direct naar inhoud van 3.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Enter-Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2009000021-0003

3.5 Gemeentelijk beleid

3.5.1 Structuurvisie Wierden; Wierden: Een gemeente die verbindt!

Inleiding

In de nieuwe Wet ruimtelijke ordening staat dat elke gemeente een structuurvisie moet maken. In zo'n visie staat wat de gemeente op lange termijn met de ruimte in haar gemeente wil doen. Bijvoorbeeld op het gebied van wonen, ondernemen, infrastructuur (wegen, verkeer e.d.) en recreëren. In onze gemeente hebben we al veel (beleids)plannen waar deze informatie 'versnipperd' in staat. In de structuurvisie Wierden hebben we deze plannen op elkaar afgestemd. De structuurvisie van de gemeente Wierden is een toekomstvisie op de ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente: vanaf nu tot 2030. Naast de vraag wat we willen bereiken (ruimtelijke ontwikkelingsvisie), staat er ook in hoe we dit willen bereiken (uitvoeringsparagraaf). Als we nieuwe ruimtelijke plannen hebben, moeten die plannen net als nu passen in het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is en blijft juridisch bindend. Als we het bestemmingsplan moeten aanpassen om nieuwe plannen mogelijk te maken, kijken we eerst wat er in de structuurvisie staat. Ook als er voor een bepaald gebied een heel nieuw bestemmingsplan moet komen, toetsen we dat aan de structuurvisie.

Planning vaststelling structuurvisie

In april 2009 is de gemeente begonnen met het maken van de structuurvisie. Begin januari 2010 was de eerste versie van het plan helemaal klaar. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze versie inmiddels vastgesteld. Op 3 februari 2010 is er een inloopbijeenkomst geweest. Het structuurplan heeft momenteel nog een status van ontwerp en is nog niet vastgesteld.

Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie: wat willen we bereiken?

Ambitieniveau van de gemeente

In 2005 heeft de gemeenteraad een ontwikkelingsvisie voor de gemeente Wierden vastgesteld. Hierin staat onder andere waar we in 2030 willen staan. De lijn die in de ontwikkelingsvisie is ingezet, hebben we in de structuurvisie verder uitgewerkt.

Onze ambitie is "een actieve en zelfbewuste gemeente zijn, die kwaliteit hoog in het vaandel heeft en die onderneemt". Nog meer dan nu zijn we over 20 jaar een groene, ondernemende, recreatieve gemeente met (deels) stedelijke trekjes en een hele mooie woon- en leefomgeving. Waar nodig werken we samen met andere gemeenten of overheden. In de toekomstplannen zoeken we aansluiting bij de Omgevingsvisie Overijssel. Hierin spelen duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit een belangrijke rol.

Centrale waarden

Wat zijn nu (ruimtelijk gezien) de sterke kanten van de gemeente Wierden? De gemeente Wierden ligt op het overgangsgebied tussen de Sallandse Heuvelrug en het Twentse landgoederenlandschap, dichtbij de natuur en vlakbij de Twentse steden. De gemeente is goed bereikbaar via diverse snelwegen en spoorlijnen. En ook water (De Regge) ontbreekt niet. Wierden is een gemeente die verbindt. De gemeente verbindt:

  • Stad en land
  • Wonen, werken en recreëren (kruispunt van snelwegen en spoorlijnen)
  • Landschapstypen

Dit noemen we de identiteit van de gemeente. Dit kunnen we ook nog wat verder verfijnen. In het navolgende figuur staan de sterke kanten van de gemeente (de kernkwaliteiten en centrale waarden). We willen deze sterke kanten nog meer verbeteren. Hierdoor wordt Wierden nog meer een gemeente die verbindt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0189.BP2009000021-0003_0009.jpg"

Kernkwaliteiten en centrale waarden gemeente Wierden /de sterke kanten van de gemeente

In de structuurvisie kijken we vooruit naar 2030. Waar staan we in 2030?

Centrale waarde 1: Leefbaar

Ook in 2030 is Wierden een zeer aantrekkelijke woongemeente. Dit komt door de prachtige groene en rustige omgeving, maar ook door haar veilige imago en goede bereikbaarheid. We verwachten dat de bevolkingsomvang in Wierden nog licht groeit en daarna afvlakt. Toch blijft er nog vraag naar nieuwe woningen. Daarom zijn de woonwijken Zenderink en Zuidbroek (Wierden), De Berghorst (Enter) en Kleen Esch (Hoge Hexel) nodig. In 2030 zijn deze wijken helemaal voltooid.

Er zijn voldoende, betaalbare starterswoningen. De jeugd kan dus in de gemeente blijven wonen. Ouderen en mensen met beperkingen hebben de kans zo lang mogelijk in de eigen vertrouwde omgeving te kunnen wonen. Dit komt doordat woonservice in alle kernen en buurtschappen is toegepast. Mensen kunnen in principe hun hele leven in hun woning blijven wonen: woningen zijn levensloopbestendig. We komen aan de verschillende woonwensen tegemoet. Woonwijken die niet langer aan de eisen van de tijd voldoen, hebben we aangepakt. Sociale cohesie en het "noaberschap" zijn belangrijke waarden in de kernen en buurtschappen van Wierden. Ook in 2030. Wierden is een goede omgeving om kinderen te laten opgroeien of om oud te worden. De dorpscentra van Wierden en Enter zijn levendig en passen goed bij het dorp. Het aanbod van winkels, restaurants e.d. sluit goed aan bij de wensen van de eigen inwoners en bezoekers van buiten. Ondernemers verkopen nieuwe producten die aansluiten bij de wensen van de eigen inwoners en bezoekers van buiten.

Centrale waarde 2: Bereikbaar

Wierden is in 2030 nog beter te bereiken. De A1 is verbeterd en we verwachten dat de A35 naar Zwolle doorgetrokken is. Ook het openbaar vervoer is verbeterd. (Bijvoorbeeld via de aansluiting op het agglonet) Verder is de fietssnelweg F35 aangelegd. Het centrum van Wierden is goed te bereiken door de tunnel in het verlengde van de Dikkensweg - Hogeluchtsweg. Verkeersveiligheid is belangrijk en we houden dit goed in de gaten. Als het nodig is, passen we wegen aan nemen andere maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Centrale waarde 3: Ondernemend

Wierden is een zelfstandige, vitale, ondernemende gemeente in Twente, waar wonen en werken samengaan. Om te werken kùn je als bewoner de gemeente uit, maar dat hoeft niet. De bedrijventerreinen Enter-Rijssen en De Weuste Noord zijn in 2030 helemaal klaar. Op deze terreinen is veel aandacht voor duurzaamheid, bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit. De bedrijven op deze terreinen passen goed bij de gemeente. De bedrijventerreinen Hogelucht, Kluinveen en Violenhoek in Wierden en De Vonder in Enter zijn vernieuwd.

Centrale waarde 4: Recreatief

In 2030 is onze gemeente nog aantrekkelijker voor toeristen. We hebben ervoor gezorgd dat onze gemeente op het gebied van het toerisme en recreatie op de kaart staat. Daarbij hebben we met name ingespeeld op het verblijven in onze groene en rustige omgeving. Mensen kunnen dan nog meer genieten van de natuur en cultuur(historie) in Wierden. De kern Wierden is een uitvalsbasis voor bezoekjes aan de nabij gelegen grote steden waar van alles te doen is. Wierden is ook geschikt voor het maken van tochten in de landschappelijk waardevolle omgeving. Het dorp is goed ontsloten met wandel-, fiets- en ruiterpaden. In het gebied Esrand bij Wierden staat een zakenhotel. In Enter zijn veel toeristische activiteiten: je kunt een bezoek aan een museum bijvoorbeeld combineren met varen op de Regge. Of een bezoek brengen aan het dorp zelf met haar karakteristieke, oude gebouwen.

Centrale waarde 5: Groen en blauw

In 2030 heeft de gemeente een vitaal landelijk gebied. Ondanks de relatief beperkte invloed, die wij hierop kunnen uitoefenen, streven we naar goede ontwikkelingskansen voor agrarische bedrijven. Het gaat daarbij zowel om de doorontwikkeling van deze bedrijven als om verbreding. In karakteristieke agrarische gebouwen bevinden zich kleinschalige bedrijven, passend in de omgeving. Lelijke agrarische bedrijfsgebouwen zijn gesloopt. Hiervoor in de plaats zijn er nieuwe woningen gebouwd. Het ziet er mooier uit en het landelijk gebied blijft op deze manier aantrekkelijk om er te wonen. Het landschap is in 2030 nog mooier geworden. Wij hebben hiervoor gezorgd door allerlei regelingen, zoals de uitvoering van groene en blauwe diensten en het Spakenplan plus. Het landschap ten westen van Enter (de krans-es) blijft open. Aan de oostkant van de Entergraven tot aan de Regge is alleen ruimte voor landelijk wonen, zoals is vastgelegd in bestaand beleid (beleid

Nieuwe landgoederen, Vrijkomende Agrarische Bebouwing en Rood voor rood). Voor de overgang tussen het dorp Wierden en het buitengebied ('stadsrandzone') hebben we een beeldkwaliteitsplan gemaakt. Hierin staat welke functies (maneges, paardenweiden, kleine bedrijven op erven, e.d.) hier wel en niet gewenst zijn. De gemeente heeft verschillende landschappen. In 2030 is deze diversiteit versterkt. De Regge is een natuurlijk meanderende rivier, die ook toegankelijk en bevaarbaar is voor de recreant (bijvoorbeeld met de Enterse Zomp). De gemeente Wierden heeft een gezond en veerkrachtig watersysteem en een duurzame waterketen.

Deelgebiedsvisies

In de structuurvisie onderscheiden we drie deelgebieden. Per deelgebied hebben we een visie gemaakt:

  • Kern Wierden: De kern Wierden kent het meest stedelijke karakter van de deelgebieden. Wierden is dan ook verder ontwikkeld als een aantrekkelijke woonkern voor jong en oud. Er zijn voldoende en diverse voorzieningen op het gebied van sport en cultuur, welzijn en zorg en een gevarieerd winkelaanbod. Voor plaatselijke bedrijven is er ruimte op de diverse opgeknapte bedrijventerreinen en het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein De Weuste Noord. Wierden is nog beter bereikbaar en zet in op het verbeteren van de kwaliteit van de rand van het dorp (stadsrandzone).
  • Kern Enter: In Enter staan bedrijvigheid, toerisme en de cultuurhistorische waarden centraal. Het dorpse karakter is versterkt, de es is opengehouden en de Entergraven is de ' harde' grens van het dorp. Ten noorden van Enter wordt de woonwijk De Berghorst nog ontwikkeld. Samen met Rijssen is het bedrijventerrein Enter-Rijssen langs de A1 gerealiseerd.
  • Landelijk gebied, inclusief Hoge Hexel en buurtschappen: Wierden heeft een vitaal platteland. De gemeente streeft naar goede ontwikkelingsmogelijkheden voor agrarische bedrijven en biedt daarnaast kansen voor verbrede landbouw. Ook is er ruimte voor functieverandering in vrijkomende agrarische bebouwing, natuurbeheer en de ontwikkeling van enkele nieuwe landgoederen. Verrommeling en verpaupering worden zoveel mogelijk tegengegaan. De Ecologische Hoofdstructuur is ontwikkeld en de wateropgaven in de verdroogde natuurgebieden met nog steeds grote natuurwaarden (TOP-gebieden) en voor de beken zijn uitgevoerd. Het landelijk gebied heeft zich nog meer ontwikkeld als aantrekkelijk recreatiegebied op regionaal niveau. De Regge is bevaarbaar. Er is ruimte voor landelijk wonen, waarbij de leefbaarheid in het landelijk gebied en de buurtschappen optimaal is gebleven.

Uitvoering: hoe gaan we onze ambities bereiken?

We hebben niet het idee om de ambities helemaal zelf te gaan uitvoeren. We willen dit samen met anderen doen: met partijen binnen en buiten de gemeente. Wij gaan actief aan het werk. Bij ambities waarbij wij zelf een groot belang hebben, ontwikkelen we zelf nieuwe plannen en projecten. Maar, we ondersteunen ook initiatieven van anderen als deze bij onze ambities aansluiten. Plannen en projecten die ruimtelijke consequenties hebben, toetsen we daarbij aan de structuurvisie.

In de structuurvisie beschrijven we ook of onze ambities betaalbaar zijn (de financieeleconomische uitvoerbaarheid). We kijken of bepaalde projecten bijvoorbeeld geld opleveren (zoals de ontwikkeling van woningbouw of bedrijventerreinen). Levert een project geld op, kunnen we dit geld dan ook voor andere projecten inzetten? (bijvoorbeeld aanleg van wegen of groenvoorzieningen). In de structuurvisie leggen we de basis voor dit 'kostenverhaal'. NB. Dit schrijft de wet ons ook voor.

3.5.2 Woonvisie 2009 en volkshuisvestingsbeleid

De gemeente Wierden kent aantrekkelijke dorpse woonmilieus. Ze biedt met deze woonmilieus een woonklimaat die bij veel groepen op de woningmarkt in trek is. De gemeente wil in de komende jaren die aantrekkelijkheid voor alle groepen behouden en waar mogelijk versterken. Recente demografische cijfers laten zien dat de bevolkingsgroei de komende jaren stagneert. Kwantitatieve groei is niet meer dé dominante richting; er zal meer moeten worden ingespeeld op kwaliteit. De bevolking- en huishoudensamenstelling verandert; de bevolking telt steeds minder jongeren en meer ouderen. Op deze ontwikkelingen wil de gemeente Wierden tijdig inspelen onder meer door het uitzetten van een duidelijke koers ten aanzien van woonkwaliteit en een gedifferentieerd woningaanbod voor verschillende groepen.

Om de daad bij het woord te voegen heeft de gemeente Wierden recent haar beleidskader wonen bijgesteld. Op 27 april 2010 heeft de gemeenteraad dit beleidskader in de vorm van de gemeentelijke Woonvisie "Nieuwe dynamiek in wonen" vastgesteld.

Deze beleidsomslag is echter niet van vandaag op morgen realiteit. Vanuit het bestaande beleid zijn ontwikkelingen ingezet die nog tot bloei moeten komen. De gemeente wil haalbaar beleid neerzetten dat meer ruimte biedt voor de vraag van de woonconsument, en waarbij op een vloeiende wijze de omslag van beleid wordt gerealiseerd. Initiatieven vanuit het verleden krijgen dan ook de kans om tot ontwikkeling te komen, terwijl bij nieuwe ontwikkelingen het nieuwe beleid wordt ingezet. Zo wil de gemeente Wierden de dynamiek behouden en voorkomen dat wisselende inzichten leiden tot een situatie waarin elke ontwikkeling onmogelijk wordt.

Het dorp Enter kent een gedifferentieerd woning- en voorzieningenaanbod en trekt daarmee verschillende doelgroepen aan. Voor de komende jaren ligt de nadruk op het behoud van een gedifferentieerd woningaanbod in koop en huur. De gemeente wil daarbij zorgvuldig omgaan met de beschikbare ruimte in het dorp Enter en daarom, in lijn met de provinciale en lokale beleiduitgangspunten, op "dorpse" schaal bouwen. Dat betekent dat bij eventuele toekomstige inbreidinglocaties en herstructureringopgaven optimaal gebruik moet worden gemaakt van de beschikbare ruimte, waarbij de uitgangspunten van de gemeentelijke woonvisie een belangrijke rol spelen.

3.5.3 Visie Bedrijventerreinen

De Visie Bedrijventerreinen is in maart 2009 door de gemeenteraad vastgesteld. De visie geeft een richting voor de toekomst en heeft tot doel ruimte te scheppen voor de bevordering van ondernemersactiviteiten en werkgelegenheid, waarbij rekening wordt gehouden met het ontwikkelen van toekomstgerichte bedrijventerreinen en een efficiënt ruimtegebruik van de bestaande terreinen. De bestaande bedrijfsterreinen worden toekomstgericht ingericht, zodat de bedrijfsactiviteiten ook in de toekomst op een goede wijze kunnen worden voortgezet.

Voor het bedrijventerrein De Vonder wordt gesteld dat het bedrijventerrein qua uitstraling (combinatie van oud en nieuw) gelijk moet worden gesteld aan de Violenhoek in Wierden. Hierbij bestaat het industriegebied uit bestaande verouderde bedrijfshallen en kantoorpanden, maar is ook aandacht besteed aan het herinrichten van dit bedrijventerrein. Het idee voor de toekomst is om hier bedrijfshallen en/of kantoorpanden te realiseren. Tevens wordt hierbij gedacht aan een woon- en/of werkgebied. Dit bestemmingsplan biedt voor deze ontwikkelingen geen specifieke kaders.

3.5.4 Welstandsnota

Eén van de instrumenten die het gemeentebestuur heeft om een actief beleid te voeren om de kwaliteit van de leefomgeving te bevorderen, is het welstandstoezicht. Het welstandstoezicht gebeurt op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde beleid. In augustus 2009 heeft de gemeenteraad de gewijzigde welstandsnota vastgesteld. Via haar welstandsnota wil de gemeente de ruimtelijke kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving duurzaam bevorderen. Hiervoor zijn verschillende criteria ontwikkeld die bij de welstandsbeoordeling van een bouwplan een rol spelen.

Het welstandsbeleid van de gemeente Wierden is opgesteld vanuit de overtuiging dat de lokale overheid het belang van een aantrekkelijke gebouwde omgeving dient te behartigen. Door het opstellen van een welstandsbeleid kan de gemeente in alle openheid een effectief en inzichtelijk welstandstoezicht inrichten. Het welstandsbeleid in de gemeente Wierden kent algemene en gebiedsgerichte welstandscriteria. In Enter-Dorp worden de deelgebieden historische uitvalswegen, historische kern Enter, historische linten, oudere projectmatige woonbuurten, individuele woningbouw en 2/1 kap woningen, thematische woningbouw, bedrijventerreinen, sportparken en bijzondere bebouwing onderscheiden. Voor de verschillende deelgebieden gelden afzonderlijke welstandscriteria die in de welstandsnota worden beschreven.

3.5.5 Bodemkwaliteitskaart en bodembeheer wegbermen en landelijk gebied gemeente Wierden periode 2005-2010

In opdracht van de gemeente Wierden is in 2005 door Witteveen+Bos een wegbermonderzoek uitgevoerd langs het wegenstelsel dat beheerd wordt door de gemeente Wierden. Dit onderzoek heeft geresulteerd in een bodemkwaliteitskaart met bodembeheerplan. Hierbij is eveneens het landelijk gebied betrokken. In algemene zin heeft de bodemkwaliteitskaart tot doel de gebiedseigen bodemkwaliteit binnen het gebied vast te stellen. Hiermee wordt inzicht verkregen in de -van natuurlijke of antropogene oorsprong- diffuse verontreinigingen binnen een gebied. In het rapport is aangegeven welke consequenties de aangetoonde bodemkwaliteit heeft voor mogelijk grondverzet. In paragraaf 4.2.1 wordt nader ingegaan op de bodemkwaliteit ter plaatse van het plangebied.

3.5.6 Geluidbeleid

De mate waarin het geluid het (woon)milieu mag belasten is geregeld in verschillende wetten en regelingen. Afhankelijk van de bron en regeling gelden er voorkeursgrenswaarden, streefwaarden of maximale grenswaarden voor geluidgevoelige functies. Bij plannen waarbij geluidgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt, is akoestisch onderzoek nodig indien het plangebied binnen de onderzoekszone van geluidsbronnen (weg, spoor, industrie) is gelegen.

Omdat vanwege het conserverende karakter met dit bestemmingsplan geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt, is nader onderzoek niet nodig. De gemeente Wierden zal voor nieuwe ontwikkelingen in het plangebied een zelfstandige planologische procedure opstarten. Er zal dan rekening gehouden moeten worden met het gebiedsgericht geluidsbeleid van de gemeente Wierden. Het gebiedsgericht beleid moet nog worden vastgesteld. Op basis van het functioneel gebruik van de ruimte is de gemeente Wierden onderverdeeld in een negental gebieden:

  • natuur- en extensiveringsgebied;
  • landbouwontwikkelingsgebied;
  • verwevingsgebied;
  • woonwijk;
  • centrum;
  • historisch lint;
  • woon-werkgebied;
  • bedrijventerrein;
  • bedrijventerrein.

Voor ieder gebied is in het geluidsbeleid voor de thema's bedrijven en verkeer een passende geluidskwaliteit opgenomen. De geluidskwaliteit (figuur 1) geeft aan wat de ambitie is voor dat gebied. Daarnaast geeft de ambitietabel (figuur 2) ook aan indien dit noodzakelijk is waar de ruimte zit voor mogelijke afwijkingen van de ambitie (bovengrens).

afbeelding "i_NL.IMRO.0189.BP2009000021-0003_0010.jpg"

Overzicht geluidsklasse per deelgebied

afbeelding "i_NL.IMRO.0189.BP2009000021-0003_0011.jpg"

De nota geluidsbeleid en de hierbij horende nota hogere grenswaarden van de gemeente Wierden schept het lokale geluidbeleid kader, vormt uitgangspunt voor een eventuele hogere waarden afweging en schetst de voorwaarden en criteria waaraan getoetst wordt.

3.5.7 Externe veiligheidsbeleid

Op 15 december 2009 heeft het college de nota gemeente Wierden naar een veilige bestemming vastgesteld. Met deze nota is vastgesteld dat er afgeweken wordt van het geldende externe veiligheidsbeleid. Bij ruimtelijke ontwikkelingen rondom het spoor vindt er een overschrijding van de oriëntatiewaarde plaats. Om deze reden zal in 2010 het externe veiligheidsbeleid worden herzien.

3.5.8 Geurvisie

De gemeente Wierden is op dit moment aan het onderzoeken of zij gebiedsgericht geurbeleid wil op stellen. De verwachting is dat dit onderzoek in de 1e helft van 2010 is afgerond en wordt in september 2010 voorgelegd aan de gemeenteraad.

3.5.9 Gemeentelijk Rioleringsplan

Het op te stellen gemeentelijk rioleringsplan wordt het beleidkader voor de nieuwe, verbrede, integrale gemeentelijke watertaak. Een zorgplicht voor voorzieningen voor inzameling en transport van hemelwater en voor aanpak van grondwaterproblemen in bebouwd gebied. Dit komt naast de reeds bestaande zorgplicht van inzameling en transport van afvalwater.

3.5.10 Beleid Vrijkomende Agrarische Bedrijfsbebouwing + Rood voor Rood Beleid

Evenals in andere plattelandsgebieden in Nederland, daalt het aantal agrarische bedrijven in de gemeente Wierden. Deze ontwikkeling zal zich de komende jaren naar verwachting verder doorzetten. Dit is onder meer het gevolg van het feit dat steeds minder agrariërs een bedrijfsopvolger hebben. Ook speelt de financiële situatie in de agrarische sector een rol. Als gevolg van genoemde ontwikkeling komt er in toenemende mate agrarische bedrijfsbebouwing leeg te staan die, bij het ontbreken van een passend beleid, kan leiden tot allerlei negatieve gevolgen: verlies aan werkgelegenheid, vermindering van de leefbaarheid (sociale gevolgen), verpaupering, leegstand, ingebruikname door (illegale) niet in het buitengebied gewenste activiteiten en mogelijk strengere milieueisen voor overblijvende agrarische bedrijven.

Veel vrijkomende agrarische bedrijfsbebouwing (verder: VAB) kan worden hergebruikt ten behoeve van nieuwe (niet-agrarische) functies. Hiervoor zullen nieuwe kaders gesteld moeten worden en in separate planologische procedures vorm kunnen krijgen. Naast hergebruik bestaat ook de mogelijkheid om gebruik te maken van de zogenaamde "rood voor rood met gesloten beurs regeling" (verder: rvr). Dit houdt kortweg in dat, in ruil voor de sloop van minimaal 850 m2 aan bedrijfsbebouwing en een forse bijdrage aan de ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied, een extra woning gebouwd mag worden.

Op 16 maart 2005 hebben Provinciale Staten van Overijssel het rvr-beleid vastgesteld door middel van de partiële herziening van het streekplan Overijssel 2000+ "Rood voor rood met gesloten beurs". De verdere uitwerking ervan heeft zijn beslag gekregen in het door Gedeputeerde Staten opgestelde uitvoeringskader. Het is aan de gemeenten om een eigen beleidskader te ontwikkelen voor toepassing

van rvr. Dit beleidskader is vastgesteld in het Beleid Rood voor Rood met gesloten beurs, Gemeente Wierden uit november 2007. De Rood voor rood regeling richt zich op verbetering van de ruimtelijke kwaliteit in Overijssel. Een onderdeel van de regeling gaat over de economische restwaarde van de te slopen bedrijfsgebouwen, de zogenaamde gecorrigeerde vervangingswaarde (GVW). De deelnemer mag namelijk 30% van die restwaarde behouden uit de door hem/haar te verkrijgen bouwkavel voor een woning.

3.5.11 Beleidsregel beroep en bedrijf aan huis gemeente Wierden

De "Beleidsregel beroep en bedrijf aan huis gemeente Wierden" is vastgesteld door B&W en op 3 juni 2010 in werking getreden. In deze beleidsregel wordt het gemeentelijk beleid ten aanzien van beroep en bedrijf aan huis beschreven. Ten opzichte van het voorheen geldende beleid, is het nu ook mogelijk een bedrijf aan huis te starten. In de praktijk bleek het onderscheid tussen beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten moeilijk te maken. Daarnaast is de kleinschaligheid en de ruimtelijke uitstraling van een beroep en bedrijf aan huis belangrijker dan het onderscheid daartussen. Aan een beroep of bedrijf aan huis worden voorwaarden gesteld. Er wordt onderscheid gemaakt in voorwaarden ten aanzien van het beroep/bedrijf, de woning en de woonomgeving. In de bestemmingsplannen Wierden-centrum 2006 en Buitengebied 2009 wordt binnen de bestemming Woondoeleinden cq Wonen het gebruik ten behoeve van de uitoefening van een aan huis verbonden beroep bij recht toegestaan. In het kader van de deregulering is besloten in het 'Standaard Bestemmingsplan gemeente Wierden' een beroep of bedrijf aan huis als toegestaan gebruik op te nemen in de bestemming 'Wonen'. Dit betekent dat zodra alle bestemmingsplannen zijn herzien overeenkomstig de 'Standaard' geen ontheffing of toestemming nodig is voor een beroep of bedrijf aan huis. Uiteraard dient wel aan de in de nota genoemde voorwaarden te worden voldaan.