direct naar inhoud van 3.4 Verkeersbeleid
Plan: Stadshagen I
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP09012-0005

3.4 Verkeersbeleid

Mobiliteitsvisie

Het op dit moment vigerende Zwolse mobiliteitsbeleid vloeit voort uit het rijks – en provinciaal beleid en is verwoord in de Mobiliteitsvisie. De Mobiliteitsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 februari 2009.

Uit de Mobiliteitsvisie komt naar voren dat de verdere groei van de mobiliteit niet opgevangen kan worden door de mobiliteitsvraag te faciliteren met nieuwe infrastructuur. Zwolle heeft een gunstige positie qua ontwikkeling. In de na te streven doelen op het gebied van duurzaamheid, milieu, bereikbaarheid, economische groei, leefbaarheid en dergelijke is het daarom noodzakelijk om prioriteiten te stellen. De hoofddoelstelling voor het Mobiliteitsbeleid van de Gemeente Zwolle luidt daarom als volgt:

De kwaliteiten van Zwolle als bereikbare en gezonde stad vasthouden door, naast de noodzakelijke uitbreiding van de infrastructuur, de samenleving te mobiliseren om de groeiende vraag naar mobiliteit om te buigen in een duurzame richting.

Kamperlijn

In 2009 maakten de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en Prorail bekend dat er in 2012 een elektrische regiotram zal rijden op de Kamperlijn. Er zal om het kwartier een tram gaan rijden tussen Zwolle en Kampen die stopt bij de nieuw te openen haltes Voorsterpoort, Stadshagen, Werkeren en Kampen Oost. Door de vertramming van de Kamperlijn wordt de keten fiets-openbaar vervoer verbeterd.

Zie kaart 7 ontsluiting voor het openbaar vervoer in paragraaf 2.2.3.2 Verkeersstructuur.