Plan: | Sint Nicolaasdijk 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991002-VB01 |
Omdat verschillende milieuaspecten invloed kunnen hebben op de mogelijkheden en wenselijkheden voor de inrichting van een gebied, dient het onderzoek ex 3.1.6 van het Bro zich ook tot deze aspecten uit te strekken.
In deze paragraaf wordt aandacht besteed aan:
De geprojecteerde woningen liggen geheel binnen de geluidzone van het gezoneerde industrieterrein Haatland.
Het rapport "Akoestisch onderzoek industrielawaai woonuitbreiding Sint Nicolaasdijk te Kampen", gedateerd 16 oktober 2008, gaat in op de invloed van de toekomstige geluidsbelasting op de geplande nieuwbouwwoningen. In het onderzoek zijn naast de reeds aanwezige bedrijven ook mogelijke toekomstige bedrijven op industrieterrein Haatland en tevens het bedrijventerrein N50 en het industrieterrein Zuiderzeehaven opgenomen. Het Akoestisch onderzoek industrielawaai is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de invloed van de Haatlandhaven, bedrijventerrein N50 en Zuiderzeehaven ter plaatse van de te realiseren woningen maximaal 54 dB(A) etmaalwaarde zal bedragen. Er is in de richting van het woningbouwplan, zeer afhankelijk van de plaats, nog enige geluidsruimte over, die in de toekomst kan worden ingevuld. Na realisering van de woningen mag dit zodanig plaatsvinden tot maximaal 50 dB(A) op de zonegrens en 55 dB(A) ter plaatse van de woningen.
Door alle woningen een hogere grenswaarde te geven van 55 dB(A) wordt voorkomen dat de geluidsruimte voor de bedrijven op Haatlandhaven wordt beperkt. De belangen van de ondernemers op het industrieterrein Haatlandhaven worden dus niet aangetast.
Voor de te realiseren woningen geldt het gemeentebestuur van de gemeente Kampen de hogere grenswaarden kan vaststellen tot maximaal 55 dB(A). Het onderzoek is opgenomen in de bijlagen van deze toelichting.
De minimale geluidswering van de relevante gevels (en daken) van de woningen zal 20 dB(A) moeten bedragen, een eis die overigens al in het Bouwbesluit is vastgelegd. Er zal door het gemeentebestuur nauwlettend op moeten worden toegezien dat deze geluidswering daadwerkelijk wordt gehaald.
Ambachtstraat
Aan de Ambachtstraat bevinden zich twee bedrijven met een geluidcontour, dit zijn de grootste relevante milieucirkels. De milieucirkels zijn overeenkomstig de VNG uitgave Bedrijven en Milieuzonering bepaald. In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat alle omliggende bedrijven dienen te voldoen aan regels uit een besluit of vergunning op basis van de Wet milieubeheer. De geluidsnormen gelden doorgaans op de dichtstbijzijnde gevel van geluidsgevoelige objecten. Gesteld kan worden dat er voor alle bedrijven een dichterbij gelegen woning dan de in het plangebied geprojecteerde woningen, aanwezig is. Het voldoen aan de gestelde geluideisen zal derhalve op die dichterbij gelegen woning gelden. Van inperking van de mogelijkheden voor het aspect geluid voor de omliggende bedrijven hoeft niet te worden gevreesd.
Op 6 oktober 2008 heeft de gemeente Kampen een ruimtelijke onderbouwing, akoestisch onderzoek naar invloed wegverkeerslawaai, opgesteld. Het Akoestisch onderzoek naar invloed wegverkeerslawaai is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Langs wegen ligt volgens artikel 74 van de Wet geluidhinder een geluidszone. Voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken in een stedelijk gebied, bedraagt de breedte van de geluidszone aan weerszijden van de weg 200 meter. Binnen de geluidszones dient bij aanwezigheid of projectie van geluidsgevoelige bestemmingen in beginsel een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Hierbij dient in principe voldaan te worden aan de in de Wet geluidhinder gestelde voorkeursgrenswaarde. De voorkeursgrenswaarde voor een nieuwe situatie bedraagt 48 dB ter plaatse van de gevel van de nieuwe woning en de maximale grenswaarde bedraagt 63 dB (inclusief aftrek overeenkomstig artikel 110g Wgh).
Het plangebied is gelegen op een afstand van circa 30, 55 en 90 meter uit het hart van respectievelijk de Nijverheidstraat, Beneluxweg en de Ambachtsstraat. Hiermee valt het plangebied binnen de geluidszone van 200 meter van de genoemde wegen.
In het plangebied is voorzien in een ontsluitingsweg, die enkel de nieuwe woningen ontsluit. Hiervan wordt uitgegaan dat de maximum snelheid van de weg 30 km/h bedraagt en derhalve geen wettelijk geen zone kent. Deze weg is verder buiten beschouwing gelaten.
De geluidsbelasting vanwege zowel de Nijverheidstraat, Beneluxweg en de Ambachtsstraat is ter plaatse van de woningen binnen het plangebied bepaald en getoetst aan de grenswaarde volgens de Wet geluidhinder.
Het verkeer op de Ambachtsstraat veroorzaakt een maximale geluidsbelasting van 45 dB ter plaatse van de gevels van de woningen. Hiermee wordt voldaan aan de voorkeurgrenswaarde. De geluidsbelasting vanwege de Nijverheidstraat en de Beneluxweg bedraagt respectievelijk ten hoogste 52 en 51 dB en voldoet daarmee niet aan de voorkeurgrenswaarde. Wel wordt voldaan aan de maximaal te ontheffen grenswaarde uit de Wet geluidhinder.
Voor de woningen, die als eerste lijnsbebouwing gelegen zijn aan de Nijverheidstraat, dient voor de optredende geluidsbelasting een hogere waarde procedure opgestart worden voor het verkrijgen van de hogere waarde vanwege het verkeer op de Nijverheidstraat. Voor de meest noordelijk gelegen woningen binnen het plan dient voor de geluidsbelasting een hogere waarde vastgesteld te worden vanwege het verkeer op de Beneluxweg.
In het plangebied Sint Nicolaasdijk zijn diverse bodemonderzoeken in de periode 1999 tot en met 2008 uitgevoerd. Deze onderzoeken zijn uitgevoerd om de bodem- en grondwaterkwaliteit van het plangebied vast te stellen voor de voorgenomen planontwikkeling. De onderzoeken kunnen worden gebruikt voor de bestemmingsplanherziening en voor de bouwaanvraag van woningen binnen het plangebied. Een lijst met de bodemonderzoeken is als bijlage "Lijst diverse bodemonderzoeken" bij dit bestemmingsplan gevoegd.
Uit de bodemonderzoeken blijkt dat in het grootste gedeelte van het plangebied de bovengrond licht verontreinigd is met zware metalen, PAK en minerale olie. De ondergrond is plaatselijk licht verontreinigd met PAK en zware metalen. Het grondwater is licht verontreinigd met arseen en plaatselijk licht verontreinigd met barium, chroom, molybdeen, nikkel, zink en naftaleen.
De licht verhoogde waarden aan zware metalen, PAK, PCB en minerale olie in de grond worden waarschijnlijkheid veroorzaakt door het aanwezige puin in de bodem. Op enkele percelen in het plangebied (ten noordwesten) van de Sint Nicolaasdijk 87, 89, 99, 117, 121, 123 en 129 en grenzend aan de Nijverheidsstraat bevinden zich de volgende verontreinigingspots.
Sint Nicolaasdijk 89-99
In de zandige bovengrond bevindt zich een (matig tot) sterke verontreiniging met lood en chroom in minder dan 25 m³ bodemvolume.
Sint Nicolaasdijk 117
In de bovengrond bevindt zich een licht tot sterke verontreiniging met zink in minder dan 25 m³ bodemvolume. Verder zijn ter plaatse van de gehele locatie in de zandige, puin- en plaatselijk slakkenhoudende bovengrond licht tot matig verhoogde gehalten aan enkele zware metalen aangetroffen.
Sint Nicolaasdijk 121
In de zandige puinhoudende bovengrond bevindt zich een (matig tot) sterke verontreiniging met zink in minder dan 25 m³ bodemvolume. Ter plaatse van het overige deel zijn in de zandige puinhoudende bovengrond licht verhoogde gehalten aan zware metalen, PAK en minerale olie aangetoond. Tevens is asbest (hechtgebonden) beneden de restconcentratienorm (< 100 mg/kg ds gewogen) aangetroffen.
Sint Nicolaasdijk 123
In de zandige puinhoudende bovengrond bevindt zich een sterke verontreiniging met zware metalen (koper, nikkel, zink) met een omvang van 80 m³. Tevens is in de (onder)grond een sterke verontreiniging met minerale olie in minder dan 25 m³ bodemvolume aangetoond. De toplaag ter plaatse van Ruimtelijke eenheid 1 (RE1) is sterk verontreinigd met asbest. Het grondwater ter plaatse van de spot is in een bodemvolume van circa 20 m³ sterk verontreinigd met minerale olie.
Sint Nicolaasdijk 129
Uit de uitgevoerde bodemonderzoeken blijkt dat de grond sterk verontreinigd is met PAK, lood en zink. Er is sprake van een ernstig geval van bodemverontreiniging als bedoeld in artikel 29 van de Wet bodembescherming.
Voor deze locaties zijn twee saneringsplannen opgesteld. Voor de saneringslocatie Sint Nicolaasdijk 129 en de overige saneringslocaties aan de Sint Nicolaasdijk (nummer 87, 89, 99, 117, 121 en 123). Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben een besluit opgesteld met betrekking tot ernst en urgentie van de bodemverontreiniging op de locatie Sint Nicolaasdijk 129 dat kadastraal bekend staat als gemeente Kampen, sectie F, nummer 17562. Daarnaast is ingestemd met het saneringsplan. De saneringslocatie staat bekend onder projectcode OV016600417.
Tevens hebben de Gedeputeerde Staten van Overijssel een besluit opgesteld met betrekking tot ernst en spoedeisendheid van de bodemverontreiniging op de locatie Sint Nicolaasdijk (nummer 87, 89, 99, 117, 121 en 123). Deze percelen staan kadastraal bekend als gemeente Kampen, sectie F, nummer 17266 en 17564. Daarnaast wordt ingestemd met het saneringsplan. De saneringslocatie staat bekend onder projectcode OV016600998.
Conclusies
Binnen het plangebied zijn diverse bodemonderzoeken uitgevoerd. De kwaliteit van de grond vormt vanuit milieuhygiënisch oogpunt, binnen het grootste gedeelte van het plangebied, geen bezwaar voor woningbouw. Wel zijn er enkele verontreinigingspots aangetroffen waarvoor een tweetal saneringsplannen zijn opgesteld. De Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben ingestemd met de bijbehorende saneringsplannen.
Als de verontreinigingspots zijn weggenomen overeenkomstig de saneringsplannen, zijn ook deze percelen geschikt voor woningbouw. Er zijn géén milieuhygiënische belemmeringen voor het gebruik van het gebied als woonlocatie. Er zijn dan ook geen bezwaren tegen de bestemmingsplanherziening en de nieuwbouw van woningen op de locatie Sint Nicolaasdijk/Nijverheidsstraat.