direct naar inhoud van 4.3 Gemeente
Plan: Noordelijke Rondweg Voorthuizen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1054-0003

4.3 Gemeente

4.3.1 Structuurvisie Kernen Barneveld 2022

In oktober 2011 heeft de gemeente Barneveld de 'Structuurvisie Kernen Barneveld 2022' vastgesteld.

De verwachting is dat de gemeente Barneveld in de periode tot 2030 zal groeien naar circa 65.000 tot 70.000 inwoners. In de structuurvisie vertaalt de gemeente deze verwachting naar de ruimtelijke consequenties hiervan. Het belangrijkste doel is om voldoende ruimte voor deze ontwikkelingen te scheppen. De gemeente wil de verwachte groei accommoderen zonder de kwaliteiten als woon-, werk-, en leefgemeenschap uit het oog te verliezen. Barneveld wil zich ontwikkelen tot een gemeente, met een (blijvend) sterke lokale binding, waar wonen en werken nauw samenhangen.

De hoofdkeuzes voor het verwezenlijken van deze ambitie zijn:

  • Het (kwalitatief en kwantitatief) accommoderen van de groei, zowel op het gebied van wonen,
  • werken als voorzieningen;
  • Bundelingsbeleid voor het geleiden van de groei;
  • Een (blijvend) goede bereikbaarheid;
  • Een herkenbare ruimtelijke structuur (o.a. het dorpse karakter van de kernen en water als ordenend principe);
  • Het accommoderen van de autonome groei in kleine kernen voor wonen en werken.

Om Barneveld ook op lange termijn bereikbaar te houden, moet nu al worden ingespeeld op een toename van de hoeveelheid verkeer. Vanwege het bundelingsbeleid van de gemeente is een samenhangend pakket van infrastructurele projecten rondom de kernen Barneveld, Harselaar en Voorthuizen nodig.

Voor Voorthuizen is de nieuwe rondweg zeer bepalend voor de ruimtelijke ontwikkeling. Het wijzigt de status van de historische radiale structuur. Diverse ruimtelijke ontwikkelingen zullen daar de komende jaren op aanhaken, zoals onder andere de noordelijke randzone.

Ten aanzien van verkeer en infrastructuur zet de gemeente onder andere in op een sterker onderscheid in wegen, gericht op meer veiligheid en een goede doorstroming en bereikbaarheid. Speerpunt voor de komende jaren zijn investeringen in een ringstructuur. Onder andere de rondweg om Voorthuizen.

In het Provinciale Statenakkoord 2007 heeft de provincie gekozen voor een westelijke omlegging van de N303 om Voorthuizen (tussen Baron van Nagellstraat en Voorthuizerweg). Daarnaast wordt een (gemeentelijke) wegverbinding aan de noordzijde van Voorthuizen, tussen de N303 en de Apeldoornsestraat, wenselijk geacht. Deze weg geeft mogelijkheden om de Hoofdstraat te ontlasten,

door het huidige doorgaande verkeer in Voorthuizen via deze weg om te leiden. In het tracéonderzoek wordt rekening gehouden met de ruimtelijke invulling van de woonwijk Blankensgoed, de ligging van het Wilbrinkbos, de begraafplaats Diepenbosch en Recreatiepark Bos en Weide alsmede met de ruimtelijke behoefte van een nieuw overdekt zwembad op de huidige locatie.

Ten tijde van de structuurvisie was het exacte tracé van de weg nog niet bepaald bepaald. Op de structuurvisiekaart is daarom alleen een globale indicatie weergegeven.

Conclusie voor de noordelijke rondweg om Voorthuizen

De realisering van de de noordelijke rondweg om Voorthuizen past binnen het beleid van de 'Structuurvisie Kernen Barneveld 2022' van de gemeente Barneveld.

4.3.2 Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan

Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) is mede gebaseerd op de onlangs vastgestelde Strategische Visie voor de gemeente Barneveld. De vormgeving van onze infrastructuur en benutting van verschillende vervoersmodaliteiten zijn een belangrijke randvoorwaarde voor het mogelijk maken van de daarin geschetste ontwikkeling van onze gemeente.

Het plan schetst de ontwikkeling tot 2020, maar heeft ook een blijvende doorwerking daarna.

Ten aanzien van de ontwikkelingen rond de kern Voorthuizen geeft het plan aan dat het gewenst is de recreatieve voorzieningen ten oosten van de kern Voorthuizen een goede aansluiting op de A1 krijgen. De concentratie van recreatieve voorzieningen Voorthuizen-Oost wordt nu ontsloten via het centrum van Voorthuizen. De rondweg noord in Voorthuizen zal op niet te lange termijn dit

verkeer uit het centrum halen. Samen met de te realiseren westelijke rondweg om Voorthuizen krijgen de recreatieve voorzieningen uiteindelijk een goede aansluiting op de A1 (aansluiting Harselaar).

Naast de auto en de trein zal de fiets een rol gaan vervullen in de stedelijke as Barneveld - Ede. De gemeente wil het initiatief nemen om samen met Ede en de provincie Gelderland een snelfietsroute tussen Putten, Voorthuizen, Barneveld, Lunteren en Ede te realiseren. Deze non-stop route voor de fiets moet een belangrijk aandeel in het dagelijkse korte afstand woon-werkverkeer voor zijn rekening gaan nemen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0203.1054-0003_0008.jpg"

Gewenste locale ontsluitingsstructuur in 2020

Conclusie voor de noordelijke rondweg om Voorthuizen

De realisatie van de de de noordelijke rondweg om Voorthuizen past binnen het beleid van het GVVP van de gemeente Barneveld.