Plan: | Emmeloord, Noord en Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.BP00484-VS01 |
Het bestemmingsplan regelt het gebruik van de gronden in een gebied met woonwijken, bossen en sportvoorzieningen dat - globaal gezien - ingeklemd ligt tussen de Espelervaart, de Urkervaart, de rijksweg A6, Muntweg en Espelerlaan.
Het betreft in hoofdzaak een consoliderend plan en is in beginsel gericht op het regelen van de bestaande functies in het plangebied. Ten aanzien van de bestaande infrastructuur treden geen veranderingen op.
Uitgangspunt bij de verdere inrichting van het terrein aan de Meldestraat is dat in voldoende parkeergelegenheid (conform de handreiking CROW) op eigen terrein moet worden voorzien.
Met het oog op de ontwikkelingen bij de Bosbadhal kan het volgende worden opgemerkt.
Ten tijde van de terinzagelegging van het voorontwerp was nog niet bekend hoe de ontsluiting van het sportcomplex geregeld zou worden. Op nadrukkelijk verzoek van de gemeenteraad heeft het college toegezegd bij de besluitvorming over bouw van het complex met een voorstel te komen. Dit voorstel is inmiddels gereed. Het behelst het verplaatsen van de toegangsweg vanaf de Banterweg voor auto's naar het sportcomplex richting het noorden. De ingang komt zo ter hoogte van de ovale rotonde die er al ligt. Hiermee wordt het mogelijk de huidige ontsluiting in het verlengde van de Peppelaan voor auto's af te sluiten en een fietspad te realiseren waar fietsers slechts één keer moeten kruisen met autoverkeer (zie Bijlage 8 Ontsluiting Bosbadhal. Binnen het project is onder het deelproject Infrastructuur een kostenpost ruimtelijke inpassingen opgenomen. Met betrekking tot de zorg of er wel voldoende nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd geldt dat het gemeentebestuur kiest voor uitbreiding, compensatie en gedeeltelijke herinrichting van de parkeervoorzieningen.
In totaal zullen 246 parkeerplaatsen voor het sportcomplex beschikbaar zijn. Uit een recent uitgevoerd parkeeronderzoek blijkt dat de capaciteit van het huidige parkeerterrein voor de huidige functie (zwembad en sporthal) voldoet. Uitgangspunt voor de berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen voor de uitbreiding, zijn de kencijfers zoals opgesteld door het CROW (nationaal kennisinstituut voor verkeer en vervoer). Hierin zijn kencijfers opgenomen voor het benodigd aantal parkeerplaatsen bij verschillende voorzieningen op basis van ligging en stedelijkheidsgraad. Uitgegaan is van het gemiddelde kencijfer.
Uitgangspunten zijn het oppervlak van de sporthal in totaal 4000 m2 en een bezetting van de tribune van 45% (dit heeft voornamelijk te maken met een spreiding over de 4 zaaldelen en de ervaring van gemiddelde bezetting bij wedstrijden). Daarnaast wordt er voor gekozen om de parkeerplaatsen, die het meest zuidelijk liggen op de huidige parkeerplaats (21 plaatsen), te verwijderen en op het nieuwe deel te compenseren. Op die wijze wordt de parkeerplaats verder afgeschermd van de nabij gelegen woningen en wordt mogelijke overlast beperkt.
Bovendien is het zo dat er naast de toekomstige parkeerplaatsen ruimte beschikbaar blijft om uit te breiden. Het gemeentebestuur wil er, uit efficiency overwegingen, voor waken om niet te veel parkeerplaatsen aan te leggen en de berekeningen geven hier nu geen aanleiding toe. Mocht in de toekomst blijken dat dit onverhoopt toch noodzakelijk is dan kan dat qua bestemming wel gerealiseerd worden.
Op dit moment wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor de actualisatie van het Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan (GVVP). Daarin worden beleidskaders voor wat betreft het verkeer en vervoer voor de gehele gemeente in brede zin behandeld.