direct naar inhoud van 4.4 Dijkzone
Plan: Malburgen - West 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.741-0301

4.4 Dijkzone

De strook langs de dijk van de Nelson Mandelabrug tot de Bakenhof is over de volle breedte zeer betekenisvol als stadsrand van Arnhem – Zuid die zich manifesteert naar Noord. Momenteel is dat een groene zoom met zwaar geboomte, veelal populieren met plaatselijk open ruimte.

De strook maakt onderdeel uit van de omranding van Malburgen aan de noordzijde en vormt de schakel naar het gebied rondom de rivier.

Het oostelijk en het westelijk deel wordt gescheiden door de John Frostbrug en zijn opritten. De beide delen zijn vergelijkbaar landschappelijk ingevuld.

Ruimtelijk gezien wordt de hoofdrichting van deze zone bepaald door de sterke lineaire elementen: de dijk, de rivier en het ritme van de populieren.

Beschermingszone

De bandijk en de noordelijk daarvan liggende beschermingszone in de uiterwaarden.. Bouwen ten behoeve van secundaire bestemmingen is slechts middels een vrijstelling mogelijk. Daarnaast is een aanlegvergunningenstelsel opgenomen, ten aanzien van werken en werkzaamheden in en aan de grond.

4.4.1 Ontwikkeling van Dijkzone

De ontwikkeling van de dijkzone heeft de volgende doelstellingen:

  • Het toevoegen van nieuw woningaanbod dat bijdraagt aan de differentiatie binnen de wijk en binnen de stad;
  • Het directer verbinden van de structuur van Malburgen met de rivier en dijk;
  • Het zichtbaar maken van Arnhem-Zuid aan de rivier;
  • Het verbeteren van de groene zones tot een hoogwaardig park.

Deze doelstellingen worden bereikt door enerzijds het toevoegen van bebouwing in meerdere verschijningsvormen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de groenstructuur.

In Malburgen volgen de straten en zichtlijnen grotendeels de richting van de rivier of lopen haaks op de rivier, ter plaatse van een aantal noord-zuid gelegen belangrijke assen (Groene Weide, Visserslaan). Juist ter hoogte van deze assen, haaks op de rivier, wordt de relatie met de rivier versterkt. Huidige dichtbegroeide beplanting verdwijnt, er komt zicht op de dijk. Toegankelijkheid naar de dijkzone wordt verbeterd rond de nieuwe bebouwing.

Het landschappelijke beeld zal veranderen van een gesloten wand naar meer openheid, gekoppeld aan de visuele relaties met de wijk en de rivier. De lineaire structuur van de dijk zal worden geaccentueerd door de bestaande en nieuwe beplantingsgroepen van bos en struweel in de lengterichting van de dijk. Voor het recreatief gebruik zal de bestaande fietsroute over de dijk worden verbeterd. Door de parkzone loopt een wandelroute, die afwisselend tussen de bomen, het groen en langs de bebouwing loopt. Op een aantal plaatsen in het park is er ruimte en aanleiding voor spel.

In het Ontwikkelingsplan Malburgen is de Dijkzone benoemd als exploitatiegebied (deelproject) van Volkhuisvesting. Op 26 februari 2007 is het "Aangepast plan Dijkzone" in de raad vastgesteld als herziening van de Structuurvisie dijkzone uit 2002. Dit plan is samen met de in het besluit genoemde aanvullingen en ontwerpuitgangspunten en de door de raad vastgestelde nota Bouwstenen, d.d.
4 december 2000, verwerkt in een nota van randvoorwaarden. Deze nota is in nauw overleg met de ontwikkelende partij en de bewoners tot stand gekomen en heeft voor de ontwerpers en bewoners vooral gediend als samenvatting van de meegegeven uitgangspunten en gediend als leidraad bij het ontwerpproces. Aan de hand van deze nota heeft Volkshuisvesting in een intensief traject met gemeente en bewoners het vastgestelde stedenbouwkundig plan opgesteld.

Het vastgestelde Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan Dijkzone Malburgen biedt het kader voor de verdere ontwikkeling van de dijkzone Malburgen met ca. 300 appartementen en een integrale (her)inrichting van de Dijkzone. Het is de basis voor het opstellen van de bestemmingsplannen Malburgen West 2010 en Malburgen Dijkzone 2010.

De dijkzone in Malburgen zal zich manifesteren als een park. Het te maken park van de dijkzone begeleidt de gehele dijkzone. Het park komt als een eenheid over en de nieuwe bebouwing toont zich als woonblokken omringd door groen. Voldoende bomenmassa waarborgt de herkenbaarheid op afstand en het verblijfsklimaat ter plekke. De sfeer van het park is natuurlijk en wordt bepaald door het aangrenzende dijklandschap De dijkzone wordt aan de zuidzijde omzoomd door een watergang. Om deze over te kunnen steken naar de dijk zijn bruggen wenselijk

4.4.2 Deelgebied Malburgen west

Dit gebied dat onderdeel uitmaakt van dit bestemmingsplan bestaat uit de zone tussen de Nelson Mandelabrug en de John Frostbrug. Bij de Nelson Mandelabrug komt een torenvolume dat onderdeel uitmaakt van de ontwikkellocatie WW3. Dit torenvolume wordt ook via deze locatie via een verkeersbrug ontsloten. Aan noordzijde van de Gelderse Rooslaan (ter hoogte van de kerk) komt een samengesteld volume van twee torens op een basement. In dit basement is het parkeren opgelost. Het basement wordt bekleed met vegetatie, zodat het zich voegt in het dijk- en parklandschap. Het begroeide basement staat in de beeindiging van een groene as, zoals dat ook bij de andere samengestelde volumes in de dijkzone het geval is. Beide torens op het basement staan aan weerszijden van de as. Eén verkeersaantakking op de Gelderse Rooslaan legt vervolgens de verbinding naar beide torens.