direct naar inhoud van 4.2 Milieu
Plan: Bestemmingsplan Arnhem Zuid-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.748-0301

4.2 Milieu

Geluid

Dit bestemmingsplan heeft voornamelijk een consoliderend karakter. Binnen het bestemmingsplan wordt slechts één ontwikkeling mogelijk gemaakt, te weten het RijnWaalpad, de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Deze snelfietsroute is niet gezoneerd en behoeft verder geen akoestisch onderzoek. Binnen het beheersdeel van Arnhem Zuid-Oost vinden verder geen (planologische) wijzigingen plaats en is een akoestisch onderzoek eveneens achterwege gelaten. De Wet geluidhinder en het Arnhemse beleidsplan geluid leggen geen belemmering op voor het vaststellen van het bestemmingsplan.

Lucht

Dit bestemmingsplan heeft voornamelijk een consoliderend karakter. Binnen het bestemmingsplan wordt slechts één ontwikkeling mogelijk gemaakt, te weten het RijnWaalpad, de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen. Deze snelfietsroute zal het fietsgebruik stimuleren en dit zal ten goede komen aan de luchtkwaliteit. Het gebied staat volgens de monitoringstool niet bekend als een luchtkwaliteitknelpunt. Doordat er verder geen (planologische) wijzigingen plaatsvinden kan worden opgemaakt dat luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor de realisatie van het plan.

Hinder

Het gaat om een beheerbestemmingsplan. Binnen het plangebied liggen de bedrijventerreinen “Overmaat” en “Rijkerswoerd”. De bedrijven op deze terreinen zijn bedrijven tot maximaal milieucategorie 3. Ten opzichte van woonwijken geldt voor milieucategorie 3 bedrijven een richtafstand van 100 meter. Binnen deze richtafstand zijn geen nieuwe ontwikkelingen voorzien. Van deze richtafstand kan gemotiveerd worden afgeweken. Hierbij wordt ingezoomd op de vergunde situatie van bedrijven om te beoordelen of een ontwikkeling op die locatie past.

De bedrijven hebben een milieuvergunning waarbij getoetst is ten opzichte van de dichtstbijzijnde woningen.

Op de locatie Overmaat 15 bevindt zich een groenafval composteringsbedrijf. De provincie is voor dit bedrijf het bevoegde gezag. In het kader van de milieuvergunning is er een geuronderzoek uitgevoerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0202.748-0301_0009.jpg"

Figuur 4.1: Contour vergunde geuremmissie

Bij ontwikkelingen binnen de geurcontouren moet er worden getoetst aan het geurbeleid van de provincie Gelderland.

In de rest van het plangebied gaat het vooral om milieucategorie 1 en 2 bedrijven zoals winkels horeca en kleinschalige bedrijven. Hierbij geldt ten opzichte van woonwijken een richtafstand van maximaal 30 meter. Bij ontwikkelingen binnen deze richtafstand wordt ingezoomd op de vergunde situatie van het bedrijf.

Externe veiligheid

LPG tankstation (Burgemeester Matsersingel 30)

De LPG doorzet van maximaal 1500 m3 LPG per jaar is vastgelegd in de milieuvergunning voor dit LPG tankstation. Dit betekent dat de 10-6 PR contour op 40 meter van het LPG vulpunt ligt. Binnen deze afstand bevinden zich geen kwetsbare objecten alleen beperkt kwetsbare objecten. De veiligheidszone van het LPG station is op de plankaart opgenomen en de voorwaarden voor het gebruik zijn terug te vinden in artikel 32.4 van de regels.

Propaantanks (Rijkerswoerdsestraat en Mooieweg)

De propaantanks binnen het plangebied vallen op basis van de inhoud (< 5 m3) onder de werking van het Activiteitenbesluit. De propaantanks hebben geen 10-6 PR contour. In dit Activiteitenbesluit zijn in acht te nemen veiligheidsafstanden ten opzichte van kwetsbare/beperkt kwetsbare objecten opgenomen. Binnen deze veiligheidsafstanden bevinden zich geen kwetsbare/beperkt kwetsbare objecten.

Pleijroute (transport van gevaarlijke stoffen)

Uit het externe veiligheidsonderzoek zoals dat is vastgelegd in het rapport “Externe veiligheid wegtransport Arnhem, 081389, 22 september 2008, AVIV” volgt dat de Pleyweg - traject Westervoortsedijk-Nijmeegseplein - een 10-6 PR contour heeft van 17 meter en het traject Nijmeegseplein-knp Ressen een 10-6 PR contour van 12 meter. De afstand tot de 10-6 PR contour geldt vanaf de as van de weg. Binnen de 10-6 PR contour bevinden zich geen kwetsbare objecten.

Vuurwerk (Overmaat 8, Overmaat 72 en Kronenburgpassage 117)

Op bovengenoemde locaties wordt vuurwerk < 10.000 kg opgeslagen. Deze opslag valt onder de werking van het Vuurwerkbesluit. In het Vuurwerkbesluit zijn in acht te nemen veiligheidsafstanden ten opzichte kwetsbare objecten opgenomen. Binnen deze veiligheidsafstanden bevinden zich geen kwetsbare objecten.

Verantwoording groepsrisico

Binnen het plangebied zijn geen nieuwe ontwikkelingen voorzien het gaat om een beheer bestemmingsplan.

Uit de groepsrisicoberekeningen (rapport “LPG tankstation Esso Overmaat, 07001228, 16 januari 2008, AVIV) volgt dat als de tankauto's zijn voorzien van een hittewerende coating (medio 2010) de oriënterende waarde voor het groepsrisico niet wordt overschreden.

Uit de groepsrisicoberekeningen (rapport Externe veiligheid wegtransport, 081389, 22 september 2008, AVIV) volgt dat de oriënterende waarde voor het groepsrisico niet overschreden.

Buiten het plangebied ligt een 12 inch (40 bar) ondergrondse aardgasleiding met een toetsingsgebied van 140 meter. Dit toetsingsgebied loopt tot in het plangebied.

Binnen het invloedsgebied van het LPG vulpunt (150 meter) en de Pleijroute (200 meter) en binnen het toetsingsgebied van de ondergrondse aardgasleiding zijn geen nieuwe ontwikkelingen voorzien.

Binnen het plangebied zal het groepsrisico niet toe- of afnemen waardoor er geen verantwoording van het groepsrisico zal plaatsvinden.

Conclusie

Voorwaarden voor het bestemmingsplan zijn:

  • 10-6 PR contour voor het LPG tankstation aan de Burgemeester Matsersingel ligt op 40 meter van het LPG vulpunt (x-coördinaat 189307, y-coördinaat 440507).
  • 10-6 PR contour voor de Pleijroute ligt voor het traject Westervoortsedijk-Nijmeegseplein op 17 meter en voor traject Nijmeegseplein-knp Ressen op 12 meter vanuit het midden van de weg.
  • Er vindt geen verantwoording van het groepsrisico plaats omdat er binnen het plangebied geen ontwikkelingen zijn voorzien waardoor het groepsrisico zal toe- of afnemen.

Bodem

Met behulp van het bodeminformatiesysteem van de gemeente Arnhem is een inventarisatie uitgevoerd van de bekende (mogelijke) gevallen van ernstige bodemverontreiniging in het betreffende plangebied. Uit de inventarisatie is gebleken dat in het beheerbestemmingsplangebied de volgende (mogelijke) gevallen van ernstige bodemverontreiniging aanwezig zijn:

Adres   BISnr.   Aangetoond of
potentieel geval  
Omschrijving  
Overmaat 5   0713   potentieel   Minerale olie verontreiniging in grond en grondwater  
Overmaat 36   1668   potentieel   Verdacht op verontreiniging met zware metalen in grond en grondwater ivm voormalige aanwezigheid van foto-ontwikkelcentrale  
Overmaat 39   0874   aangetoond   Sterke restverontreiniging met minerale olie onder het trottoir op een diepte van 0,5 tot 2 m-mv.  
Burg. Matsersingel 30   0209   aangetoond   Restverontreiniging met minerale olie in de grond onder het pompeiland.  
Paddenpoel, De Maten   2153   aangetoond   Deels gesaneerde ernstige verontreiniging met DDE/DDT/DDD en kwik.  
Papenkamp 3   3029   aangetoond   Sterke verontreiniging met minerale olie en BTEXN in grond en grondwater  
Mooieweg 19   3864   aangetoond   Verontreiniging met minerale olie in grond en grondwater.  
Mooieweg 33 eo, De Maten   0895   aangetoond   Ter plaatse van de voormalig boomgaard is de verontreinging met de DDE/DDT/DDD gesaneerd tot huidige gebruikersfuncties.  
Mooieweg 210   0216   aangetoond   Na sanering zijn er restverontreinigingen achtergebleven. Onder boerderij een verontreiniging met minerale olie en een restverontreiniging met naftaleen. Ter plaatse van de inrit in de puinhoudende laag een restverontreiniging met PAK en zware metalen.  

Tabel 4.1: Inventarisatie (mogelijke) bodemverontreiniging

Beschrijving algemene bodemkwaliteit in het plangebied

Op grond van de bodemkwaliteitskaart/zoneringskaart is hier gemiddeld sprake van een lichte bodemverontreiniging (> AW 2000).

Conclusie

De geïnventariseerde en getoetste bodemgegevens geven voldoende inzicht in de bodemkwaliteit van het plangebied ten behoeve van een beheerbestemmingsplan. Er zijn een aantal (mogelijke) gevallen van ernstige bodemverontreiniging aanwezig.

Omdat het een beheerbestemmingsplan betreft, is het onderzoek vooralsnog beperkt tot het uitvoeren van deze inventarisatie. Bij concrete bestemmingsplanwijzigingen en/of nieuwbouwplannen, waarbij nog onvoldoende inzicht bestaat in de bodemkwaliteit, is een bodemonderzoek noodzakelijk.