Plan: | Geitenkamp en omgeving |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | ex art. 10 WRO beheer/ontwikkeling |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.710-0501 |
Rijksbeleid
De Nota Mobiliteit geeft de hoofdlijnen van het nationale verkeers- en vervoersbeleid voor de komende decennia. Centraal staat dat mobiliteit een noodzakelijke voorwaarde is voor economische en sociale ontwikkeling.
Provinciaal en regionaal beleid
De provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen kennen respectievelijk het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan-2 en het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan.
De provincie Gelderland kiest voor een duurzame mobiliteit, waarbij het verkeers- en vervoerssysteem een sterke economie ondersteunt, welvaart versterkt en de sociale integratie stimuleert. Om dat te bereiken kiest Gelderland voor de volgende aanpak:
voorkomen, beter benutten, bouwen en beprijzen.
De essentie van het Stadsregio-verkeersbeleid is identiek aan dat van de provincie Gelderland. Voor Arnhem is het project RegioRail Stadsregio in het bijzonder van belang. De Stadsregio kiest als ruggengraat van ontwikkeling en vervoer het spoor tussen Zutphen-Zevenaar via Arnhem en Nijmegen naar Boxmeer en Cuijk. Planontwikkeling en –realisatie vinden bij voorkeur in bebouwd gebied en in de omgeving van het spoor plaats.
Gemeentelijk beleid
Als resultaat van de wisselwerking tussen rijk, provincie/regio en gemeente, heeft de gemeente Arnhem haar actuele verkeersbeleid verwoord in het Structuurplan Arnhem 2010 en in het Stedelijk Verkeers- en Vervoersplan SVVP Arnhem 2010. De essentie ervan – overeenstemmend met die van rijk, provincie en regio – is het terugdringen van de verkeersonveiligheid en het geleiden van de mobiliteit. Daarbij geldt het principe van vrijheid van keuze voor de mobilist, die de gemeente probeert te beïnvloeden door “verleidelijke” alternatieven aan te bieden. Ook speelt het prijsmechanisme hierin een steeds grotere rol.
Voor de werkingsduur van voorliggend bestemmingsplan is de uitwerking van het SVVP in het Categoriseringsplan Arnhem 2000 richtinggevend. Het categoriseringsplan werkt uit hoe de verkeersruimte in Arnhem duurzaam veilig (her-)ingericht wordt. Arnhem kent twee typen wegen: 1) de verblijfsgebieden en 2) de verkeersaders. Deze laatste zijn de hoofd- en ontsluitingswegen en vormen het Arnhemse hoofdwegennet voor het autoverkeer. Deze wegen kennen een maximum snelheid van 50 km/uur of hoger. Alle andere wegen vallen onder de categorie verblijfsgebieden. Deze wegen en straten krijgen het karakter van de 30 km/uurzone. Ze hebben een verblijfsfunctie en ontsluiten percelen. Veelal zijn het woonstraten.
De Rosendaalseweg, de Monnikensteeg en de Weg achter het bos maken deel uit van het hoofdwegennet van de gemeente Arnhem en vormen de hoofontsluiting van het plangebied. De overige straten en pleinen zijn veelal ingericht als verblijfsgebied.
Als uitwerking van het SVVP Arnhem is voor het onderdeel parkeren een Parkeernota Arnhem 2003-2010 vastgesteld. Voor het grootste deel van het plangebied zijn geen parkeeronderwerpen relevant. Het plangebied kent vooral openbare parkeergelegenheid en er is geen sprake van betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren.
Het parkeren in de voortuin is voor het gehele plangebied verboden, daarnaast mag het aanleggen van een uitrit niet ten koste gaan van een openbare parkeerplaats.
A12
In het oosten van het deelgebied ligt het wegvak van de A12 dat gelegen is tussen de knooppunten Waterberg en Velperbroek. Dit wegvak vormt de verbindende schakel tussen de A50 en de A12 ten westen van knooppunt Waterberg en tussen de N348 én de A18 en A12 ten oosten van knooppunt Velperbroek. Het is daarmee de belangrijkste (inter)nationale verbinding tussen oost en west. Dit wegvak verbindt niet alleen de Achterhoek, de Liemers en Duitsland met de Randstad, maar vormt ook een belangrijke schakel tussen Noord-Oost Nederland en Zuid-Oost Nederland.
Het wegvak vormt een bottleneck in de verkeersdoorstroming van en naar de genoemde regio's. Tijdens de ochtendspits voldoet het wegvak momenteel niet meer aan de verkeersvraag. Het gevolg is dat er in de ochtendspits in beide richtingen filevorming ontstaat.
Momenteel bereidt Rijkswaterstaat de verbreding van de A12 tussen Waterberg en Velperbroek voor. Dit wegvak zal na verbreding bestaan uit 2x3-rijstroken plus vluchtstrook. De verbreding is onderdeel van de Spoedaanpak Wegen en valt onder het Benuttingsprogramma ZSM-2. (ZSM staat voor Zichtbaar, Slim en Meetbaar.) De voorbereiding vindt plaats via de Tracéwetprocedure. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat brengt voor 1 januari 2010 het Tracébesluit uit. De start bouw is voorzien in 2011 en oplevering in 2014.De voorziene verbreding past binnen de bestemming voor verkeersdoeleinden.