Plan: | Hengelo Zuid - Breemarsweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0164.BP0042-0301 |
Het plangebied Hengelo Zuid - Breemarsweg e.o. wordt ontsloten door de gebiedsontsluitingsweg Breemarsweg. De Breemarsweg maakt onderdeel uit van de wijkring en samen met de Kuipersdijk en Enschedesestraat (een belangrijke radiaal die Hengelo centrum met Enschede centrum verbindt) hebben deze wegen een belangrijke functie voor de afwikkeling van het verkeer op het hoofdwegennet in heel Hengelo. Een andere belangrijke radiaal in dit gebied wordt de Laan Hart van Zuid. Deze nieuwe gebiedsontsluitingsweg verbindt Hengelo Zuid vanaf de Diamantstraat, via de Boekeloseweg met het centrum van Hengelo. Daarnaast is er in het plangebied nog de Industriestraat die als 50 km weg aansluit op het hoofdwegennet. Deze straat behoort tot de interne ontsluitingsstructuur van de wijk, maar heeft een minder zware verkeersfunctie dan de hoofdwegen. Na realisatie van Hart van Zuid wordt voor de Industriestraat onderzocht of deze kan worden afgewaardeerd tot erftoegangsweg (30 km). De overige wegen binnen het plangebied, de zogenaamde erftoegangswegen, vormen het verblijfsgebied waar een maximale snelheid geldt van 30 km/h. Het verkeersbeleid is er op gericht doorgaand verkeer in verblijfsgebieden zoveel mogelijk te voorkomen.
Het plangebied Hengelo Zuid - Breemarsweg e.o. beschikt over een fijnmazig fietsnetwerk, waar in belangrijke mate gebruik wordt gemaakt van de bestaande infrastructuur en in mindere mate van aparte voorzieningen voor de fiets. Door de oude opbouw van de wijken is relatief weinig ruimte beschikbaar voor hoogwaardige fietsvoorzieningen.
Dwars door het plangebied Hengelo Zuid Breemarsweg e.o. lopen een tweetal buslijnen. Buslijn 12 als stadslijn gaat over de Industriestraat en Breemarsweg. Buslijn 59 is een regionale lijn van station Hengelo naar Haaksbergen. Deze lijn gaat over 't Loo en de Boekeloseweg.
In het kader van het beleid Duurzaam Veilig zijn alle verblijfsgebieden in het plangebied ingericht als 30 km/h zone. Er wordt blijvend gemonitord of er nog sprake is van (nieuwe) verkeersonveilige situaties. Binnen het plangebied komt geen verkeersongevalslocatie naar voren. De verkeerssituatie rond de basisscholen wordt, zoals ook in andere delen van Hengelo, tijdens het halen en brengen van de schoolkinderen, zowel door ouders als omwonenden, vaak als problematisch ervaren. Ten aanzien van deze problematiek is het beleid van de gemeente er vooral op gericht om in samenwerking met de scholen het autogebruik bij ouders te ontmoedigen en het fietsgebruik te stimuleren.