Plan: | Horstlanden-Veldkamp 2010 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0153.20090339-0004 |
Het bestemmingsplan “Horstlanden-Veldkamp 2010” is overwegend conserverend van aard. Dat betekent dat in principe de bestaande situatie wordt vastgelegd. Eventuele nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen worden echter in het nieuwe bestemmingsplan rechtstreeks meegenomen, indien de uitwerking van de plannen zodanig concreet is dat met een redelijke mate van zekerheid kan worden gesteld dat de ruimtelijke invulling binnen de geldigheidsduur van dit bestemmingsplan (10 jaar) plaats vindt.
Voor een aantal (her)ontwikkelingslocaties binnen het plangebied worden op dit moment enkele projecten voorbereid. Deze locaties met de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen zullen in deze paragraaf globaal worden beschreven. De planvorming voor die (her)ontwikkelingslocaties is thans nog niet zodanig ontwikkeld dat een passende juridisch-planologische regeling in dit bestemmingsplan kan worden opgenomen.
Voor de onderstaande ruimtelijke ontwikkelingen geldt dat hiervoor een afzonderlijke planologische procedure (herziening bestemmingsplan) op grond van de Wet ruimtelijke ordening noodzakelijk is. Deze afzonderlijke planologische procedures worden niet eerder opgestart dan nadat de plannen van de ontwikkelende partijen voldoen aan de door de gemeente gestelde beleidskaders en randvoorwaarden en nadat vaststaat dat alle (gemeentelijke) kosten worden gedekt die met deze plannen gemoeid zijn.
1. Herontwikkeling locatie Ariënsplein Medisch Spectrum Twente
Op 14 december 2009 heeft de gemeenteraad van Enschede het "Ontwikkelingskader MST Ariënslocatie" vastgelegd. In de Herijking van de RO-visie is voor de Stadsweide (en daarbinnen specifiek de Ariënslocatie) het functionele ontwikkelingskader Kennis, Technologie & Zorg meegegeven. Daarin zijn ook de uitgangspunten voor de te bereiken ruimtelijke kwaliteit neergelegd. Deze ontwikkeling wordt door het Medisch Spectrum Twente (MST) en Saxion Hogeschool, maar ook door andere partners in de stad sterk gesteund.
Figuur 24: Fragment kaart Herijking RO-visie
De Ariënslocatie maakt onderdeel uit van het gebied Stadsweide, een gebied dat wordt gekenmerkt door wonen en stedelijke voorzieningen in een groene setting.
De ontwikkeling van de Ariënslocatie past in het totaalconcept voor een 'Stadsweide voor kennis, technologie en zorg'. Deze Stadsweide wordt een groene tegenhanger van de stenige binnenstadsvloer, waar vooral horeca en detailhandel geconcentreerd zijn en waar boven deze 'plintfuncties' vooral gewoond wordt. In de Stadsweide worden stedelijke functies mogelijk in een sterk groene setting met als groen hoogtepunt het Volkspark.
Figuur 25: gebied Ariënslocatie
De Ariënslocatie ligt ingeklemd tussen de Ripperdastraat, Haaksbergerstraat, Emmastraat, Prinsestraat, Bisschopstraat en het Ariënsplein. Het gebied is circa 2 hectare groot. Op de Ariënslocatie van het MST is op dit moment een breed scala aan ziekenhuisfuncties gehuisvest. Door de grootschalige gebouwen, compacte aaneen geschakelde bebouwing met binnenhoven en de stenige invulling van de Ariënslocatie past het huidige complex niet in het ruimtelijk beeld van Stadsweide als een groene omgeving. Als de nieuwbouw van het MST op de locatie Haaksbergerstraat zal zijn gerealiseerd, zullen deze ziekenhuisfuncties de Ariënslocatie verlaten. De locatie blijft echter een belangrijke rol vervullen in de keten van zorg, waarbij grote delen van de bestaande bebouwing hergebruikt kunnen worden en een herbestemming zullen krijgen. Om het beeld van stedelijke functies in een groene setting waar te kunnen maken, zal het middendeel van het bestaande complex worden gesloopt en wordt het complex opgedeeld in twee deelcomplexen. Dit biedt vervolgens de mogelijkheid om een groengebied te realiseren met zichtlijnen vanaf de Ripperdastraat en Emmastraat, waardoor het beeld van gebouwen in het groen ervaren wordt.
2. Ontwikkelingskader Kop Westerval - Volksparksingel
Bij de gemeente worden regelmatig ruimtelijke initiatieven ingediend voor dit gebied. Om de diverse initiatieven en fysieke projecten in samenhang te kunnen beoordelen is een ontwikkelingskader opgesteld. Geconcludeerd is dat het gebied een gebrekkige samenhang heeft. De ambitie is om de ruimtelijke en verkeerskundige kwaliteit van de westelijke stadsentree te versterken. De openbare ruimte op de Kop Westerval en de herstructurering van de ruimtelijke profielen van de Volksparksingel en de Westerval zijn de belangrijke verbindende elementen. Een ontwikkelingskader op deze aspecten maakt dat er duidelijk afgewogen keuzes gemaakt kunnen worden, waardoor de ruimtelijke samenhang in dit gebied een sterke kwaliteitsimpuls krijgt. Als voorbeeld wordt genoemd de plek waar de Westerval op de Volksparksingel uitkomt (T-splitsing). Deze zichtlocatie wordt aangemerkt als een belangrijke entree van de stad.
De wand van de Volksparksingel aan de rand van het Volkspark is zeer gesloten. Voor de beleving van de Volksparksingel is het gewenst om deze rand als het ware open te breken.
Figuur 26: kaart ontwikkelingskader Kop Westerval - Volksparksingel
De ruimtelijke en verkeerskundige kwaliteit van de westelijke entree van de stad wordt versterkt door ter hoogte van de Parkweg en de Westerval een duidelijk en toekomstbestendig profiel te geven. Aan de singelring (Volksparksingel en Parkweg) zullen infrastructurele aanpassingen plaatsvinden. In 2010 vindt als uitvloeisel van het Mobiliteitsplan een grondige reconstructie plaats van de Parkweg en de Volksparksingel als maatregel om het bestaande knelpunt in het hoofdwegennet aan te pakken.
De Volksparksingel en de Parkweg worden geherprofileerd met een groene middenberm in de vorm van een bomenrij. Door de herinrichting wordt de verkeersveiligheid vergroot en er zal een betere doorstroming van het verkeer ontstaan door het verlengen of verdubbelen van de opstelstroken bij kruispunten.
Figuur 27: fragment kaart herprofilering Volksparksingel - Parkweg
Het aangrenzende fiets- en voetpad komt deels in het Volkspark te liggen. De totale groenstructuur zal uiteindelijk sterk verbeteren en het Volkspark krijgt een opener karakter. Door de in-/uitgang van de parkeerplaats van het Volkspark te verplaatsen, wordt de toegang tot het park en met name de verkeersveiligheid verbeterd. Het park zal rechtstreeks via de verkeerslichten van de Tubantiasingel te bereiken zijn. Het ontwerp is tot stand gekomen in overeenstemming met de Volksparkcommissie. Het nieuwe, actuele bestemmingsplan faciliteert een optimalisatie van het wegontwerp.
3. Herontwikkeling locatie Blekerstraat-Haaksbergerstraat
Aanvankelijk had woningcorporatie De Woonplaats een plan ontwikkeld voor nieuwbouw met bijzondere aandacht voor jongeren, senioren en begeleid wonen en commerciële ruimte. Aangezien er te weinig draagvlak was voor dit plan vindt dit nieuwbouwproject geen doorgang. Momenteel wordt gewerkt aan een alternatief plan.
4. Herontwikkeling locatie Janninksweg-Blekerstraat
Voor deze locatie ontwikkelt Domijn een nieuw plan voor de realisering van 24 zorgwoningen voor de Regionale Instelling voor Begeleiding op het gebied van Wonen, Werken en Welzijn. Aanvankelijk was voor deze locatie een plan ontwikkeld voor 48 studentenwoningen.
5. Herontwikkeling noordzijde Emmastraat (Macandralocatie)
Voor het gebied, gelegen in de directe omgeving van de huidige Macandraflat aan de Emmastraat 210 worden plannen ontwikkeld voor herontwikkeling met woningbouw.
6. Herontwikkeling zuidzijde Blekerstraat
Sinds geruime tijd zijn ontwikkelaars bezig te bezien of de locatie Blekerstraat-zuidzijde, een gebied tussen de Veldkampstraat, Meijersbergstraat, Blekerstraat en voormalig spoor, kan worden herontwikkeld tot een woningbouwlocatie, met mogelijkheden voor lichte bedrijvigheid.