vastgesteld |
NL.IMRO.0148.SBgemDalfsen-vs01 |
GEMEENTELIJK BELEID
Naast het integrale beleid, zoals opgenomen in de Plattelandsvisie, het Landschapsontwikkelingsplan en de Missie en Visie 2020 zijn binnen de gemeente Dalfsen nog de volgende sectorale beleidsstukken van toepassing:
PROVINCIAAL BELEID
Omgevingsvisie provincie Overijssel
Doelen
De provincie wil haar ambities op het vlak van ruimtelijke kwaliteit realiseren door naast bescherming vooral in te zetten op het verbinden van bestaande gebiedskwaliteiten en nieuwe ontwikkelingen, waarbij de bestaande kwaliteiten worden beschermd en versterkt en nieuwe kwaliteiten worden toegevoegd. Daarbij ziet de provincie zeven doelen:
Ontwikkelingsperspectieven
Om de doelen daadwerkelijk te concretiseren, heeft de provincie voor haar grondgebied ontwikkelingsperspectieven geschetst. Vanwege de verschillen in dynamiek en in ruimtelijke opgaven maakt de provincie Overijssel onderscheid tussen ontwikkelingsperspectieven voor de Groene omgeving en ontwikkelingsperspectieven voor de Stedelijke omgeving. In het licht van deze structuurvisie voor het landelijk gebied wordt hierna ingegaan op de ontwikkelingsrichtingen voor de Groene omgeving.
De provincie wil bestaande gebieden met hoge natuurwaarden weer onderling met elkaar in verbinding brengen. Daarvoor heeft de provincie in de omgevingsvisie gebieden aangewezen waar het hoofdaccent ligt op het behoud en de ontwikkeling van natuurwaarden en de realisatie van een continu en beleefbaar watersysteem. De provincie geeft aan dat de Buldersleiding, Dedemsvaart, Tolgracht, Marswetering, Vecht, Overijsselse Vecht, Dalmholterwatersysteem en het Overijsselsch Kanaal, continue en herkenbare watersystemen moeten zijn.
Schaalvergroting en modernisering van de landbouw zijn onomkeerbare ontwikkelingen in het landelijk gebied, die bovendien nodig zijn om een duurzame, concurrerende landbouwsector mogelijk te maken in Overijssel. De provincie heeft er dan ook voor gekozen om in het buitengebied gebieden aan te wijzen waar de modernisering van de landbouw royaal de ruimte krijgt, zoals de welbekende landbouwontwikkelingsgebieden. Het accent ligt in deze gebieden op het vasthouden en versterken van het eigen karakter van elk gebied en het neerzetten van een landschappelijk raamwerk dat in harmonie is met de schaalvergroting van de landbouw. In de gemeente Dalfsen worden de deelgebieden veenontginningenlandschap en (jonge) heideontginningenlandschap gerekend tot gebieden waar het accent op de productie ligt.
Op veel plekken in het landelijk gebied is sprake van een verweving van functies. Naast landbouw spelen daar functies als landschap, natuur, wonen en recreatie een belangrijke rol. In deze gebieden ligt het accent van de provincie bij het verbinden van de ontwikkelingsmogelijkheden van de landbouw en andere sectoren als recreatie aan het behouden en versterken van de cultuurhistorische, natuurlijke en landschappelijke elementen.
Een groot deel van het landelijk gebied van Dalfsen wordt tot dit gebied gerekend. De provincie heeft hiervoor geen specifieke opgaven genoemd die van provinciaal belang worden gezien. Op pagina 16 is een deelgebiedenkaart opgenomen. Deze kaart geeft de verschillende deelgebieden aan binnen de gemeente. De indeling van deze gebieden geeft een beeld van de verschillen in het landschap.
Uitvoering en sturing
Om de ambities en ontwikkelingsperspectieven ook daadwerkelijk te kunnen realiseren, is door de provincie een uitvoeringsmodel ontwikkeld. Dit uitvoeringsmodel is gebaseerd op drie stappen, die gemakkelijk zijn te vertalen naar of, waar en hoe.
In de eerste stap worden de generieke beleidskeuzes afgewogen. Dit zijn keuzes die op een hoger bestuursniveau worden gemaakt, bijvoorbeeld door de EU, het Rijk of de provincie. Deze keuzes doen uitspraken over bijvoorbeeld woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen, reserveringen voor waterveiligheid, grondwaterbeschermingsgebieden en de ontwikkeling van EHS. Op dit niveau wordt dus beoordeeld of een bepaalde ontwikkeling mogelijk is of nodig is. In de tweede stap wordt getoetst aan de ontwikkelingsperspectieven. Deze ontwikkelingsperspectieven geven richting aan de plek waar een initiatief het best ontwikkeld kan worden. Tot slot stellen de gebiedskenmerken eisen en voorwaarden aan de wijze waarop een ontwikkeling vorm kan krijgen en kan worden ingepast in de omgeving.
Voor de provincie is een plan acceptabel als een bijdrage wordt geleverd op het vlak van duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Dat betekent ook dat de provincie geen harde uitspraken doet en strikte voorwaarden verbindt aan ontwikkelingen in de Groene omgeving. De inzet van de provincie is er op gericht om ruimte te bieden aan economische dynamiek en ruimtelijke kwaliteit te bevorderen. Daarvoor streeft de provincie naar en-en-oplossingen en meervoudig ruimtegebruik. De gemeente Dalfsen heeft daarbinnen haar eigen handelingsvrijheid, mits ze de gekozen benadering van de provincie doorvertaalt in haar eigen beleid. De provincie kiest er dus voor om ontwikkelingen in de Groene omgeving gepaard te laten gaan met een impuls voor de ruimtelijke kwaliteit. Om daar meer concreet handen en voeten aan te geven, heeft de provincie Overijssel de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving opgesteld.
Provinciaal reconstructieplan intensieve veehouderij
Als uitwerking van de Reconstructiewet Concentratiegebieden, is in september 2004 het Reconstructieplan Salland-Twente vastgesteld door Provinciale Staten van Overijssel. Als gevolg van de vaststelling van de Omgevingsvisie van de provincie Overijssel heeft hierop in 2009 een aanpassing plaatsgevonden. Het reconstructieplan is geldig tot 2013.
Het reconstructieplan bevat een aantal beleidsdoelen die als uitgangspunt van de maatregelen dienen om de wettelijke doelstellingen te behalen. De beleidsdoelen zijn:
Het gebied nabij Lemelerveld valt in dit Reconstructieplan. De provincie zet het reconstructiebeleid voor de verwevingsgebieden voort.
In het Reconstructieplan speelt de zonering een belangrijke rol (zo niet dé belangrijkste). De zonering geeft aan waar de landbouwontwikkelings-, verwevings- en extensiveringsgebieden zich bevinden. Deze gebieden kennen elk hun eigen maatregelen/doelen om de problematiek te verminderen die ontstaat door het samenspel van de aanwezige, verschillende functies. Het gebied nabij Lemelerveld heeft binnen de reconstructiezonering de aanduiding verwevingsgebied.
De ontwikkelingsrichting, opgenomen in de structuurvisie, gaat samen met hetgeen is opgenomen in het Reconstructieplan.
RIJKSBELEID EN SECTORALE WETGEVING
Nota Ruimte - Ecologische Hoofdstructuur
De Nota Ruimte bevat de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland, onder andere op natuur en landschap. Hierin is onder andere de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) als beleidsconcept opgenomen. De EHS kan worden gezien als de ruggengraat van de Nederlandse natuur die bestaat uit een samenhangend netwerk van bestaande en nog te ontwikkelen natuurgebieden en de verbindingen daartussen. De concrete uitvoering van de EHS ligt in handen van de provincies. Projecten en plannen dienen te worden getoetst volgens het beleidskader 'Spelregels EHS'. Het toetsingskader omvat een breed scala aan ecologische, maar ook abiotische en landschappelijke aspecten en is daarmee meeromvattend dan Natura 2000. Binnen de EHS gelden beperkingen voor ontwikkelingen die de wezenlijke kenmerken en waarden aantasten. Hier geldt het 'nee, tenzij'-regime.
De EHS in de gemeente Dalfsen is geconcentreerd rond de Overijsselse Vecht en de bos- en heigebieden Rechterense Veld en Hessumse Veld. Vanaf de bossen wordt naar het westen toe een nieuwe verbindingszone voorbereid richting het landgoed Den Allerdink II, ten noorden van Heino. Rondom het gehucht Emmen ligt al grotendeels een uitloper van de EHS vanaf de Vecht. In het zuidelijkste puntje van de gemeente wordt bij Lemelerveld gezocht naar een verbinding tussen de Lemelerberg en bossen ten westen van Wolthaarskoepel.
Natuurbeschermingswet 1998
De Natuurbeschermingswet (Nb-wet) heeft als doel het beschermen en in stand houden van bijzondere gebieden (Natura 2000-gebieden en beschermde natuurmonumenten) in Nederland. In de Natuurbeschermingswet 1998 zijn ook de bepalingen vanuit de Europese Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn verwerkt. Voor activiteiten of projecten die schadelijk zijn voor de beschermde natuur geldt een vergunningplicht. In het (concept)aanwijzingsbesluit van een Natura 2000-gebied staat vanwege welke soorten en habitatten en om welke reden het gebied is aangewezen. Als significante effecten op instandhoudingdoelen niet kunnen worden uitgesloten, dient een passende beoordeling te worden uitgevoerd. De passende beoordeling geldt alleen voor Natura 2000-doelstellingen, niet voor 'oude doelen'.
Rondom het plangebied liggen drie Natura 2000-gebieden. Aan de oostgrens van Dalfsen ligt 'Vecht- en Beneden-Reggegebied'. Het Natura 2000-gebied bestaat uit een aanwijzing als een Habitatrichtlijngebied. Ten westen van Dalfsen ligt het Natura 2000-gebied 'Uiterwaarden Zwarte Water en Vecht'. Dit Natura 2000-gebied bestaat uit een aanwijzing als een Vogelrichtlijngebied en als een Habitatrichtlijngebied. Op circa 4 km ten westen van het plangebied ligt 'Uiterwaarden IJssel'. Dit Natura 2000-gebied bestaat uit een aanwijzing als een Vogelrichtlijngebied en als een Habitatrichtlijngebied.
Tevens omvatten de Natura 2000-gebieden 'Vecht- en Beneden-Reggegebied' en 'Uiterwaarden Zwarte Water en Vecht' een (deel van) een beschermd natuurmonument.
Op deze gebieden (en gebieden in de directe nabijheid daarvan) is het afwegingskader van de Natuurbeschermingswet 1998 van toepassing. Dit afwegingskader moet worden betrokken bij de besluitvorming over nieuwe activiteiten of plannen die significante gevolgen kunnen hebben voor de te beschermen flora en fauna.
Flora- en faunawet
De Flora- en faunawet (Ffw) regelt de bescherming van beschermde planten- en diersoorten. Voor mogelijke overtredingen kan in sommige gevallen een ontheffing worden aangevraagd. Er zijn verschillende beschermingsregimes: licht beschermd, middelzwaar beschermd en streng beschermd, ook wel tabel 1, 2 en 3 genoemd. De regelgeving is primair gericht op bescherming van soorten bij uitvoeren van concrete bouwprojecten en andere projecten. De structuurvisie is te abstract voor toetsing aan de Ffw. Het is dan ook niet verplicht om de structuurvisie te toetsen aan de Ffw.
REGIONAAL BELEID
Visie Rust en Drukte in het Vechtdal, Nieuwe Kansen voor natuur en recreatie
Met de visie Rust en Drukte spelen de natuurorganisaties in op het streven van de overheden om het Vechtgebied een kwalitatieve impuls te geven voor waterveiligheid, natuur en recreatie. De omvorming van de Vecht tot een halfnatuurlijke laaglandrivier biedt nieuwe kansen voor zowel natuur als recreatie. De natuurorganisaties reiken in de visie ideeën aan hoe natuur en recreatie kunnen samengaan bij de Vechtdalsteden, in de bestaande bos- en natuurgebieden en in het agrarische gebied. Ook worden natuurparels onderscheiden die vanwege hun natuurwaarden bij rust gebaat zijn.
WATERBELEID
Het uitgangspunt voor de structuurvisie is om aan te sluiten bij het bestaande beleid voor Dalfsen. Hierbij bepalen nationale en regionale wetgeving en beleid wat wel en niet mogelijk is. Hierna wordt de wet- en regelgeving ten aanzien van water van deze verschillende lagen behandeld.
Kaderrichtlijn Water
De Kaderrichtlijn Water (KRW), is een Europese richtlijn. Deze richtlijn is bedoeld om de kwaliteit van het grond- en oppervlaktewater in Europa op goed niveau te houden en te krijgen. Het doel is om in 2015 een goede ecologische en chemische toestand voor alle oppervlaktewateren te hebben en een goede chemische en kwantitatieve toestand voor alle grondwateren. Voor grondwater betekent dit onder meer dat er geen directe lozingen mogen plaatsvinden en de toename van chemische verontreiniging moet worden voorkomen.
Het grondgebied van de gemeente Dalfsen behoort tot het stroomgebied van de Rijn, deelgebied Rijn-Oost. Voor dit deelgebied is in 2009 het stroomgebiedsbeheerplan vastgesteld.
Waterwet en Waterbesluit
Het integrale waterbeheer dat in Nederland gebruikelijk is, is in 2009 vastgelegd in de Waterwet en het Waterbesluit. In deze wet zijn grondwater, waterkwaliteit en -kwantiteit samen ondergebracht. Het beleid in deze wet is gebaseerd op de gedachte dat ruimtelijke ontwikkeling rekening moet houden met water.
Omgevingsvisie en -verordening provincie Overijssel
De Omgevingsvisie en -verordening van de provincie Overijssel hebben een integraal karakter. Dit betekent dat deze visie ook het wettelijk verplichte Regionaal Waterplan van Overijssel is. De ambitie ten aanzien van het waterbeleid is om de watersystemen zo in te richten dat ze voldoende en goed water bevatten, dat ze voor lange tijd veilig zijn en dat ze bestand zijn tegen klimaatverandering.
Om deze ambitie te realiseren zijn er vijf centrale thema's:
Bij de Omgevingsverordening hoort de functiekaart Water. Voor het plangebied zijn de volgende onderwerpen van belang:
Waterschap Groot-Salland
Het grondgebied van de gemeente valt onder het Waterschap Groot-Salland. Dit waterschap heeft, in samenwerking met de overige vier waterschappen in Rijn-Oost, het Waterbeheerplan 2010-2015 opgesteld. De missie voor deze waterschappen is om te zorgen voor voldoende water, schoon water en veilig wonen en werken.
Een belangrijke opgave voor de waterschappen is het verder ontwikkelen van de veiligheid in het watersysteem, waarbij rekening dient te worden gehouden met het veranderende klimaat. Twee andere belangrijke thema's in het waterbeheerplan zijn het watersysteembeheer (kwaliteit en kwantiteit) en de afvalwaterketen.
Om het beleid uit het waterbeheerplan te kunnen realiseren, zijn verschillende plannen, projecten en uitvoeringsmaatregelen opgenomen. Voor de gemeente Dalfsen zijn de volgende van belang:
Gemeente (en waterschap)
De gemeenteraad heeft op 21 mei 2007 het integraal waterplan Dalfsen 2007-2016 vastgesteld. Dit plan is in samenwerking met het Waterschap Groot-Salland opgesteld. Dit plan heeft betrekking op het stedelijk gebied (de kernen). Rondom de kernen is echter wel rekening gehouden met een overgangsgebied van stedelijk naar landelijk gebied. Enerzijds is dit gedaan voor het toepassen van maatregelen (bijvoorbeeld waterberging) anderzijds in verband met mogelijke stedelijke uitbreidingen. Voor het buitengebied is het Waterbeheerplan 2010-2015 van het Waterschap Groot-Salland richtinggevend (zie hierboven) en is de gemeente Dalfsen betrokken bij de uitvoering.
In het integraal waterplan wordt een visie gegeven, welke luidt: "het streven is om een veilig, flexibel, ecologisch gezond watersysteem te hebben, dat minimaal voldoet aan de randvoorwaarden gesteld in het Europees, nationaal en regionaal waterbeleid."
Deze visie wordt bekeken vanuit vier invalshoeken en per invalshoek wordt een visie beschreven. Deze thema's komen zoveel mogelijk overeen met het waterbeheerplan van het waterschap. De thema's zijn:
Plattelandsvisie
In de Plattelandsvisie zijn de ontwikkelingen in het buitengebied van de gemeente Dalfsen in samenhang in beeld gebracht en zijn de toekomstige ontwikkelingsrichtingen van het landelijk gebied en de kleine kernen aangegeven. Hierbij wordt op een aantal punten ingegaan op het onderwerp water. De volgende onderwerpen zijn relevant voor de structuurvisie: