Plan: | Hoogstede-Klingelbeek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.723-0302 |
Wegverkeer
Het adviesbureau DGMR heeft de gevolgen van het wegverkeerslawaai op de ruimtelijke ontwikkeling onderzocht en gerapporteerd in het onderzoek “Akoestisch onderzoek, Plan Hoogestedelaan” met het kenmerk V.2008.1041.00.R001d.d. 15 januari 2009.
De nieuwe woningen zijn gesitueerd ter hoogte van de Hoogstedelaan in Arnhem. Tussen de
Utrechtseweg en de Klingelbeekseweg. Het betreft grondgebonden woningen van één à twee
bouwlagen met kap. In het akoestisch onderzoek is als uitgangspunt de nieuwbouw op De Hes
meegenomen. De maximale bebouwingshoogte boven maaiveld voor dit plan betreft 1.35 m
parkeerkelder plus vier verdiepingen van drie meter.
De geprojecteerde nieuwe woningen liggen binnen de zone van de Utrechtseweg. Het verkeer van
en naar de geprojecteerde woningen wordt vanuit het plangebied ontsloten door enkele
woonstraten en een verbindingsweg. Deze wegen hebben/krijgen een snelheidsregiem van 30
km/uur. Dergelijke wegen zijn op grond van de Wet geluidhinder niet gezoneerd. Echter vanwege
een goede ruimtelijke ordening en het beleid van de gemeente Arnhem om het wettelijke
binnenniveau te waarborgen, is het gewenst de totale geluidsbelasting op de gevels van de
nieuwe woningen te weten.
Spoorweg
Het westelijk deel van het plangebied ligt op ca. 350 meter uit het hart van de spoorbaan en valt hiermee binnen de onderzoekszone van het spoortraject 240 (Arnhem-Nijmegen). De onderzoekszone van dit traject bedraagt 400 meter.
Uit een vrije veld berekening, gemaakt met akoestisch spoorboekje “Aswin” volgt dat geluidbelasting op de woningen in het westelijk deel van het plangebied 53,9 dB bedraagt. In deze vrije veld berekening is geen rekening gehouden met afscherming, reflecties en hard-zacht (bodem)overgangen. Tevens is voor dit gedeelte van het spoor het nieuwe tracébesluit van kracht. De noordtak van de Betuwe is komen te vervallen en dit betekent in de toekomst over het algemeen een lagere geluidbelasting dan eerdere prognoses aangaven.
Met een belasting van 53,9 dB op de gevels wordt de voorkeursgrenswaarde van railverkeer van 55 dB niet overschreden.
Industrielawaai
Niet van toepassing. Het plangebied ligt niet in de zone van een industrieterrein.
Conclusie
De geluidsbelasting ten gevolge van de Utrechtseweg en het spoor voldoen ter plaatse van alle nieuwe woningen aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder.
Het profiel van de nieuwe verbindingsweg is bekend en staat vast. De 48 en 53 dB-contour tot de weg zijn grafisch weergegeven in bijlage 3 van het rapport van DGMR. Twee bestaande woningen hebben een geluidsbelasting hoger dan 48 dB ten gevolge van deze weg. Het betreft de woningen Klingelbeekseweg 176A en Hoogstedelaan 83. De geluidsbelasting op deze woningen overschrijdt niet de door de gemeente Arnhem aangegeven grenswaarde van 53 dB.
De Wet geluidhinder legt geen beperkingen op om het plan Hoogstedelaan te realiseren.