direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Correctieve Herziening Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

Het bestemmingsplan 'Correctieve Herziening bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg' heeft betrekking op een achttal locaties binnen het buitengebied van de gemeente Hardenberg. In de loop van de tijd zijn enkele omissies ontdekt, die aanpast moeten worden. Het bestemmingsplan heeft tot doel om de omissies van een achttal locaties in het bestemmingsplan buitengebied Hardenberg te corrigeren. Het gaat om omissies in de verbeelding en in de regels.

Het gaat daarbij om de volgende locaties:

  • Posthoornweg 62, de Krim;
  • Stobbenhaarweg 2/2a, Hoogenweg;
  • Hardenbergerweg 28i, Brucht;
  • Crullsweg 17, Kloosterhaar;
  • Hoofdvaart 192, Dedemsvaart;
  • Hardenbergerweg 19/19a, Bergentheim;
  • Tottenhamstraat 8a, Dedemsvaart;
  • Stegerensallee 22, Dedemsvaart.

Met dit nieuwe bestemmingsplan ontstaat de situatie, dat het bestemmingsplan een actueel en correct beeld geeft van de functies en een kader geeft waaraan (toekomstige) aanvragen omgevingsvergunning kunnen worden getoetst. Het bestemmingsplan sluit aan bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012).

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

Het plangebied bestaat uit acht op zichzelf staande locaties. Voor het overzicht is bij de behandeling van deze locaties onderstaande nummering aangehouden.

  • 1. = Posthoornweg 62, de Krim;
  • 2. = Stobbenhaarweg 2/2a, Hoogenweg;
  • 3. = Hardenbergerweg 28i, Brucht;
  • 4. = Crullsweg 17, Kloosterhaar;
  • 5. = Hoofdvaart 192, Dedemsvaart;
  • 6. = Hardenbergerweg 19/19a, Bergentheim;
  • 7. = Tottenhamstraat 8a, Dedemsvaart;
  • 8. = Stegerensallee 22, Dedemsvaart.

1.3 Vigerende plannen

Op elk van de locaties gelden nu enkele recente vigerende bestemmingsplannen. Het gaat om de volgende plannen:

  • 1. Posthoornweg 62, de Krim:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17).

  • 2. Stobbenhaarweg 2/2a, Hoogenweg:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17).

  • 3. Hardenbergerweg 28i, Brucht:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening winterbed Vecht, deelgebieden Rheezermaten en Diffelen (vastgesteld 2019-09-24).

  • 4. Crullsweg 17, Kloosterhaar:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17).

  • 5. Hoofdvaart 192, Dedemsvaart:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17).

  • 6. Hardenbergerweg 19/19a, Bergentheim;
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17)

  • 7. Tottenhamstraat 8a, Dedemsvaart:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17).

  • 8. Stegerensallee 22, Dedemsvaart:
  • Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (vastgesteld 2014-12-02);
  • Buitengebied Hardenberg, herziening regels (vastgesteld 2016-09-26);
  • Facetherziening parkeren Hardenberg (vastgesteld 2018-07-17).

Het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg kent actuele regels ten aanzien van de voorkomende bestemmingen.

Dit bestemmingsplan 'Correctieve Herziening Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg' sluit aan bij de inhoud en regeling van het bestemmingsplan 'Buitengebied Hardenberg' en 'Buitengebied Hardenberg, herziening regels'.

1.4 Bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan 'Correctieve Herziening Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg' bestaat uit een verbeelding, bestaande uit acht deelkaarten en de daarbij behorende regels. Op de verbeelding (deelkaarten) zijn de bestemmingen voor de betrokken locaties weergegeven door middel van lijnen, coderingen en arceringen. In de regels zijn de regels ten aanzien van het bouwen en het gebruik opgenomen. Deze regels zijn gelijk aan de regels van de in paragraaf 1.3 opgenomen recente vigerende plannen, zodat de samenhang en rechtsgelijkheid binnen de gemeente Hardenberg gewaarborgd is. Het plan gaat verder vergezeld van deze toelichting. In de toelichting wordt beschreven welke correcties zijn doorgevoerd en vindt een verduidelijking van de regels plaats.

1.5 Leeswijzer

In deze toelichting worden, na dit inleidende hoofdstuk, in hoofdstuk 2 de correcties beschreven, waarbij de inhoud en de juridische vertaling per plangebied uiteen wordt gezet. In hoofdstuk 3 en 4 staan het beleidskader en de uitvoerbaarheid centraal. Hoofdstuk 5 bevat een toelichting op de juridische planopzet. Tot slot wordt in hoofdstuk 6 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan beschreven.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen

2.1 Inleiding en uitgangspunt

In dit hoofdstuk wordt per locatie de inhoud van de aanpassing beschreven. In alle gevallen is een vergelijking gemaakt tussen de eerdere geldende plannen in vergelijking met het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014).

Vervolgens is beschreven hoe de (juridische) vertaling in het bestemmingsplan heeft plaatsgevonden.

Bij het juist bestemmen van de verschillende locaties is in eerste instantie gekeken naar de bestemmingen die deze percelen in het vorige bestemmingsplannen hadden. In tweede instantie is aansluiting gezocht bij de al geldende bestemmingen in het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg. In 2.2 wordt nader ingegaan op de afzonderlijke percelen.

2.2 Posthoornweg 62, de Krim

Inhoud aanpassing locatie 1

Eigenaar van dit perceel heeft een akkerbouwbedrijf, dat hij zo’n 25 jaar geleden heeft overgenomen van zijn ouders. Zijn zonen willen het bedrijf in de toekomst mogelijk overnemen. Op dit moment zijn er geen bouwplannen, maar voor de toekomst mogelijk wel. Gedacht wordt aan onder meer een aardappelloods.

De bedrijfsomvang is 36 ha: 18 ha. suikerbieten en daarnaast snijmaïs en koren als derde gewas. Hij

verbouwt alles zelf en heeft ook een spuitlicentie. Het materieel wordt binnen in de schuur opgeslagen, zodat vanaf de buitenkant niet direct zichtbaar is dat het om een agrarisch bedrijf gaat.

Voor het perceel gold volgens het bestemmingsplan Buitengebied (1989) een agrarische

bestemming. In het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) is aan het perceel

echter een woonbestemming toegekend. Bij de inventarisatie van het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg is dit perceel door het ontbreken van buitenopslag beoordeeld als een woonbestemming.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0001.png"

Juridische vertaling

De huidige woonbestemming wordt gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch met waarden - Open veenontginningslandschap', met een bouwvlak. Hiermee komt de agrarische bestemming weer terug op het perceel Posthoornweg 62, de Krim. De bestemming krijgt ongeveer dezelfde omvang als het had in het bestemmingsplan buitengebied Hardenberg (1989). De ontwikkelingsruimte van het agrarisch bedrijf is daarmee hetzelfde als in het vorige bestemmingsplan.

2.3 Stobbenhaarweg 2/2a Hoogenweg

Inhoud aanpassing locatie 2

Eigenaar van dit perceel heeft een bedrijf dat van vader op zoon is overgegaan en actief is in loonwerk en grondverzet.

Voor het perceel gold volgens het bestemmingsplan Buitengebied, partiële herziening

Stobbenhaarweg 2-2a (1993) de bestemming “agrarisch hulp- en toeleveringsbedrijf”. In het

bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg is aan het perceel abusievelijk een woonbestemming toegekend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0002.png"

Juridische vertaling

De woonbestemming wordt gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch met waarden– Besloten

heideontginningslandschap', met de nadere aanduiding 'agrarisch hulp- en toeleveringsbedrijf'.

De regels zijn overgenomen uit het bestemmingsplan buitengebied hieraan is toegevoegd dat er een agrarisch hulp- en toeleveringsbedrijf is toegestaan. De bestemming heeft ongeveer dezelfde omvang gekregen als het had in de partiële herziening Stobbenhaarweg 2-2a (1993). De ontwikkelingsruimte is hetzelfde gebleven als die had in het vorige bestemmingsplan.

2.4 Hardenbergerweg 28i, Brucht

Inhoud aanpassing locatie 3

Eigenaar van dit perceel heeft een akkerbouwbedrijf met een omvang van ongeveer 50 ha. Het bedrijf is bij de gemeente en Omgevingsdienst bekend.

In 2017 is, met toepassing van de kruimellijst uit het Bor, vergunning verleend voor een uitbreiding

van de werktuigenberging.

Voor het perceel gold volgens het bestemmingsplan Buitengebied (1989) een agrarische

bestemming. In bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) is echter aan het perceel een

woonbestemming toegekend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0003.png"

Juridische vertaling

De woonbestemming wijzigen in de bestemming 'Agrarisch met waarden – Beekdallandschap', met bouwvlak.

De begrenzing van het agrarisch bouwvlak is afgestemd op het bestemmingsplan “Buitengebied Hardenberg, herziening winterbed Vecht, deelgebieden Rheezermaten en Diffelen”. Het bouwvlak heeft aan de voorzijde ongeveer dezelfde vorm gekregen als het had in het bestemmingsplan buitengebied Hardenberg (1989). De mogelijkheden voor de agrarische bedrijfsvoering zijn afgestemd op de omgeving en daarmee vergelijkbaar met andere agrarische bedrijven in de omgeving.

2.5 Crullsweg 17, Kloosterhaar

Inhoud aanpassing locatie 4

Op dit perceel is een transportbedrijf gevestigd. Het bedrijf is actief in de verkoop en het

transport van zand en grind.

Op het perceel Crullsweg 17 is het bestemmingsplan De Dooze uit 2008 van toepassing. Volgens dit

bestemmingsplan geldt voor het bedrijfsterrein de bestemming 'Bedrijfsdoeleinden –

zandwinning'. Aan een klein deel van het bedrijfsterrein (ongeveer 350 m²) is daarna in het

bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) echter een woonbestemming toegekend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0004.png"

Juridische vertaling

Voor het betreffende terreingedeelte dient de woonbestemming te worden gewijzigd in de bestemming

“Bedrijf – Besloten heideontginningslandschap”, met de nadere aanduiding “specifieke vorm van

bedrijf - zandwinning". Voor de bouwmogelijkheden, is een aanvullende regeling in de

planregels opgenomen, zodat maximaal 50% van het bestemmingsvlak bebouwd mag worden. De ontwikkelingsruimte is hetzelfde als die het perceel had in het vorige bestemmingsplan.

2.6 Hoofdvaart 192, Dedemsvaart

Inhoud aanpassing locatie 5

Op dit perceel is de rood voor rood-regeling toegepast. Op 12 maart 2013 is het bestemmingsplan

“Buitengebied Avereest, Hoofdvaart 192 Dedemsvaart” vastgesteld. Daarin is aan het perceel een

woonbestemming toegekend, met de bouwmogelijkheid van een extra woning, achter op het erf. In

de planregels is een voorwaardelijke verplichting opgenomen om de uitvoering van het opgestelde

ruimtelijke kwaliteitsplan te waarborgen.

In het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) is aan perceel opnieuw een

woonbestemming toegekend, maar daarbij is de bouwmogelijkheid van de compensatiewoning

weg bestemd. Ook de voorwaardelijke verplichting uit de planregels is vervallen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0005.png"

Juridische vertaling

De woonbestemming, 'Wonen - Open veenontginningslandschap', is zodanig aangepast dat er op het perceel twee woningen aanwezig mogen zijn. Voor de bestaande woning en de nieuwbouwwoning zijn bouwvlakken opgenomen, zodat duidelijk is waar de woningen moeten worden gebouwd. Er is een afwijkende regel opgenomen voor wat betreft de inhoud van één van de twee te realiseren woningen en de realisering van de bijgebouwen bij de woningen. Bij elke woning is 120 m² aan bijgebouwen mogelijk.

In de regels is verder een voorwaardelijke verplichting opgenomen ter borging van de uitvoering van het

ruimtelijke kwaliteitsplan. Voor het overige is de bestemming zoveel mogelijk in tact gelaten, vergelijkbaar met het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg.

2.7 Hardenbergerweg 19/19a Bergentheim

Inhoud aanpassing locatie 6

Eigenaar heeft een agrarisch bedrijf op het perceel Hardenbergerweg 19/19a met als

neventak een kinderdagverblijf (Het Kalfje).

Om het kinderdagverblijf mogelijk te maken, is op 25 oktober 2011 het bestemmingsplan

“Buitengebied Hardenberg, Hardenbergerweg 19 en 19a te Bergentheim” vastgesteld.

In het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) is echter aan het bedrijf een agrarische

bestemming toegekend, zonder de nadere aanduiding 'kinderdagverblijf”. Ook het gebruik van de

aangrenzende grond (parkeren + speelterrein) door het kinderdagverblijf is niet geregeld

Op 11 december 2018 is een omgevingsvergunning verleend voor het uitbreiden van het kinderdagverblijf in een deel van de woonboerderij. Deze vergunning heeft echter geen betrekking

op het al bestaande kinderdagverblijf.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0006.png"

Juridische vertaling

De bestemming 'Agrarisch met waarden - Besloten heideontginningslandschap' is zodanig gewijzigd, op de verbeelding en in de regels, dat het kinderdagverblijf, het speelterrein en het parkeerterrein zijn bestemd. Voor deze onderdelen is een aanduiding op de verbeelding opgenomen. Het speelterrein en het parkeerterrein zijn specifiek bestemd en ten dienste van het kinderdagverblijf. Daarbij is het kinderdagverblijf, het parkeer- en speelterrein opgenomen in de bestemmingsomschrijving. Voor het overige is de bestemming 'Agrarisch met waarden - Besloten heideontginningslandschap' zoveel mogelijk in stand gelaten.

2.8 Tottenhamstraat 8a, Dedemsvaart

Inhoud aanpassing locatie 7

Op het perceel is Camping “Langs de Dedemsvaart” gevestigd. In het bestemmingsplan Buitengebied Avereest (2000), waren de camping en de woning niet aan elkaar gekoppeld en afzonderlijk bestemd. Voor de woning gold een woonbestemming en voor de camping een recreatieve

bestemming. In het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) is echter ook aan de woning een

recreatieve bestemming toegekend. De woning is daarmee een bedrijfswoning geworden. Maar in

de planregels is het aantal bedrijfswoningen voor “Langs de Dedemsvaart” niet gewijzigd en op nul blijven staan. Daardoor is op de woning het overgangsrecht van toepassing.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0007.png"

Juridische vertaling

De bestemming 'Recreatie - Besloten veenontginningslandschap' is aangepast. De tabel van artikel 7.1, onder a van het bestemmingsplan 'Buitengebied Hardenberg" is gewijzigd, zodat aan het perceel Tottenhamstraat 8a één bedrijfswoning is toegevoegd. Voor het overige is de bestemming gehandhaafd.

2.9 Stegerensallee 22, Dedemsvaart

Op het perceel is een paardenhouderij gevestigd.

Voor het perceel gold volgens het bestemmingsplan Buitengebied Avereest (2000) een bedrijfsbestemming met de aanduiding 'paardenhouderij'. In het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg (2014) is aan het perceel een woonbestemming toegekend. Het bestemmingsplan Buitengebied van de voormalige gemeente Avereerst had een andere manier van bestemmen van paardenhouderijen dan de andere bestemmingsplannen buitengebieden, die zijn samengevoegd in het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg. Hierdoor is waarschijnlijk deze locatie over het hoofd gezien bij de omzetting naar het plan Buitengebied Hardenberg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0160.0000BP00359-VG01_0008.png"

Juridische vertaling

Het perceel heeft in de lijn van de overige (omgezette) percelen een agrarische bestemming gekregen, namelijk de bestemming "Agrarisch met waarden - open veenontginningslandschap", met bouwvlak. Het bouwvlak is om de bestaande bebouwing gelegd. De ontwikkelingsruimte is hetzelfde als die het perceel had in het vorige bestemmingsplan.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Bij deze correctieve herziening gaat het om het juist bestemmen van 8 percelen en het gaat niet om nieuwe ontwikkelingen. Het juist bestemmen wordt niet gezien als in strijd met een goede ruimtelijke ordening.

De in het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg uitgevoerde onderzoeken zijn nog steeds van toepassing en er zijn geen veranderde omstandigheden die aanleiding geven tot een andere en/of nadere belangenafweging. Reden waarom het niet getoetst is aan het beleid van rijk en provincie.

Hoofdstuk 4 Ruimtelijke aspecten

4.1 Inleiding

De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden. Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, etc.), als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.

4.2 Ontwikkelingen

Het bestemmingsplan omvat een aantal aanpassingen van de verbeelding en het uniformeren en/of aanpassen van de regels. Wat betreft de aanpassingen gaat het om beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming, waarbij ten opzichte van het voorgaande bestemmingsplan geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft hoofdzakelijk het vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Waar nodig zijn deze onderzoeken in het kader van een eerdere procedure (omgevingsvergunning, bestemmingsplan) reeds uitgevoerd.

4.3 Water

In het kader van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) is het verplicht ruimtelijke plannen te toetsen op het aspect water. Op deze manier wordt het aspect 'water' geborgd in ruimtelijke plannen en besluiten.

Watertoetsproces

Initiatiefnemer heeft het waterschap Vechtstromen geïnformeerd over de verschillende onderdelen van deze correctieve herziening, door gebruik te maken van http://www.dewatertoets.nl//. De beantwoording van de vragen heeft ertoe geleid dat bij een zevental onderdelen van de herziening de uitkomst is dat er 'geen waterschapsbelang' is. Conclusie is dat direct kan worden doorgegaan met de planvorming voor deze zeven onderdelen. Voor deze onderdelen moet onderstaande 'paragraaf geen waterschapsbelang' in het bestemmingsplan te worden opgenomen.

Paragraaf geen waterschapsbelang

Deze paragraaf geen waterschapsbelang heeft betrekking op het plan Correctieve herziening Buitengebied.

Het plan betreft alleen een functieverandering van bestaande bebouwing en heeft geen invloed op de waterhuishouding. Met de voorgenomen ontwikkeling zijn geen waterschapsbelangen gemoeid. De ontwikkeling heeft geen nieuwe lozingen op oppervlaktewater tot gevolg. Daarnaast is er in de diverse gebieden geen sprake van (grond)wateroverlast.

Het waterschap Vechtstromen heeft dan ook geen bezwaren tegen de voorgenomen ontwikkeling.

Deze conclusie is getrokken naar aanleiding van een digitale watertoets. Het proces van de watertoets is goed doorlopen.

Deze conclusie heeft betrekking op de volgende percelen:

  • 1. Posthoornweg 62, de Krim;
  • 2. Stobbenhaarweg 2/2a, Hoogenweg;
  • 3. Crullsweg 17, Kloosterhaar;
  • 4. Hoofdvaart 192, Dedemsvaart;
  • 5. Hardenbergewerg 19/19a, Bergentheim;
  • 6. Tottenhamstraat 8a, Dedemsvaart;
  • 7. Stegerensallee 22, Dedemsvaart.

Hardenbergerweg 28i Brucht

De beantwoording van de vragen bij de digitale watertoets d.d. 7 november 2019 heeft ertoe geleid dat de Normale procedure van het watertoetsproces worden doorlopen.

Op 11 november 2019 is telefonisch overleg geweest met het Waterschap Vechtstromen. Hierbij is de situatie rond het perceel uitgelegd. Het waterschapsbelang heeft te maken met de naastgelegen Vecht. Op 13 november 2019 is een mail ontvangen van het waterschap waarin is aangegeven dat ook in deze situatie geen sprake is van een waterschapsbelang. Ter onderbouwing heeft het waterschap tekstueel het volgende aangegeven:

Het gaat hier om een correctie in het bestemmingsplan en deze is strikt juridisch van aard. De bestaande situatie is sinds 1989 min of meer ongewijzigd en heeft een agrarische bestemming.

U kunt de watertoets verder verwerken als zijnde “Geen waterschapsbelang”.

Conclusie:

Voor wat betreft het onderdeel 'water' kan worden vastgesteld dat voor al de 8 locaties van een waterschapsbelang geen sprake is. Er zijn geen belemmeringen voor het bestemmingsplan op het onderdeel water.

Hoofdstuk 5 Juridische planopzet

5.1 Inleiding

Het bestemmingsplan 'Correctieve Herziening Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg' dient te voldoen aan de Wet ruimtelijke ordening (Wro) die op 1 juli 2008 in werking is getreden. Daarnaast dient het bestemmingsplan te voldoen aan de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP2012). Deze ministeriële regeling heeft met name invloed op de vorm van het bestemmingsplan. Zo zijn in deze ministeriële regeling hoofdgroepen van bestemmingen opgenomen en worden er standaard regels voor de begrippen en de wijze van meten gegeven. In dit hoofdstuk worden de van het bestemmingsplan deel uitmakende regels van een nadere toelichting voorzien.

De bij dit plan behorende regels zijn onderverdeeld zijn normaal verdeeld in vier hoofdstukken, te weten:

  • 1. Inleidende regels.
  • 2. Bestemmingsregels.
  • 3. Algemene regels.
  • 4. Overgangs- en slotregels.

In de inleidende regels worden in de regels gehanteerde begrippen nader verklaard, zodat interpretatieproblemen zoveel mogelijk worden voorkomen. Daarnaast wordt aangegeven op welke wijze bepaalde afmetingen dienen te worden gemeten. In hoofdstuk 2 over de bestemmingsregels worden de op de verbeelding aangegeven gedetailleerde bestemmingen omschreven en worden per bestemming de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden vermeld. Bij sommige bestemmingen worden ook de wijzigingsbevoegdheid voor functieverandering, afwijkingen van de bouwregels en specifieke gebruiksregels omschreven. Hoofdstuk 3 bevat de algemene regels die gelden voor het gehele bestemmingsplan. Hierin bevinden zich onder meer algemene bouwregels en gebruiksregels. Hoofdstuk 4 bevat de overgangs- en slotregels.

5.2 Plansystematiek

Verbeelding

Op de verbeelding zijn de bestemmingen van de in het plan begrepen gronden aangewezen en begrensd. De bestemming is een beschrijving van de functies waarvoor de grond mag worden gebruikt. Op de verbeelding zijn tevens aanduidingen opgenomen met het oog op het aanwijzen van gebieden waarop een specifieke regeling binnen de regels van toepassing is. Deze aanduidingen krijgen in de regels een juridische betekenis.

Regels

Inleidende regels

De van toepassing zijnde begrippen zijn overgenomen uit het bestemmingplan buitengebied Hardenberg.

Wijze van meten

Met het oog op het kunnen bepalen van de in de regels aangegeven oppervlakte, goot- en bouwhoogten en inhoud van bouwwerken is aangegeven waar en hoe deze worden gemeten. Tevens is aangegeven welke onderdelen van gebouwen buiten beschouwing blijven bij het toepassen van de regels. Dit betreft onder meer het in geringe mate mogen overschrijden van bouw- en bestemmingsgrenzen met erkers, luifels en dergelijke. In de SVBP2012 zijn standaarden beschreven waaraan deze regels moeten voldoen. Indien van toepassing, worden deze één op één overgenomen.

Bestemmingsregels

De bestemmingen uit het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg zijn overgenomen voor zover van toepassing op de 8 locaties. Voor zover noodzakelijk zijn de regels meer afgestemd op de individuele situaties/percelen.

Bestemmingsomschrijving

De bestemmingsomschrijving omvat een opsomming van de functies/gebruiksmogelijkheden binnen de gegeven bestemming en eventueel daaraan verbonden voorwaarden. Deze opsomming is van wezenlijk belang, aangezien deze de basis vormt voor de overige regels die opgenomen zijn binnen die bestemming. Niet hier genoemd gebruik, is strijdig met de bestemming.

Bouwregels

In de bouwregels zijn objectieve regels gesteld met betrekking tot de plaats en afmetingen van de (hoofd)gebouwen, de bijbehorende bouwwerken en bouwwerken, geen gebouwen zijnde.

Nadere eisen

Het stellen van nadere eisen is alleen mogelijk als het bestemmingsplan zelf al regels stelt (primaire eisen). In nagenoeg alle bouwregels zijn eisen gesteld aan de plaats en afmetingen van de bebouwing. Met behulp van deze nadere eisen kunnen burgemeester en wethouders extra eisen stellen ten behoeve van bijvoorbeeld de ruimtelijke kwaliteit, het straat- en bebouwingsbeeld, de milieusituatie, de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid en de externe veiligheid.

Afwijken van de bouwregels

Bij het afwijken van de bouwregels kan onder voorwaarden worden afgeweken van hetgeen is geregeld, bijvoorbeeld in het toestaan van een grotere hoogte of het uitbreiden van het bouwvlak. Deze voorwaarden dienen helder en toetsbaar te zijn.

Specifieke gebruiksregels

In de specifieke gebruiksregels staat, in aanvulling op de bestemmingsomschrijving, expliciet beschreven wat wel of niet wordt toegestaan. Het gaat dan vaak om functies of activiteiten waarover onduidelijkheid kan bestaan.

Afwijken van de specifieke gebruiksregels

Van de geformuleerde gebruiksregels kan onder voorwaarden worden afgeweken. Deze voorwaarden dienen helder en toetsbaar te zijn.

Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden

Onder de omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden, kunnen voorwaarden worden gesteld ten aanzien van het uitvoeren van werken of werkzaamheden. In het verleden werd wel gesproken van een aanlegvergunning.

Wijzigingsbevoegdheden

In een enkele bestemming is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Hiermee is het mogelijk middels een afzonderlijk wijzigingsplan de bestemming waarop de wijzigingsbevoegdheid betrekking heeft, te wijzigen. De voorwaarden waaronder dit kan plaatsvinden staan in de regels vermeld.

5.3 Bestemmingen

In het bestemmingsplan 'Correctieve Herziening Bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg' komen in hoofdstuk 2 van de regels de volgende bestemmingen voor:

artikel 3, Agrarisch met waarden - Beekdallandschap

artikel 4, Agrarisch met waarden - Besloten heideontginningslandschap

artikel 5. Agrarisch met waarden - Open veenontginningslandschap

artikel 6, Bedrijf - Besloten heideontginningslandschap

artikel 7, Recreatie - Besloten veenontginningslandschap

artikel 8, Wonen - Open veenontginningslandschap

artikel 9, Leiding - Hoogspanning

artikel 10, Waarde - Archeologie 4

artikel 11, Waarde - Archeologie 5

artikel 12, Waarde - Natuur en Landschap

De artikelen 3 tot en met 12 zijn overgenomen uit het bestemmingsplan Buitengebied Hardenberg en daar waar noodzakelijk aangepast aan het perceel waarop de bestemming betrekking heeft. Zoals onder meer opgenomen en verantwoord in hoofdstuk 2.

Algemene regels

In de algemene bouwregels is een regel opgenomen ten aanzien van afwijkende maatvoeringen. Dit houdt in dat, waar nu bebouwing legaal afwijkt van in de regels genoemde maatvoeringen, deze bestaande afwijkende maten ook zijn toegestaan.

In de algemene gebruiksregels zijn enkele vormen van strijdig gebruik opgenomen. Hiermee is expliciet aangegeven wat niet is toegestaan binnen de bestemmingen.

Overgangs- en slotregels

Deze artikelen bevatten een aantal standaard regels, onder meer met betrekking tot het overgangsrecht en de naamgeving van het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk plan tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro, kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:

  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.

Dit bestemmingsplan bestaat uit een correctie van geldende plan(-nen) en het uniformeren van de regels. De kosten voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen dan ook voor rekening van de gemeente. De aanpassingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan betreffen kleine aanpassingen, waarvoor geen exploitatieplan vastgesteld hoeft te worden.

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.1 van het Bro overleg plaats te vinden met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg. Vanwege het karakter van het plan ziet de gemeente af van het verlenen van inspraak.

In het kader van het vooroverleg is het bestemmingsplan aan de Provincie Overijssel gestuurd. De provincie heeft aangegeven dat het bestemmingsplan past binnen haar ruimtelijke beleid en dat zij geen belemmering wanneer het plan verder in procedure wordt gebracht.

 

Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage te worden gelegd. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens op de dag na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.