Plan: | IJsselmuiden West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991039-VB01 |
De gemeente Kampen heeft voor de lange termijn haar visie gegeven voor de ruimtelijk ontwikkeling in de structuurvisie Kampen 2030, die is vastgesteld op 28 mei 2009. Basis voor deze visie is de notitie van Bouwstenen.
Kampen is volop in beweging. Op verschillende fronten en schaalniveaus wordt gewerkt aan een voortvarende ontwikkeling van deze historische stad en het karakteristieke omliggende landschap van de IJsseldelta. Deze ontwikkeling moet uiteraard een gezicht gaan krijgen door middel van grootschalige ontwikkelingen als project IJsseldelta Zuid en de Hanzelijn, maar net zo goed door middel van kleinschalige projecten binnen de stad, de omliggende dorpen en het landschap. Al enkele jaren is de gemeente in samenwerking met de bevolking bezig met het inventariseren, analyseren en formuleren van de potenties en ambities van de gemeente. 'Wat voor een gemeente willen wij worden?'. In vastgestelde visies als 'Kampen lonkt naar 2030' en de 'Netwerkstadvisie Zwolle Kampen 2030' wordt een duidelijk beeld geschetst van de wensen en ambities voor de toekomst. Kampen staat daarmee voor een aantal belangrijke keuzes.
Ontwikkelingsrichting structuurvisie Kampen 2030
Ambities voor IJsselmuiden zijn onder andere:
In de Woningwet is vastgelegd voor welke bouwwerkzaamheden een bouwvergunning nodig is. Bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) is bepaald welke bouwwerken vergunningsvrij zijn en voor welke bouwwerken een bouwvergunning aangevraagd moet worden. Alle vergunningplichtige bouwwerken dienen te worden getoetst aan welstandseisen.
De gemeente heeft een Welstandsnota vervaardigd. Deze Welstandsnota gaat over de kwaliteit van de bebouwing in de gemeente Kampen. Oude en nieuwe gebouwen in al hun verscheidenheid vormen met elkaar het aanzien en daarmee de welstand van de gemeente. De gemeente Kampen wil dan ook zorgvuldig omgaan met de bebouwing in de gemeente. Daarnaast wil zij ook haar burgers inspireren en stimuleren zorgvuldig om te gaan met verbouwingen aan hun gebouwde eigendommen. Deze Welstandsnota is daartoe geschreven.
De Welstandsnota is bedoeld om te inspireren en waar mogelijk een nieuwe kijk te bieden op de dagelijkse leefomgeving. Door de Welstandsnota wordt de burger en de aanvrager van een bouwaanvraag inzicht geboden en verheldering gegeven over de beoordeling van (zijn of haar) bouwplannen.
De gemeente heeft per deelgebied vastgelegd welke criteria toegepast dienen te worden. In de Welstandsnota is het plangebied opgedeeld in twee deelgebieden, namelijk: 'Kern IJsselmuiden' en 'IJsselmuiden uitbreidingen'.
In de Welstandsnota over de Kern IJsselmuiden het volgende aangegeven:
De kern van IJsselmuiden en de lintbebouwing van de uitgaande wegen worden gekarakteriseerd door een sterk heterogene, kleinschalige (dorpse) bebouwingsstructuur. Kenmerkend zijn de verspringingen in de rooilijn en de open ruimte tussen de bebouwing. De eerste grote verdichtingsfase van het Interbellum is nog steeds kleinschalig, maar minder heterogeen. Latere invullingen zijn vaak niet ingepast in de bestaande structuur. Binnen de bebouwing zijn de historische boerderijen en andere bouwwerken van beeldbepalend belang.
Het beleid is gericht op het behouden en mogelijk versterken van de bebouwingskarakteristieken zoals omschreven in de gebiedsbeschrijving. Daarnaast dienen de bestaande verhoudingen van de kleinschalige, heterogene bebouwing, te worden gerespecteerd.
Over de uitbreidingswijken is in de Welstandsnota het volgende aangegeven:
De uitbreidingswijken van IJsselmuiden zijn kenmerkend voor de stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen in Nederland vanaf de periode van de wederopbouw tot heden. Groen en water werden in toenemende mate toonaangevend in de wijken en ook is een verschuiving van de rijtjeswoning naar twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande behuizing duidelijk chronologisch afleesbaar. De bebouwingsgolven beslaan kleine gebieden, met weinig structurele onderlinge samenhang. De groene wig, centraal in het gebied is een bindende factor. Handhaving van de bestaande kwaliteiten en verbetering van zwakke plekken is het uitgangspunt.
Het beleid is er op gericht de bebouwingskwaliteiten aan en rond de groene wig te versterken. De voorzieningen in de wijk dienen architectonische kwaliteit te hebben. Verbouwingen en uitbreidingen dienen de bebouwingskarakteristieken te versterken.
Verder dienen de bebouwingskarakteristieken van de woonhuisbebouwing zoals beschreven in de gebiedsbeschrijving in hoofdvorm te worden gerespecteerd.
Voor een uitgebreide beschrijving van de welstandscriteria wordt verwezen naar de Welstandsnota.
De gemeente Kampen is bezig met het opstellen van een gebiedsvisie voor het dorp IJsselmuiden. Dit is een uitwerking van de Structuurvisie Kampen 2030. De planning is dat deze visie eind 2011 zal worden vastgesteld. In deze paragraaf zal kort worden ingegaan op de in de Gebiedsvisie benoemde waarden/kwaliteiten van IJsselmuiden dorp.
Op niveau van het hele dorp zijn de zogenaamde structuurdragers aangewezen/benoemd als kwaliteiten. Daarbij gaat het voor IJsselmuiden om:
Per onderscheiden deelgebied zijn vervolgens kwaliteiten benoemd (zie kaart in Bijlage 3 Deelgebieden gebiedsvisie). Onderstaande deelgebieden vallen geheel of gedeeltelijk in het plangebied.
A. Deelgebied Zandruggen (geel op kaart)
Het deelgebied van de zandruggen is in zijn geheel benoemd als kwaliteit; de landschappelijke en cultuurhistorische waarden zijn zeer hoog. De zandruggen met de daarop ontstane historische linten vormen de identiteit van het dorp en een karakteristiek onderdeel van het landschap van de IJsseldelta. De sterke relatie tussen de natuurlijke ondergrond en het patroon van wegen, bebouwing en opgaande beplanting, eeuwen geleden ontstaan op de zandruggen, is nog steeds herkenbaar. Vooral deze 'leesbaarheid' wordt hoog gewaardeerd.
Als specifieke kwaliteiten binnen de zone zijn benoemd:
B. Deelgebied Oude IJsselarm (oude IJsselarm nu deels Trekvaart, deels Beek genoemd (donkerblauw op de kaart)
De zone van de oude IJsselarm vormt een karakteristiek onderdeel van het landschap van de IJsseldelta en het deelgebied is in zijn geheel benoemd als kwaliteit; de landschappelijke en cultuurhistorische waarde is zeer hoog. Als specifieke kwaliteiten daarbinnen zijn benoemd:
C. Deelgebied De Zodde (deel van lichtblauwe 'geul' op de kaart, tussen Dorpsweg, spoorlijn en dijken)
D. Deelgebied Planmatige uitbreidingen (oranje op de kaart)
Na de vaststelling van de gebiedsvisie zal er een nadere inventarisatie naar de cultuurhistorische waarden/kwaliteiten in het dorp IJsselmuiden noodzakelijk zijn, waarbij deze waarden en kwaliteiten vastgelegd zullen worden in een cultuurhistorische waardenkaart. Bij nieuwe ontwikkelingen in het plangebied zal getoetst moeten worden aan deze waardenkaart.
De gemeente Kampen wil haar burgers een veilige leefomgeving bieden. Om die verantwoordelijkheid in te vullen, heeft de gemeente Kampen samen met Haskoning Nederland B.V. Milieu het externe veiligheidsbeleid geformuleerd. Doel van het externe veiligheidsbeleid is om duidelijk te maken welke externe veiligheidsrisico's in de gemeente Kampen aanwezig zijn en hoe met deze en toekomstige risico's dient te worden omgegaan.
Risicobronnen bestaan uit risicovolle inrichtingen en transportassen en buisleidingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Uit een inventarisatie blijkt dat zich in Kampen relatief weinig risicobronnen bevinden. De gemeente Kampen kent 8 BEVI-inrichtingen en 8 inrichtingen die vallen onder de drempelwaardenlijst in het kader van het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (propaantanks, opslag van gevaarlijke stoffen en houtopslag).
Het vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de gemeente vindt plaats over weg, spoor, water en buisleiding. De gemeente heeft in 2001 een routering voor het wegvervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Ook ontheffingroutes zijn bepaald.
Op basis van de uitgevoerde inventarisaties is geconstateerd dat binnen de gemeente Kampen geen grote knelpunten aanwezig zijn voor wat betreft de bescherming van individuele burgers (plaatsgebonden risico). Wel is een aantal situaties aanwezig met een verhoogd risico voor groepen (groepsrisico). Daarnaast vormt de ligging van de bestaande transportassen en buisleidingen wel een aandachtspunt voor ruimtelijke ontwikkelingen.
Bij bestaande situaties is het niet altijd mogelijk om de uitgangspunten en ambities toe te passen. Voor bestaande situaties geldt dat deze worden geaccepteerd indien ze voldoen aan de wettelijke grens- en richtwaarden. Indien niet aan wettelijke grenswaarden wordt voldaan, dient naar een (snelle) oplossing van de situatie gezocht te worden. Bron- en effectmaatregelen lopen daarbij vooruit op saneringsinstrumenten. Bij een overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico in bestaande situaties, dienen de hulpdiensten bijzondere aandacht te besteden aan de voorbereiding op een eventuele calamiteit (eventueel wordt de regionale brandweer om advies gevraagd).
In het geval van nieuwe situaties worden in woongebieden geen risicobronnen geïntroduceerd. Kwetsbare objecten en beperkt kwetsbare objecten mogen niet binnen de 10-6 contour van een risicobron liggen. Daarnaast is een toename van het groepsrisico door risicobronnen niet toegestaan. Een toename van het groepsrisico door een structurele toename van het aantal personen in het invloedsgebied is wel toegestaan, mits:
Voor een specifieke beschrijving voor het plangebied wordt verwezen naar paragraaf 4.4.
In 2004 is het Groenbeleidsplan Kampen 2004 vastgesteld. Dit Groenbeleidsplan is een evaluatie en actualisatie van de groen- en boomstructuurplannen Kampen, IJsselmuiden en de kleine kernen. In dit plan is het groenbeleid van de gemeente Kampen binnen de bebouwde kom vastgelegd.
De gemeente is op dit moment bezig met het opstellen van een actueel Groenstructuurplan. In dit bestemmingsplan hebben de percelen die betrekking hebben op (openbaar) groen in de meeste gevallen de bestemming 'Groen' gekregen.