direct naar inhoud van 4.6 Ontsluiting van het gebied
Plan: Het Brunink 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.20110955-0004

4.6 Ontsluiting van het gebied

De bouw van nieuwe woningen zal leiden tot een toename van het verkeer. Omdat de woningen in het landschap worden ingepast zal er minder sprake zijn van grootschalige woningbouwconcentraties. De verkeersproductie is daarom niet te vergelijken met een standaard uitbreidingswijk. Toch zal ook hier de toename van gemotoriseerd verkeer de nodige aandacht moeten krijgen om nadelige gevolgen hiervan te beperken.

De ontwikkeling van het plangebied moet geen onoverkomelijke barrières gaan vormen voor het langzaam verkeer op noord-zuid en oost-westrelaties.

Bij het ontsluitingssysteem wordt uitgegaan van de huidige wegenstructuur. Voor het plangebied dienen de verbindingen voor het langzaam verkeer optimaal te zijn. Bij de auto-ontsluiting is dit in mindere mate noodzakelijk. De hinder als gevolg van het autoverkeer moet zoveel mogelijk beperkt worden, zowel in de stad als daarbuiten. Van groot belang bij het ontsluitingsprincipe is de keuze tussen spreiding en concentratie van het verkeer (en de daarmee gepaard gaande milieuhinder).

Gemotoriseerd verkeer

Bij een ontwikkeling van het plangebied tot woningbouwlocatie dient voorkomen te worden dat het gebied voor gemotoriseerd verkeer wordt ontsloten via de bestaande woonstraten in Enschede Zuid. Voor de ontsluiting kan gebruik gemaakt worden van de Geessinkweg, Buurserstraat en de Groot Bruninkstraat. Een uitbreiding van de wegenstructuur is niet noodzakelijk,wel zal de inrichting van de bestaande infrastructuur zonodig worden aangepast aan de nieuwe verkeerssituatie. Ter ontsluiting van de afzonderlijke percelen moeten interne ontsluitingswegen aangelegd worden. Voorkomen moet worden dat hierdoor doorgaande sluipwegen gaan ontstaan voor het gemotoriseerde verkeer. In verband met de directe aansluiting op het nationale wegennet heeft het de voorkeur de meeste woningen te ontsluiten via de Buurserstraat.

Om een te grote druk van het gemotoriseerde verkeer op de Haverkateweg, de Wesselerweg en de Usselermarkeweg te voorkomen, zijn hier beperkingen voor het gemotoriseerde verkeer wenselijk.

Bestaande wegen

Het plangebied tussen de Buurserstraat, de Groot Bruninkstraat, de Geessinkweg en de noordgrens van het plangebied wordt ingericht als 30 km/uur zone. Er wordt geen hiërarchie in de wegenstructuur aangebracht.

De wegvakken buiten de bebouwde kom van de Buurserstraat, de Groot Bruninkstraat en de Geessinkweg zijn in het wegencategoriseringsplan van de gemeente Enschede aangewezen als 60 km/uur-wegen. Afhankelijk van de inrichting van de wegen en/of de omgeving zal de huidige bebouwde komgrens verplaatst worden.

Een afsluiting in de Groot Bruninkstraat voor gemotoriseerd verkeer is momenteel in onderzoek. Enerzijds om een verkeersluwe doorgaande oost-westverbinding voor het langzaam verkeer te creëren en anderzijds om een toename van de verkeersdruk ten gevolge van de woningbouw op het buurtschap Broekheurne (Kwekkeboomweg) te beperken.

Nieuwe wegen

In het plangebied worden de wegen niet opgedeeld naar voertuigsoort, dat houdt in geen fietssuggestiestroken. Het profiel van de wegen bedraagt minimaal 4,20 meter exclusief voetgangersvoorzieningen en parkeren. Aanliggende voetgangersvoorzieningen dienen fysiek gescheiden te zijn van de rijbaan en een obstakelvrije breedte te hebben van minimaal 1,5 meter, vrijliggende voetgangers voorzieningen 2 meter. Verhardingen van alle wegen en paden dient duurzaam, vlak, vormvast en stabiel te zijn. De voorkeur gaat uit naar elementen-(klinker)verharding gezien het verblijfskarakter van het gebied.

Langzaamverkeer routes

Bij een ontwikkeling van het plangebied tot woningbouwlocatie moeten de bestaande langzaam verkeerrelaties voor het langzaam verkeer gehandhaafd blijven, danwel opgenomen in het plan om deze langzaam verkeerrelaties niet te onderbreken. Ten behoeve van de ontsluiting van de afzonderlijke percelen kan aangesloten worden op de interne ontsluitingswegen die aangelegd moeten worden voor het gemotoriseerde verkeer.

Het huidige aantal noord-zuidverbindingen door het plangebied is voor het utilitaire en recreatieve verkeer voldoende. Voor de interne ontsluiting van de woningen kan worden aangesloten op deze structuur en zonodig kan deze structuur worden uitgebreid. Voor het recreatieve oost-westverkeer is het wenselijk dat de huidige oost-westverbinding wordt verbeterd en in westelijke richting wordt doorgetrokken tot de Usselermarkeweg. Dit ligt in lijn met de plannen van de Landinrichting Zuid.

Openbaar vervoer

Vanwege de geringe bebouwingsdichtheden is ontsluiting met regulier busvervoer niet haalbaar. Een ontsluiting met het Twentax vervoersysteem wordt voldoende geacht in verband met de beoogde bewonersdoelgroepen van 't Brunink.

Parkeren

Parkeervoorzieningen dienen grotendeels gerealiseerd te worden op particulier terrein. Er wordt slechts een klein aantal geclusterde parkeerplaatsen op openbaar terrein aangelegd. Voor toegestane bedrijven gelden andere parkeernormen, afhankelijk van het type bedrijf. Deze zullen bij aanvraag worden vastgesteld. Ook deze parkeervoorzieningen moeten grotendeels op eigenterrein aangelegd worden.