direct naar inhoud van 3.7 Verkeer en parkeren en stedenbouwkundige randvoorwaarden
Plan: Pannerden; Uuleveld 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0196.6911Uuleveld-VG01

3.7 Verkeer en parkeren en stedenbouwkundige randvoorwaarden

De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van de parkeernormering in de gemeentelijke parkeernota van 2004. Voor de locatie wordt op basis daarvan een parkeernorm gehanteerd van 1,5 parkeerplaats per woning. De buitenruimte van het project zal dusdanig worden ingericht, dat er voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn en aan de norm voldaan zal worden.

Zowel voor de vrijstaande woningen alsook voor de twee onder één kap woningen geldt, dat per woning één parkeerplaats op eigen terrein zal worden gerealiseerd (totaal 27 parkeerplaatsen). Daarnaast zullen er 63 openbare parkeerplaatsen worden aangelegd. Deze openbare parkeerplaatsen worden aangelegd langs de Nieuwstraat (circa 13), langs de Renbaan ten behoeve van De Pauwengaard, in het groen in de oksel van de Renbaan en de Nieuwstraat (circa 9), bij de appartementen (circa 5), midden in het plan bij de aaneengesloten woningen (circa 19) en bij de speelplaats in het midden van het plan (circa 15). Met deze parkeerinvulling worden in totaal 90 parkeerplaatsen gerealiseerd en wordt voldaan aan de norm.

Ten behoeven van de ontwikkeling van de locatie zijn stedenbouwkundige randvoorwaarden geformuleerd. Daarnaast is voor het project van belang wat er in de welstandsnota over het gebied is opgenomen. De welstandsnota is eerder in paragraaf 3.2.4 separaat behandeld. De stedenbouwkundige randvoorwaarden voor het plangebied waarmee rekening gehouden wordt, luiden als volgt.

Ruimtelijke structuur

  • aansluiten op de bestaande ontsluitingsstructuur; aantakken op Nieuwstraat en Renbaan;
  • de wijk entree en de belangrijke routes ondersteunen met bebouwing;
  • een duidelijk onderscheid aanbrengen tussen hoofd- en nevenstructuur, ondersteund met bebouwing en groen; de voorkanten van woningen gericht op de openbare weg;
  • een duidelijk onderscheid aanbrengen tussen openbaar, privé en mandelig gebied;
  • de inrichting van de locatie richten op het versterken van het karakter van het dorp.

Woongebied

  • het accent op laagbouwwoningen, woningbouw in maximaal twee lagen met kap;
  • eengezinswoningen in twee lagen met de woonkamer op begane grond;
  • realisatie in het goedkope, middeldure en dure segment in een gelijke verhouding;
  • voldoende aandacht besteden aan seniorenhuisvesting en aanpasbaar bouwen;
  • op de hoek van Nieuwstraat en Renbaan gestapelde woningen mogelijk tot 3 lagen met een platte afdekking.

Ontsluiting en parkeren

  • de ontsluiting van autoverkeer via de Nieuwstraat en de Renbaan;
  • geen doorgaand verkeer door het plangebied;
  • minimale parkeernorm 1,5 parkeerplaats per woning;
  • parkeren op eigen terrein voor grondgebonden woningen.

Langzaam verkeer

  • aanleg van een fiets- en wandelroute vanuit het dorp naar het noordelijk gelegen sportcomplex;
  • zorg dragen voor een sociaal veilige inrichting van de fiets- en wandelroute.

Verkeersveiligheid

  • inrichting openbare ruimte als verblijfsgebied. (30 km/u gebied volgens de principes van duurzaam veilig).

Groenstructuur

  • het handhaven van de groene randen langs het plangebied en aansluiting op de hoofdstructuur;
  • de erfafscheidingen langs de Renbaan op eenduidige wijze vormgeven;
  • aansluiten op de beplantingsstructuur in de omgeving;
  • middels inrichting van de openbare ruimte het groene karakter van het dorp versterken.

Speelruimte

  • een speelplek voor kinderen van 0-12 jaar.