Plan: | Bestemmingsplan Coehoorn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.729-0301 |
In de directe omgeving van het plangebied is, behoudens de ontwikkelingen in het kader van het plan Rijnboog, alleen de ontwikkeling van het gebied Arnhem Centraal aan de orde.
Het project Arnhem Centraal betreft de bouw van een nieuw stationsgebied, gebaseerd op de komst van de hogesnelheidstrein (HSL). Van de halte wordt een grote economische en toeristische impuls verwacht. Om deze te kunnen opvangen worden een nieuw trein- en busstation gebouwd met grote parkeergarage zowel voor auto's als fietsen. Daarnaast komt er kantoorruimten boven het stationsgebouw en wordt er een route naar de binnenstad ontwikkeld met kantoren, winkels en woningbouw in de omgeving van de Oude Stationsstraat. De ontwikkeling van dit gebied is in volle gang.
Het Masterplan Rijnboog is mede opgesteld om het stationsgebied beter met de binnenstad te verbinden. Voor het plangebied Coehoorn betekent dit dat het behalve als verbindingsschakel (route) naar de binnenstad, ook moet worden voorbereid op de afgeleide en vervolgontwikkelingen van Arnhem Centraal.
Een ontwikkeling van andere aard buiten het plangebied bestaat uit de beleids- en planvorming met betrekking tot het aangrenzende gebied van de Rijn. De ontwikkelingsrichting waarin enerzijds ruimte voor de rivier wordt gecreƫerd, wordt anderzijds gekoppeld aan stedelijke ontwikkelingen in het gebied Meinerswijk/Stadsblokken.
Voor het plangebied Coehoorn zijn er op de korte termijn geen invloedrijke ontwikkelingen te verwachten. Wel zijn de waterkerende eisen in de zone langs de rivier van kracht.