direct naar inhoud van 5.2 Ontwerpbestemmingsplan
Plan: Bestemmingsplan Marknesse
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0171.BP00506-VS01

5.2 Ontwerpbestemmingsplan

5.2.1 Zienswijzen

Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, met dien verstande dat door een ieder zienswijzen omtrent het ontwerp bij de gemeenteraad naar voren kunnen worden gebracht. Het ontwerpbestemmingsplan 'Marknesse' heeft van 10 november 2011 tot en met 21 december 2011 ter visie gelegen. Er zijn twee zienswijzen ontvangen. Beide zienswijzen zijn binnen de termijn ingediend en komen dientengevolge voor behandeling in aanmerking. De zienswijzen zijn hieronder samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie.

  • 1. De Vries Staalbouw Marknesse BV, namens de heer/mevrouw de Jong (zienswijze ingekomen 5-12-2011)

  • a. In 2002 heeft herziening plaats gevonden van het bestemmingsplan Marknesse 1994 ten behoeve van het uitsluiten van dienstwoningen op bedrijventerreinen. Indiener is verteld dat er geen woonbestemming c.q. bedrijfswoning mogelijk was voor het perceel Ds. Bleekerstraat 9, toen niet en ook niet in de toekomst. Het ontwerpbestemmingsplan laat nu weer toe om de bedrijfswoning op deze locatie te bewonen.

Gemeentelijke reactie

Ten aanzien van het uitsluiten van bedrijfswoningen op bedrijventerreinen is in 2002 een paraplu-bestemmingsplan opgesteld, genaamd Paraplubestemmingsplan, ten behoeve van het uitsluiten van dienstwoningen op bedrijventerreinen (hierna parapluplan). Het doel van het parapluplan is dat binnen de gronden waarop dit parapluplan betrekking heeft geen nieuwe bedrijfswoningen worden gebouwd. Het parapluplan vult tevens de in de bestemmingsplannen waarop dit plan betrekking heeft opgenomen overgangsbepalingen aan. De aanvulling is bedoeld voor bestaande en voor reeds vergunde bedrijfswoningen. De bedrijfswoning aan de Ds. Bleekerstraat 9 is een bestaande bedrijfswoning. De bouwvergunning hiervoor is in 1979 verleend. In het ontwerpbestemmingsplan ‘Marknesse’ is er voor gekozen de bestaande en als zodanig in gebruik zijnde bedrijfswoningen positief te bestemmen, omdat deze niet voor een tweede keer onder het overgangsrecht gebracht kunnen worden. De zienswijze niet overnemen.

  • b. Het bedrijf van De Vries Staalbouw heeft de aanduiding 3.2 milieucategorie gekregen. Hierbij aangegeven wordt dat de grootste richtafstand 100 meter moet zijn tussen milieubelastende activiteiten en gevoelige functies zoals woningen. De gemeente heeft reeds aangegeven dat er geen beperking voor het bedrijf van indiener is omdat een bedrijfswoning geen gevoelig object is.

Gemeentelijke reactie

De afstand van 100 meter betreft een richtafstand, dit betekent dat, gemotiveerd van de richtafstand afgeweken kan worden. In de aan De Vries Staalbouw verleende milieuvergunning is destijds rekening gehouden met het feit dat er een bedrijfswoning op een afstand van 14 meter van het bedrijf van De Vries Staalbouw is gevestigd. Geconcludeerd is dat op basis van deze vergunning er vanuit het oogpunt van milieu geen problemen bestaan tussen de bedrijfswoning (aan de Ds. Bleekerstraat 9) en de bedrijfsactiviteiten van De Vries Staalbouw (aan de Ds. Bleekerstraat 11). Om voornoemde reden is besloten van de richtafstand af te wijken. Wij zijn van mening dat het bedrijf ten opzichte van de huidige situatie niet wordt beperkt in de bedrijfsvoering. De zienswijze niet overnemen.

  • 2. Gasunie (zienswijze ingekomen 30 november 2011)
  • a. De bepalingen van artikel 22 'Leiding-Gas' bieden volgens Gasunie onvoldoende om een veilig en bedrijfszeker gastransport te kunnen waarborgen en gevaar voor personen en goederen in de directe omgeving van de leidingen te beperken. Indiener verzoekt daarom het artikel uit te breiden met: ‘het permanent opslaan van goederen’.

Gemeentelijke reactie

Het permanent opslaan van goederen is bij de onderliggende bestemmingen ‘Verkeer’ en ‘Groen’ niet mogelijk om deze reden staan wij het daarom niet toe bij de dubbelbestemming Leiding-Gas. De zienswijze niet overnemen.

  • b. Het gasontvangststation (GOS) van het bedrijf, is niet als zodanig bestemd. Gelet op de veiligheidsaspecten (veilige ligging, bedrijfszeker gastransport en veiligheid van personen, goederen en milieu in de directe omgeving) gerelateerd aan de aanwezigheid van dit GOS, verzoekt Gasunie om het GOS en de daarbij horende gronden afzonderlijk te bestemmen als 'Bedrijf-Gasontvangststation'.

Gemeentelijke reactie

Het gasontvangststation aan de Ds. Bleekerstraat krijgt de hierboven genoemde bestemming, dit om de veiligheid van het gasontvangststation te waarborgen. De zienswijze wordt overgenomen en het bestemmingsplan i.c. de verbeelding en de planregels worden als volgt aangepast::

Artikel 5 Bedrijf-Gasontvangststation

5.1 Bestemmingsomschrijving

De voor ‘Bedrijf-Gasontvangststation’ aangewezen gronden zijn bestemd voor:

a. de aanleg en instandhouding van een gasontvangststation;

b. ondergrondse en bovengrondse leidingen en toebehoren;

met daarbij behorende:

c. gebouwen;

d. bouwwerken, geen gebouwen zijnde;

e. andere-werken;

f. ontsluitingswegen en paden;

g. watergangen en waterhuishoudkundige voorzieningen;

h. groenvoorzieningen;

i. nutsvoorzieningen;

j. parkeervoorzieningen.

5.2 Bouwregels

Binnen deze bestemming mogen bouwwerken ten dienste van de bestemming worden gebouwd met inachtneming van de volgende regels.

5.2.1 Gebouwen

Voor een gebouw gelden de volgende regels:

a. een gebouw dient binnen een bouwvlak te worden gebouwd;

b. een gebouw waarbij gelet op de omvang of functie daarvan ruimte nodig is voor het parkeren of stallen van motorvoertuigen mag alleen worden gebouwd, indien uit de aanvraag om omgevingsvergunning blijkt dat voldoende parkeer- of stallingsruimte wordt gerealiseerd;

c. het bebouwingspercentage van het bouwvlak mag niet minder zijn dan 20 %;

d. de afstand van een gebouw tot de zijdelingse perceelgrens mag niet minder dan 2 m bedragen;

e. de onderlinge afstand tussen de gebouwen mag niet minder dan 2 m bedragen;

f. de bouwhoogte mag niet meer dan 4 m bedragen;

5.2.2 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde

Voor een bouwwerk, geen gebouw zijnde, gelden de volgende regels:

a. de bouwhoogte van erf- en terreinafscheidingen mag niet meer dan 2,5 m bedragen;

b. de bouwhoogte van licht- en vlaggenmasten mag niet meer dan 12 m bedragen;

c. in overige gevallen mag de bouwhoogte niet meer dan 10 m bedragen.

5.3 Specifieke gebruiksregels

5.3.1 Strijdig gebruik

Tot een met de bestemming strijdig gebruik wordt in ieder geval gerekend:

a. bewoning van bedrijfsruimten;

b. het gebruik van gronden als staanplaats voor onderkomens en als opslag-, stort- of bergplaats van al dan niet afgedankte voorwerpen, stoffen, materialen en producten, tenzij dit noodzakelijk is in verband met het normale beheer en onderhoud van de gronden en gebouwen.

Op de verbeelding wordt het perceel Ds. Bleekerstraat 3 veranderd van Bedrijf naar

Bedrijf-Gasontvangststation (B-GO).

  • c. Gasunie verzoekt de dubbelbestemming 'Leiding-Gas' op te nemen. Opname van deze dubbelbestemming biedt indiener de ruimte om het station toegankelijk te houden ten behoeve van onderhoud en inspectie van binnen en nabij het hekwerk gelegen leidingen en toebehoren, zoals afsluiters, vloeistofvangers en/of afblaasleidingen. Daarnaast zorgt deze dubbelbestemming voor de zekerheid van het hebben van een vrije aanrijroute voor onder meer de brandweer en andere hulpverleners.

Gemeentelijke reactie

De dubbelbestemming 'Leiding-Gas' zal om het perceel Ds. Bleekerstraat 3 gelegd worden om de veiligheid te waarborgen. De zienswijze wordt overgenomen en het bestemmingsplan i.c. verbeelding en planregels worden als volgt aangepast. In dep lanregel van het ontwerpbestemmingsplan zit de dubbelbestemming “Leiding- Gas”.Op de verbeelding wordt rondom het perceel Ds. Bleekerstraat 3 de dubbelbestemming opgenomen.

5.2.2 Ambtshalve wijzigingen ontwerpbestemmingsplan

Verbeelding

Aangezien de voorliggende bestemmingsplannen een specifieke aanduiding kende voor het toestaan van zowel een twee onder een kap woning als een vrijstaande woning, wordt deze aanduiding wederom opgenomen. Dit om de rechtszekerheid te bewaken.

Het betreft de volgende percelen.

Blad 1

  • Westerkimme 24 t/m 54 (ook blad 2), 35 t/m 55 (ook blad 2), 58 t/m 64 (ook blad 2), 57 t/m 65 (ook blad 2)
  • Rietpluim 1 t/m 12
  • Waterlelie 3 t/m 7 en 9 t/m 23
  • Zwanebloem 2 t/m 12 en 16 t/m 32
  • Geverkruid 6 t/m 10
  • Fluitekruid 4 - 6
  • De Enk 2 t/m 10

Blad 2

  • Westerkimme 4 t/m 22, 21 t/m 33
  • Warande 1 t/m 15, 2 t/m 12, 70 t/m 78 (ook blad 3), 95 t/m 109 (ook blad 3)
  • Meidoorn 1 t/m 6
  • Jasmijnhof 1 t/m 7 (ook blad 3)
  • Noordzoom 36 t/m 50, 121 t/m 143 (ook blad 3)
  • Grachtwal 17 t/m 23, 29 (ook blad 3)
  • Korte Voor 2a (ook blad 3)
  • Oostervaar 1a (ook blad 3)

Blad 3

  • Dr. M. Rijkenhof 2 t/m 16 (ook blad 4), 11 t/m 21 (ook blad 4) en 27 t/m 41 (ook blad 4)
  • Noordzoom 145 t/m 151 (ook blad 4)
  • Laagzijde 6 - 8
  • Maanhuizenlaan 7
  • Mmosahof 1 t/m 8
  • Oosthoek 1 t/m 35

Aangezien de voorliggende bestemmingsplannen een specifieke aanduiding kende voor het toestaan van een vrijstaande woning, wordt deze aanduiding wederom opgenomen. Dit om de rechtszekerheid te bewaken. Het betreft de volgende percelen.

Blad 3

  • Hoog zijde 4, aanduiding vrij
  • Markezijde 18 t/m 26 aanduiding vrij

Blad 4

  • Oosteinde 2 t/m 10 aanduiding vrij

Tevens dient de afstand tussen bedrijfswoning aan de Ds. Bleekerstraat 9 en het bestemmingsvlak van de Ds. Bleekerstraat 11 vergroot te worden naar 14 meter, omdat dit de afstand is van de feitelijke situatie, dit blijkt uit de verleende milieuvergunning van de Ds. Bleekerstraat 11.

Toelichting

In de toelichting gemotiveerd aangeven waarom de bedrijfswoningen positief bestemd zijn en waarom dit niet direct problemen oplevert ten aanzien van het milieuaspect.