direct naar inhoud van 3.3 Ontwikkelingen
Plan: Bestemmingsplan Marknesse
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0171.BP00506-VS01

3.3 Ontwikkelingen

Het doel van het voorliggende bestemmingsplan is naast een geactualiseerd en overkoepelend bestemmingsplan voor de gehele kern Marknesse, tevens het mogelijk maken van de volgende twee ontwikkelingen:

  • een gezondheidscentrum (Emmeloordseweg 2a);
  • een busstation/overstapplaats (ter hoogte van het Oosteinde).

Beide ontwikkelingen worden in deze paragraaf kort beschreven. In hoofdstuk 2 is, ten aanzien van de ontwikkelingen, reeds een onderbouwing gegeven van de relevante gebiedsthema's. Hierop wordt in deze paragraaf niet nader ingegaan.

Gezondheidscentrum

De twee huisartsenpraktijken en de fysiotherapiepraktijk uit Marknesse hebben het voornemen om medio 2012 gefuseerd verder te gaan aan de Emmeloordseweg 2a te Marknesse. Op deze locatie zal een nieuw pand worden geplaatst (figuur 3.9 en 3.10).. De hoogte van het pand varieert. Aan de voorkant is een bouwhoogte van 8,5 m toegestaan (2 bouwlagen), aan de achterzijde 11,5 m (maximaal 3 bouwlagen). Op de locatie bevond zich oorspronkelijk een 'smederij'. In het geldende bestemmingsplan rust op het perceel de bestemming 'opslagruimte'.

De volgende argumenten hebben aanleiding gegeven om de ontwikkeling in dit bestemmingsplan mogelijk te maken:

  • 1. Het vestigen van een gezondheidscentrum op deze locatie past goed binnen de doelstellingen van zorgclusterdorp Marknesse. Marknesse is een van de zorgclusterdorpen in de gemeente Noordoostpolder. Het is daarom van groot belang dat er voldoende goede gezondheidszorgvoorzieningen aanwezig zijn. Op dit moment zijn de initiatiefnemers verspreid gevestigd met onvoldoende uitbreidingsmogelijkheden. Voor een goede dienstverlening is multidisciplinaire samenenwerking nodig, zodat een voledig pakket aan zorg geboden kan worden.
  • 2. Ook uit stedenbouwkundig oogpunt is de locatie geschikt. De locatie bevindt zich aan een invalsweg van Marknesse, gelegen tussen woonbebouwing (seniorenwoningen) met een woonfunctie en de OBS de Driesprong die een maatschappelijke functie vervult. De locatie en omgeving is ruim van opzet en omringd door veel groen. De omgeving levert een tweetal randvoorwaarden voor bebouwing op deze locatie. Dit zijn het behoud van de terugliggende rooilijn en een maximum bouwhoogte van 8,5 m, met ondergeschikt (30-40% van het bouwvlak) aan de achterzijde enige verhoging. Een eventuele toekomstige uitbreiding dient aan de achterzijde (achter op de kavel) plaats te vinden. (Bijlage III geeft het volledige advies).
  • 3. Het huidige bouwvlak biedt onvoldoende ruimte voor een gezondheidscentrum. De in het gezondheidscentrum onder te brengen diensten maken een bepaalde minimum omvang aan bebouwing noodzakelijk. Het huidige bouwvlak is onvoldoende groot. De locatie biedt de mogelijkheid om het bouwvlak uit te breiden. De oorspronkelijke groene singel en de brandgang wordt zoveel als mogelijk behouden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0171.BP00506-VS01_0028.jpg"

Figuur 3.9. Luchtfoto en globale begrenzing van de locatie

afbeelding "i_NL.IMRO.0171.BP00506-VS01_0029.jpg"

Figuur 3.10. Beoogde inrichting

Busstation/overstapplaats

In het kader van de verbetering van zogenaamde Openbaar Vervoerknooppunten heeft de provincie Flevoland middelen beschikbaar gesteld voor het opwaarderen van busstations in de provincie Flevoland. Hiertoe behoort ook het busstation Marknesse gelegen in het centrum van het dorp op de hoek Emmeloordseweg-Breestraat. Vervoerskundig lijkt de huidige locatie het beste. Bovendien kan de reconstructie snel plaatsvinden en kan een aanzet worden gegeven tot een upgrading van het centrum van het dorp.

Tijdens een gehouden informatieavond in 2009 bleek dat een meerderheid voorstander is van het verplaatsen van het busstation buiten het centrum. De voorkeur wordt uitgesproken om deze te situeren langs de Emmeloordseweg ter hoogte van de Lage Sluiswal. De provincie is akkoord met het onderzoeken of deze locatie een goed alternatief is. Daarnaast biedt een nader onderzoek wellicht andere alternatieven die als mogelijke locatie voor het nieuwe busstation in aanmerking komen.

Tijdens de jaarvergadering op 16 april 2010 zijn mogelijke locaties langs de Emmeloordseweg gepresenteerd. Het resultaat is dat de meningen nog al verdeeld zijn over een mogelijk nieuwe locatie van het busstation. Om een zorgvuldige afweging te kunnen maken is besloten een Quickscan uit te voeren, zodat een goed beeld wordt verkregen van de voor- en nadelen voor de verschillende locaties. De quickscan is opgenomen als bijlage bij de toelichting.

In de Quickscan zijn de volgende vijf locaties meegenomen:

  • 1. Boslaan
  • 2. Remise
  • 3. Lage Sluiswal
  • 4. Oosteinde t.h.v. Marco
  • 5. Huidige locatie ('Markt')

In de uiteindelijke keuze voor de locatie Oosteinde spelen de volgend overwegingen een rol:

  • Oosteinde goed inpasbaar in de huidige en toekomstige dienstregeling.

Omdat het doel is het verbeteren van het vervoerkundig functioneren zijn de aspecten exploitatie en reizigerspotentieel belangrijk voor de verantwoordelijke voor het streekvervoer, zijnde de Provincie Flevoland. Hiervan uitgaand zijn de locaties Oosteinde t.h.v. Marco en de huidige locatie goed inpasbaar in de huidige en toekomstige dienstregeling. Ook de locatie Lage Sluiswal is acceptabel. De locaties Boslaan en Remise zijn niet acceptabel.

De vervoerder Connexxion heeft de voorkeur voor het handhaven van de huidige locatie. De locatie Oosteinde t.h.v Marco is een goede tweede. De overige locaties zijn niet gewenst danwel acceptabel.

  • Dorpsbelang vindt de locatie 'Markt' en locatie Lage Sluiswal niet acceptabel.

Het dorpsbelang geeft nadrukkelijk aan dat de locatie 'Markt' niet acceptabel is. Dit komt mede doordat het nu op vrijdagavond al erg druk is met parkerende auto's (winkelend publiek en sporthal). Om aan het aangescherpte Programma van Eisen te kunnen voldoen, moet het bestaande busstation op deze locatie dubbel zo groot worden. In het uiterste geval wel acceptabel, maar dan zal dit gepaard moeten gaan met een totale herinrichting van het centrum van Marknesse. Er zal dan een goed evenwicht tussen parkeren (voldoende zijn), situering busstation en ruimtelijke inpassing moeten ontstaan.

Ook wijst men de locatie 'Lage Sluiswal' af. Redenen hiervoor zijn ondermeer: karakteristieke plek, past niet in het dorps DNA, het sluisaanzicht wordt teveel aangetast.

Met het bovenstaande rekening houdend gaat de voorkeur uit naar de locatie 'Remise'. Mocht de voorkeursoplossing niet te realiseren zijn, dan is de locatie Oosteinde, mits gezorgd wordt voor een zorgvuldige inpassing, acceptabel.

  • Locatie Oosteinde heeft ruim voldoende draagvlak.

Rekening houdend met vooral de vervoerkundige aspecten en het reizigerspotentieel en de wensen van de partijen kunnen alle partijen instemmen met de locatie Oosteinde. Wel vraagt het ruimtelijk gezien extra inspanning om een en ander in te passen. Tijdens de gehouden informatieavond op 9 februari 2011 is gebleken dat de "voorkeurslocatie" Oosteinde breed wordt gedragen. Ook kan meubelzaak Marco instemmen met de locatie,

gebaseerd op het aangepast ontwerp, overeenkomstig bijlage A (zonder verlegging gasleiding).

  • Ruimtelijke inpassing is mogelijk.

Het busstation is ruimtelijk inpasbaar. Milieuwetgeving levert geen beperkingen op. Daarnaast heeft de locatie Oosteinde als voordeel dat er geen, dan wel aanzienlijk minder groen sneuvelt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0171.BP00506-VS01_0030.png"

Figuur 3.11. inrichtingsschets busstation/overstapplaats Oosteinde.