Plan: | Spoolde Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP09014-0004 |
In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening zijn negen instanties verzocht op het voorontwerp - bestemmingsplan "Spoolde Zuid " te reageren In deze paragraaf wordt per instantie een samenvatting gegeven van de gemaakte opmerkingen. Vervolgens wordt de reactie van de gemeente daarop weergegeven.
Samenvatting reactie
Planbeoordeling
De bouw van vrijstaande woningen past binnen de met de gemeente gemaakte prestatieafspraken en meerjarenraming woningbouw.
Reactie Gemeente
Hiervan wordt kennisgenomen.
Samenvatting reactie
Er wordt geconstateerd dat de grondwaterzaken uit de provinciale verordening goed in de verbeelding en regels van het bestemmingsplan zijn overgenomen.
Reactie Gemeente
Hiervan wordt kennisgenomen.
Samenvatting reactie
Over de toelichting wordt een drietal opmerkingen opgemaakt
Reactie Gemeente
De toelichting zal hierop worden aangepast.
Samenvatting reactie
Reactie Gemeente
In de regels is een dubbelbestemming opgenomen voor het grondwaterbeschermingsgebied
Hierin is onder andere bepaald dat indien bij een omgevingsvergunning wordt afgeweken van het bepaalde artikel 18.2.1 om toe te staan dat bouwwerken worden gebouwd, welke toelaatbaar zijn op grond van het bepaalde in de binnen deze gebiedsaanduiding voorkomende bestemmingen er vooraf advies wordt ingewonnen van gedeputeerde staten van Overijssel en de betrokken beheerder van de drinkwatervoorziening.
Over de methodiek gebiedsgerichte grondwaterbescherming waar in de brief van de provincie naar wordt verwezen, is het volgende opgenomen in de omgevingsverordening.
2.13.7 Grondwaterbeschermingsgebieden met een stedelijke functie In afwijking van het bepaalde in artikel 2.13.3. en onverlet het bepaalde in de artikelen 2.13.4. en 2.13.6. kunnen binnen grondwaterbeschermingsgebieden met stedelijke functies nieuwe grootschalige risicovolle functies worden toegestaan mits deze functies voldoen aan de eis van een goede ruimtelijke ordening en aan het stap-vooruitprincipe. 2.13.9 Toelichting op bestemmingsplan Indien bij enig bestemmingsplan ingevolge dit hoofdstuk dient te zijn voldaan aan het stand-stillprincipe of aan het stap-vooruitprincipe, wordt dat in de toelichting bij dat plan verantwoord op basis van toepassing van de methodiek gebiedsgerichte grondwaterbescherming. |
In omgevingsverordening is de volgende definitie gebruikt opgenomen voor nieuwe grootschalige risicovolle functies:
grote en grootschalige risicovolle functies: functies die gelet op de risico's voor de grondwaterkwaliteit én als zodanig, ongewenst zijn in grondwaterbeschermingsgebieden en intrekgebieden. |
Bij andere kleine (woningbouw)plannen waaronder het bestemmingsplan Ruiterlaan voor de bouw van 5 woningen is in het recente verleden niet aangegeven dat een nadere onderbouwing nodig was vanwege het stand-stilprincipe en/of het stap-vooruitprincipe.
Het bouwplan Ruiterlaan 1-1 betreft vervangende nieuwbouw, waarbij de bestaande school wordt gesloopt en maximaal zes woningen worden teruggebouwd. Wij zijn van mening dat – rekening houdende met de specifieke regels, waarin in artikel 18 van de regels o.a. speciale gebruiksregels zijn opgenomen ten behoeve van de grondwaterbeschermingsfunctie – er onvoldoende extra risico's zijn en er als gevolg van het bouwplan Ruiterlaan 1-1 geen sprake is van grote en grootschalige risicovolle functies. Daarnaast is op grond van artikel 3.2.2.7 van de Omgevingsverordening geen ontheffing nodig voor de bouw van de woningen. Dit is bij een project voor 10 woningen of meer.
Er is voldoende geborgd dat rekening wordt gehouden met de ligging in een grondwaterbeschermingsgebied
Samenvatting reactie
Op pagina 37 onder het kopje "Provinciaal beleid', tweede alinea staat vermeld dat voor de bescherming van het grondwater de Verordening Fysieke Leef Omgeving van de provincie Overijssel van toepassing is'. Dit moet zijn 'De omgevingsverordening Overijssel 2009'.
Reactie Gemeente
De toelichting zal hierop worden aangepast.
Samenvatting reactie
Conclusie
Er wordt geconstateerd dat het bestemmingsplan "Spoolde Zuid" Zwolle past in het provinciaal ruimtelijk beleid. Daarmee is, voor zover het de provinciale diensten betreft, voldaan aan het ambtelijke vooroverleg als bedoeld in het Besluit ruimtelijke ordening.
Reactie Gemeente
Hiervan wordt met instemming kennisgenomen.
Toelichting
Samenvatting reactie
In paragraaf 4.2.6 wordt correct vermeld dat het plangebied grenst aan de primaire waterkering van de IJssel. De beperkingen met betrekking tot deze primaire kering worden niet vermeld. Er wordt verzocht conform de aanleverde tekst dit in het bestemmingsplan te vermelden.
Reactie Gemeente
Dit zal worden overgenomen.
Samenvatting reactie
ln paragraaf 4.2.6 wordt vermeld dat binnen het plangebied van Ruiterlaan 1-1 geen watergang aanwezig is, dit is niet correct. De watergang ligt deels op het perceel van de Ruiterlaan 1-1. Er wordt verzocht dit te wijzigen.
Reactie Gemeente
Dit zal worden gewijzigd.
Samenvatting reactie
In de toelichting wordt in paragraaf 5.5 onder de subkop waterstructuur aangegeven dat het plangebied grenst aan een watergang van Waterschap Groot Salland. Dit is niet correct, de watergang ligt deels in het plangebied. De beperkingen met betrekking tot deze watergang worden niet in de toelichting weergegeven. Er wordt verzocht dit aan te passen en de beperkingen conform de aanleverde tekst dit in het bestemmingsplan te vermelden.
Reactie Gemeente
Dit zal worden overgenomen.
Regels
Samenvatting reactie
Er wordt verzocht met betrekking tot de regels, in art 3.1, art. 6.1 en art. 7.1 water en waterhuishoudkundige voorzieningen in de doeleindenomschrijving mogelijk te maken.
Reactie Gemeente
Na telefonisch overleg met het Waterschap is duidelijk geworden dat het doel van de voorgestelde aanpassing van de regels is, om het mogelijk te maken dat er, indien het nodig is een watergang of een waterhuishoudkundige voorziening te realiseren. Deze grenzen vaak aan tuinen en wegen. Indien dit niet in de doeleindenomschrijving van regels van de bestemmingen Groen, Tuin en Verkeer, is opgenomen, zijn lange procedures noodzakelijk. Gelet op het bovenstaande zullen de regels hierop worden aangepast.
Samenvatting reactie
Er wordt verzocht om art. 14 Waterstaat te wijzigen in art 14 Waterstaat- Waterkering.
Reactie Gemeente
Deze wijziging zal worden overgenomen.
Verbeelding
Samenvatting reactie
Er wordt verzocht om de waterkering de dubbelbestemming 'Waterstaat- Waterkering" te geven, in plaats van "Waterstaat" .Tevens wordt verzocht u om het deel van de watergang dat binnen het plangebied van Ruiterlaan 1-1 ligt (tot aan de boveninsteek) te bestemmen als “Water".
Reactie Gemeente
Deze wijzigingen zullen worden overgenomen.
Samenvatting reactie
In de brief van 26 mei 2009 aan alle colleges van burgemeester en wethouders heeft de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) aangegeven over welke nationale belangen uit de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid (RNRB, TK 2007-2008, 31500 nr. 1) gemeenten altijd vooroverleg moeten voeren met het Rijk. Gemeenten verzoeken zelf de afzonderlijke rijksdiensten om advies. De VROM-Inspectie coördineert vervolgens de rijksreactie over voorontwerpbestemmingsplannen, projectbesluiten en structuurvisies richting gemeenten.
Het bovengenoemde plan geeft de betrokken rijksdiensten geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de RNRB.
Reactie gemeente
Van de reactie wordt kennisgenomen.
Samenvatting reactie
In het plangebied ligt een aardgastransportleiding van de gasunie die recent ter hoogte van de Willemsvaart enkele meters naast het bestaande tracé is verlegd. Er wordt verzocht het nieuwe traject op te nemen.
Reactie Gemeente
De door de gasunie aangeleverde tekening van het nieuw traject komt overeen met het tracé dat al is opgenomen in het bestemmingsplan. De verbeelding behoeft dus niet te worden aangepast.
Samenvatting reactie
Toelichting Hoofdstuk 3.7 Waterbeleid
Hierin wordt de Europese Kaderrichtlijn Water genoemd. De Kaderrichtlijn water moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater in 2015 op orde is. Daarbij moet opgemerkt worden dat de kaderrichtlijn water voor grondwater t.b.v. de drinkwatervoorziening voorschrijft dat achteruitgang in kwaliteit van het grondwater niet toelaatbaar is en dat er naar gestreefd moet worden om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren. Om hieraan invulling te geven heeft de provincie samen met andere partijen, waaronder de gemeente Zwolle en Vitens voor de grondwaterbeschermingsgebieden en intrekgebieden gebiedsdossiers opgesteld en een uitvoeringsovereenkomst afgesloten, waarin maatregelen zijn afgesproken om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren.
Reactie Gemeente
De toelichting zal hierop worden aangepast.
Samenvatting reactie
Provinciaal beleid
In de toelichting staat vermeld dat ter bescherming van het grondwater de Verordening Fysieke Leef Omgeving van de provincie Overijssel van toepassing is. Deze verordening Fysiek Leefomgeving is inmiddels vervangen door de Omgevingsverordening.
Reactie Gemeente
De toelichting zal hierop worden aangepast.
Samenvatting reactie
Regels:
De in artikel 18.2.1 en 18.2.2 opgenomen bouwregels wekken de indruk dat deze met elkaar in tegenspraak zijn. In lid 2.1 is bepaald dat binnen deze gebiedsaanduiding voorkomende bestemmingen niet anders mag worden gebouwd dan ten behoeve van het grondwaterbeschermingsgebied, terwijl in lid 2.2 is opgenomen dat er op of in deze gronden geen gebouwen ten behoeve van het grondwaterbeschermingsgebied mogen worden gebouwd.
Reactie Gemeente
In 2.1 van dit artikel wordt geregeld dat er slechts gebouwd mag worden ten behoeve. van het grondwaterbeschermingsgebied. Vervolgens worden in de leden 2.2 respectievelijk 2.3 bepaalt dat er geen gebouwen mogen worden gebouwd, maar wel bouwwerken geen gebouwen zijnde. Dit is niet met elkaar in tegenspraak. Er mag dus wel worden gebouwd, maar geen gebouwen.
Samenvatting reactie
Reactie Gemeente
In artikel 18.5.2 onder d is opgenomen dat het verbod niet van toepassing is op werken en werkzaamheden welke noodzakelijk zijn in verband met beheer van de gronden ten behoeve van de drinkwatervoorziening. Hieronder vallen naar onze mening ook werkzaamheden t.b.v. de openbare drinkwatervoorziening.
Samenvatting reactie
Specifieke gebruiksregels
Ter plaatse van de aanduiding 'milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied' is het niet toegestaan -door middel van in dit plan opgenomen flexibiliteitbepalingen- wijzigingen aan te brengen in het toegestane gebruik van gronden, uitgezonderd indien het vormen van gebruik betreft die harmoniëren met de functie voor de drinkwatervoorziening
Reactie Gemeente
In artikel 18.4 van de specifieke gebruiksregels is bepaald dat tot een gebruik strijdig met deze gebiedsaanduiding als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in ieder geval wordt gerekend: een gebruik ten behoeve van een binnen deze gebiedsaanduiding voorkomende bestemming, waardoor een onevenredige afbreuk aan het belang van de bescherming van de drinkwatervoorziening wordt gedaan. Indien er met toepassing van artikel 19 of artikel 20 van de regels het bestemmingsplan zal worden afgeweken dat wel het bestemmingsplan zal worden gewijzigd, mag dit als er geen onevenredig aantasting plaatsvindt van de in artikel 19 lid 3 respectievelijk artikel 20 sub b genoemde punten,. Hieraan zal het punt 'drinkwatervoorziening” worden toegevoegd.
Samenvatting reactie
Aanduiding ligging drinkwatertransportleidingen
In het plangebied Spoolde-Zuid liggen belangrijke drinkwatertransportleidingen van het winveld naar de zuivering Engelse Werk. Er wordt verzocht deze leidingen op de plankaart op te nemen.
Reactie Gemeente
De hoofdwaterleidingen zijn reeds op de plankaart opgenomen en in artikel 12 Leiding –Water in de regels opgenomen. Er wordt vanuit gegaan dat hierbij aan dit punt van de reactie is voldaan.