Plan: | Bestemmingsplan Kanaalzone-Zuid - Kayersmolen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1003-onh1 |
De gemeente Apeldoorn is bezig met de realisering van een ambitieus project: de transformatie en vernieuwing van de centrale noord-zuid as van het stedelijk gebied van Apeldoorn, de Kanaalzone. Nu is het een gebied dat met de rug naar het Kanaal is gekeerd. Straks wordt het een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen, dat met de voorkant naar het Kanaal ligt. Het Apeldoorns Kanaal fungeert voor dat gebied als belangrijke drager.
In 2005 heeft de gemeente de Structuurschets Kanaalzone Apeldoorn opgesteld. Het doel was het concretiseren van de ruimtelijke en programmatische ambities die de stad met de Kanaalzone heeft. De Structuurschets vormt het inhoudelijk kader voor de uitvoering van de diverse projecten, waarvan een deel inmiddels al in gang is gezet.
Eén van de projecten in het kader van deze algehele transformatie, is de (her)ontwikkeling van een deel van Kanaalzone Zuid. Het betreft de Zuidelijke Kanaalzone, vlek 2, 3A en 4 uit de structuurschets. Voor dit gebied is, onder de naam "Schatkamer van Zuid" een stedenbouwkundig plan opgesteld (juli 2008). De plannen zijn in nauwe samenwerking tussen de twee grote corporaties, Woonmensen en Ons huis, de provincie en de gemeente tot stand gekomen. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een overeenkomst tussen de verschillende partijen over de uitvoering van dit programma. Echter gewijzigde marktomstandigheden waren aanleiding de gemaakte afspraken ter herzien. Er is een nieuw stedenbouwkundigplan ontwikkeld met minder woningen, vooral minder appartementen en een andere oplossing voor het (oorspronkelijk gebouwd) parkeren. In februari 2011 is door partijen een Actualisatie van deze overeenkomst getekend.
Een van de stappen die nu moet worden genomen is het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan voor het gebied, waarin de (juridische) kaders voor de gewenste ontwikkeling worden vastgelegd.
In het bestemmingsplan zijn ook de vlekken 1, deel van 2, 3, 5 en 6 uit de structuurschets opgenomen. Voor deze deelgebieden zijn de mogelijke ontwikkelingen nog onvoldoende concreet. Hier is de bestaande situatie het uitgangspunt bij het opstellen van het bestemmingsplan.
locatie Koldewijn (gebied tussen Mezenweg en Lepelaarsweg)
Het is op dit moment niet mogelijk om de braakliggende gronden waar vroeger de fabriek van Koldewijn heeft gestaan te gebruiken voor woningbouw. Dit komt door de milieuhinder/milieuruimte van de bedrijven ten noorden van de Mezenweg. Op deze locatie kunnen pas woningen worden gebouwd als milieucontouren van de betreffende bedrijven niet meer over deze locatie liggen. Voorlopig is een lichte bedrijfsbestemming opgenomen.
Afbeelding 1.2; Structuurschets Kanaalzone Apeldoorn
Doel van het bestemmingsplan
Het nieuwe bestemmingsplan heeft als doel:
Het stedenbouwkundig plan is opgesteld in een interactief proces. Aan het planproces hebben onder meer de grote corporaties en de provincie deelgenomen. Ook zijn er twee werksessies in het gebied Kanaalzone Zuid gehouden, die met name waren gericht op de programmatische invulling van het gebied. Dit leverde nieuwe ideeën op voor dit deel van de Kanaalzone. De groep bestond uit bewoners, ondernemers, architecten en vertegenwoordigers van instellingen en belangengroepen. De stagnerende woningmarkt heeft tot een herontwikkeling geleid, waarbij de hoofdopzet gelijk is gebleven.
Een belangrijk onderdeel van het bestemmingsplan is de milieutechnische uitvoerbaarheid. De gemeente heeft een uitgebreide inventarisatie van mogelijke milieubelemmeringen van bedrijven in en naast het plangebied uitgevoerd. Daarbij is gekeken naar de actuele hinder, de milieuvergunningen en de geldende bestemmingsplanregelingen. Daarnaast speelt de invloed van de spoorlijn in het plangebied.
De huidige regeling sluit aan op de ontwikkelingsvisie Kanaalzone. In het middendeel van het plangebied vindt een transformatie plaats van werken naar meer wonen. Om een goed woon- en leefklimaat van de toekomstige bewoners te waarborgen is de maximale milieubelasting van aangrenzende bedrijven teruggebracht. Ook de aangrenzende woonbebouwing op de Kayersdijk en de woningbouw aan de oostzijde (de Maten) leggen beperkingen op aan de toegestane bedrijvigheid en de op te nemen milieucategorie.
Tenslotte zijn onderzoeken verricht naar onder andere de luchtkwaliteit en de aanwezige flora en fauna.