Plan: | Nieuw Frankhuis |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP12014-0004 |
Het Nieuwe Frankhuis is opgevat als een bijzonder passtuk in Stadshagen. Het is niet slechts een uitbreiding van het buurtschap Frankhuis, maar zeker ook geen verlengstuk van Stadshagen. Het is het ruimtelijke schakelstuk tussen Stadshagen en Zwolle. Structurerende elementen in het stedenbouwkundig ontwerp zijn de Hasselterdijk, het Zwarte Water en de patronen van veldjes en weilanden bij het buurtschap. Dit zijn bepalende elementen voor de schaal, maat en diversiteit van het plan. Aan de zuidzijde van het plan wordt een dorps ensemble gecreëerd, geïnspireerd op de bebouwingstypologie van het buurtschap. De Kop van Nieuw Frankhuis, gelegen tussen het Twistvlietpark en het Zwarte Water, bestaat daarentegen uit robuuste bebouwing, die past bij de schaal van de omgeving en daarin ook een landmark is voor reizigers van en naar Zwolle. Langs de dijk staan typische dijkwoningen en de rand naar Stadshagen is contrair, zacht/groen tegenover een heldere stedelijke randbebouwing. Daartussen zijn woonvelden geprojecteerd met een eigen karakteristiek. Door de relatie met zowel het verleden als met de context en de heldere identiteitsverschillen zal het nieuwe Frankhuis een bijzonder schakelstuk gaan vormen. In het noorden grenst Nieuw Frankhuis aan het Twistvlietpark, deze groen/blauwe zone verbindt het centrum van Stadshagen met het Zwarte Water. Het Twistvlietpark is de plek voor dagelijkse recreatie en biedt mogelijkheden tot wandelen en spelen. Het eiland aan oostzijde van het park zal als speel- en doe-eiland worden ingericht. Langs het water is ruimte voor maaiveldverlagingen waardoor het park een natuurlijk karakter krijgt met een grillige waterlijn, nat-drassituaties en bijbehorende oeverbeplanting. In het Twistvlietpark, aan de voet van het Hasselterdijk, liggen drie uniek gelegen vrije sectorkavels.
figuur 5.2 Stedenbouwkundig en landschappelijk concept van Nieuw Frankhuis
Het plangebied Nieuw Frankhuis maakt onderdeel uit van het plandeel Frankhuis in Stadshagen en vormt letterlijk en figuurlijk het schakelstuk tussen Stadshagen en Zwolle. Het gebied is qua maat en schaal kleiner dan de andere delen van Stadshagen en ligt op en aan de dijk van de Mastenbroekerpolder. Nieuw Frankhuis ligt, net als het buurtschap Frankhuis, aan de entree van de Mastenbroekerpolder. Het buurtschap Frankhuis en de percelen land zijn, qua maat en schaal, referentie geweest voor de stedenbouwkundige verkaveling voor Nieuw Frankhuis. In figuur 5.3 is deze verkaveling weergegeven. Deze verkaveling geeft een indicatie van de wijze waarop de woningbouw in dit deelgebied van Stadshagen gerealiseerd kan worden.
figuur 5.3 Stedenbouwkundige verkaveling
Het plangebied Nieuw Frankhuis wordt voor de auto ontsloten via de Frankhuizerallee op de Hasselterweg.
De bus maakt gebruik van het Twistvlietpad en verbindt Stadshagen met Holtenbroek, het centrum van Zwolle en het station. Ter hoogte van de Hasselterdijk / Bandijklaan en Frankhuizerallee / Bandijklaan zijn haltes gerealiseerd.
Vanuit Nieuw Frankhuis zijn er fietsvriendelijke, directe verbindingen met de wijkvoorzieningen en de fietsinfrastructuur voor de grotere fietsafstanden. Het Twistvlietpad is de directe fietsverbinding met het centrum van Stadshagen en Holtenbroek. Verder voorziet de Twistvlietbrug, de loopbrug bij het buurtschap Frankhuis en de Hasselterweg (onder de Westenholterbrug door) in een ontsluiting naar het centrum van Zwolle. Westenholte is bereikbaar via de Westenholterbrug en de Rozentunnel.
Door de buurt Frankhuis loopt een rondlopende route met zijstraten. De dijk is primair voor langzaamverkeer en waar nodig voor bestemmingsverkeer. De Eliëzerschool en het woonwagencentrum wordt via de Cascadestraat aan de westzijde ontsloten. Het buurtschap Frankhuis en de woonschepenhaven worden via bedrijventerrein Voorst en/of via de buurt Nieuw Frankhuis ontsloten.
Parkeren
Bij de start van Nieuw Frankhuis is in de planvorming uitgegaan van een parkeernorm van 1,3. Dat wil zeggen dat er per woning 1,3 parkeerplaatsen beschikbaar waren. Deze norm sloot aan bij de in Zwolle-zuid gehanteerde norm. Veel mensen hebben nu 2 auto's en het aantal parkeerplaatsen is daardoor op veel plaatsen aan de krappe kant. De parkeernorm is inmiddels dan ook verhoogd (van 1,3 naar 1,5 en vervolgens verder naar 1,7/1,8).
Voor de nieuwbouw wordt in de bouwverordening 2008 aandacht besteed aan het aantal te realiseren parkeerplaatsen. Nieuw Frankhuis bevindt zich op basis van de indeling van wijken voor het vaststellen van de te hanteren parkeernorm buiten de zogenaamde 'schil' van Zwolle met een matig stedelijk karakter.
Nieuw Frankhuis is omgeven met groen en water, en wordt doorsneden door de dijk van de Mastenbroeker polder. De dijk is een structurerend element, ook nu de waterstaatkundige functie gedeeltelijk is vervallen. Aan de oostzijde ligt het plangebied aan het Zwarte Water en het Zwolle-IJsselkanaal, robuust water met beroepsvaart en recreatievaart. In het plan zijn een tweetal haventjes opgenomen met aanlegmogelijkheden voor boten.
De groenstructuur is opgebouwd uit de dijk, de groen/blauwe westrand en de vooral oost-west lopende lanen. De groen/blauwe rand vormt door zijn informele karakter een bewuste tegenstelling ten opzichte van de “harde” rand van de Rietkraag/Stadshagen. De dijk is gedeeltelijk groen, waarbij het dijkprofiel herkenbaar en beleefbaar zal zijn, maar soms kruipen de dijkwoningen ook dicht op de dijk, waardoor het groene karakter vermindert.
Binnendijks ligt de bus- en langzaamsverkeer route en langs de oostzijde een brede watersingel met brede groene bermen. Aan de noordzijde grenst het plan aan het Rietpark, aan de voet van de dijk, in de rietkragen kunnen enkele vrijstaande woningen worden gebouwd. De woningen zijn daar te gast in het groen en water. Aan de zuidzijde grenst het plan aan het park in het buurtschap Frankhuis, een recent gerealiseerd park met speel en verblijfsmogelijkheden.
In het plangebied Nieuw Frankhuis is een groter speelveld voorzien, gelegen aan de watersingel en aan de langzaam verkeer route vanuit de buurt Rietkraag door Nieuw Frankhuis naar de dijk.
In de kop van Nieuw Frankhuis heeft het gebied ten noorden van de oprit naar de Twistvlietbrug een openbaar karakter. Langs de kades stenig met een robuust bestratingsmateriaal, steltonplaten of vergelijkbaar, en richting dijk meer parkachtig, licht geaccidenteerd, waar ook de appartementengebouwen in/aan gesitueerd zijn. Langs de kade is sprake van shared space gebied, de ruimte is ook geschikt voor tijdelijke festiviteiten. Langs de straten worden waar mogelijk en ruimtelijk gewenst bomen als laanbeplanting of als markante solitair bomen geplant. Tussen de woongebouwen en het Zwarte Water komt op de kade een pad waardoor het mogelijk wordt een 'rondje Nieuw Frankhuis' te lopen.
Het water is het beeldbepalende element in het plangebied. Het plan krijgt aan het Zwarte Water een waterfront, robuust vanwege ook de peilwisselingen in het Zwarte Water. De westrand is waterrijk maar van een geheel andere schaal, water, vogels en rietkragen. De kop van Nieuw Frankhuis wordt een waterfeest, met hogere appartementengebouwen, waterwoningen met aanlegsteigers.