direct naar inhoud van 4.3 Wonen, werken en voorzieningen
Plan: Stationsomgeving Hanzelijn
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0166.00991005-OH01

4.3 Wonen, werken en voorzieningen

4.3.1 Wonen

Het Stationsgebied is een zeer belangrijke woningbouwlocatie binnen het Woningbouwprogramma Kampen 2010-2030. De behoefte aan deze locatie en diens plancapaciteit vindt zijn grondslag in de Woonvisie Kampen 2010-2020 en in de Prestatieafspraken Wonen 2010-2015 gemeente Kampen - provincie Overijssel. De plancapaciteit van het Stationsgebied ligt boven de 700 woningen en is noodzakelijk om te voorzien in de woningbehoefte in Kampen voor de periode 2010-2020.

Het Stationsgebied onderscheidt zich van de omringende wijken door een meer centrum stedelijk karakter. Het zuidwestelijk deel van het plangebied zal een sterk centrumstedelijk woonmilieu krijgen met grondgebonden stadswoningen en appartementen boven winkels. De stedelijke dichtheid in dat deel is mede ingegeven door de aanwezigheid van (boven)wijkse voorzieningen, winkels en het trein- en busstation. Het noordoostelijk deel krijgt een meer groenstedelijk woonmilieu, wat terugkomt in relatief grotere kavels en voortuinen.

Woningbouw in de Stationslocatie biedt voor een belangrijk deel een centrum-stedelijk woonmilieu. Daaraan is grote behoefte in Kampen. Op dit moment voorziet alleen de binnenstad van Kampen in een centrumstedelijk woonmilieu. De stationslocatie is daarmee zeer complementair aan de andere nieuwbouwlocaties.

Kenmerk van een centrumstedelijk woonmilieu is een relatief dichte bebouwing, de aanwezigheid van winkels en voorzieningen en de nabijheid van openbaar vervoer. De winkels en de voorzieningen zijn geprojecteerd nabij het station. Voor een succesvolle ontwikkeling van deze wijk is het van groot belang dat winkels, voorzieningen en woningen snel en in goede samenhang ontwikkeld kunnen worden, zodat de winkels en voorzieningen niet wachten op de komst van de eerste woningen en andersom. De woningbouwplanning in de Stationslocatie is voor de eerste jaren gericht op de realisatie van 100 woningen per jaar. Samen met de ontwikkeling van winkels en voorzieningen leidt dit ertoe dat de directe omgeving van het station binnen relatief korte tijd bebouwd raakt. Dat voorkomt dat reizigers van en naar het station lange tijd door een lege, open locatie moeten rijden.

Voor het bepalen van het woningbouwprogramma voor het Stationsgebied zijn in de Woonvisie Kampen 2010-2020 de volgende leidraden vastgesteld:

  • 30% van de woningen is goedkoop (tot €184.000,=);
  • 40% van de woningen is middelduur (€184.000 - €284.000,=);
  • 30% van de woningen is duur (boven €284.000,=);
  • 65% van de woningen is een koopwoning;
  • 35% van de woningen is een huurwoning.

Het woningbouwprogramma in het Stationsgebied richt zich in beginsel op alle doelgroepen, met een accent op starters, kleine huishoudens en ouderen. Het grootste deel van het programma zal bestaan uit grondgebonden woningen. Het percentage gestapeld zal rond de 20 bedragen en zal met name gesitueerd worden nabij het station en boven de winkels.

In het plangebied zal ook een Brede School worden gerealiseerd.

De Brede School biedt ruimte aan een achtklassige basisschool gecombineerd met kinderopvang en peuterspeelzalen en eventueel een gezamenlijk onderkomen voor de wijkverenigingen van het Stationsgebied, De Maten en Onderdijks. De Brede School heeft een bruto vloeroppervlakte van naar schatting 1.850 m2 en een terreingrootte van 4.300 m2. Het schoolgebouw wordt uitgevoerd in twee bouwlagen.

4.3.2 Werken

Locaties voor kantoren zijn voorzien in de nabijheid van het trein- en busstation. Voor een klein deel is de kantoorruimte als plint geïntegreerd met woonbebouwing en andere functies. Aan de zijde van de Mr. J.L.M. Niersallee zijn twee kantoorvilla's in twee bouwlagen voorzien met een bruto vloeroppervlakte van ongeveer 2.000 m2. De parkeerplaatsen behorend bij de kantoren zijn gesitueerd op eigen terrein.

Op termijn kunnen ook kantoren gebouwd worden in drie lagen. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het gestelde in paragraaf 3.9.3:

Langs de Hanzelijn ligt aan weerszijden van het hart van het spoor een veiligheidszone van 30 meter. De contour voor het plaatsgebondenrisico met een overlijdingskans van 10-6 (eens in de miljoen jaar) ligt daarbinnen. In deze veiligheidszone mogen geen gebouwen, waar personen kunnen verblijven, worden gebouwd, het station uitgezonderd.

Aan de zuidzijde van de wijk is direct langs de spoordijk een locatie bestemd voor 170 parkeerplaatsen voor Park&Ride. Op termijn zouden op deze locatie kantoren kunnen worden gebouwd in drie lagen. De parkeerplaatsen behorend bij de kantoorgebouwen zouden dan kunnen worden gecombineerd met de P&R-plaatsen in een (half)ondergrondse parkeergarage.

Naast kantoren bieden de winkels en de sociaal-maatschappelijke voorzieningen werkgelegenheid in het gebied. Deze voorzieningen bevinden zich in de directe omgeving van het bus- en treinstation, langs de spoordijk en langs de Mr. J.L.M. Niersallee.

4.3.3 Winkelvoorzieningen

Tegenover het treinstation is ruimte voor detailhandel opgenomen in het plan waaronder twee supermarkten. Deze supermarkten hebben een bovenwijks karakter en zijn bestemd voor de bewoners van het Stationsgebied, De Maten, Het Onderdijks en passanten die vanuit het trein- en busstation op weg zijn naar elders.

In totaal gaat het om 6.325 m2 bvo, die in hoofdzaak aangewend gaat worden voor detailhandel (inclusief de twee supermarkten en ongeveer 1.500 m2 bvo1 voor kleinere winkels) en daarnaast voor enige horeca en publiekgerichte dienstverlening.

De supermarkten hebben een gemeenschappelijke entree aan de zijde van de winkelstraat, die tevens toegang biedt tot de parkeergarage. Beide supermarkten zijn geplaatst aan de binnenzijde van een groot bouwblok. De grote supermarkt presenteert zich voor een klein deel aan de buitenzijde van het bouwblok; de discountsupermarkt is inpandig gesitueerd. Hierdoor wordt een gesloten en daardoor anonieme winkelplint voorkomen. De kleinere winkels zijn geplaatst ter weerszijden van het winkelstraatje dat een verbinding vormt tussen het stationsplein en het centraal gelegen wijkparkje. De plaatsing van kleinere winkels langs het winkelstraatje biedt goede condities voor het creëren van een levendige winkelplint.

De supermarkten worden bevoorraad vanaf de zijde van het busstation. Grote vrachtwagens hebben geen toegang tot het stationsplein. De kleinere winkels worden bevoorraad vanaf de voorzijde van de winkels door kleinere vrachtwagens, die op gezette tijden toegang hebben tot het stationsplein en het winkelstraatje. Hiervoor wordt een laad- en losregime ingevoerd.

Daarnaast moet rekening worden gehouden volgens een eerder gehouden onderzoek in 2007 (Ontwikkelingsmogelijkheden detailhandel Hanzestation, BRO februari 2007) met een reservering ten behoeve van horeca en publiekgerichte dienstverlening van minimaal 300-500 netto vloeroppervlakte. Er wordt uitgegaan van maximaal 600 m2 bvo.

4.3.4 Sociaal-maatschappelijke voorzieningen

In het gebied is veel ruimte opgenomen voor (sociaal)maatschappelijke voorzieningen. Deze zijn bestemd voor het Stationsgebied, de aangrenzende wijken De Maten en Het Onderdijks en de toekomstige woningbouw ten zuidwesten van de N50. De voorzieningen zijn voorzien rondom het station, langs de spoordijk en langs de Mr. J.L.M. Niersallee.

In het noorden is bij de kruising van de Mr. J.L.M. Niersallee en de Europa Allee ruimte gereserveerd voor de nieuwbouw van het Hoornbeeck College, een school voor middelbaar beroepsonderwijs, die nu is gelegen aan het Engelenbergplantsoen. In totaal is ongeveer 5.200 m2 terrein gereserveerd voor het gebouw, de buitenruimte (schoolplein) en het parkeren op eigen terrein. Het gebouw is maximaal drie bouwlagen hoog en heeft een bruto vloeroppervlakte van 4.700 m2. Schoolplein, fietsenstalling en de bij de school behorende parkeerplaatsen zijn gesitueerd op eigen terrein. Er is geen opstelruimte berekend voor schoolbussen. Dit gebeurt in samenwerking met het nabijgelegen Pieter Zandt College.

Centraal in de wijk, gelegen aan het wijkpark, zijn meer kleinschalige ruimten voorzien voor onder meer huisarts, fysiotherapeut, tandarts en apotheek. Deze voorzieningen zijn geïntegreerd in de plint van appartementengebouwen. Tussen wijkpark en stationsplein is ruimte voor ongeveer 2.400 m2 bruto vloeroppervlak. Aan de kop van het park in het noorden is ruimte gereserveerd voor ongeveer 700 m2 bruto vloeroppervlak. De parkeerplaatsen behorend bij deze voorzieningen worden zoveel mogelijk gecombineerd met de voor de woningen bestemde parkeerplaatsen in openbaar gebied en de parkeergarage, waarbij uitgegaan wordt van dubbelgebruik.

Aan de zijde van de Mr. J.L.M. Niersallee zijn losstaande gebouwen gesitueerd. Deze gebouwen zijn maximaal twee bouwlagen hoog, parkeren behorend hierbij wordt gesitueerd op eigen terrein. De bestemming van deze losse gebouwen laat het gebruik toe als kantoorruimtes.