onderzochte wegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1054-0003_0009.png"

Tabel: overzicht aan te vragen hogere waarden en cumulatieve geluidsbelasting

Reconstructie bestaande wegen

Uit de rekenresultaten van het onderzoek naar de aanpassingen aan de reeds bestaande wegen blijkt dat er ter plaatse van zes geluidsgevoelige bestemmingen sprake is van een reconstructie vanwege de aanpassingen aan de Apeldoornsestraat. De toename van de geluidsbelasting ten opzichte van de grenswaarde bedraagt maximaal 4,4 dB. Vanwege de aanpassingen aan de Rubensstraat en Voorthuizerweg is er geen sprake van een reconstructie.

Omdat er sprake is van reconstructie vanwege de aanpassingen aan de Apeldoornsestraat zijn de effecten en toepasbaarheid van maatregelen onderzocht. Uit het onderzoek naar maatregelen volgt dat maatregelen toepasbaar zijn. Bij dit onderzoek naar maatregelen is gebruik gemaakt van de Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder. Het maatregelpakket dat doelmatig is, is het toepassen van een wegdekverharding met een akoestische kwaliteit gelijk aan of beter dan dunne deklagen A. Met deze maatregelen kan het reconstructie-effect bij vijf woningen worden weggenomen. Voor één woning moet een hogere waarde worden aangevraagd. Deze woning is ook opgenomen in bovenstaande tabel. Voor deze woning aan de Apeldoornsestraat 28A is vastgesteld dat het reconstructie-effect met maatregelen niet kan worden weggenomen en dat een scherm niet doelmatig is. Hiermee biedt het akoestisch onderzoek voldoende basis om te besluiten geen geluidscherm toe te passen.

Conclusie voor de noordelijke rondweg om Voorthuizen

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat, ook bij het toepassen van maatregelen, voor vier woningen niet kan worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarden. Het gaat hierbij om de woningen aan de Rubensstraat 30, 38B en 40 en de woning aan de Apeldoornsestraat 28A. Voor deze woningen wordt een hogere grenswaarde vastgesteld.