Plan: | Buitengebied Gemeente Dalfsen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0148.BgemDalfsen-vs01 |
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de omgevingsaspecten. Het gaat hier om de aspecten luchtkwaliteit, geluid, bodem, planMER, ecologie, archeologie en externe veiligheid. De vertaling van de omgevingsaspecten en de regels is opgenomen in hoofdstuk 6 juridische toelichting.
Nederland heeft de Europese regels ten aanzien van luchtkwaliteit geïmplementeerd in de Wet milieubeheer. De in deze wet gehanteerde normen gelden overal, met uitzondering van een arbeidsplek. In de Wet luchtkwaliteit zijn luchtkwaliteitseisen opgenomen. In Nederland worden alleen overschrijdingen verwacht voor de stoffen NO2, PM10 en PM2,5.
Grootschalige concentratiekaarten
Het RIVM produceert jaarlijks de Grootschalige Concentratiekaarten Nederland. Deze kaarten geven een beeld van de luchtkwaliteit in Nederland en betreffen zowel recente als toekomstige jaren. Per kilometervak worden de concentraties voor de verschillende luchtverontreinigende stoffen weergegeven waarvoor Europese regelgeving bestaat. Deze kaarten hebben een juridisch-formele status.
Uit de Grootschalige Concentratiekaarten blijkt dat het plangebied in de volgende
achtergrondniveaus heeft gemeten en verwacht voor stikstof (NO2) en fijnstof (PM10).
Stikstof (NO2):
Fijnstof (PM10):
De hoogste achtergrondconcentraties voor zowel stikstof als fijnstof worden gemeten nabij de kern Dalfsen. Op de grootschalige concentratiekaart voor fijnstof is duidelijk de contour van Dalfsen te zien.
Overzicht fijnstof, bron: Grootschalige cincentratiekaarten RIVM
Uit de gemeten en berekende achtergrondconcentraties blijkt dat deze ruim onder de wettelijke normen van 40 ìg/m3 (zullen) blijven. Op basis van de grootschalige concentratiekaart is te zien dat er in het plangebied sprake is van een afname van zowel stikstof en fijnstof. Het bestemmingsplan geeft ruimte voor nieuwe ontwikkelingen. Door deze ontwikkelingen wordt de grens van 3% verslechtering van de luchtkwaliteit (een toename van maximaal 1,2 ìg/m³ NO2 of PM10) niet overschreden. De ontwikkelingen kunnen als ‘niet in betekenende mate’ worden beschouwd. De Wet milieubeheer verzet zich wat betreft het onderdeel luchtkwaliteit niet tegen de uitvoering van het bestemmingsplan.
In hoofdstuk V van de Wet geluidhinder zijn voorschriften opgenomen waarmee wordt voorzien in de vaststelling van geluidzones rond industrieterreinen. In een bijlage bij het Inrichtingen- en vergunningenbesluit, behorende bij de Wet milieubeheer, zijn categorieën opgenomen die dienen ten behoeve van de uitvoering van hoofdstuk V, artikel 41 van de Wet geluidhinder.
In de gemeente Zwolle ligt het industierterrein Hessenpoort 2. Overeenkomstig artikel 41 van de Wet geluidhinder dient een bedrijventerrein waarop zogenaamde “grote lawaaimakers” kunnen worden gevestigd te worden voorzien van een geluidzone. Deze geluidzone betreft het gebied waarbinnen de geluidbelasting vanwege het industrielawaai afkomstig van het bedrijventerrein niet meer bedraagt dan 50 dB(A). Op het bedrijventerrein worden bedrijven tot categorie 5 toegelaten. De grote lawaaimakers betreffen over het algemeen categorie 5 bedrijven.
Uit akoestisch onderzoek welke in het kader voor het bestemmingsplan Hessenpoort 2 is uitgevoerd, is gebleken dat de geluidsbelasting op een aantal woningen rond het industrieterrein hoger dan 50 dB(A) is. Binnen de gemeente Dalfsen bevinden zich 3 woningen, die binnen de 50 dB(A) contour liggen en waarvoor een hogere grenswaarde moet worden verleend. Door Gedeputeerde Staten is bij besluit van 9 november 2005 (EMT/2005/4415) de gevraagde hogere grenswaarde industrielawaai verleend. De hogere grenswaarde heeft betrekking op de woningen aan de Bese 8, 10 en 17 in Dalfsen.
De geluidscontour industrielawaai van het industrieterrein Hessenpoort 2 is opgenomen op de verbeelding.
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones. In
buitenstedelijk gebied voor wegen bestaande uit drie of vier rijstroken geldt een zone van 400 m en voor wegen bestaande uit één of twee rijstroken geldt een zone van 250 m, gemeten vanuit de as van de weg. Uitzondering hierop vormen die wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt en die wegen die zijn aangeduid als woonerf. Indien binnen deze zone geluidsgevoelige bebouwing wordt gerealiseerd, dient akoestisch onderzoek plaats te vinden. Indien en voorzover gronden zijn gelegen binnen een zone van:
mogen toegelaten geluidsgevoelige functies uitsluitend worden gerealiseerd met inachtneming van de ten hoogte toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder en/of het Besluit geluidhinder of een vastgestelde hogere grenswaarde.
Ook hoofdstuk 7 (Zones langs spoor-, tram- en metrowegen) van de Wet geluidhinder is van belang. De spoorlijn Zwolle - Meppel kent een zone van 500 m. De spoorlijn Zwolle - Emmen heeft een zone van 100 m. Indien en voor zover gronden zijn gelegen binnen de zone van de spoorlijnen mogen toegelaten geluidsgevoelige functies uitsluitend worden gerealiseerd met inachtneming van de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder en/of het Besluit geluidhinder of een vastgestelde hogere grenswaarde.
De bodem is een onderscheidend kenmerk dat mogelijk een bepaalde bodemkwaliteit met zich meebrengt. Een overzicht van de bodemopbouw zoals deze aanwezig is in de gemeente Dalfsen is opgenomen op onderstaande afbeelding. Deze kaart is gebaseerd op de 21 Fysische eenhedenkaart van Nederland. Vooral rondom de Overijsselse Vecht komen enkeerdgronden (esgronden) voor. Deze enkeerdgronden zijn ontstaan door het eeuwenlang opbrengen van potstalmest op de bodem. Tussen de Overijsselse Vecht en de Marswetering komen stuifzand, grof zand en klei op zand voor. Verder overheersen in de gemeente de bodemtypen sterk lemig zand en zwak lemig fijn zand.
Bron: Bodemkwaliteitskaart gemeente Dalfsen