Plan: | Rogat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0119.Rogat-BPC1 |
In de Wet geluidhinder (Wgh) zijn geluidhindernormen voor toelaatbare equivalente geluidniveaus opgenomen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in geluid afkomstig van wegen, spoorwegen en industrie. De geluidhindernormen gelden voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de geluidzone van een (spoor)weg of gezoneerd industrieterrein. Een geluidzone is een aandachtsgebied aan weerszijden van een (spoor)weg en rondom een industrieterrein waarbinnen de geluidhindernormen van de Wet geluidhinder van toepassing zijn.
In (de directe omgeving van) het plangebied zijn de volgende geluidhinderbronnen gelegen, die in de komende paragrafen worden toegelicht: wegverkeer, spoorwegverkeer en industrie.
Op grond van de Wet geluidhinder bevatten alle wegen waarop een snelheidsregime van 50 km/h of hoger geldt een toetsingszone. De breedte van deze zone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). Onderstaande tabel geeft de verschillende opties weer.
Afbeelding 7: Overzicht zonebreedtes behorende bij zoneplichtige wegen.
Wanneer binnen de toetsingszone van een zoneplichtige weg een nieuw geluidsgevoelig object (zoals een woning of een school) wordt opgericht, dient getoetst te worden aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder. Het voorliggende bestemmingsplan staat in beginsel geen nieuwe geluidsgevoelige objecten toe en ook worden geen nieuwe wegen geprojecteerd. Dat betekent dat in afwijking van het bovenstaande bij de vaststelling van het bestemmingsplan bestaande geluidsgevoelige bestemmingen die gesitueerd zijn in de zone van bestaande wegen niet getoetst behoeven te worden (artikel 76, derde lid Wgh). Een uitzondering hierop vormt een akoestisch relevante wijziging van een bestaande weg (reconstructie). Ook hiervan is echter geen sprake.
Omdat dit bestemmingsplan geen nieuwe geluidsgevoelige objecten mogelijk maakt, is toetsing aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder niet noodzakelijk is. Desondanks is in het kader van een goede ruimtelijke ordening een akoestisch onderzoek1 uitgevoerd om inzichtelijk te maken wat de huidige geluidsbelasting is. Uit dit onderzoek blijkt, dat de geluidbelasting ten gevolge van de gezoneerde wegen ten hoogste 55 dB bedraagt. Ondanks dat dit hoger is dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder, kan gesteld worden dat sprake is van een acceptabel woon- en leefklimaat.
Op ongeveer 1.400 meter ten noorden van onderhavig plangebied is de spoorlijn Meppel - Assen - Groningen gelegen. Op grond van de Wet geluidhinder is ook aan deze geluidsbron een toetsingszone gekoppeld. Ter plaatse van het plangebied is traject '83' gelegen, waaraan een zone van 500 meter is gekoppeld. Indien binnen deze zone nieuwe geluidsgevoelige objecten worden opgericht, is een toetsing aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder noodzakelijk.
De toetsingszone van de spoorlijn Meppel - Assen - Groningen is niet over het plangebied gelegen. Omdat dit bestemmingsplan ook geen nieuwe geluidsgevoelige objecten mogelijk maakt, is toetsing aan de grenswaarden niet aan de orde. Gezien de afstand van de spoorlijn tot aan het plangebied kan gesteld worden, dat het woon- en leefklimaat ter plaatse hierdoor niet negatief wordt beïnvloed.
Vanwege het ontbreken van één of meer zogenaamde 'grote lawaaimakers' zoals bedoeld in artikel 41 van de Wet geluidhinder, is het bedrijventerrein Rogat niet gezoneerd. Dit betekent, dat geen sprake is van een geluidscontour op grond van artikel 40 Wet geluidhinder. Dit neemt niet weg, dat gemeenten een eigen geluidbeleid mogen voeren. De gemeenteraad van Meppel heeft in samenspraak met de provincie Drenthe op 3 april 2002 besloten om een geluidszone rondom het bedrijventerrein Rogat te hanteren. Hiermee werd gewaarborgd, dat de cumulatieve geluidsbelasting van de bedrijven op het bedrijventerrein Rogat buiten de zone niet meer dan 50 dB(A) bedraagt.
Omdat het bedrijventerrein Rogat gebruikt wordt en bestemd is voor bedrijven met een lage milieucategorie, biedt het hebben van een geluidszone geen voordelen. Vandaar dat de gemeenteraad van Meppel op grond van een dezoneringsvisie2 op 24 januari 2013 besloten heeft om het besluit tot vaststelling van deze vrijwillig genomen geluidszone in te trekken. Het bedrijventerrein Rogat wordt namelijk door middel van dit bestemmingsplan gezoneerd (zie § 4.7). Hierdoor worden de geluidsgevoelige objecten in Rogat beschermd en is de op 3 april 2002 vastgestelde geluidzone niet langer van belang.