Plan: | Diezerpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP10017-0004 |
Over de principeaanvraag voor het project is in de periode maart /april 2012 vooroverleg gevoerd. Het betrof de volgende functies:
de gebruiksruimte, de nachtopvang voor verslaafde dak- en thuislozen, de methadonverstrekking, de dagopvang Bonjour en het hostel ( geclusterde voorziening).
Daarnaast zag deze aanvraag op de realisatie van 475 studentenwoningen met de daarbij behorende voorzieningen. Ook voorzag de aanvraag in de realisatie van een halfverdiepte parkeervoorziening.
De volgende instanties zijn om advies gevraagd.
In deze paragraaf wordt per instantie een samenvatting gegeven van de gemaakte opmerkingen. Vervolgens wordt zo nodig de reactie van de gemeente daarop weergegeven.
Ad 1: Provincie Overijssel:
Het plan past in het provinciaal ruimtelijk beleid. Indien het plan ongewijzigd in procedure wordt gebracht zijn er vanuit het provinciale belang geen beletselen voor het verdere vervolg van deze procedure.
Ad 2: Waterschap Groot Salland:
Bij de ingediende stukken ontbreken op diverse punten stukken om de aanvraag te behandelen. Er wordt geadviseerd om de aanvraag voor een projectuitvoeringsbesluit (nog) niet ontvankelijk te verklaren en de aanvrager de gelegenheid te geven de aanvraag aan te vullen met in achtneming van de in het advies gemaakte opmerkingen c.q. gesignaleerde tekortkomingen.
Reactie op 2:
De aanvrager is van de reactie op de hoogte gesteld met het verzoek om de ontbrekende stukken aan te vullen.
Ad 3: Veiligheidsregio IJsselland:
Reactie op 3.1:
De functie verslaafdenopvang wordt gerealiseerd op een afstand > 250 meter van de rijksweg A28. Het gebiedsgerichte beleidskader externe veiligheid zegt hierover:
functies met een hoge personendichtheid en een laag zelfredzaamheidsniveau, o.a. grote zorgcomplexen, ziekenhuizen, basisscholen, peuterspeelzalen, kinderdagverblijf, gevangenis, dienen te worden uitgesloten dan wel beperkt.
De verslaafdenopvang is beperkt van omvang. De bouwtekening geeft aan dat er plaats is voor 24 verslaafden in de nachtopvang.
Voor de dagopvang is een ruimte van 100 m² beschikbaar (in de risicoberekening is uitgegaan van een hoger aantal als een soort van worst case benadering, omdat details op dat moment ontbraken). Door de ingang van het deel van het gebouw, waar de verslaafdenopvang is gevestigd, te plaatsen aan de risicoluwe zijde (de Pannenkoekendijk), worden de vluchtmogelijkheden vergroot. Bovendien is er gedurende de nacht verplegend personeel aanwezig. Door de aanwezigheid van het Zwarte Water zijn er ook voldoende bluswatervoorzieningen aanwezig.
Slechts een zeer smalle strook van het plangebied (gemiddeld 15 meter breed) is gelegen in gebiedstype 'Centrum stedelijk'. Bovendien is de toename van het groepsrisico ten gevolge van de planontwikkeling zeer beperkt (van 0,00381 naar 0,00384) en blijft het groepsrisico ver beneden de oriëntatiewaarde. Het groepsrisico neemt niet noemenswaardig toe (bij afronding tot 4 cijfers achter de komma is er geen verschil meer). Overigens gaat het hier niet om wetgeving, maar om beleid. dat geeft de mogelijkheid om te toetsen aan datgene wat het beleid beoogt.
Gelet op het bovenstaande kan worden geconcludeerd, dat de ontwikkeling voldoet aan datgene wat het gebiedsgerichte beleidskader externe veiligheid beoogt.
Reactie op 3.2:
De taxicentrale blijft niet bestaan in de nieuwe situatie. De berekening van het groepsrisico in de toekomstige situatie is derhalve juist met betrekking tot dit punt.
Reactie op 3.3:
De PSU-file is 17 april 2012 naar de Veiligheidsregio verzonden.
Reactie op 3.4:
De gemeente doet momenteel samen met de brandweer onderzoek naar mogelijke maatregelen om de bestrijdbaarheid van rampen op de rijksweg A28 te verbeteren. Dit onderzoek is nog niet ver genoeg gevorderd om in dit stadium maatregelen te benoemen en te beschrijven.
Reactie op 3.5:
Verwezen wordt naar paragraaf 4.2.11 Overstromingsrisico van deze toelichting. Met betrekking tot dit specifieke project wordt verder opgemerkt dat de genoemde voorzieningen niet in het kader van deze procedure kunnen worden afgedwongen. Wel zal nog in de loop van 2012 uitvoering worden gegeven aan het opstellen van evacuatieplannen per dijkring. Zodra deze plannen er zijn, zal in de toelichting op een ruimtelijke onderbouwing hiernaar worden verwezen.
Algemene reactie gemeente naar aanleiding van de wijziging van de aanvraag:
Inmiddels zijn de functies gewijzigd bij de op de principeaanvraag volgende aanvraag om een projectuitvoeringsbesluit :
De gebruiksruimte, de nachtopvang voor verslaafde dak- en thuislozen, de methadonverstrekking, de dagopvang Bonjour en het hostel geclusterde voorziening) zijn gebleven.
Daarnaast ziet deze aanvraag nu op de realisatie van 357 studentenwoningen met de daarbij behorende voorzieningen.
Het bouwblok D, dat was geprojecteerd aan de zijde van de Burgemeester Roelenweg, is komen te vervallen. Op deze locatie is nu parkeren op maaiveld geprojecteerd.
De halfverdiepte parkeervoorziening is komen te vervallen.
Daarnaast is ontsluiting van het perceel voor autoverkeer gewijzigd. De ontsluiting is niet meer aan de Pannekoekendijk, maar er wordt ontsloten via de Burgemeester Roelenweg. Dit is de bestaande ontsluiting voor Dimence, Achmea en Nysingh advocaten.
Gelet op het feit dat het aantal studentenwoningen is verminderd, is het plan opnieuw opgestuurd naar de overleginstanties en het gewijzigde plan is met de instanties die schriftelijk hebben gereageerd mondeling en per e-mail opnieuw besproken.
Gedeputeerde Boerman verklaarde op 19 juni 2012 namens de provincie:
'Wij vinden het als provincie belangrijk dat bij de ontwikkeling op deze beeldbepalende plek aan de rand van de binnenstad ook de ruimtelijke kwaliteit verbetert. Daarom hebben wij met de gemeente afgesproken dat wij uit de Essentgelden ruim 2 miljoen euro bijdragen aan dit project.'
In het provinciaal overleg op 12 juli 2012 is door de provincie Overijssel aangegeven dat kan worden ingestemd met de nieuwe ontwikkelingen, mits aandacht is voor de ruimtelijke inpassing van het parkeren op maaiveldniveau.
In de ruimtelijke onderbouwing van de gemeente wordt nu aandacht aan dit laatste aspect besteed.
Met de Veiligheidsregio is gesproken over de bereikbaarheid en de verantwoording van het groepsrisico van het gewijzigde plan. Per e-mail van 16 juli 2012 heeft de Veiligheidsregio aangegeven dat de wijzigingen in het plan niet leiden tot aanpassing van het op 5 april 2012 gegeven advies over de principeaanvraag. Het toelaten van minder studenten (circa 350) en het (nog) niet realiseren van het gebouw dat het dichtst bij de rijksweg A28 staat, is altijd gunstiger ten opzichte van de vorige situatie (475 studenten). Het aantal aanwezigen binnen het invloedsgebied stijgt echter nog altijd van 30 naar 350.
Verwezen wordt naar de gemeentelijke reactie, zoals verwoord bij de principeaanvraag.
Overleg met Nysingh, Achmea en Dimence:
Met de aangrenzende bedrijven, Nysingh, Achmea en Dimence, is overleg gevoerd over de bouwplannen, waarbij de principeaanvraag is toegelicht.
Voor de bouwplannen is grond nodig van Dimence. Hierover zijn met Dimence en de initiatiefnemers afspraken gemaakt. Daarbij is ook gesproken over inrichting van het binnenterrein tussen de beide gebouwen.