Plan: | Kraanbolwerk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11014-0004 |
Het Kraanbolwerk is voor de stad een zeer beeldbepalende locatie in de binnenstad en een van de grote ontwikkellocaties aan het Waterplein. College en raad hechten veel waarde aan de mening van de Zwollenaren gezien het unieke stukje van de stad. De opgave was de communicatie dusdanig te organiseren dat alle belanghebbenden voldoende geïnformeerd zijn en / of voldoende in de gelegenheid gesteld zijn om ideeën in te brengen of te reageren op voorstellen. Tevredenheid over de wijze van informeren en een positief imago over de gebiedsontwikkeling waren de belangrijkste communicatiedoelstellingen. Het op verschillende manieren visueel inzichtelijk presenteren van de plannen was daarvoor een belangrijke voorwaarde.
De basis voor het communicatietraject is neergelegd in een communicatieplan dat is vastgesteld door het college. Het communicatieplan bestrijkt de periode van de planvorming en de uitvoering.
Klankbordgroep
Een klankbordgroep, bestaande uit omwonenden, een enkele potentiële bewoner voor Kraanbolwerk en vertegenwoordigers van diverse belangenorganisaties heeft tijdens vier bijeenkomsten, met AM en de gemeente, meegedacht over het Stedenbouwkundig plan en de beeldkwaliteit en gereageerd op concrete voorstellen.
Voor de ontwerp - en uitvoeringsfase is het communicatietraject aangevuld. Er is een werkgroep "Vrienden van het Kraanbolwerk"opgericht. Deze werkgroep, bestaande uit afgevaardigden van bepaalde belangengroepen, wordt betrokken bij het ontwikkelen van de verschillende bouwplannen. Daarnaast wordt via de website, persberichten en inloopavonden de bewoners van Zwolle geïnformeerd.
Door de kennis, ideeën en inzichten van belanghebbenden in de klankbordgroep te betrekken in de planvorming wordt de kans op een beter plan verhoogd en ontstaat er meer begrip voor ieders belangen.
Ter inspiratie is door de projectorganisatie een excursie georganiseerd naar vergelijkbare projecten in Nijmegen en Doesburg. Diverse raadsleden waren daarbij aanwezig. Aan de deelnemers is gevraagd onderdelen van deze reeds uitgevoerde plannen te fotograferen die hen aanspraken ('cool') of juist tegen stonden ('unciaal') om dit tijdens vervolg bijeenkomsten van tekst of commentaar te voorzien. Door met elkaar in gesprek te gaan en beelden met elkaar te vergelijken ontstond er op deze manier een gezamenlijk gewenst toekomstbeeld over de beeldkwaliteit.
Het resultaat van de bijeenkomsten is dat er wel een zekere consensus is ontstaan over de beeldkwaliteit, maar dat de verdeeldheid binnen de klankbordgroep over het Stedenbouwkundig plan op onderdelen groot blijft. Met name het bouwvolume (te massaal en te hoog) blijft punt van discussie. Over de half verdiepte parkeergarage en daarmee deels opgetilde maaiveld waren de meningen verdeeld. Ook over de noodzaak van een bewandel bare kade langs de kop kwam geen eensluidend advies. Een aantal wensen van een deel van de klankbordgroep is in het plan niet overgenomen door gemeente en AM omdat deze ingrijpende consequenties voor het hele stedenbouwkundig plan zou hebben en de financiële haalbaarheid van het plan te zeer onder druk zou zetten.
Wijkplatform Binnenstad
Tijdens de informatiemarkt op het Wijkplatform Binnenstad op 25 mei konden bezoekers op panelen inzicht krijgen in de planvorming, vragen stellen aan de plannenmakers en eventueel reageren op de concept plannen.
Informatiebijeenkomst
Op 28 juni 2011 is een informatiebijeenkomst gehouden waar voor zo'n zestig belangstellenden de plannen zijn gepresenteerd. Een grote maquette bood inzicht, niet alleen in de Kraanbolwerkplannen, maar ook in de plannen in de directe omgeving rond het zogenoemde 'Waterplein', de Kamperpoort met het Katwolderplein en de Roelenweg-Oost locatie.
Website met enquête
De website vormt de basis voor de informatieverstrekking naar geïnteresseerden en belanghebbenden buiten de klankbordgroep. Op de website zwolle.nl/kraanbolwerk wordt het concept stedenbouwkundig plan toegelicht aan de hand van veel tekeningen, schetsen en een 3D-filmpje. Daarnaast is er informatie te vinden over de historie van het gebied. Bezoekers van de site konden, gedurende drie weken in juni, in een enquête hun mening geven over de plannen en de beeldkwaliteit. De website is zeer goed bezocht. Meer dan zesduizend mensen hebben een of meerdere pagina's bekeken. De gemiddelde tijd dat de site bekeken werd lag gemiddeld boven de twee minuten. Driekwart van de mensen die de enquête hebben ingevuld reageerden positief op de plannen. Kritische geluiden waren er ook; het totale volume wordt als te groot ervaren en de toren aan de Friesewal als te hoog.
Sociale media
Twitter en Facebook zijn ingezet om mensen te verwijzen naar de website en te enthousiasmeren om hun mening te geven over de plannen in de enquête.
Publiciteit
Er is behoorlijk veel publiciteit gegenereerd rond de planvorming. De Stentor heeft uitgebreid verslag gedaan van de presentatie tijdens het wijkplatform Binnenstad en daar-na meegewerkt aan het regelmatig attenderen van lezers op de website met de enquête. Tot aan de zomer 2011 zijn verschillende persberichten uitgebracht. Aan het eind van die periode hebben vrijwel wekelijks artikelen in Wijzer, Stentor en Swollenaer gestaan.
Inloopbijeenkomst
Op 19 juni 2012 is een inloopbijeenkomst gehouden over het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan kon worden ingezien en er konden hierover vragen worden gesteld. Tevens zijn de bouwplannen voor de woningen in eerste fase van de ontwikkeling van het Kraanbolwerk getoond.