direct naar inhoud van 8.1 Uitkomsten overleg
Plan: Spoolde Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09014-0004

8.1 Uitkomsten overleg

In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening zijn negen instanties verzocht op het voorontwerp - bestemmingsplan "Spoolde Zuid " te reageren In deze paragraaf wordt per instantie een samenvatting gegeven van de gemaakte opmerkingen. Vervolgens wordt de reactie van de gemeente daarop weergegeven.

  • Provincie Overijssel

Samenvatting reactie

Planbeoordeling

De bouw van vrijstaande woningen past binnen de met de gemeente gemaakte prestatieafspraken en meerjarenraming woningbouw.

Reactie Gemeente

Hiervan wordt kennisgenomen.

Samenvatting reactie

Er wordt geconstateerd dat de grondwaterzaken uit de provinciale verordening goed in de verbeelding en regels van het bestemmingsplan zijn overgenomen.

Reactie Gemeente

Hiervan wordt kennisgenomen.

Samenvatting reactie

Over de toelichting wordt een drietal opmerkingen opgemaakt

  • 6. Op pagina 40 onder het kopje "Visie op de ondergrond', derde alinea wordt aangegeven dat 'belangrijke uitgangspunten het structureel en georganiseerd toepassen van koude en warmte opslag zijn, het koppelen van kwo met grondwatersanering en het werken met ondergrondse bestemmingen en functies.' Er wordt opgemerkt dat in grondwaterbeschermingsgebieden het niet is toegestaan om bodemenergiesystemen tot stand te brengen, zie artikel 3.2.1.2, derde lid van de provinciale verordening. Dit verbod geldt in afwachting van resultaten van landelijke proefprojecten.

Reactie Gemeente

De toelichting zal hierop worden aangepast.

Samenvatting reactie

  • 7. Op pagina 55 onder het kopje 'Ruiterlaan 1-1', tweede bullet maar het risico voor de waterwinning niet groter wordt door de sloop van de school'. Afgesproken is dat de methodiek gebiedsgerichte grondwaterbescherming gebruikt wordt om het beschermingsniveau te onderbouwen.

Reactie Gemeente

In de regels is een dubbelbestemming opgenomen voor het grondwaterbeschermingsgebied

Hierin is onder andere bepaald dat indien bij een omgevingsvergunning wordt afgeweken van het bepaalde artikel 18.2.1 om toe te staan dat bouwwerken worden gebouwd, welke toelaatbaar zijn op grond van het bepaalde in de binnen deze gebiedsaanduiding voorkomende bestemmingen er vooraf advies wordt ingewonnen van gedeputeerde staten van Overijssel en de betrokken beheerder van de drinkwatervoorziening.

Over de methodiek gebiedsgerichte grondwaterbescherming waar in de brief van de provincie naar wordt verwezen, is het volgende opgenomen in de omgevingsverordening.

2.13.7 Grondwaterbeschermingsgebieden met een stedelijke functie
In afwijking van het bepaalde in artikel 2.13.3. en onverlet het bepaalde in de artikelen 2.13.4. en 2.13.6. kunnen binnen grondwaterbeschermingsgebieden met stedelijke functies nieuwe grootschalige risicovolle functies worden toegestaan mits deze functies voldoen aan de eis van een goede ruimtelijke ordening en aan het stap-vooruitprincipe.

2.13.9 Toelichting op bestemmingsplan
Indien bij enig bestemmingsplan ingevolge dit hoofdstuk dient te zijn voldaan aan het stand-stillprincipe of aan het stap-vooruitprincipe, wordt dat in de toelichting bij dat plan verantwoord op basis van toepassing van de methodiek gebiedsgerichte grondwaterbescherming.  

In omgevingsverordening is de volgende definitie gebruikt opgenomen voor nieuwe grootschalige risicovolle functies:

grote en grootschalige risicovolle functies:
functies die gelet op de risico's voor de grondwaterkwaliteit én als zodanig, ongewenst zijn in grondwaterbeschermingsgebieden en intrekgebieden.  

Bij andere kleine (woningbouw)plannen waaronder het bestemmingsplan Ruiterlaan voor de bouw van 5 woningen is in het recente verleden niet aangegeven dat een nadere onderbouwing nodig was vanwege het stand-stilprincipe en/of het stap-vooruitprincipe.

Het bouwplan Ruiterlaan 1-1 betreft vervangende nieuwbouw, waarbij de bestaande school wordt gesloopt en maximaal zes woningen worden teruggebouwd. Wij zijn van mening dat – rekening houdende met de specifieke regels, waarin in artikel 18 van de regels o.a. speciale gebruiksregels zijn opgenomen ten behoeve van de grondwaterbeschermingsfunctie – er onvoldoende extra risico's zijn en er als gevolg van het bouwplan Ruiterlaan 1-1 geen sprake is van grote en grootschalige risicovolle functies. Daarnaast is op grond van artikel 3.2.2.7 van de Omgevingsverordening geen ontheffing nodig voor de bouw van de woningen. Dit is bij een project voor 10 woningen of meer.

Er is voldoende geborgd dat rekening wordt gehouden met de ligging in een grondwaterbeschermingsgebied

Samenvatting reactie

Op pagina 37 onder het kopje "Provinciaal beleid', tweede alinea staat vermeld dat voor de bescherming van het grondwater de Verordening Fysieke Leef Omgeving van de provincie Overijssel van toepassing is'. Dit moet zijn 'De omgevingsverordening Overijssel 2009'.

Reactie Gemeente

De toelichting zal hierop worden aangepast.

Samenvatting reactie

Conclusie

Er wordt geconstateerd dat het bestemmingsplan "Spoolde Zuid" Zwolle past in het provinciaal ruimtelijk beleid. Daarmee is, voor zover het de provinciale diensten betreft, voldaan aan het ambtelijke vooroverleg als bedoeld in het Besluit ruimtelijke ordening.

Reactie Gemeente

Hiervan wordt met instemming kennisgenomen.

  • Waterschap

Toelichting

Samenvatting reactie

In paragraaf 4.2.6 wordt correct vermeld dat het plangebied grenst aan de primaire waterkering van de IJssel. De beperkingen met betrekking tot deze primaire kering worden niet vermeld. Er wordt verzocht conform de aanleverde tekst dit in het bestemmingsplan te vermelden.

Reactie Gemeente

Dit zal worden overgenomen.

Samenvatting reactie

ln paragraaf 4.2.6 wordt vermeld dat binnen het plangebied van Ruiterlaan 1-1 geen watergang aanwezig is, dit is niet correct. De watergang ligt deels op het perceel van de Ruiterlaan 1-1. Er wordt verzocht dit te wijzigen.

Reactie Gemeente

Dit zal worden gewijzigd.

Samenvatting reactie

In de toelichting wordt in paragraaf 5.5 onder de subkop waterstructuur aangegeven dat het plangebied grenst aan een watergang van Waterschap Groot Salland. Dit is niet correct, de watergang ligt deels in het plangebied. De beperkingen met betrekking tot deze watergang worden niet in de toelichting weergegeven. Er wordt verzocht dit aan te passen en de beperkingen conform de aanleverde tekst dit in het bestemmingsplan te vermelden.

Reactie Gemeente

Dit zal worden overgenomen.

Regels

Samenvatting reactie

Er wordt verzocht met betrekking tot de regels, in art 3.1, art. 6.1 en art. 7.1 water en waterhuishoudkundige voorzieningen in de doeleindenomschrijving mogelijk te maken.

Reactie Gemeente

Na telefonisch overleg met het Waterschap is duidelijk geworden dat het doel van de voorgestelde aanpassing van de regels is, om het mogelijk te maken dat er, indien het nodig is een watergang of een waterhuishoudkundige voorziening te realiseren. Deze grenzen vaak aan tuinen en wegen. Indien dit niet in de doeleindenomschrijving van regels van de bestemmingen Groen, Tuin en Verkeer, is opgenomen, zijn lange procedures noodzakelijk. Gelet op het bovenstaande zullen de regels hierop worden aangepast.

Samenvatting reactie

Er wordt verzocht om art. 14 Waterstaat te wijzigen in art 14 Waterstaat- Waterkering.

Reactie Gemeente

Deze wijziging zal worden overgenomen.

Verbeelding

Samenvatting reactie

Er wordt verzocht om de waterkering de dubbelbestemming 'Waterstaat- Waterkering" te geven, in plaats van "Waterstaat" .Tevens wordt verzocht u om het deel van de watergang dat binnen het plangebied van Ruiterlaan 1-1 ligt (tot aan de boveninsteek) te bestemmen als “Water".

Reactie Gemeente

Deze wijzigingen zullen worden overgenomen.

  • Inspectie Ruimtelijek Ordening

Samenvatting reactie

In de brief van 26 mei 2009 aan alle colleges van burgemeester en wethouders heeft de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) aangegeven over welke nationale belangen uit de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid (RNRB, TK 2007-2008, 31500 nr. 1) gemeenten altijd vooroverleg moeten voeren met het Rijk. Gemeenten verzoeken zelf de afzonderlijke rijksdiensten om advies. De VROM-Inspectie coördineert vervolgens de rijksreactie over voorontwerpbestemmingsplannen, projectbesluiten en structuurvisies richting gemeenten.

Het bovengenoemde plan geeft de betrokken rijksdiensten geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de RNRB.

Reactie gemeente

Van de reactie wordt kennisgenomen.

  • Gasunie

Samenvatting reactie

In het plangebied ligt een aardgastransportleiding van de gasunie die recent ter hoogte van de Willemsvaart enkele meters naast het bestaande tracé is verlegd. Er wordt verzocht het nieuwe traject op te nemen.

Reactie Gemeente

De door de gasunie aangeleverde tekening van het nieuw traject komt overeen met het tracé dat al is opgenomen in het bestemmingsplan. De verbeelding behoeft dus niet te worden aangepast.

  • Vitens

Samenvatting reactie

Toelichting Hoofdstuk 3.7 Waterbeleid

Hierin wordt de Europese Kaderrichtlijn Water genoemd. De Kaderrichtlijn water moet ervoor zorgen dat de kwaliteit van het oppervlakte- en grondwater in 2015 op orde is. Daarbij moet opgemerkt worden dat de kaderrichtlijn water voor grondwater t.b.v. de drinkwatervoorziening voorschrijft dat achteruitgang in kwaliteit van het grondwater niet toelaatbaar is en dat er naar gestreefd moet worden om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren. Om hieraan invulling te geven heeft de provincie samen met andere partijen, waaronder de gemeente Zwolle en Vitens voor de grondwaterbeschermingsgebieden en intrekgebieden gebiedsdossiers opgesteld en een uitvoeringsovereenkomst afgesloten, waarin maatregelen zijn afgesproken om de kwaliteit van het grondwater te verbeteren.

Reactie Gemeente

De toelichting zal hierop worden aangepast.

Samenvatting reactie

Provinciaal beleid

In de toelichting staat vermeld dat ter bescherming van het grondwater de Verordening Fysieke Leef Omgeving van de provincie Overijssel van toepassing is. Deze verordening Fysiek Leefomgeving is inmiddels vervangen door de Omgevingsverordening.

Reactie Gemeente

De toelichting zal hierop worden aangepast.

Samenvatting reactie

Regels:

  • 8. artikel 18 milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied

De in artikel 18.2.1 en 18.2.2 opgenomen bouwregels wekken de indruk dat deze met elkaar in tegenspraak zijn. In lid 2.1 is bepaald dat binnen deze gebiedsaanduiding voorkomende bestemmingen niet anders mag worden gebouwd dan ten behoeve van het grondwaterbeschermingsgebied, terwijl in lid 2.2 is opgenomen dat er op of in deze gronden geen gebouwen ten behoeve van het grondwaterbeschermingsgebied mogen worden gebouwd.

Reactie Gemeente

In 2.1 van dit artikel wordt geregeld dat er slechts gebouwd mag worden ten behoeve. van het grondwaterbeschermingsgebied. Vervolgens worden in de leden 2.2 respectievelijk 2.3 bepaalt dat er geen gebouwen mogen worden gebouwd, maar wel bouwwerken geen gebouwen zijnde. Dit is niet met elkaar in tegenspraak. Er mag dus wel worden gebouwd, maar geen gebouwen.

Samenvatting reactie

  • 9. artikel 18.5 Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerken zijnde, of van werkzaamheden milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied.Hier wordt ingegaan op verboden werkzaamheden, zoals graven dieper dan 0,5 m, realiseren van boringen ed. In artikel 18.5.2 staat aangegeven wanneer deze verboden niet van toepassing zijn. Hieraan zou toegevoegd moeten worden: werkzaamheden t.b.v. de openbare drinkwatervoorziening.

Reactie Gemeente

In artikel 18.5.2 onder d is opgenomen dat het verbod niet van toepassing is op werken en werkzaamheden welke noodzakelijk zijn in verband met beheer van de gronden ten behoeve van de drinkwatervoorziening. Hieronder vallen naar onze mening ook werkzaamheden t.b.v. de openbare drinkwatervoorziening.

Samenvatting reactie

  • 10. Toevoegen aan regels

Specifieke gebruiksregels

Ter plaatse van de aanduiding 'milieuzone - grondwaterbeschermingsgebied' is het niet toegestaan -door middel van in dit plan opgenomen flexibiliteitbepalingen- wijzigingen aan te brengen in het toegestane gebruik van gronden, uitgezonderd indien het vormen van gebruik betreft die harmoniëren met de functie voor de drinkwatervoorziening

Reactie Gemeente

In artikel 18.4 van de specifieke gebruiksregels is bepaald dat tot een gebruik strijdig met deze gebiedsaanduiding als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in ieder geval wordt gerekend: een gebruik ten behoeve van een binnen deze gebiedsaanduiding voorkomende bestemming, waardoor een onevenredige afbreuk aan het belang van de bescherming van de drinkwatervoorziening wordt gedaan. Indien er met toepassing van artikel 19 of artikel 20 van de regels het bestemmingsplan zal worden afgeweken dat wel het bestemmingsplan zal worden gewijzigd, mag dit als er geen onevenredig aantasting plaatsvindt van de in artikel 19 lid 3 respectievelijk artikel 20 sub b genoemde punten,. Hieraan zal het punt 'drinkwatervoorziening” worden toegevoegd.

Samenvatting reactie

Aanduiding ligging drinkwatertransportleidingen

In het plangebied Spoolde-Zuid liggen belangrijke drinkwatertransportleidingen van het winveld naar de zuivering Engelse Werk. Er wordt verzocht deze leidingen op de plankaart op te nemen.

Reactie Gemeente

De hoofdwaterleidingen zijn reeds op de plankaart opgenomen en in artikel 12 Leiding –Water in de regels opgenomen. Er wordt vanuit gegaan dat hierbij aan dit punt van de reactie is voldaan.