direct naar inhoud van 5.4 Milieu
Plan: Hengelo Zuid - Berflo Es e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0164.BP0043-0301

5.4 Milieu

Ten behoeve van het bestemmingsplan Hengelo Zuid - Berflo Es e.o. is een milieuaspectenstudie uitgevoerd. Hieronder wordt deze studie samengevat. De volledige milieuaspectenstudie is als bijlage 1toegevoegd aan de toelichting van dit bestemmingsplan.

5.4.1 Bedrijven en milieuzonering

Om te voorkomen dat bedrijvigheid ter plaatse van gevoelige functies (zoals woonfuncties) ontoelaatbare overlast veroorzaakt en om te voorkomen dat bedrijven onevenredige inspanningen moeten leveren om aan milieuregels te voldoen, moet tussen deze functies voldoende ruimtelijke scheiding worden aangehouden (zogenoemde milieuzonering). In de VNG uitgave Bedrijven en Milieuzonering (uitgave 2007) worden voor een groot aantal bedrijfsmatige activiteiten zoneringsafstanden geadviseerd.
In het plan Hengelo Zuid - Berflo Es e.o. zijn enkele categorie 1, 2 en 3 bedrijven aanwezig. In de milieuaspectenstudie wordt gemotiveerd dat kan worden aangenomen dat deze goed zijn ingepast in de omgeving. Aan het spoorwegemplacement wordt in de milieuaspectenstudie extra aandacht gegeven.

Spoorwegemplacement

Voor spoorwegemplacementen wordt in de genoemde VNG-brochure een zoneringsafstand geadviseerd van 300 meter. Het aspect geluid is hierbij maatgevend. Daarnaast wordt op het emplacement gerangeerd met gevaarlijke stoffen. Dit geeft externe veiligheidsrisico's in het plangebied. Deze en andere milieuaspecten zijn gereguleerd in de milieuvergunning van 16 april 2012.

Op de externe veiligheidsaspecten van het emplacement wordt verder ingegaan in paragraaf 5.4.4. Hieronder wordt ingegaan op het aspect geluid.

Er zijn woningen aanwezig op circa 30 meter van het buitenste spoor van het emplacement; aanzienlijk minder dan de geadviseerde 300 meter. Enkele jaren geleden is bewust gekozen om binnen deze zone ontwikkelingen toe te staan: het zogenoemde Brouwerijterrein. De eerste fase van dit project is gerealiseerd en valt binnen het plangebied. Het betreft een stadsvernieuwingproject, waarin aandacht wordt besteed aan aspecten als een compacte stad en verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit zowel van het Brouwerijterrein zelf als van het grotere gebied (Berflo Es).

Gelet op de normering in de milieuvergunning van het emplacement en op de isolatiewaarde die vanwege het doorgaande spoor is vereist, zal het binnenniveau in de woningen ten gevolge van het geluid afkomstig van het emplacement niet hoger zijn dan 32 dB(A).

5.4.2 Geluid

Het plangebied ligt buiten de geluidzone van de vliegbasis Twenthe; vliegverkeerslawaai speelt daarom geen rol.

De Wet geluidhinder stelt geluidsgrenswaarden in zones rond wegen, spoorwegen en gezoneerde industrieterreinen. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de zones van de industrieterreinen Wilderinkshoek en Twentekanaal. Daarnaast ligt het plangebied gedeeltelijk binnen de zones van enkele wegen en van het doorgaande spoor naar Enschede. Als nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen worden geprojecteerd binnen één van deze wettelijke zones moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd en moet worden voldaan aan de wettelijke grenswaarden. Voorliggend plan betreft een grotendeels conserverend plan. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen geprojecteerd. Om die reden is geen akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Industrielawaai

Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de wettelijke zones rond de industrieterreinen Wilderinkshoek en Twentekanaal. Op 16 december 2008 is het gewijzigde bestemmingsplan “Zone industrielawaai Wilderinkshoek” vastgesteld. Na vaststelling is gebleken dat ten onrechte geen rekening is gehouden met twee woningen aan de Langelermaatweg 28 en 30 en dat abusievelijk geen hogere grenswaarden zijn vastgesteld. Met de vaststelling van voorliggend bestemmingsplan wordt dit rechtgezet. Uit het akoestisch onderzoek bij de genoemde bestemmingsplanwijziging blijkt dat Stork Thermeq de grootste geluidsbijdrage levert op de woningen: 55 dB(A) in de dagperiode voor beide woningen. De avond en nachtperiode zijn niet bepalend. De bijdrage van de overige bedrijven op het gezoneerde industrieterrein Wilderinkshoek is dermate laag dat de totale, gecumuleerde geluidbelasting op de woningen ook 55 dB(A) etmaalwaarde is. Daarom worden gelijk met dit plan op grond van de Wet geluidhinder voor de twee woningen hogere waarden vastgesteld van 55 dB(A). Het ontwerp van het hogere-waardebesluit wordt gelijktijdig ter inzage gelegd met het ontwerp van dit plan. Het bedrijf Stork Thermeq wordt hiermee niet in zijn rechten beperkt. Vanwege de aanwezigheid van andere woningen is de vergunde geluidruimte het maximaal haalbare voor het bedrijf.

Er is vastgesteld dat bij de woningen wordt voldaan aan de ambitiewaarde voor woningen binnen de zone zoals gedefinieerd in het gemeentelijk geluidbeleid. Er is dan ook sprake van een acceptabel woon- en leefklimaat.

Wegverkeerslawaai

Op grond van de Wet geluidhinder geldt voor tweebaanswegen binnen de bebouwde kom een wettelijke zone van 200 meter. Deze zonering geldt niet voor woonerven en voor 30 km-wegen. Bij nieuwe ontwikkelingen binnen de zone moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd en moeten de wettelijke grenswaarden in acht worden genomen.

Voorliggend plan is grotendeels conserverend van aard en voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen. Enkele recente woningbouwprojecten in het plangebied, zoals de eerste fase van het Brouwerijterrein en Berflo Es Zuid, zijn in het kader van de reeds gevoerde vrijstellingsprocedures getoetst aan de Wet geluidhinder. Hiervoor zijn inmiddels met toepassing van de criteria uit de Wet en het gemeentelijk geluidbeleid hogere grenswaarden vastgesteld.

Railverkeerslawaai

Op grond van de Wet geluidhinder in verbinding met het Besluit geluidhinder geldt voor het doorgaande spoor ter hoogte van het plangebied een wettelijke zone van 300 meter. Als in een bestemmingsplan binnen deze zone nieuwe geluidgevoelige objecten mogelijk worden gemaakt, moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd naar de geluidsbelasting van deze geluidgevoelige objecten en moeten de geluidgrenswaarden krachtens de Wet geluidhinder in acht worden genomen.

Voorliggend plan is grotendeels conserverend van aard en voorziet niet in nieuwe ontwikkelingen. Bij de realisering van de eerste fase van het Brouwerijterrein is in het kader van de vrijstellingsprocedure getoetst aan de Wet geluidhinder en zijn met toepassing van de criteria uit de Wet hogere grenswaarden vastgesteld.

5.4.3 Luchtkwaliteit

Het hoofdstuk Luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer (titel 5.2) is bedoeld om de negatieve effecten op de volksgezondheid als gevolg van te hoge niveaus van luchtverontreiniging te beheersen. Voorliggend plan is conserverend van aard. Het opnieuw vastleggen van de bestaande functies heeft geen negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit. Luchtkwaliteit is daarom geen belemmering.

Met behulp van de monitoringstool is voor het jaar 2009 een berekening uitgevoerd ter plaatse van de maatgevende wegen in en rondom Hengelo. Hieruit bleek dat nergens in Hengelo de grenswaarden voor fijn stof en stikstofdioxide werden overschreden. Omdat door het treffen van generieke maatregelen de luchtkwaliteit in de toekomst verder zal verbeteren wordt in Hengelo geen probleem verwacht met betrekking tot luchtkwaliteit.

5.4.4 Veiligheid

De brandweer heeft aangegeven welke eisen gesteld worden aan het plangebied opdat in geval van calamiteiten ingegrepen kan worden. Deze eisen hebben betrekking op de bereikbaarheid en de aanwezigheid van blusinfrastructuur.

Het plangebied grenst aan het spoorwegemplacement. Het spoorwegemplacement beschikt over een milieuvergunning d.d. 16 april 2012 op grond waarvan mag worden gerangeerd met gevaarlijke stoffen. Ook vindt doorgaand vervoer plaats van gevaarlijke stoffen. Ten behoeve van de vrijstellingsprocedure voor het Brouwerijterrein is een onderzoek uitgevoerd naar de externe veiligheidsrisico's ten gevolge van het doorgaande vervoer en van rangeeractiviteiten met gevaarlijke stoffen. Er is geconstateerd dat de woningen in het gebied liggen buiten de contouren van de wettelijke grenswaarde voor het plaatsgebonden risico. Dit wordt bevestigd door de risicoanalyse die ten behoeve van de huidige vergunning voor het emplacement is uitgevoerd.
De woningen liggen wel binnen het zogeheten invloedsgebied van het emplacement en van het doorgaande vervoer: bij een eventuele calamiteit kunnen bewoners van de woningen worden getroffen. In de planvorming is daarom aandacht besteed aan de bestrijdbaarheid van calamiteiten, aan vluchtroutes en aan maatregelen die de zelfredzaamheid van bewoners bevorderen. Deze aspecten en de hoogte van het groepsrisico in aanmerking nemend, is geoordeeld dat er sprake is van een acceptabel groepsrisico. In paragraaf 5.2 van de milieuaspectenstudie wordt verder op het groepsrisico ingegaan.

Door of langs het plangebied loopt geen wegverbinding waarover een substantiële hoeveelheid gevaarlijke stoffen wordt vervoerd; ook lopen er door of langs het gebied geen ondergrondse transportleidingen voor gevaarlijke stoffen.

5.4.5 Bodem

Onderhavig bestemmingsplan heeft uitsluitend betrekking op het conserveren van een bestaande situatie. Er zijn geen nieuwe ontwikkelingen geprojecteerd. Voor de bestaande situatie is in principe geen bodemonderzoek noodzakelijk.

5.4.6 MER

Het plan is grotendeels conserverend van aard. Er is dan ook geen sprake van ontwikkelingen op grond waarvan een MER of een MER-beoordeling nodig is.