direct naar inhoud van 3.8 Economisch beleid
Plan: Bestemmingsplan Spijkerbroek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.743-0301

3.8 Economisch beleid

De gemeente Arnhem maakt extra werk van: de verdere versterking als zesde kantorenstad van ons land; de kansrijke economische clusters energie- & milieutechnologie en mode & vormgeving; en van de sectoren zorg & welzijn en toerisme & vrije tijd wil Arnhem. Behalve banen voor hoog en middelbaar opgeleiden levert dat vooral ook banen voor lager opgeleide inwoners op: de werkgelegenheid waar Arnhem zo'n grote behoefte aan heeft. Dit staat in de Economische Agenda Arnhem 2015, waarin de gemeente de economische visie en koers voor de middellange termijn heeft vastgelegd.

De Economische Agenda levert een bijdrage aan een hoofdopgave in het coalitieakkoord 2006-2010: de aantrekkelijkheid van de stad vergroten, de maatschappelijke tweedeling tegengaan. De agenda bepaalt de gemeentelijke koers en is opgesteld na stadsgesprekken met ondernemers en onderwijs- en kennisinstellingen. De gemeente stimuleert de economische ontwikkeling en is regisseur van het samenspel tussen overheid, ondernemers, onderwijs en onderzoek. In de stadsgesprekken hebben de partners duidelijk gemaakt, wat zij gezamenlijk kunnen en willen doen om het ondernemingsklimaat te versterken.

Arnhem heeft relatief een groot aantal arbeidsplaatsen (bijna 95.000) die voor een belangrijk deel (ongeveer 35.000) worden vervuld door niet-Arnhemmers. Het aandeel Arnhemmers met een lage opleiding en met beperkte kansen op de arbeidsmarkt is groot. De werkgelegenheid voor hen is onvoldoende. Arnhem kan daar verandering in brengen door bedrijvensectoren, die sterk en kansrijk zijn, verder te ontwikkelen. Dat levert direct of indirect meer banen op in de productie, in schoonmaak, catering en beveiliging, in horeca en detailhandel, en in de zorg. Daarnaast zijn er in de regio meer banen voor lager opgeleiden beschikbaar; samen met andere regiogemeenten, bedrijfsleven en onderwijs gaat Arnhem regionaal arbeidsmarktbeleid voeren.

De gemeente wil zorgen voor een gunstig ondernemingsklimaat door adequate dienstverlening te bieden en geschikte en goed bereikbare vestigingsplaatsen in een stimulerende economische omgeving.

Wijkeconomie

Op buurt- en wijkniveau wordt gekozen voor behoud en versterking van de bestaande verzorgingsstructuur. De ontwikkeling van kleinschalige bedrijvigheid en werkgelegenheid levert een bijdrage aan de verbetering van de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijk.

Verder is werken aan huis, binnen beperkte kaders, toegestaan. Er zijn mogelijkheden van beroep aan huis (een derde deel van de woning kan als bedrijf worden ingezet) en voor bijzondere detailhandel in aanvulling van de creatieve economie.

Detailhandel

Met de nota Detailhandelsbeleid Arnhem: herijking 2008 is het beleid voor detailhandel geactualiseerd. Centraal in de nota staat hoe het beste op ontwikkelingen kan worden ingespeeld om Arnhem haar positie als belangrijk koopcentrum te laten behouden en hoe de positie kan worden versterkt.

De beleidsuitgangspunten in het detailhandelsbeleid uit 2001 zijn niet gewijzigd. De belangrijkste aanbevelingen en actiepunten in de nota zijn: - Het stimuleren van gebiedsprofielen voor de binnenstad, - het ontwikkelen van het Woonwinkelcentrum in Centrum Zuid, -het planologisch vastleggen van het themacentrum Wonen in Centrum Zuid, -de plannen voor Kronenburg begeleiden, - uitbreiding van supermarkten in Arnhem Noord, -stimuleren van de verplaatsing van detailhandel op bedrijventerreinen en solitaire locaties, -stimuleren van de komst van gewenste detailhandel, -onderzoek naar regionale en lokale koopstroomontwikkelingen, -stimuleren en ontwikkelen van wijkeconomie.

In dit bestemmingsplan wordt detailhandel slechts op beperkte schaal mogelijk gemaakt onder andere door opname van een wijzigingsbevoegdheid in het plan. Voor de vestiging van een supermarkt in het plangebied dan wel in de directe omgeving van het plangebied is geen (markt)ruimte en daarom geen plaats.

Kantoren

In de nota Herijking Kantorenbeleid Arnhem 2008 – 2020 staat het herstel van het evenwicht in de kantorenmarkt centraal. Hiertoe wordt ingezet op hergebruik van langdurig leegstaande kantorenpanden, alsmede het beperken en faseren van nieuwbouwplannen. Nieuw kantorenprogramma wordt beperkt tot een aantal strategische locaties in de stad (o.a. Arnhem Centraal, Rijnboog, Centrum Zuid, Arnhems Buiten en Ijsseloord II). Ontwikkeling van kantoren buiten deze locaties - onder andere dus in dit plangebied - is ongewenst.

Toerisme en vrije tijd

In het stadsprogramma Arnhem Aantrekkelijke Centrumstad is de economische opgave 'meer (toeristische) bezoekers en bestedingen' opgenomen. Toerisme en Vrije Tijd is in de Economische Agenda 2015 benoemd als sterk segment, dat we verder willen uitbouwen.

Beleidsmatige afwegingen en het creëren van de juiste randvoorwaarden hiervoor vinden plaats binnen de verschillende reeds belegde deelterreinen zoals horecabeleid, hotelbeleid, cultuurbeleid, sportbeleid, evenementenbeleid, openluchtrecreatie, binnenstadsbeleid, toeristische marketing, citymarketing en erfgoedbeleid. Met uitzondering van 'openluchtrecreatie' gelden voor al deze deelterreinen vigerende beleidsplannen. Er is (nog) geen overkoepelend beleidsdocument 'Toerisme en Vrije Tijd'.

Voor vormen van 'Leisure' die niet vallen onder de hiervoor genoemde terreinen, veelal commerciële functies als bioscopen, bowlingbanen, fitnesscentra en dergelijke, is geen vigerend beleidsdocument. Deze vallen in de bestemmingsplancategorie 'recreatie'.

Er wordt gewerkt aan een actieplan 'toerisme en vrije tijd', waarin o.a. aandacht is voor de onderlinge verbindingen tussen de hiervoor genoemde beleidsterreinen, samenhangende doelstellingen én een