direct naar inhoud van 4.4 Milieu
Plan: Hengelo Zuid - Veldwijk e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0044-0302

4.4 Milieu

Milieuhygiëne vormt een belangrijk aspect binnen de ruimtelijke ordening. Het is van belang dat in het kader van een zorgvuldige en integrale afweging milieurelevante aspecten worden betrokken. Om inzicht te verschaffen in de relevante milieuhygiënische aspecten is een Milieuaspectenstudie voor het plangebied gemaakt. Deze studie is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd en geeft aan hoe wordt omgegaan met bedrijven en hun zoneringen. Tevens wordt ingegaan op de diverse hinderaspecten die binnen de ruimtelijke ordening een rol spelen zoals (externe)veiligheid, luchtkwaliteit en geluid. De samenvattende conclusie is in dit hoofdstuk beschreven.

4.4.1 Bedrijven en milieuzonering

Om te voorkomen dat bedrijvigheid ter plaatse van gevoelige functies (zoals woonfuncties) ontoelaatbare overlast veroorzaakt en om te voorkomen dat bedrijven onevenredige inspanningen moeten leveren om aan milieuregels te voldoen, moet tussen deze functies voldoende ruimtelijke scheiding worden aangehouden (zogenoemde milieuzonering). In de VNG uitgave Bedrijven en Milieuzonering (uitgave 2009) worden voor een groot aantal bedrijfsmatige activiteiten zoneringsafstanden geadviseerd. In het plan Hengelo Zuid-oost zijn enkele categorie 3 en 4 bedrijven aanwezig. In de milieuaspectenstudie wordt gemotiveerd dat kan worden aangenomen dat deze goed zijn ingepast in de omgeving. Aan het spoorwegemplacement wordt in de milieuaspectenstudie extra aandacht gegeven.

4.4.2 Bodem

Dit bestemmingsplan heeft uitsluitend betrekking op het conserveren van een bestaande situatie. Voor een bestaande situatie is in principe geen bodemonderzoek noodzakelijk.

4.4.3 Geluid

De Wet geluidhinder stelt geluidgrenswaarden in zones rond wegen, spoorwegen en gezoneerde industrieterreinen. Het plangebied grenst aan de zone van het industrieterrein Twentekanaal. Een deel van het plangebied ligt binnen de zone van het vliegveld Twente. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de zones van enkele wegen en van het doorgaande spoor naar Enschede. Als nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd binnen één van deze wettelijke zones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd en moet worden voldaan aan de wettelijke grenswaarden.

Industrielawaai

De zone behorend bij het industrieterrein Twentekanaal grenst aan het plangebied. Er zijn geen woningen of andere gevoelige bestemmingen die liggen binnen de grens van de zone. Binnen het bestemmingsplan Hengelo zuid-oost worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt binnen de zone van het industrieterrein. Het aspect industrielawaai is niet van belang.

Wegverkeerslawaai

Op grond van de Wet geluidhinder geldt voor tweebaanswegen binnen de bebouwde kom een wettelijke zone van 200 meter. Deze zonering geldt niet voor woonerven en voor 30 km-wegen Bij nieuwe ontwikkelingen binnen de zone moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd en moeten de wettelijke grenswaarden in acht worden genomen. Voorliggend plan is conserverend van aard en voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen. Een akoestisch onderzoek naar het aspect wegverkeerslawaai is daarom niet noodzakelijk.

Railverkeerslawaai

Op grond van de Wet geluidhinder in verbinding met het Besluit geluidhinder geldt voor het doorgaande spoor ter hoogte van het plangebied een wettelijke zone van 300 meter. Als in een bestemmingsplan binnen deze zone nieuwe geluidgevoelige objecten mogelijk worden gemaakt, moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd naar de geluidsbelasting van deze geluidgevoelige objecten en moeten de geluidgrenswaarden krachtens de Wet geluidhinder in acht worden genomen.

Voorliggend plan is conserverend van aard en voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen. Een akoestisch onderzoek naar het aspect railverkeerslawaai is daarom niet nodig.

Luchtvaartlawaai

Een gedeelte van het plangebied ligt binnen de geluidzone van het vliegveld Twente. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen de zone moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Binnen de zone van het vliegveld worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het aspect luchtvaartlawaai is daarom niet van belang.

4.4.4 Externe veiligheid

Externe veiligheid omvat het beheersen van de risico's voor de omgeving door de productie, de opslag en het gebruik van gevaarlijke stoffen (binnen bedrijven) en door het transport van gevaarlijke stoffen (via wegen, waterwegen, spoorwegen en buisleidingen). De normering voor de externe veiligheid rond bedrijven is vastgelegd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi). De externe veiligheids normering rond transportassen in de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen en de normering voor buisleidingen in het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). Het externe veiligheidsrisico wordt uitgedrukt in twee grootheden:

  • het plaatsgebonden risico; dit is een wettelijke risicocontour waarbinnen geen kwetsbare objecten mogen worden geprojecteerd;
  • groepsrisico; dit is een maat voor de kans dat een aantal personen tegelijkertijd door een calamiteit wordt getroffen. Het groepsrisico kent geen wettelijke norm, maar een zogenoemde oriëntatiewaarde.

Spoorwegemplacement

Het plangebied bevindt zich gedeeltelijk in het invloedsgebied van het spoorwegemplacement en van het doorgaande spoorvervoer van gevaarlijke stoffen. Op dit moment is een aanvraag voor een nieuwe milieuvergunning in procedure. Bij deze aanvraag is een kwantitatieve risicoanalyse gevoegd. Uit deze risicoanalyse blijkt dat het plaatsgebonden risico van 10-6 niet buiten het terrein van de inrichting ligt. Er wordt dan ook voldaan aan de wettelijke grenswaarde.

Voorliggend plan is conserverend van aard, er vindt geen toename plaats van het aantal personen binnen het invloedsgebied van het emplacement. Om deze reden worden in het plan geen keuzes gemaakt die gevolgen hebben voor de veiligheidssituatie. Vanwege dit plan vinden er geen veranderingen plaats met betrekking tot het groepsrisico. Bij de te verlenen milieuvergunning worden wel veiligheidskeuzes gemaakt. De verantwoording van het groepsrisico zal dan ook plaatsvinden in het kader van de milieuvergunning.

Doorgaand vervoer over het spoor

Het plaatsgebonden risico ligt niet buiten het spoor. Vanwege het conserverende karakter van het plan neemt het groepsrisico tgv het doorgaande vervoer over het spoor niet toe. Het berekende groepsrisico ligt ruim onder de oriëntatiewaarde. Om deze redenen is op grond van de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen een groepsrisicoverantwoording niet noodzakelijk.

Doorgaand vervoer over de weg

Door of langs het plangebied loopt geen wegverbinding waarover een substantiële hoeveelheid gevaarlijke stoffen wordt vervoerd. Het aspect externe veiligheid is daarom niet van belang.

Buisleidingen

Binnen het plangebied lopen drie hogedruk aardgas-transportleidingen. Andere ondergrondse transportleidingen of hoogspanningsleidingen zijn niet aanwezig. Voorliggend plan bevat geen ontwikkelingen die effect hebben op de ongestoorde ligging van de leidingen er vindt geen toename plaats van het aantal personen binnen het invloedsgebied van de leidingen. Wel is onderzocht of er in de huidige situatie een veilige situatie bestaat. Hiertoe is het plaatsgebonden risico en het groepsrisico bepaald.
Het bestemmingsplan voldoet aan de grenswaarde voor het PR. Het GR is verantwoord en levert geen knelpunten op.

4.4.5 Luchtkwaliteit

Het hoofdstuk luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer (Titel 5.2) is bedoeld om de negatieve effecten op de volksgezondheid als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging te beheersen. Het bestemmingsplan Hengelo zuid- oost is conserverend van aard. Het opnieuw vastleggen van de bestaande functies heeft geen negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. Luchtkwaliteit vormt daarom geen belemmering voor dit plan.

Met behulp van de monitoringstool is voor het jaar 2009 een berekening uitgevoerd ter plaatse van de maatgevende wegen in en rondom Hengelo. Hieruit bleek dat nergens in Hengelo de grenswaarden voor fijn stof en stikstofdioxide werden overschreden. Omdat door het treffen van generieke maatregelen de luchtkwaliteit in de toekomst verder zal verbeteren wordt in Hengelo geen probleem verwacht met betrekking tot luchtkwaliteit.

4.4.6 Radarverstoringsgebied

Het plangebied is gelegen in het radarverstoringsgebied van de (voormalige) vliegbasis Twente. In verband hiermee zijn, ter voorkoming van radarverstoring, beperkingen van toepassing op de bouw van hoge gebouwen en bouwwerken. Binnen het plangebied worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Belemmeringen vanwege het radarverstoringsgebied zijn daarom niet aanwezig

4.4.7 MER

Op grond van het Besluit Mer moet het bevoegd gezag bij ontwikkelingen met meer dan 2000 woningen in de bebouwde kom, beoordelen of een Milieu-effectrapportage al dan niet nodig is. Omdat het onderhavige plan niet voorziet in een toename van het aantal woningen is een MER-beoordelingsplicht niet aan de orde.

4.4.8 Fysieke veiligheid

Fysieke veiligheid betreft de bescherming van mens, dier en milieu tegen (de gevolgen van) daadwerkelijke incidenten, ongelukken en rampen. Door het vooraf treffen van de juiste infrastructurele, bouwkundige en technische maatregelen kunnen ongelukken zoveel mogelijk worden voorkomen of kan in geval van een incident zo goed mogelijk hulp worden geboden. Een goede bereikbaarheid van gebieden evenals de aanwezigheid van voldoende bluswater is een voorwaarde voor een snelle hulpverlening. Ook maatregelen die zelfredzaamheid van de bewoners bevorderen dragen bij aan de fysieke veiligheid. In de milieuaspectenstudie zijn deze aspecten verder uitgewerkt.