direct naar inhoud van 5.9 Verkeer en parkeren
Plan: Haaksbergen-Dorp, deelplan De Els, partiële herziening woningbouwlocatie De Greune
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1097-0002

5.9 Verkeer en parkeren

5.9.1 Verkeer

De realisatie van 40 woningen betekent een verkeersaantrekkende werking van ca. 240 verkeersbewegingen per dag. Het ontwerp gaat uit van één enkele ontsluitingsweg welke uitkomt op de Veldmaterstraat. Op grond van het gemeentelijk verkeersmodel mag aangenomen worden dat het overgrote deel van de auto's in de richting van de Hengelosestraat de weg zal vervolgen. Aangezien de verkeersintensiteiten in de huidige situatie (Hengelosestraat ca. 14.000 motorvoertuigen/etmaal en Veldmaterstraat ca. 2.300 motorvoertuigen/etmaal) kan worden geconcludeerd dat de verkeersaantrekkende werking van het plan geen significante invloed zal hebben op de verkeersafwikkeling in de omgeving van het plangebied. Hierbij is zelfs nog geen rekening gehouden met de verkeersbewegingen van de huidige situatie (of op grond van de huidige planologische mogelijkheden te verwachten zijn).

5.9.2 Parkeren

In nieuw te ontwikkelen woonwijken is ruimte voor het parkeren vaak ‘dure’ ruimte. Ruimte voor het parkeren in openbaar gebied kan niet op een andere wijze worden uitgegeven. Daarnaast kan parkeerbeleid in nieuwe woonwijken ook bijdragen aan de leefbaarheid en veiligheid in woonwijken. De benodigde parkeerruimte in nieuwe woonwijken kan zowel op eigen terrein als in de openbare ruimte worden gerealiseerd. De benodigde parkeerruimte wordt bepaald door het hanteren van parkeernormen.

Bij de ontwikkeling van nieuwbouwplannen gelden de volgende beleidsregels:

  • 1. Voor wonen worden de parkeernormen gehanteerd zoals deze zijn opgenomen in afbeelding 5.7;
  • 2. Het parkeren ten behoeve van bewoners kan plaatsvinden op eigen terrein of in de openbare ruimte;
  • 3. Het parkeren van bezoekers vindt plaats in de openbare ruimte;
  • 4. Waar mogelijk en/of wenselijk wordt dubbelgebruik van parkeerplaatsen voor verschillende functies toegepast.

Woningen met parkeervoorziening(en) op eigen terrein hebben theoretisch parkeerruimte voor één of meerdere voertuigen. In de praktijk blijkt dat deze ruimte (praktisch) niet in alle gevallen wordt gebruikt. Bij het opstellen van een parkeerbalans voor te ontwikkelen woningen/woonwijken worden de volgende berekeningsaantallen voor parkeervoorzieningen op eigen terrein aangehouden:
afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1097-0002_0010.jpg" Afbeelding 5.4: Tabel rekenmethode parkeerplaatsen gemeentelijk parkeerbeleid

In de gemeente Haaksbergen worden voor woningen de volgende parkeernormen aangehouden:

afbeelding "i_NL.IMRO.0158.BP1097-0002_0011.jpg"
Afbeelding 5.5 Tabel parkeernormen gemeentelijk parkeerbeleid

Parkeerbalans

De minimale parkeerbehoefte van het woningbouwprogramma kan als volgt worden berekend:

6 dure woningen (vrijstaand)   6 x 2,0 = 12 pp.  
20 middeldure woningen (twee-aaneen)   20 x 1,8 = 36 pp.  
14 goedkopen woningen (aaneengebouwd)   14 x 1,4 = 19,6 pp.  
Totale parkeerbehoefte   ca. 68 pp.  


In het stedenbouwkundig plan is rekening gehouden met zowel de mogelijkheid tot parkeren op eigen terrein, als ook in het openbaar gebied. Op eigen terrein kunnen, gerekend conform het gemeentelijk beleid, ca. 34 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Daarnaast is er in het openbaar gebied ruimte voor minimaal 34 parkeerplaatsen, waardoor er in het gehele plangebied voorzien kan worden in ca. 68 parkeerplaatsen.

5.9.3 Conclusie

Gelet op de geringe omvang van het plan, en de daarmee geringe verkeersaantrekkende werking, en de huidige verkeersintensiteiten op de omliggende wegen, kan worden geconcludeerd dat de voorgenomen ontwikkeling geen significante bijdrage zal leveren aan de verkeersafwikkeling in de omgeving. Ten aanzien van parkeren kan worden geconcludeerd dat het stedenbouwkundig plan in voldoende parkeerplaatsen voorziet om aan de toekomstige parkeerbehoefte te voldoen.