Plan: | Bestemmingsplan Kanaalzone-Zuid - Kayersmolen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1003-onh1 |
Algemeen
De Wet ruimtelijke ordening vraagt om een exploitatieplan indien het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd.
Alleen bij vlek 2, 3A, 4 is er sprake van bouwplannen conform Bro 6.2.1 en is een anterieure overeenkomst in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst aanwezig. Er is geen noodzaak anderszins locatieeisen te stellen
In de vlek 1, 3B, 5 en 6 is geen exploitatieplan noodzakelijk want er zijn geen bouwplannen conform Bro 6.2.1.
De uitvoering van de Structuurschets Kanaalzone vindt per project plaats. Er zijn in totaal 30 vlekken. De economische uitvoerbaarheid wordt per vlek vastgesteld. Zeven van deze vlekken zijn in dit bestemmingsplan aan de orde, te verdelen in:
Vlek 2, 3.A, 4
Vlek 2, 3.A, 4 bevatten een gebiedstransformatie en worden door de gemeente ontwikkeld in samenwerking met de twee woningbouwcorporaties en de provincie. Deze ontwikkeling levert een budgettair neutraal resultaat op en is economisch uitvoerbaar.
In de samenwerkingsovereenkomst zijn afspraken gemaakt over de gevolgen van mogelijke overcompensatie als gevolg van de inzet van overheidsmiddelen. Zo is afgesproken dat een meldingsprocedure bij de Europese Commissie wordt doorlopen om het risico op ongeoorloofde staatssteun uit te sluiten.
Met uitzondering van de plankosten en de aanleg van de kade langs het Kanaal komen alle met de nu voorliggende planherziening samenhangende kosten ten laste van deze gezamenlijke grondexploitatie.
De plankosten en de kadeaanlegkosten komen ten laste van de gemeente en worden gedekt door gelden van de Bestemmings Reserve Ontwikkeling Apeldoorn. In de BROA is met deze uitgaaf rekening gehouden. De economische uitvoerbaarheid is hiermee verzekerd.
Vlek 1 en 3.B
Voor vlek 1, 3B is in het kader van het bestemmingsplan uitgegaan van de bestaande situatie. Het wordt een conserverend plan.
De uitvoering van de plannen zoals die zijn opgenomen in de Structuurschets Kanaalzone is nu niet aan de orde omdat ze economische niet uitvoerbaar zijn.
Er worden door de gemeente geen kosten gemaakt en binnen het kader van het bestemmingsplan kan een omgevingsvergunning voor het bouwen voor de toegelaten functies worden verleend.
Indien het herontwikkelen van deze vlek aan de orde komt, staat de gemeente een faciliterend grondbeleid voor. Dit houdt in dat de gemeente de voorwaarden schept die herontwikkeling van dit project door de particuliere eigenaren mogelijk maakt. De gemeente mikt erop met de eigenaren anterieure overeenkomsten te sluiten om daarmee de economische uitvoerbaarheid veilig te stellen
Vlek 5 en 6
Voor vlek 5 en 6 is in de Structuurschets Kanaalzone voorzien in de revitalisering van het bedrijventerrein. Ook hier zal worden gekozen voor een faciliterend grondbeleid. De particuliere eigenaren in dit gebied dragen daarbij zorg voor en betalen mee aan de revitalisering; de gemeente werkt waar mogelijk mee.
De eventueel door de gemeente te maken kosten kunnen met behulp van anterieure overeenkomsten worden verhaald. Vooralsnog gaat het voorliggende bestemmingsplan er vanuit dat de bestaande situatie gehandhaafd blijft.
De economische uitvoerbaarheid is hiermee verzekerd.