direct naar inhoud van 4.3 Ontsluiting en parkeren
Plan: Haaksbergen-Dorp, partiële herziening Frankenhuisterrein
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0158.BP1060-0003

4.3 Ontsluiting en parkeren

Ontsluiting auto

De ontsluiting voor auto's van het Frankenhuisterrein is gepland aan de Werfheegde, met een

ontsluitingsweg het gebied in. De woningen die met hun perceel direct aan de Werfheegde zijn gepland krijgen een eigen directe ontsluiting op deze weg.

De Goorsestraat is op de locatie van de (huidige) ontsluiting van het Frankenhuisterrein nabij de rotonde het drukst bereden stukje Haaksbergen binnen de bebouwde kom. Het is derhalve niet wenselijk om het nieuwe woongebied op de Goorsestraat aan te sluiten. Bovendien ligt deze ontsluiting zeer nabij de rotonde wat onoverzichtelijke en gevaarlijke situaties kan opleveren. In de spits is het mogelijk dat bewoners de Goorsestraat niet op kunnen omdat wachtende auto's voor de rotonde de uitrit blokkeren.

Een ontsluiting van het woongebied aan de Werfheegde voorkomt gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties. Hier is bovendien voldoende ruimte om de ontsluiting te realiseren. Twee aansluitingen voor het gebied, ter plaatse van de Goorsestraat en de Werfheegde, is niet wenselijk in verband met de verwachting van sluipverkeer. Binnen het plangebied worden de openbare wegen uitgevoerd als 30 km/uur-gebied.

Voor hulpdiensten wordt wel een tweede ontsluiting gecreëerd vanaf de Goorsestraat, te weten via de langzaamverkeersroute. Deze ontsluiting wordt ontoegankelijk gemaakt voor gewoon autoverkeer.

Ontsluiting langzaam verkeer

Vanuit het gebied wordt een aantal aansluitingen (maximaal 3) voor langzaam verkeer op het fietspad

over het voormalige spoortracé gemaakt. Daarnaast wordt langzaam verkeer ook ontsloten via de route

voor het autoverkeer. De Werfheegde maakt deel uit van een primaire route voor fietsverkeer in

Haaksbergen. Langs het fietspad op het voormalige spoortracé kan ook een voetpad worden aangelegd.

Parkeren

De parkeerplaatsen voor de eengezinswoningen worden in hoofdzaak gerealiseerd op eigen terrein of in de directe omgeving van de woningen. De appartementen aan de west- en oost zijde hebben een eigen terrein op het maaiveld, de appartementen in het middengebied worden voorzien van een inpandige halfverdiepte parkeergarage. In het plangebied wordt een parkeernorm van 1,4 parkeerplaats per woning gehanteerd.

Verkeersbewegingen vanwege de woningbouw

Er van uitgaande dat de maximaal 92 te realiseren woningen in het plangebied elk 5 ritten per dag

veroorzaken, resulteert dit in totaal 460 autoritten per etmaal als gevolg van het plangebied. Bij dit aantal

verkeersbewegingen wordt er van uit gegaan dat alle woningen aan de Werfheegde ontsloten worden.

De ontwikkeling van het Frankenhuisterrein zal de Werfheegde, en in mindere mate de Pastor

Wienholtstraat, belasten. Als gevolg van de ontwikkeling van het Frankenhuisterrein zal de verkeersintensiteit op de Werfheegde stijgen naar circa 1.500 mvt/etmaal. Deze hogere intensiteit levert echter geen gevaarlijke situaties op. Op grond van het profiel van de Werfheegde en de maximum snelheid van 30 km/uur wordt een stijging van de verkeersintensiteit naar 1.500 mvt/etmaal acceptabel geacht, zeker gezien het feit dat het alternatief 'aansluiten van het woongebied op de Goorsestraat' een veel grotere kans op gevaarlijke verkeerssituaties tot gevolg heeft in verband met een grotere menging van verschillende soorten verkeer.