Plan: | Bestemmingsplan Het Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.777-0301 |
Een groot deel van de verkeersstructuur in de wijk wordt nieuw aangelegd. De autoverbinding tussen het oostelijk en westelijk deel van de wijk via de Jachthoornlaan komt te vervallen. Vanwege de verblijfsfunctie blijft het snelheidsregime 30 km/uur. Er vinden wijzigingen plaats van de ontsluiting van de wijk op het omliggende wegennet. De belangrijkste verkeersader is de Amsterdamseweg. Momenteel takt de wijk via de Heijenoordseweg en de Jachthoornlaan aan op deze weg. In oostelijke richting wordt een T-aansluiting toegevoegd die een directe ontsluiting geeft van de nieuwe centrumfuncties van de wijk. De bestaande T-aansluiting wordt nieuw aangelegd en ontsluit vooral de woonfuncties in dit deel van de wijk. Het bushaltepaar op de Amsterdamseweg wordt mogelijk verschoven naar de zone tussen beide aansluitingen omdat ook de centrumfuncties naar het oosten opschuiven. De beide aansluitingen liggen in elkaars nabijheid en worden als één geheel ontworpen. Verkeerslichten zijn hierbij niet nodig. Het westelijk deel van de wijk houdt zijn bushalte op de Heijenoordseweg. Tussen deze halte en het oostelijk deel van de wijk wordt een directe langzaamverkeersroute aangelegd, deels via de bestaande brug over de slenk. Deze route wordt in westelijke richting vervolgd als recreatieve fiets-/voetgangers- verbinding richting park Mariëndaal.
De aansluitingen op de Heijenoordseweg worden deels verplaatst. Ze zijn van een andere orde dan die op de Amsterdamseweg.
In het plangebied is aan de zuidwestkant in het verlengde van weg Tra een nieuw wegdeel geprojecteerd, waarvoor de realisering van een zoen-en-zoef zone voor de hier gelegen school in onderzoek is.