Plan: | Bestemmingsplan Malburgen - Dijkzone Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.738-0301 |
Kenmerk van de Nederlandse ruimtelijke ordeningsregelgeving is dat er uitgegaan wordt van toelatingsplanologie. Een bestemmingsplan geeft aan welke functies waar zijn toegestaan en welke bebouwing opgericht mag worden. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan zijn keuzes gemaakt over welke functies waar worden mogelijk gemaakt en is gekeken welke bebouwing stedenbouwkundig toegestaan kan worden. De bestaande situatie is hierbij het uitgangspunt.
Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Het bestemmingsplan is het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is. Deze situatie kan gaandeweg de planperiode wijzigen, bijvoorbeeld door veranderd stedenbouwkundig inzicht, functiewijziging veranderingen in gebruik. Ook ruimtelijke ontwikkelingen en vernieuwing van o.a. ruimtelijk, economisch, verkeerskundig en milieubeleid dragen bij aan de veroudering van geldende bestemmingsplannen.
Om recht te doen aan een goede ruimtelijke ordening binnen het plangebied wordt daarom aangegeven in welke situaties de bestemming wordt gekozen gelijk aan de oude bestemming (na strijdige situatie te hebben gewraakt) en in welke situaties een nieuwe bestemming wordt gegeven (positief bestemmen), waarmee de strijdige situatie wordt gelegaliseerd. Daarnaast wordt, indien van toepassing, aangegeven wanneer een strijdige situatie onder het overgangsrecht wordt gebracht.
In deze paragraaf worden de keuzes die zijn gemaakt nader onderbouwd. Hierbij zullen de bestemmingen in dezelfde volgorde als in de regels worden behandeld.
Parkeernormen
Sinds de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening kunnen parkeernormen niet meer worden opgenomen in de bouwverordening. Dit betekent dat de gemeente bij nieuwbouwplannen niet meer een aantal parkeerplaatsen kan eisen. Indien bij de bouw van nieuwe woningen, kantoren of andere functies onvoldoende parkeerplaatsen worden aangelegd, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de omgeving. Om bij nieuw- en verbouw toch de mogelijkheid te hebben de aanvrager te verplichten een minimaal aantal parkeerplaatsen aan te laten leggen, kan hiervoor een parkeernorm worden opgenomen in de regels van het bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan is gekozen om voor de bestemming 'Wonen' een verwijzing op te nemen naar de parkeernormen die opgenomen zijn in bijlage 1.
De parkeernormen die zijn opgenomen in de bijlage komen voort uit de CROW-publicatie 182: Parkeercijfers - basis voor parkeernormeringen. In de parkeernorm is voor de verschillende functies aangegeven hoeveel parkeerplaatsen er moeten worden aangelegd op eigen terrein en hoeveel plaatsen er bereikbaar moeten zijn voor de bezoekers.
Binnen de bestemming is een ontheffing opgenomen waarmee een lagere parkeernorm kan worden vastgesteld. Voorwaarde is wel dat deze lagere norm niet leidt tot een toename van de parkeerdruk in de omgeving.
In de volgende subparagrafen worden de afzonderlijke bestemmingen die voorkomen in het bestemmingsplan besproken. Er kan worden gekozen om bepaalde bestemmingen in één subparagraaf te behandelen zoals Bedrijf en Bedrijf - Nutsvoorziening, Groen en Groen - Park en de Verkeerbestemmingen.
Per bestemming wordt ingegaan op:
Hieronder een aantal voorbeelden:
In het plangebied is veel groen aanwezig dat is bestemd als 'Groen' ( Artikel 3) en 'Groen-Park' ()Artikel 4.
De bestemming "Groen"is gelegd op enkele gronden zuidoostelijk van de John Frostbrug. Deze gronden liggen tussen de diverse verkeersontsluitingen en hebben geen bijzondere groenwaarde.
het overgrote deel van het bestemmingsplan heeft de bestemming Groen-Park gekregen, om aan te geven dat er sprake is van een openbaar toegankelijk gebied, maar met bijzondere natuurwaarden. In paragraaf 5.2.5 van de toelichting is uitgebreid op deze waarden ingegaan
Binnen de bestemming 'Groen-Park' is uitsluitend bebouwing toegestaan die past binnen de bestemming zoals speeltoestellen.
Vergelijking met het vigerend bestemmingsplan
De bestemming ,Groen zoals die in dit plan voorkomt kent in het geldende bestemmingsplan de bestemming “openbaar groen” en weg en voetpad. In feite is deze nieuwe bestemming dus een voortzetting van de geldende bestemming, immers in de nieuwe bestemming zijn ook (ontsluitings)wegen voetpaden mogelijk.
De bestemming Groen - Park kent in de huidige bestemmingsplannen meerdere bestemmingen. In het westelijk deel zijn daar de bestemmingen "openbaar groen” en “weg- en voetpaden”. In het oostelijk deel vanaf ongeveer de Grondelstraat, worden de huidige bestemmingen “speelterrein”en “volkstuin” vervangen door de bestemming Groen - Park. In deze bestemming zijn wel speelvoorzieningen mogelijk, maar geen volkstuinen, zodat er wat betreft sprake is van een beperking van de mogelijkheden.
De bestemming verkeer is opgedeeld in twee 'sub-bestemmingen' te weten:
Hieronder wordt ingegaan op deze drie sub-bestemmingen
Verkeer-Verblijfsgebied
De bestemming Verkeer - Verblijfsgebiedgeldt voor woonerven, woonstraten, parkeerplaatsen, voet- en fietspaden, speelplaatsen en buurtgroen. Dit zijn dus voornamelijk wijken (30 km/uur zones) waar de verblijfsfunctie belangrijker is dan de verkeersfunctie. De inrichting van de wegen is hierop afgestemd. Deze bestemmig is gelegd op de Veerpolderstraat en de aansluiting met de Nijmeegseweg.
Verkeer-Wegverkeer
De bestemming Verkeer - Wegverkeeris bedoeld voor wegen die een doorgaand karakter hebben. Vaak zijn dit wegen waar maximaal 50 km/uur gereden mag worden. Onder andere wegen, voet- en fietspaden, parkeerplaatsen, bushaltes met wachtruimten, trottoirs en groenaanleg zijn mogelijk in deze bestemming.
Op de plankaart is het aantal rijstroken per weg aangegeven. Omdat bij deze wegen de plangrens over het hart van de weg loopt, zijn buiten de plangrens ook nog rijstroken gelegen die deel uit maken van de weg. In dit bestemmingsplan is deze bestemming voorbehouden aan de oprit naar de John Frostbrug.
Vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen
Deze bestemmingen komen overeen met de in de geldende bestemmingsplannen opgenomen bestemmingen.
In het plangebied ligt een hoofdwatergang, ook wel A-watergang genoemd.
Vanwege zijn belang voor de waterhuishouding is deze in overleg met het Waterschap Rivierenland specifiek als Water bestemd.
Vergelijking met de vigerende bestemmingsplann en
Deze bestemming komen overeen met de in het geldende bestemmingsplan opgenomen bestemming.
Functie
Alle woningen in het plangebied zijn bestemd als 'Wonen' (artikel 8). Binnen deze bestemming passen verscheidene woonvormen zoals gezinsbewoning, bejaardenhuizen, kamerbewoning (tot maximaal 4 personen), serviceflats, etc. Er is geen onderscheid gemaakt tussen vrijstaande-, halfvrijstaande-, aaneengesloten- en gestapelde woningen. Bijzondere woonvormen, zonder therapeutische behandeling, passen ook binnen deze bestemming.
Binnen de bestemming 'Wonen' zijn in principe beroepsmatige activiteiten toegestaan. Om hinder voor de directe omgeving te voorkomen is hieraan wel een aantal voorwaarden verbonden. In de eerste plaats mag slechts een gedeelte van de woning, inclusief de bijgebouwen (maximaal 1/3 van de totale vloeroppervlakte van de woning) worden gebruikt als praktijkruimte door de bewoner. Is er meer dan 1/3 van de woning in gebruik voor het uitoefenen van een beroep, dan is er geen sprake meer van een 'beroep aan huis' en derhalve strijd met het bestemmingsplan. Voorts mag door dit gebruik geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat (bijvoorbeeld beperkte reclamemogelijkheden) noch een onevenredige parkeerdruk ontstaan. Tot slot zijn er vormen van beroepsuitoefening expliciet uitgezonderd, omdat ze te veel overlast voor de omgeving veroorzaken (detailhandel, prostitutie, horeca-activiteiten en beroepen die milieuoverlast veroorzaken).
In de bestemming "Wonen" zijn woonwagens, woonschepen en bijvoorbeeld gevangenissen en asielzoekerscentra niet inbegrepen. Deze vormen van wonen zijn, indien van toepassing, in een specifieke vorm van de woonbestemming opgenomen.
Deze bestemming bevat de te realiseren twee groepen van twee woontorens naast de dijk en de bestaande woonflat aan de Veerpolderstraat.
Bebouwingsmogelijkheden
Bebouwingsmogelijkheden
De bestemming 'wonen' kent slechts één zone: de bouwzone.
De bouwzone omvat het eigenlijke woongebouw met, daar waar mogelijk en gewenst, uitbreidingsmogelijkheden. Als geen bebouwingspercentage is vermeld, mag deze gehele zone worden bebouwd in de aangegeven bouwhoogte, mits aan andere vereisten (bijvoorbeeld welstand) is voldaan.
Bebouwingshoogte
Voor de nieuwbouw is de hoogte op de plankaart gerelateerd aan de N.A.P.-hoogte vanwege het feit dat er naast de dijk wordt gebouwd en het als zodanig moeilijk is om een peil op maaiveld te kunnen vaststellen. Bij de bestaande flat aan de Veerpolderstraat is het maaiveld wel eenvoudig te bepalen en is de hoogte daaraan gerelateerd.
Vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen
In het geldende bestemmingsplan heeft de westelijke groep van woontorens de bestemming 'openbaar groen” en de oostelijke groep heeft nu de bestemming “speelweide”. De gebruiksmogelijhkheden nemen hiervoor dus toe. De bestaande flat heeft in het geldende bestemmingsplan eveneens een woonbestemming.
De SVBP 2008 geeft ook de mogelijkheid dubbelbestemmingen op te nemen. Dubbelbestemmingen zijn bestemmingen die liggen over meerdere enkel bestemmingen en daar iets over zeggen. In dit bestemmingsplan zijn twee dubbelbestemmingen opgenomen: Waterstaat-Waterkering en Waterstaat - waterstaatkundige en watherhuishoudkundige functies.
Waterstaat - Waterkering
Deze bestemming ziet op het gebied van de bandijk en de noordelijk daarvan liggende beschermingszone in de uiterwaarden. De onderliggende bestemmingen zijn hieraan ondergeschikt. Voor deze zone zijn beperkingen in de gebruiksmogelijkheden opgenomen. Medegebruik ten behoeve van de secundaire bestemming is mogelijk mits de waterkerende functie niet wordt belemmerd.
Vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen
In de vigerende bestemmingsplannen is deze bestemming niet opgenomen en worden de waterstaatkundige belangen ook niet op een andere wijze beschermd.
Waterstaat - Waterstaatkundige functie
Het binnentalud van de waterkering behoort tot het binndendijks gebied van de Rijn, dat mede is bedoeld voor waterberging en vergroting van de afvoercapaciteit bij hoog water. Daarom is voor dit meest noordelijk deel van het bestemmingsplangebied gekozen voor deze bestemming.