Plan: | Assendorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP09011-0004 |
Op 18 juli 2011 is het voorontwerpbestemmingsplan Assendorp in het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening naar instanties verzonden met het verzoek om voor 1 november 2011 schriftelijk te reageren. Tevens is het voorontwerpbestemmingsplan toegezonden aan organisaties die belangen in de wijk hebben.
Het plan is toegezonden naar de volgende 32 instanties en organisaties:
Onderstaand de vooroverlegreacties die ontvangen zijn. Dit betreft de nummers 1 tot en met 13. Van de nummers 14 tot en met 32 is geen reactie ontvangen.
1. VROM-inspectie
Namens alle betrokken rijksdiensten deelt de Inspectie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu mee dat het bestemmingsplan geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen in de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid (RNRB).
2. Provincie Overijssel
opmerking:
De provincie Overijssel is van mening dat met het plan een actueel en eigentijds ruimtelijke kader wordt geboden. Waardering wordt uitgesproken over de voortvarendheid van de actualisatieslag middels het project Zwolle op Orde. De provincie Overijssel constateert dat het plan in overeenstemming is met het provinciaal belang, zoals dat is vastgelegd in het ruimtelijk beleid van de provincie. Wel wordt verzocht om in het licht van het overstromingsrisico de toelichting aan te vullen met een passage over de waterveiligheid.
reactie:
Paragraaf 4.2 Milieu van de toelichting is aangevuld met subparagraaf 4.2.8 Overstromingsrisico, waarin de verzochte passage is opgenomen.
3. Rijkswaterstaat
Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
4. Waterschap Groot Salland
opmerking:
Het waterschap Groot Salland verzoekt de dubbelbestemming Waterstaat te wijzigen in de bestemming Waterstaat - Waterkering. Ook worden enkele tekstvoorstellen in een standaard waterparagraaf aangereikt om de toelichting over het waterschapsbeleid te actualiseren. Tenslotte wordt verzocht om dijken en kaden in de bestemmingsomschrijving van artikel 29 te vermelden achter "mede bestemd voor" in deze bestemming.
reactie:
Het tekstvoorstel voor paragraaf 3.6 Waterbeleid is overgenomen. Het tekstvoorstel met betrekking tot watergangen is verwerkt in hoofdstuk Hoofdstuk 5 Planbeschrijving in paragraaf 5.5 Water.
De dubbelbestemming 'Waterstaat' is gewijzigd in de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering'. De bestemmingsomschrijving van Artikel 29 Waterstaat - Waterkering is aangepast in die zin dat dijken en kaden worden genoemd als hoofdfunctie in de bestemmingsomschrijving.
5. Veiligheidsregio IJsselland
opmerking 1:
De Veiligheidsregio IJsselland verzoekt om het gemeentelijke beleid prioriteitswegen in het bestemmingsplan op te nemen.
reactie:
Een verwijzing naar het gemeentelijke beleid Prioriteitswegen is toegevoegd aan paragraaf 3.4
Verkeersbeleid.
opmerking 2:
Gevraagd wordt om een beschrijving te geven van de beleidskaders stroomzone. Daarnaast wordt verzocht om uit te sluiten dat nieuwe kwetsbare functies als nevenfunctie worden toegestaan in een strook van 250 meter langs de stroomzone met gevaarlijke stoffen.
reactie:
Paragraaf 3.17 Milieubeleid is aangevuld met informatie over het beleidskader voor de stroomzone. Daarnaast is informatie toegevoegd over de toepassing van het beleidskader voor de stroomzone op het plangebied. Hierbij is aangegeven dat in dit conserverende bestemmingsplan geen nieuwe kwetsbare functies als nevenfunctie worden toegelaten.
opmerking 3:
De Veiligheidsregio IJsselland verzoekt om het LPG-tankstation aan de Deventerstraatweg 10 op te nemen als risicobron en dit toe te lichten.
reactie:
Door het onbemande tankstation aan de Deventerstraatweg 10 wordt geen LPG meer verkocht. De tank voor LPG is afgefakkeld en met water gevuld. Op het moment van schrijven is een procedure gaande voor het intrekken van de omgevingsvergunning voor zover het de opslag en verkoop van LPG betreft. Om die reden is het tankstation niet opgenomen in paragraaf 4.2.6 Externe veiligheid van de toelichting of op de plankaart.
opmerking 4:
Verzocht wordt om voor de opslag van gevaarlijke stoffen aan de Marsweg 1 aan te geven welke afstand voor de PR 10-6 contour wordt gehanteerd. Ook wordt gevraagd naar de afstand van het invloedsgebied van de opslag voor gevaarlijke stoffen.
reactie:
De afstand voor de PR 10-6 contour die het Revi voor de inrichting hanteert is 215 meter. Het bedrijf heeft echter een kwantitatieve risicoanalyse (QRA) laten uitvoeren waaruit blijkt dat de afstand voor de PR 10-6 contour van dit specifieke bedrijf uitkomt op 120 meter. Op de risicokaart staan de afstanden die het Revi hanteert weergegeven, waarbij niet de gegevens zijn gebruikt die uit de QRA die door het bedrijf is uitgevoerd. De afstand van 120 meter is om die reden gehanteerd voor het toekennen van de gebiedsaanduiding veiligheidszone - bevi rond de opslag van gevaarlijke stoffen aan de Marsweg 1.
opmerking 5:
De Veiligheidsregio IJsselland verzoekt om aandacht te besteden aan het overstromingsrisico.
reactie:
Paragraaf 4.2 Milieu van de toelichting is aangevuld met subparagraaf 4.2.8 Overstromingsrisico.
6. Kamer van Koophandel Oost Nederland
opmerking 1:
De Kamer van Koophandel vraagt om uitleg over het bestemmen van gebruik door middel van een functieaanduiding. Als voorbeeld hierbij wordt genoemd de functieaanduiding 'horeca' in de bestemming Detailhandel - Bovenwoning.
reactie:
Functieaanduidingen hebben net als (dubbel)bestemmingen een juridische betekenis. Functieaanduidingen worden, conform de SVBP2008 (zie paragraaf 6.1), gebruikt voor specifieke functies die binnen een bestemming alleen op bepaalde plekken mogelijk zijn. Deze specifieke functies worden door middel van een functieaanduiding op de plankaart en bijbehorende regels positief bestemd. Hiermee wordt rechtszekerheid geboden voor de betreffende specifieke functie op een bepaalde plek in het plangebied.
Een functieaanduiding geeft dan ook dezelfde rechtszekerheid als dat gebruik is opgenomen in de bestemmingsomschrijving van een bestemming. Het verschil is echter dat een functieaanduiding voor een aangeduide plek in het plangebied geldt. Gebruik dat is opgenomen in de bestemmingsomschrijving van een bestemming is (tenzij anders vermeld) mogelijk in de gehele bestemming. Het toestaan van bepaalde soorten gebruik in de gehele bestemming is niet altijd gewenst, zoals het toestaan van horecavestigingen in het gehele gebied met de bestemming Detailhandel - Bovenwoning.
Overigens is het niet zo dat als een bepaald gebruik, dat bestemd is door middel van een functieaanduiding, wordt beëindigd (vertrek eigenaar/huurder) dit niet meer mag worden uitgeoefend op de aangeduide locatie. Er is namelijk géén wijzigingsbevoegdheid opgenomen die inhoudt dat na vrijwillige beëindiging van het gebruik het plan zodanig kan worden gewijzigd dat dit gebruik niet langer is toegestaan.
In de Inleidende regels is een landelijk gehanteerde omschrijving opgenomen van het begrip aanduiding: zoals deze is voorgeschreven volgens de SVBP2008 (zie ook paragraaf 6.1).
opmerking 2:
Aangegeven wordt dat versterking van het winkelgebied in Assendorp gewenst is. In de kop van de Assendorperstraat, waar nu een concentratie van winkels is, is een aangesloten winkelplint gewenst. Gevraagd wordt dit in het bestemmingsplan te faciliteren.
reactie:
In de kop van de Assendorperstraat (noordwestelijk deel) hebben de percelen de bestemming Detailhandel -
Bovenwoning gekregen. Deze bestemming staat detailhandel toe op de eerste bouwlaag en in de onderbouw en woningen op de bouwlagen boven de eerste bouwlaag en de zolder. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het detailhandelsbeleid dat versterking van het winkelgebied nastreeft.
In het geldende bestemmingsplan Assendorp-Pierik werd dezelfde beleidslijn nagestreefd. De bestemming uit het bestemmingsplan Assendorp-Pierik is dan ook geactualiseerd en vertaald naar de bestemming Detailhandel - Bovenwoning voor het noordwestelijk deel van de Assendorperstraat.
opmerking 3:
Aangegeven wordt dat versterking van de winkelfunctie gewenst is voor de panden vanaf de Molenweg tot aan de Leliestraat. Verzocht wordt om deze zone in zijn geheel een gemengde bestemming te geven. Op die manier kan het gebruik van deze bebouwing verkleuren richting winkels.
reactie:
De Kadernota Detailhandel geeft het vastgestelde beleid weer, ook voor wat betreft de Assendorperstraat als winkelgebied. Hierin wordt aangegeven dat versterking en behoud van het economisch profiel gewenst is enerzijds voor het gebied als bijzondere locatie voor detailhandel en anderzijds voor het bijdragen aan de leefbaarheid van de wijk. Vanuit het beleid wordt de gedachtegang om een min of meer aaneengesloten winkelgebied te kunnen bewerkstelligen in de Assendorperstraat ondersteund.
Gelet hierop is het gewenst om de mogelijkheid voor menging van functies hier toe te staan, naast de woonfunctie. De betreffende functies zijn wenselijk in de bebouwing die naar de Assendorperstraat is toegekeerd (voornamelijk aan de noordzijde van de Assendorperstraat). Deze bebouwing krijgt de bestemming 'Gemengd - Bovenwoning - 1', waar naast wonen ook het gebruik voor maatschappelijke voorzieningen, dienstverlening en detailhandel is toegestaan. Het maximum aantal toegestane horecavoorzieningen in de bestemming 'Gemengd - Bovenwoning - 1' is al benut.
7. Tennet TSO B.V.
Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
8. Enexis
Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
9. Voorlichting en Adviescommissie Wonen
Het voorontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
10. Stichting Milieuraad Zwolle
opmerking 1:
De Stichting Milieuraad Zwolle geeft aan dat het Almelose Kanaal geen kanaal is, maar een natuurlijke wetering met uiterwaarden. Bij een kanaal is geen sprake van uiterwaarden. De inrichting van de natuurlijke oevers is bij een wetering ook anders dan bij een kanaal. Verzocht wordt de naam 'Almelose Kanaal' in het plan te vervangen door 'Nieuwe Wetering' om duidelijk te maken dat het hier een natuurlijke waterloop betreft en geen kunstmatig aangelegd kanaal. Aangegeven wordt dat op kaarten van het Waterschap Groot Salland de naam Almeloos Kanaal/ Nieuwe Wetering staat weergegeven.
reactie:
Het Almelose Kanaal ligt in het plangebied van bestemmingsplan Assendorp. De oostelijke oevers liggen niet in het plangebied.
Het Besluit ruimtelijke ordening bepaalt dat in het bestemmingsplan gebruik moet worden gemaakt van een duidelijke ondergrond. Daarbij moet uit de kaarten de aansluiting van het in het plan begrepen gebied aan het daaromheen gelegen gebied blijken. Als ondergrond voor de plankaart is gebruik gemaakt van de Gemeentelijke Basiskaart Zwolle (GBKZ). De GBKZ geeft de topografische kenmerken van het plangebied weer (bebouwing, wegen, waterlopen etc.). Om die reden is het Almelose Kanaal op de plankaart aangeduid. Hierbij worden de bestaande namen overgenomen. Bij een bestemmingsplanprocedure worden geen gewijzigde namen vastgesteld.
Overigens mondden de Sallandse beken in de middeleeuwen rechtstreeks uit op de IJssel ten zuiden van Zwolle. Toen de IJssel bedijkt werd, werden de Soest Wetering en de Nieuwe Wetering gegraven om het water van deze beken op te vangen en via het eveneens gegraven Almelose Kanaal naar het Zwarte Water te geleiden. Het zijn daarom wel degelijk kunstmatig aangelegde waterlopen wat niet wil zeggen dat ze geen natuurlijke oevers en uiterwaarden kunnen hebben. Ze zijn zelfs gewaardeerd als een onderdeel van de stedelijke hoofdgroenstructuur (zie paragraaf 2.2.3.3 Groenstructuur).
opmerking 2:
De Stichting Milieuraad Zwolle pleit ervoor om de ligplaatsen in het Almelose Kanaal niet in natuurlijke uiterwaarden te laten liggen maar op een redelijke termijn te verplaatsen naar de noordzijde. Wel wordt aangegeven dat ter plaatse van de brug de woonschepen aan de zuidzijde kunnen blijven liggen omdat daar een kade is. Verzocht wordt de overige ligplaatsen aan de noordzijde aan te geven in het bestemmingsplan.
reactie:
Het bestemmingsplan Assendorp, dat opgesteld is in het kader van Zwolle op Orde, is conserverend van karakter. Het bestemmingsplan is in eerste instantie gericht op beheer (zie paragraaf 5.1.2
Uitgangspunten). Daarbij wordt het door de gemeenteraad vastgestelde beleid meegenomen. Voor wat betreft de woonschepenligplaatsen is dit de Ligplaatsenverordening Woonschepen, die op 11 juli 2005 door de gemeenteraad is vastgesteld. De locaties voor woonschepenligplaatsen die middels de Ligplaatsenverordening Woonschepen zijn vastgesteld, zijn opgenomen in bestemmingsplan Assendorp. Er is geen vastgesteld beleid / raadsbesluit dat verplaatsing van de woonschepen concretiseert. Om die reden zijn de bestaande woonschepenligplaatsen, zoals deze zijn vastgesteld middels de Ligplaatsenverordening Woonschepen, opgenomen in het bestemmingsplan.
opmerking 3:
Aangegeven wordt dat de dijk rondom de kinderboerderij in park Wezenlanden op 2 plaatsen is doorsneden waardoor de cultuurhistorische waarden verdwenen zijn. Verzocht wordt om het bestemmingsplan hierop aan te passen.
reactie:
De eerste doorsnede die wordt bedoeld is de doorsnede in de Marsdijk. De Marsdijk is de dijk ten westen van de kinderboerderij in park Wezenlanden. De Marsdijk heeft de dubbelbestemming 'Waarde - Cultuurhistorie' gekregen omdat het een zeer oude dijk betreft in park de Wezenlanden (zie paragraaf 5.7 Cultuurhistorie). De waterkerende functie van de van de dijk eindigde in 1972 na aanleg van de dijk langs het koelwaterkanaal, waardoor park Wezenlanden binnendijks kwam te liggen. In de Marsdijk is in 2007 een coupure gemaakt. De coupure is tot stand gekomen in overleg met de Bond Heemschut, een particuliere vereniging die zich inzet voor bescherming van cultuurhistorisch erfgoed. Bij de realisatie van de coupure is een deel van de Marsdijk, over een breedte van circa 5 meter, verwijderd. De dubbelbestemming 'Waarde - Cultuurhistorie' wordt op de plankaart verwijderd ter plaatse van de coupure.
De tweede doorsnede die wordt bedoeld is - zo blijkt uit nader ingewonnen informatie bij de Stichting Milieuraad - de doorsnede in de dijk langs het Koelwaterkanaal ter hoogte van de straat met de naam Almelose Kanaal. De dijk langs het Koelwaterkanaal heeft de dubbelbestemming 'Waarde - Cultuurhistorie' gekregen omdat deze onderdeel uitmaakt van de kenmerkende hoofdstructuur van park Wezenlanden. Ter plaatse van de doorsnede heeft de dijk niet de dubbelbestemming 'Waarde - Cultuurhistorie' gekregen aangezien de dijk hier doorsneden wordt. Dit behoeft om die reden geen aanpassing.
opmerking 4:
Aangegeven wordt dat ter westzijde van de kinderboerderij in park Wezenlanden een ondergrondse rioolwaterbergingskelder aanwezig is met een overloop (en ontluchtingspijp) naar het Koelwaterkanaal. Verzocht wordt om deze in het bestemmingsplan als nutsvoorziening op te nemen.
reactie:
De bedoelde bergingsriolen maken onderdeel uit van het rioleringssysteem. Deze voorzieningen worden aangemerkt als openbare nutsvoorzieningen en zijn toegestaan in de bestemming 'Groen' die voor deze locatie van toepassing is.
Hoofdrioolpersleidingen worden in het bestemmingsplan beschermd door middel van de dubbelbestemming 'Leiding - Riool'. De hoofdrioolpersleiding die in het plangebied valt is gelegen nabij de Marsweg. In de toelichting is deze hoofdrioolpersleiding aangegeven op kaart 9 in paragraaf 4.3.
opmerking 5:
Gevraagd wordt om de fietspaden in en langs park Wezenlanden in het bestemmingsplan aan te geven. Met name het fietspad langs de Nieuwe Wetering omdat deze onderdeel is van het fietspadennetwerk.
reactie:
Het fietspad is gelegen in de bestemming Groen, zoals te zien is op de plankaart. In deze bestemming zijn paden voor langzaam verkeer zoals voetpaden en fietspaden toegestaan. Zie hiervoor de beschrijving van de bestemming Groen in paragraaf 6.3 Bestemmingsregels.
In paragraaf 2.2.3.2 Verkeersstructuur wordt uitleg gegeven over de verkeersstructuur binnen het plangebied. Op kaart 6 in paragraaf 2.2.3.2 staan de fietspaden aangegeven die aangewezen zijn als hoofdfietsroute in de Mobiliteitsvisie. In de Mobiliteitsvisie is het fietspad langs de Nieuwe Wetering niet opgenomen als hoofdfietsroute. Om die reden is het fietspad niet aangegeven op kaart 6.
11. Isala klinieken
Op 17 oktober 2011 heeft een informerend overleg plaatsgevonden over het voorontwerpbestemmingsplan Assendorp met de advocaat die optreedt namens de Isala Klinieken. Hierbij zijn de bestemmingen van de locatie van de Isala Klinieken aan het Groot Wezenland 20 en de bestemmingen van de gronden (parkeerterrein) tussen de Van Karnebeekstraat en de Van der Laenstraat besproken.
In het overleg is uiteengezet dat het uitgangspunt van het bestemmingsplan is om de vigerende bestemmingen conserverend op te nemen (zie paragraaf 5.1.2). Hierbij wordt de bestaande legale situatie als zodanig bestemd. Aangegeven is dat bij deze planopzet geen aanleiding wordt gezien om een planschaderisicoanalyse te laten uitvoeren. De advocaat deelde tijdens het overleg mee in te stemmen met deze planopzet.
12. Vereniging Winkelgebied Assendorp
opmerking 1:
De Vereniging Winkelgebied Assendorp vraagt om uitleg over het bestemmen van gebruik door middel van een functieaanduiding. Als een functieaanduiding minder toekomstige zekerheid beidt verkiest de Vereniging Winkelgebied Assendorp bestemmen door opname van het gebruik in de doeleindenomschrijving.
reactie:
Zie reactie op opmerking 1 van de Kamer van Koophandel.
opmerking 2:
Aangegeven wordt dat versterking van het winkelgebied in Assendorp gewenst is. In de kop van de Assendorperstraat, waar nu een concentratie van winkels is, is een aangesloten winkelplint gewenst. Het gebruik van panden voor dienstverlening (bijvoorbeeld een makelaarskantoor of uitzendbureau) doet afbreuk aan de winkelstraat.
reactie:
Zie reactie op opmerking 2 van de Kamer van Koophandel.
Voor het toestaan van gebruik van panden voor dienstverlening kan het college een besluit nemen tot het afwijken van het bestemmingsplan. Dit is geregeld in artikel 5.6 Afwijken van de gebruiksregels. Omdat dit een afwijkingsbevoegdheid is van het college zal een aanvraag getoetst worden aan het geldend beleid en de voorwaarden voor afwijking in artikel 5.6.2 Voorwaarden.
opmerking 3:
Aangegeven wordt dat versterking van de winkelfunctie gewenst is voor de panden vanaf de Molenweg tot aan de Leliestraat. Verzocht wordt om deze panden daarom ook een gemengde bestemming te geven. Op die manier kan het gebruik van deze bebouwing verkleuren richting winkels en kan een aaneengesloten winkelgebied nagestreefd worden.
reactie:
Zie reactie op opmerking 3 van de Kamer van Koophandel.
13. Vereniging Vrienden van Assendorp
opmerking 1:
De vereniging Vrienden van Assendorp merkt op dat de plangrens volgens kaart 2 langs de gevels van de woningen aan de Deventerstraatweg en Oosterlaan loopt en dat een stuk van de Van Karnebeekstraat buiten het plangebied ligt. Volgens de vereniging Vrienden van Assendorp horen de Deventerstraatweg met daarbij de parallelweg, de parkeerplaatsen, het fietspad alsook de bebouwing van de even nummers van de Deventerstraatweg binnen het plangebied. Ook hoort de Oosterlaan volgens de vereniging Vrienden van Assendorp binnen het plangebied.
Als argumenten worden genoemd dat in de Lijst met cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en structuren de Deventerstraatweg en Oosterlaan "Een voor Zwolle typerende wijkrand langs het spoor" worden genoemd. Daarnaast wordt aangegeven dat de Deventerstraatweg staat aangeduid als hoofdfietsroute en dat de Deventerstraatweg en Oosterlaan onderdeel zijn van het structuurgroen.
reactie:
De precieze begrenzing van het plangebied van bestemmingsplan Assendorp is vastgelegd op de plankaart. De begrenzing is ook verwerkt in kaart 2 in paragraaf 1.4 en in de overige kaarten in de toelichting (behalve kaart 4). Op de plankaart is inderdaad te zien dat het plangebied langs de voorzijde van de bebouwing aan de Oosterlaan en Deventerstraatweg loopt. Op de plankaart is ook te zien dat een groot deel van de bebouwing aan deze straten wordt aangemerkt als cultuurhistorisch waardevol waarbij wordt omschreven dat deze bebouwing een beeldbepalende, typerende wijkrand vormt.
De plangrens is op deze manier bepaald omdat het gebied ten zuiden van de woningen aan de Deventerstraatweg en Oosterlaan onderdeel zijn van het studiegebied van de integrale gebiedsontwikkeling van de Spoorzone. In het startdocument stedenbouwkundige planvorming Spoorzone (vastgesteld door de gemeenteraad op 11 juli 2011) wordt de zone van de Deventerstraatweg beschreven als onderdeel van het studiegebied. In het startdocument wordt tevens de nadruk gelegd op een integrale gebiedsbenadering. Omdat het gebied ten zuiden van de woningen aan de Deventerstraatweg integraal wordt bekeken als onderdeel van het studiegebied is gekozen om voor het bestemmingsplan Assendorp dit gebied buiten het plangebied te laten.
Het studie- en plangebied van de integrale gebiedsontwikkeling van de Spoorzone wordt daarnaast aangemerkt als een ontwikkelingsgebied als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid Crisis- en herstelwet. Dit is bepaald in het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet van 13 juli 2010. Het plangebied van de integrale gebiedsontwikkeling van de Spoorzone maakt onderdeel uit van Bijlage 3 van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet.
Vooruitlopend op de gebiedsontwikkeling van de Spoorzone zal in het kader van het project 'Zwolle op Orde' voor de Spoorzone een conserverend bestemmingsplan worden opgesteld om te voldoen aan de actualeringsplicht voor bestemmingsplannen. Zie paragraaf 1.2 Algemeen met daarin kaart 1. Met het opstellen van het conserverende bestemmingsplan Spoorzone in het kader van 'Zwolle op Orde' zal gestart worden in 2012.
In dit bestemmingsplan wordt het gebied ten zuiden van de woningen aan de Deventerstraatweg en Oosterlaan meegenomen. Het conserverende bestemmingsplan zal als uitgangspunt hebben de vigerende bestemmingen te conserveren en de bestaande legale situatie vast te leggen. Zie ook de uitgangspunten van Zwolle op Orde in paragraaf 5.1.2. Hierin zal ook aandacht worden besteed aan de cultuurhistorische waarden en de verkeers- en groenstructuur van het gebied.
Overigens is het gemeentebestuur in beginsel vrij in het bepalen van de begrenzing van het plangebied.
Ten overvloede: vanaf de start van de nieuwbouwontwikkeling langs de Deventerstraatweg zullen de bewoners worden betrokken bij het planproces.
opmerking 2:
Volgens de vereniging Vrienden van Assendorp ligt de achterzijde van de woningen in het singelgebied in het plangebied van bestemmingsplan Assendorp en de voorzijde erbuiten. Aangegeven wordt dat de voorzijde van de woningen in het singelgebied in het plangebied hoort.
Gevraagd wordt of de Stationswijk wel of niet bij Assendorp hoort omdat deze niet terug te vinden is op kaart 2.
reactie:
Op de plankaart is te zien dat de meeste percelen in het singelgebied in hun geheel buiten het plangebied van bestemmingsplan Assendorp vallen. Het gaat hierbij om percelen aan de Stationsweg, Burgemeester van Roijensingel, Van Karnebeekstraat en Groot Wezenland. De betreffende percelen in het singelgebied zijn opgenomen in het bestemmingsplan 'Beschermd Stadsgezicht buiten de veste' dat onherroepelijk geworden is op 5 maart 2009. Het bestemmingsplan 'Beschermd Stadsgezicht buiten de veste' heeft percelen in het plangebied opgenomen welke bebouwd zijn en die onder het aanwijzingsgebied van het beschermd stadsgezicht vallen. De plangrens van bestemmingsplan Assendorp sluit naadloos op de plangrens van het bestemmingsplan 'Beschermd Stadsgezicht buiten de veste' aan. Een uitzondering hierop is het perceel Stationsweg 5, dat onder het aanwijzingsgebied van het beschermd stadsgezicht valt maar niet was meegenomen in het bestemmingsplan 'Beschermd Stadsgezicht buiten de veste' omdat dit perceel destijds in ontwikkeling was.
Overigens is het gemeentebestuur in beginsel vrij in het bepalen van de begrenzing van het plangebied.
opmerking 3:
Voorgesteld wordt om in paragraaf 3.2.3 Gemeentelijk beleid in de tekst over de Bereikbaarheidsvisie Spoorzone na "het plangebied van Assendorp" een tekstdeel toe te voegen over behoud en versterking van de waarden van de omgeving Deventerstraatweg.
Voorgesteld wordt om in paragraaf 3.2.3 Gemeentelijk beleid in de tekst over de Welstandsnota na de kopjes "massa en vorm" een tekstdeel toe te voegen over de wenselijkheid van uniforme dakopbouwen in Assendorp.
reactie:
De tekst beschrijft de uitgangspunten van de Bereikbaarheidsvisie Spoorzone. In de Bereikbaarheidsvisie Spoorzone wordt geen uitgangspunt genoemd die gaat over behoud en versterking van de waarden van de omgeving Deventerstraatweg. Het kan verwarring opleveren als deze tekst bij de uitgangspunten van de Bereikbaarheidsvisie Spoorzone in deze toelichting wordt opgenomen.
De teksten over "massa en vorm" maken onderdeel uit van de welstandscriteria. Deze zijn rechtstreeks afkomstig uit de Welstandsnota. Het kan verwarring opleveren als deze tussen de -middels de Welstandsnota vastgestelde- welstandscriteria in deze toelichting wordt opgenomen. Een wijziging van de Welstandsnota zal apart door de raad moeten worden vastgesteld.
opmerking 4:
De vereniging Vrienden van Assendorp stelt voor om in Hoofdstuk 6 Juridische aspecten onder 6.3
Bestemmingsregels bij de tekst over de bestemming voor de locatie Isala Klinieken locatie Wezenlanden (Artikel 8 Gemengd - 3) toe te voegen als toegestane functie: "woningen".
reactie:
Het bestemmingsplan Assendorp, dat opgesteld is in het kader van Zwolle op Orde, is conserverend van karakter. Het bestemmingsplan is in eerste instantie gericht op planologisch beheer (zie paragraaf 5.1.2
Uitgangspunten). Om die reden is de geldende bestemming uit het 'Uitbreidingsplan Wezenlanden' en het 'Bestemmingsplan Wezenlanden - Herziening I' conserverend overgenomen. Het gebruik voor 'woningen' was in de geldende bestemming voor de locatie Isala Klinieken locatie Wezenlanden niet opgenomen. Om die reden is ook in de geactualiseerde bestemming Gemengd - 3 geen mogelijkheid voor eengezinswoningen en meergezinswoningen opgenomen.
opmerking 5:
Volgens de vereniging Vrienden van Assendorp ontbreekt Bijlage 5 Lijst van adressen met wooneenheden,
geen woning zijnde die in paragraaf 5.3.2.4 wordt aangehaald. Aangegeven wordt dat alleen de Stationswijk terug te vinden is.
reactie:
In paragraaf 5.3.2.4 wordt verwezen naar de Lijst van adressen met wooneenheden, geen woning zijnde waarin de adressen zijn opgenomen van panden met wooneenheden, geen woning zijnde in de Stationsbuurt. Deze lijst is opgenomen als Bijlage 5 bij de regels. Via de regels van de bestemmingen Wonen, Wonen - Meergezinshuis en Gemengd - 1 wordt er namelijk een juridisch-planologische basis gegeven voor deze kamerverhuurbedrijven. Deze regeling betreft alleen de kamerverhuurpanden in de Stationsbuurt aangezien hier op grond van de geldende bestemmingsplannen kamerverhuur gerealiseerd kon worden. Dit is niet aan de orde bij de overige kamerverhuurpanden in het plangebied.
In het gebied buiten de Stationsbuurt zijn alleen zelfstandige vormen van wonen toegestaan volgens het geldende bestemmingsplan en dit nieuwe bestemmingsplan Assendorp (zie hiervoor ook paragraaf 5.3.2.4).
De bestaande kamerverhuurpanden in dit gebied worden daarom op een andere manier geregeld dan de kamerverhuurpanden in de Stationsbuurt. De nieuw vast te stellen 'Beleidsregel onzelfstandige woonruimte' zal de basis vormen voor de bestaande kamerverhuurpanden in de Stationsbuurt. In het 'Plan van aanpak illegale kamerverhuur Stationsbuurt, Oud-Assendorp en Nieuw-Assendorp' die op 24 augustus 2010 door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld wordt deze nieuwe beleidsregel aangekondigd. Aangegeven wordt dat toekomstige aanvragen met betrekking tot kamerverhuur getoetst gaan worden aan het nieuwe beleid en de bestaande situatie wordt gerespecteerd. Hiervoor is in het overgangsrecht van het nieuwe beleid opgenomen dat bestaande panden het bestaande gebruik (onder voorwaarden) mogen voortzetten.
Nieuwe kamerverhuurpanden kunnen alleen gevestigd worden als besloten wordt hier een buitenplanse afwijking van het bestemmingsplan voor te verlenen. Volgens het 'Plan van aanpak illegale kamerverhuur Stationsbuurt, Oud-Assendorp en Nieuw-Assendorp' zal hierbij getoetst worden aan de aangekondigde nieuwe beleidsregel onzelfstandige woonruimte.
opmerking 6:
Gevraagd wordt of het bestemmingsplan Spoorzone (zie kaart 1 in paragraaf 1.2) al ter inzage ligt.
reactie:
Met het opstellen van het bestemmingsplan Spoorzone in het kader van het project 'Zwolle op Orde' (zie kaart 1 in paragraaf 1.2) wordt gestart in 2012. Het bestemmingsplan is om die reden nog niet in te zien. Als het vooroverleg over het voorontwerpbestemmingsplan Spoorzone start ontvangen de vooroverleginstanties en belangengroepen hierover bericht. Ook de Vereniging Vrienden van Assendorp ontvangt op dat moment bericht.
14. Bewonersbelang Deventerstraatweg
opmerking:
Het Bewonersbelang Deventerstraatweg merkt op dat de plangrens langs de gevels van de woningen aan de Deventerstraatweg loopt. Volgens het Bewonersbelang Deventerstraatweg horen de gevels met trottoir, de verblijfsstraat, parkeerstrook, groenstrook, fietspad, rijweg en groenstrook in het plangebied van bestemmingsplan Assendorp.
Als argumenten worden genoemd dat in de Lijst met cultuurhistorisch waardevolle bebouwing en structuren de Deventerstraatweg "onderdeel van de lange beeldbepalende en voor Zwolle typerende wijkrand langs het spoor" wordt genoemd. Daarnaast wordt aangegeven dat de Deventerstraatweg staat aangeduid als hoofdfietsroute en dat de Deventerstraatweg en Oosterlaan onderdeel zijn van het structuurgroen.
Als laatste wordt gesteld dat als het gebied van de verblijfsstraat en ontsluitingsweg Deventerstraatweg wordt opgenomen in een bestemmingsplan voor de ontwikkelingen van de Spoorzone, het belang van bewoners van de Deventerstraat afgewogen zal worden tegen grootstedelijke, regionale, verkeerstechnische en rijksbelangen. Hierbij wordt opgeworpen dat het Bewonersbelang in die discussie geen kans heeft.
reactie:
Zie reactie op opmerking 1 van de Vereniging Vrienden van Assendorp.